ik heb er een hard hoofd in!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

ik heb er een hard hoofd in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 11:41

hee mede bokkers

ik zal bij het begin beginnen.

ik heb sinds oktober een super lief en eigenwijs paard, dat ze kwam was ze erg bang overal waar je met haar liep sprong ze opzij.
toen heb ik besloten om grondwerk met haar te doen dat ging echt super ik deed dat samen met mijn vriendin omdat zij haar later zou gaan beleren.
na een tijdje zijn we begonnen met longeren dit ging echt niet goed, en ik snapte niet waar het van kwam.
toen zij iemand tegen mij laat even een osteophaat komen voor de zekerheid, en dat heb ik ook gedaan, wat bleek ze zat dus helemaal vast aan de rechterkant.
nu is dit verholpen en zijn we verder gegaan met longeren, nu ging dit super en ze pakte het allemaal heel snel op, eerst deden we het zonder zadel en daarna met zadel ook dit ging goed.
na een tijdje was ze klaar om op haar te gaan hangen, zo makkelijk dat ze was ze stond heel relaxed oortjes naar voren, dit hebben wij een aantal weken herhaald steeds weer opnieuw.
na een tijd hebben we besloten om eens op haar te gaan zitten ( zie filmpje ) dit draaide uit op iets wat k niet had verwacht, na dat dit gebeurd was heb ik haar op stal gezet ze was nat van het zweet en werkelijk helemaal in shock heb haar nog nooit zo bang gezien, slaan met de benen har ogen draaide werkelijk helemaal weg!.
de volgende dag wilde we het weer proberen, maar nu als je alleen al je voet in de beugel zet flipt ze totaal.
we hebben het elke keer geprobeerd maar er komt gewoon geen verbetering in.

ik heb nagedacht om haar te laten beleren maar mijn bankrekening laat dat niet toe, dat is voor mij echt te duur.
weten jullie iemand die het goed kan en het voor minder geld doet?
of hebben jullie tips voor mij want ik weet niet meer wat ik moet doen!! ;(

ik wil dat het goed en netjes gebeurd want ik wil nog jaren plezier van de hebben!

sorry voor het lange verhaal, en bedankt alvast voor het lezen!
als jullie nog vragen hebben, stel ze gerust.

let niet op mijn stem.

hier het filmpje.

het is een link want krijg het niet zo op de site

http://www.hyves.nl/#mb=1469047961.0.%7 ... _state__=1

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 11:46

GinaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:01

Hi! Wat jammer dat het zo mis ging zeg! :(:) Ik ben absoluut geen prof, maar heb wel eens geholpen vroeger, en ben nu mijn paard aan het beleren (woensdag voor het eerst echt gaan zitten). Maar misschien heb je iets aan mijn mening.

Ik denk dat je te snel ging. Ik heb altijd geleerd pas een 'prikkel' weg te halen, of iets nieuws te doen als een paard ontspant. Je ziet hem nog helemaal spannen en dan laat je hem al stappen. Misschien handiger om volgende keer eerst de ruiter laag te laten zitten, en eerst ontspannen, worteltje eten, even kijken wat er aan de hand is, even adem halen, en er dan weer af. Stappen is namelijk ontzettend moeilijk! (evenwicht ed)

Maar nu, ja terug naar de basis. Ik zou er even niet aanzitten, en dan eerst weer 'desensibiliseren'. Vlaggen over de rug, een plastic over t lijf, en dan leren dat als jij zegt dat t goed is, het dan ook goed is. Tegen aan hangen, poetsen op een krukje. Totdat er ontspanning is. En zo steeds weer verder. En even wat andere dingen gaan doen, maak het weer leuk! Niet blijven focussen op het opstappen ed. even rustig aan, komt tijd, komt raad!

Tenminste, dat is mijn bescheiden mening :+

ps. hoe kleiner je de stappen maakt, hoe minder groot de fout is!

lisetteexx

Re: ik heb er een hard hoofd in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:10

super bedankt!

ik had er al over nagedacht en was allemaal te snle voor haar, ( ik wil zo graag op der rijden )
is ook mijn eigen fout.
ja als het straks weer gaat dooien ga ik helemaal opnieuw beginnen hopen dat het dan beter gaat.

nogmaals super bedankt voor de tip en je reactie

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:29

het ziet er idd uit als overvragen. je wil te snel te veel van je paard.

misschien banketstaaf maar als je graag wil rijden had dan een beleerd paard genomen of laat haar beleren door iemand met ervaring.

ik zou idd de raad van GinaJ opvolgen van eerst desensibiliseren en dan verder of je paard naar een professionele stal brengen waar ze de basis kunnen aanleren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:50

Ik zou haar zeker niet bij een prof stal brengen, dat gaat vaak te snel want anders word het te duur, doe het op de manier waar je mee bezig ben en doe het stap voor stap, het filmpje heb ik zitten bekijken en het lijkt erop dat ze reageert omdat jij been geeft, dat is al te veel voor een jong paard, probeer vanaf het begin te rijden op je zit , open je zit voor het wegstappen en sluit je zit met het stoppen , daar reageert elk jong dier op.
HOu je been en hand hulpen zo zacht mogelijk , zodat het dier daar ook verfijnd op blijft op die hulpen, neem desnoods een zweepje en raak daar het been mee aan waar hij mee weg moet stappen, dat kun je leren vanaf de grond, een aanwijzing geven en als het dier wegstapt of zijn been optilt belonen, dat werkt echt heel fijn en dan kun ej in je zit blijven ontspannen.

Wat me ook opvalt is als je opstapt dat de begeleider veel met jou bezig is,laat zij met het paard bezig gaan , hoofd omlaag brnegen geeft rust en laat haar het dier geruststellen en desnoods belonen met een brokje, ,
Stap af als dat goed gaat en ga niet gelijk stappen, doe dit in stilstand eens een weekje ofzo tot het paard laat zien dat hij het ok mee is en maak dan eens een stapje ofzo,

Miss drukt het zadel verkeerd op de rugen wat ik je ook aan zou raden is van af het begin opstappen met opstapkrukje, dat is heel veel beter voor de rug van het paard, je bent zuinig op haar zeg je wees dan ook zuinig op de rug, miss een optie om zonder zadel verder te beleren, dat vind ik zelf heel fijn en voor het dier ook minder druk van die boom en leer wat er tussen jou hen haar in komt.

Sucses , volgens mij kun jij dit best zelf, maar neem de tijd en al sje wil rijden doe dat dat op een ander paard,

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:19

Volgens mij heb je niets om der nek zitten? Als ik je een tip mag geven zou ik in ieder geval een halstertouw/beugelriem om haar nek doen en zorgen dat je die constant vast houd. als ze dan dit soort capriolen uit haalt kun je (hopelijk) blijven zitten zónder haar in de mond te zitten. Nu schrikt ze van het gewicht en dit wordt nogmaals bevestigd door de ruk in der mond (hier kun je niets aan doen door de gekke bokkesprong maar met riempje kun je daaraan hangen en zal ze die ruk in der mond niet krijgen).

Dit geld natuurljik pas als je er weer zonder al te veel spanning op kunt gaan zitten. Dat zul je nu weer helemaal overnieuw voor elkaar moeten krijgen. Succes!

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:29

ik denk dat je indd kleine stapjes moet nemen. wat ik heb gedaan bij een pony die het ook vrij spannend vond is met een skippie bal op dr rug, en dan mee lopen en uiteindelijk met de skippie bal tegen haar aan stuiteren en hem van de af laten vallen. dit is natuurlijk iets wat je ook weer erg rustig aan moet doen. maar ik kan nu echt alles met dat paard! waarschijnlijk vind ze het eerst heel eng! maar doe het rustig aan en maak er een spelletje van, niet te serieus...
succes!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:47

oef heb je je geen pijn gedaan?
Als ik het filmpje zo bekijk is het eerste wat me opvalt dat diegene die aan het filmen is jullie afleid van waar jullie mee bezig zijn.
Juist op dit soort momenten is het heel belangrijk om je concentreren op het paard en diegene die je paard vasthoud dan straal je ook naar het paard vertrouwen uit.
Ten 2de is het nooit slim om rechtuit weg te stappen ik vraag altijd aan de begeleider om het paard haar of zijjn kant op te halen zodra ik zie dat het paard zich iets ontspant.
Nog een vraag, heb je ook een aantal keer door de bak gestapt toen je over haar heen hing?
Dit doen wij altijd eerst een paar keer en de eerste keer dat je je been eroverheen legt blijf je zo laag mogelijk zodat er voor het paard in feite weinig veranderd.
een touwtje of beugelriem om de hals is ook zeker geen overbodige luxe je hebt immers iemand die de longe vast houd dus het enige dat jij hoeft te doen is het paard het vertrouwen geven dat het niet eng is als er iemand op haar rug gaat zitten.
Het is natuurlijk lastig om vanaf hier te zeggen waar het precies mis gegaan is aangezien wij niet bij de voorbereiding geweest zijn.
Ik begrijp overigens wel dat je vanuit je schrikreactie gestopt bent maar dat is toch ook echt een fout die veel mensen maken.
Paard heeft het hele gedoe nu afgesloten als een nare ervaring en dat is dan altijd extra moeilijk om haar de volgende keer weer op te pakken.
In zulke situaties is het slim om dan aan de hand weer even een stap terug te zetten jezelf te herpakken en uiteindelijk af te sluiten met iets waar ze wel vertrouwen in had en dat was bvb over haar heen hangen...
Belangrijk is nu dus vooral dat je even je eigen schrik opzij zet en weer de leidinggevende en voor het paard dus vertrouwde positie in neemt en toch weer lekker rustig met haar gaat werken en over haar heen gaat hangen en dan dus ook op die manier begeleid door iemand aan de longe door de bak gaat stappen.
Ik hoop dat je zelf je vertrouwen weer terug krijgt en als je vragen hebt kun je altijd pben ik heb zelf veel paarden zadelmak gemaakt dus als ik je kan helpen doe ik het graag want niemand heeft er iets aan als het straks echt mis gaat.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 17:54

echt allemaal bedankt voor de reactie's

ik ben degene die filmt het meisje wat erop zit heeft er niets aan over gehouden alleen een blauw oog.
gelukkig maar!
als het straks weer gaat dooien ga ik helemaal opnieuw beginnen echt vanaf het begin helemaal opnieuw'
er zaten geen teugels aan, en het touwtje om haar nek waren we vergeten ik vroeg nog of ze hem wilde hebben maar ze vond het niet nodig

echt super bedankt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:03

Poe, die ligt er snel af.
Vervelend zeg!!! :(:)

Ehm....

Ja, ik zou zeggen NIET zelf gaan klooien, daar maak je zo'n paard onzeker van en dan kunnen het echt draken worden. Zoek alsjeblieft iemand met heel veel ervaring met beleren, dan komt het allemaal goed.

Ik zie sowieso al minstens 15 dingen die ík anders zou doen (ik beleer ook heel veel, ook voor klanten ed).
Zal een paar duidelijke voorbeelden schrijven:

Oa het opstappen an sich (ga eerst hangen aan 2 kanten, dan stappen en hangen, dan op- en afstappen) Herhaling, herhaling, herhaling.
Het wegstappen (te vrijblijvend, zet hem eerst op kleine cirkel om begeleider heen, nu moet hij het zelf uit zoeken)

De duur van het halthouden (ga wat doen, paard kent het rijden nog niet en te lang stilstaan kan zorgen voor spanning die almaar meer opbouwt, voorwaarts is de oplossing).

Veiligheid (filmer maakt kabaal en de begeleiding op de grond let totaal niet op de lichaamstaal van het paard, of reageert er veel te laat op).

Veiligheid met betrekking tot een halstertouw om de hals.

Voor mijn gevoel was het ehh.... te vrijblijvend ook voor het paard. Paard heeft geen idee wat hem overkomt, is geen ruitergewicht gewent en word dan een beetje aan zijn lot over gelaten.

Als ik paard was had ik ook met 4 benen de lucht in gesprongen, gewoon om te testen wat dat gewicht nu eigenlijk doet in beweging op de rug. :D

Succes!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:07

Dat meidje op de grond let ook totaal niet op gewoon. Ook als het paard begint te bokken/draaien ze reageert veels te laat.

De begeleider op de grond is er voor de veiligheid van de ruiter, zoek dus iemand die weet waar hij mee bezig is.

Ikzelf bijv. beleer óf met behulp van mijn vader óf niet. :D Van mijn vader kan ik op aan, die weet waar hij op moet letten (staart aangeknepen?? Ogen groot en niet knipperen? Grote neusgaten?? Houd het paard de adem in??)

Zorg dat je iemand hebt die spanning direct herkent en dat kan aangeven naar jou toe of die het via de longe kan laten afvloeien.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:40

Hele goede opmerkingen "Chaos" je hebt het heel goed bekeken en ontleed.
Ik vindt ook dat er te veel aan het toeval is overgelaten, te weinig inzicht was , zowel van de ruiter zijn kant maar zeker ook van de begeleider aan de longe, aan een hulp als deze heb je echt niets, dan is het eigenlijk nog veiliger het zonder hulp te doen.
Dit klinkt allemaal naar, is niet leuk te horen maar is wel de waarheid.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:59

Ik ben het ook helemaal met je eens aeolusnr1, de ruiter laat ook behoorlijk te wensen over.
Als je met beleren het nut van teugels/riem om de nek al niet ziet dan moet je er niet op gaan zitten.

Het zou ook fijn zijn als je een ervaren ruiter hebt die de begeleider kan aansturen.
Dat doe ik ook: Paps houd het paard vanaf de grond in de gaten en reageert als ik daarop aanstuur of als daar aanleiding toe is (ernstig terugkomen in tempo bijv).

Beleren is samenwerken, en niet met zijn 2en maar met zijn drieen.

Hebben jullie een round-pen? Dat maakt het ook al gemakkelijker.

Een goede voorbereiding is het halve werk.

En het is handig een ruiter te nemen die een reeks bokkesprongen zonder problemen kan uitzitten. :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:18

Ik denk net als een paar hierboven mij dat je te snel ging.
Hoe vaak heb je op dit paard gezeten?

Mijn eerste indruk was nog wel goed. Het paard lette op jou, keek ontspannen en leek het nog te kunnen bolwerken.

Vaak moet je de eerste paar keer (en je moet gewoon bij zadelmak maken elke dag eventjes aan de slag) beperken tot meerdere keren op en af stappen.
Vervolgens ga je een keer het paard laten stappen terwijl je er op hangt voordat je je been er overheen legt.

Een touwtje om de nek is trouwens echt een aanrader. Daar kun je je goed aan vasthouden en dan hinder je het paard niet in de mond. Maak het touwtje echter wel vast aan het zadel, zodat het niet naar voren kan gaan hangen mocht je er af vallen en het paard met het been er in komt.

gewoon helemaal overnieuw beginnen en een paar passen terugdoen. Net alsof je er nog nooit eerder op gezeten hebt. En veel, veel langzamer te werk gaan. Je doet niet snel te langzaam, maar je gaat wel snel te hard.

en ZELF goed voelen wat er in het paard gebeurt!!!! Voel of hij goed doorademt, of zijn rug spant (en dan voelen ze aan als een bommetje) of niet. Want dat is alleszeggend en bepalend of je een stap verder kunt of niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:13

Ik ga er in mee dat je echt betere begeleiding moet zoeken.

Het begint al meteen aan het begin. Meisje op de grond helpt ruiter er op, staat daar zelf totaal niet stevig in d'r schoenen. Als je paard op dat moment was gaan rennen had ze niks te zeggen gehad. Pas na 8 seconden verdeelt ze haar evenwicht weer goed en KIJKT ze voor het eerst naar je paard.

Daarbij is de ruiter die erop zit ook niet bepaald de meest beheerste persoon. Ze ging vrij snel meteen groot zitten, en meteen een paar keer staan en zitten zodat ze goed zat, dat had allemaal al veel beheerster gekund.

Niet om ze af te zeiken hoor, maar hoop dat je zelf dan ook ziet waar het fout ging. En je paard heeft nu een slechte ervaring meegekregen, dus het zal de eerstvolgende keer zeer waarschijnlijk lastiger gaan.
Dan hoop ik voor je dat je kundige begeleiding zoekt en ook weet waar je op moet letten (bij het vinden van kundige begeleiding)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:30

Met de mening hierboven eens. De begeleider is onvoldoende met het paard bezig. De ruiter gaat te abrupt zitten en maakt te grote bewegingen. Waarschijnlijk legde de ruiter het been eraan terwijl her paard dat niet kent.
Heb je wel vooraf regelmatig links en rechts gehangen?
Normaal oefen ik het been overheen zwaaien een paar keer voordat ik echt ga zitten.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:34

Voor in de toekomst,halveer de bak eens.
Het is nu wel een hele grote piste voor haar.
Verder wat de rest ook zegt,kleine stapje's,ervaren iemand erbij in de vorm van instructrice die jonge paarden gewend is oid.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:27

Hoe staat het er inmiddels voor?
Ik zou hem weg brengen en het door een prof laten doen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 19:05

ik krijg zoveel reactie's dat ik het allemaal even op een rijtje moet zetten
in ieder geval allemaal super bedankt.

ja het is ook niet goed gegaan, ik heb haar nu het zo koud is en de bak bevroren is haar stil staan, ik wacht totdat het beter weer word en dan begin in helemaal opnieuw, een prof erbij halen graag maar wat ik al aangaf ik heb het niet zo breed met geld en kan dus weinig missen en moet het zelf doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:26

Zorg dan op z'n minst voor ervaren hulp. De persoon die er nu naast staat is niet de juiste.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:34

Het paard reageert op de druk van de benen van de ruiter en bergrijp daar helemaal niets van.
De volgorde van inrijden is iets anders dan dat jij nu doet.
Eerst longeren,het paard moet de commando's weten en daar op gehoorzamen.
Dat kan twee weken duren of twee maanden....dat ligt aan het paard.
Dan pas ga je erop.
Met je stem geef je het commando stap of draf....en een hele zachte beenhulp!
Daarna belonen.
Het is jammer dat je een slechte start hebt gemaakt,je hebt door te snel te gaan vijf stappen en een slechte ervaring achteruit gedaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:46

Een advies is ook alles wat je op de grond kan leren ook te leren vanaf de grond. Dus de gangen, kan ze aan de longe alle overhangen puur op stem? Dus ook van stap naar galop? Dooroefenen tot dat er in zit. Dan het sturen, kan ze vanaf de grond het sturen al dmv dubbele lijnen terwijl jij er schuin achter loopt? Dooroefenen tot het er inzit! Gewicht, loopt ze goed ontspannen tijdens het longeren met zadel en LOSSE beugels?

Dit kan rustig een half jaar duren maar kan je ontzettend veel ellende voorkomen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 08:32

Je schrijft dat jullie een poosje bezig zijn geweest met hangen, hebben jullie ook gestapt tijdens dit hangen of alleen stilstaand gehangen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 08:43

Vaak is het de schrik van iets dat hoog boven het paard uitsteekt, de ruiter dus in dit geval.
Volgende keer eerst hangend gaan stappen, is voor de ruiter ook wat veiliger als het paard zo gaat bokken. Dan stilstaand erop en die handeling een paar keer herhalen, dus laat het paard wennen aan dat rare wat hij uit zijn ooghoeken ziet. Ik laat de ruiters altijd vanaf het paard belonen en snoepjes geven, zodat ze weten dat het iets leuks oplevert.