Hoe rust erin krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Hoe rust erin krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 21:27

Mijn pony is nogal een hete :')
Werkt erg graag en is niet moe te krijgen.

Maar daardoor komen er wel wat probleempjes.
Ze stapt heel erg voorwaarts, en pakt haar bit vast/gaat gespannen lopen als ik haar langzamer wil laten stappen.
Na een drafje/galopje is het amper nog te doen. Dan gaat ze dribbelen, constant draven etc.

In draf kan ik haar een paar passen bij me houden, daarna rent ze onder me vandaan. Nu probeer ik weer te stappen vóór ze onder me uit rent. Dus na een paar passen draf weer in stap. Dan wordt ze enorm sterk etc.

Welke oefeningen kan ik het beste doen om haar rustig te laten stappen/draven?

*momenteel heb ik even geen les, heb haar pas weer 1,5 week nadat ze 5 maanden geleden is verkocht. Hiervoor had ik het probleem ook (ze is 4 jaar bij mij geweest) en had ik wel les. Ook in de les kon ze dit erg doen!*
Ben wel van plan weer les te nemen, maar moet eerst een ritme zien te krijgen met werk, paard en baby.

elsenfox

Re: Hoe rust erin krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:52

mijn pony foxy kon af en toe ook erg heet zijn met springen. bij haar hielp het om veel figuren te rijden waardoor ze de aandacht bij mij ging houden. het belangrijkste was denk ik nog wel dat ik zelf ontspannen en rechtop bleef zitten. als jij verkrampt of gespannen gaat zitten is het voor het paard namelijk bijna onmogelijk om zelf te ontspannen.
goed dat je van plan bent om les te gaan nemen :)

Greetel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:46

Hey ik ken het probleem! Mijn paardje doet dit ook en ze is echt sterk!
Ik ga inderdaad veel figuren rijden en blijf tegen haar praten. Zo voorkom ik dat ik stop met ademen en verkramp.
Veel sucees!!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:56

Ik moet ook altijd van mijn instructrice kleine voltes gaan rijden tot ze ontspant. Dan direct belonen met rechtuit lopen. Als je haar aan de voorkant gaat tegen houden maak je haar alleen maar heel sterk in de hals, en van een paard win je het niet kan ik je vertellen :') Daar komt bij dat snel rechtdoor lopen nagenoeg onmogelijk is als de hals echt gebogen is, dus het is wel effectief :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:05

Mischien is het interessant om eens een paar westernlessen mee te pakken. Nee daar hoef je niet speciaal ander tuig etc. voor te nemen, maar in de western is men veel meer bezig met het trainen van een rustig paard. Je kunt dan oefeningen vragen om haar rustig te houden.

Zelf rijd ik ook een merrie die nogal heet kan worden. Bij mijn eerste westernles merkte ik de omslag al! :) Iedere keer als ik opstap doe ik nu een bepaalde oefening die haar kalmeert.

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:19

rijd er een volte in todat ze ontspant, rustig kleine ophoudingtjes geven. Zelf ontspannen blijven en niet gespannen raken.. En idd zoals Gypsy zegt neem een paar western lessen.. Succes ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:52

Jouw pony is ongehoorzaam, en jij pakt waarschijnlijk het bit vast, waardoor de pony gelegenheid om het bit terug te pakken.

Ik snap wel dat je wilt dat je pony er niet vandoor gaat, maar als je het bit vasthoudt, zal de pony zich in zijn lijf vastzetten en nooit gaan ontspannen.
Je MOET dus je handen ontspannen. Ook als dit inhoudt dat je pony ervandoor gaat.

Als je de pony voelt versnellen grijp je dus snel in, door even alleen met je buitenhand een hele snelle ophouding te maken. En die ophouding moet zo sterk zijn als nodig is om reactie te krijgen.
Waarom alleen met buitenhand? Op 2 handen kan de pony zich sneller en gemakkelijker vast zetten en sterker maken dan op één hand. MAAR duurt de ophouding te lang, dan zal de pony zich ook weer gaan vastzetten en sterk worden, dus daarom is het heel, heel belangrijk om snel je hand te ontspannen zodra je reactie voelt. Laat hem zijn kracht niet tegen jou gebruiken, wees hem vóór.
En daarom is het ook heel belangrijk om snel reactie te krijgen als je de ophouding maakt. Dus niet halfslachtig gaan zitten "zeuren" omdat je de ophouding te zachtjes maakt en de pony niet reageert. Zo hard als nodig is. Later zal het vanzelf gemakkelijker gaan en zal de pony ook op lichtere ophoudingen terugkomen.

En hiervoor moet je tussen je eigen oren een knop omschakelen. Want je weet dat als je je hand ontspant, dat de pony weer zal versnellen. TOCH doen. Dan maar weer ophouding maken. De pony zal dan weer versnellen, wéér ophouding maken, en uiteraard heel snel weer hand ontspannen. Steeds de pony even terug laten komen in tempo. Heel goed mogelijk dat je de eerste maand niets anders doet dan ophoudingen maken, want je zult die echt 1000x moeten herhalen voordat je pony eindelijk leert bij jou te blijven.

Maar als je je hand niet ontspant, ga je rijden met de handrem erop, en zal de pony nooit de rug gaan gebruiken en ontspannen lopen.
Doe dit zowel in stap als in draf. En als je het gevoel krijgt in stap dat het beter gaat, dán pas aandraven (hoewel het met die kou misschien raadzamer is om eerder aan te draven, maar rijd hem beneden zijn tempo).

Bovenstaande is eigenlijk gewoon tempocontrole. Dat is waar het bij jouw rijden voorlopig alleen maar om draait. Om tempocontrole. Als je eindelijk tempocontrole hebt, kun je eens met je benen gaan rijden (zonder dat hij bij elke aanraking van de kuit vlucht). En dan kun je je pony eindelijk met je been naar de hand toe rijden.

Als je niet met benen kunt rijden omdat de pony vlucht, kom je helemaal niet aan het eigenlijke rijden toe. Dus tempocontrole om ontspanning te krijgen. Ontspanning is de eerst voorwaarde om een paard goed te kunnen trainen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:06

Ik zag in je profiel dat je erop zit met een halster en daaraan touw als teugels, is dan bitloos rijden niet een idee voor je pony? Wellicht ga je dan zelf ook bewuster met je zit rijden, want daar zou ze toch eigenlijk op terug moeten komen.
Voor informatie over bitloos en hoofdstellen, zie onderschrift.

Gr. Maroesjka

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:14

Bedankt voor alle tips!

Langcara: thanks, hier heb ik echt wat aan! :D Ga het uitproberen!
Zelf ontspannen is idd gewoon moeilijk als ze zo loopt.

Haar op de volte zetten probeer ik zoveel mogelijk te doen!
Alleen ook dit vind ik erg lastig omdat ze scheef is en de volte dus erg klein wordt. Probeer hem wel groter te maken langzaamaan.

Bitloos kan ik ook eens proberen! Maar is dat wel slim op het moment dat ik zelf ook vastpak? Wordt de druk op neus etc dan niet te groot?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:16

Kijk eens goed naar wat je voert zit hier veel energie in? Anders zoeken naar een lager energie voer.

Bij mijn drukte maker helpt het altijd om even aan de longeerlijn te laten uitspatten. Hij weet het aan het begin mag hij rennen, vliegen en bokken. Het teveel aan energie is er dan uit en daarna wil meneer fijn meewerken. Ik geef nooit commentaar of opmerkingen als hij zich uitleeft (mits er geen kont of benen mijn kant uitkomen)

Veel overgangen rijden, en net iets eerder op de rem trappen :P
Op een gegeven moment ga je wel voelen dat je paardje harder wil voor hij ook echt gaat, even een (halve) ophouding geven.

Kijk ook eens naar je zit, klem je misschien onbewust je boven/onderbenen? Zit je echt op zo manier als of je zegt we gaan? Probeer wat meer ontspannen te zitten (wat dieper). Ik leg het meestal uit ga eens zitten als of je klaar ben met werken en je het paard uitstapt. 9 van de 10 keer gaat het tempo uit het dier. (Dan gaf je zit een signaal hup hup gaan.)
Op deze manier blijven zitten (zonder een zoutzak te zijn :P) en teugels wat aannemen. Rustig verder rijden.
Soms is het ook al genoeg om je voeten uit de stijgbeugel te halen en ontspannen te gaan zitten.

Ik hoop dat je iets heb aan de tips van iedereen, je moet gewoon even zoeken naar wat voor jullie beide werkt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:49

Is heel vaak toch een rijtechnisch probleem, dus miss toch weer gaan lessen.
Ga ook eens aan de gang met los en grondwerk zodat je ook een goeie verstanhouding krijgt met het paard.
Train kort desnoods 2 x 10 min op een dag maar geen uur dat geeft alleen maar meer spanning en dara leer jij en het paard ook niks van.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 15:56

Thanks voor je tips bluestar! :D

Ze krijgt amper voer. Ze krijgt 3 keer per dag kuil, en voor het leuke een handje brok omdat de rest ook krijgt.

Zal volgende keer ook eens kijken wat ze doet als ik zonder beugels oid rij!

Eerst longeren/grondwerken heeft geen zin. Dan is ze super braaf en een heel ander paard. Ze is dan erg onderdanig en luistert goed.
Dus zal een groot deel rijtechnisch zijn ja. :j

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:55

Nell_ schreef:
Bedankt voor alle tips!

Langcara: thanks, hier heb ik echt wat aan! :D Ga het uitproberen!
Zelf ontspannen is idd gewoon moeilijk als ze zo loopt.

Ja maar tóch proberen door heel lui te worden in je lichaam. Doen alsof je heel moe en sloom bent, doch rechtop blijven zitten. Maak je benen lang, veer extra door in je enkels en knieen en let heel goed op je ademhaling. Stagneren van ademhaling leidt tot een gespannen lichaam, en dus ook spanning in paard. Goed doorademen, vooral het uitademen maakt dat je lichaam loslaat en ontspant en dat heeft grote weerslag op je paard.
Nell_ schreef:
Haar op de volte zetten probeer ik zoveel mogelijk te doen!
Alleen ook dit vind ik erg lastig omdat ze scheef is en de volte dus erg klein wordt. Probeer hem wel groter te maken langzaamaan.

Ja, ze zal dit zeker moeilijk vinden, want ze is niet in balans. Ik weet dat dit niet mag, maar je moet heel veel buitenteugel gebruiken, desnoods haar naar buiten stellen zodat ze terugkomt in balans. Want pas in balans zal ze los dúrven laten. Eigenlijk vind ik daarom het rijden van voltes bij zo'n druk paard niet zo'n aanrader. Het helpt wel bij terugkomen, want op een kleine voltes kunnen ze niet zo goed vooruit als rechtdoor. Maar omdat het zo moeilijk is, zal het nog eens extra aanleiding geven tot vluchtgedrag. En dat vluchtgedrag moet er nu juist uit.
Nell_ schreef:
Bitloos kan ik ook eens proberen! Maar is dat wel slim op het moment dat ik zelf ook vastpak? Wordt de druk op neus etc dan niet te groot?

Ik denk niet dat de druk op de neus te groot wordt. Maar ik denk dat bij de meeste bitloze hoofdstellen de release niet goed werkt.
Release = wegnemen van druk van je hand, of dat nu op het bit is, of op de neus.
Punt is dat een ophouding verloren gaat als de release c.q. druk niet onmiddellijk wegneemt op het moment dat het paard reageert.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:00

Druk op de buitenteugel om de volte groter te maken? Want ze gaat dan wel met haar hoofd naar buiten lopen. Ik probeer dit wel eens. Maar wel niet of dat slim is omdat ze al scheef is?
De volte op de linkerhand is makkelijker, en dan blijft ze wel een nette volte lopen!

Vandaag véél overgangen gereden. Ze kwam al wat makkelijker terug, maar maakt zich ook erg sterk in de overgang terug.

pientjuhlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:35

Ik heb zelf ook een paard dat altijd het tempo over wil nemen. Ik zou je hand altijd blijven ontspannen wel je been er stil aan houden. Dit omdat anders je paard daar heet op kan worden als je dan wel been geeft. Elke keer als je voelt dat ze harder gaat een ophouding geven en terug gaan naar jouw tempo gaan. En vooral proberen te rijden op je zit. Ik weet hoe moeilijk dit is ik heb de eerst paar weken alleen maar op een hard galopperend paard gezeten. Maar inmiddels kunnen we nu gewoon stappen en draven.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:38

Nell_ schreef:
Druk op de buitenteugel om de volte groter te maken? Want ze gaat dan wel met haar hoofd naar buiten lopen. Ik probeer dit wel eens. Maar wel niet of dat slim is omdat ze al scheef is?
De volte op de linkerhand is makkelijker, en dan blijft ze wel een nette volte lopen!

Vandaag véél overgangen gereden. Ze kwam al wat makkelijker terug, maar maakt zich ook erg sterk in de overgang terug.

Je hebt me goed begrepen. Want inderdaad, dan gaat ze met haar hoofd naar buiten lopen. Het is wel slim omdat ze scheef is. Want hiermee krijg je haar recht in het lichaam en dus in balans.
En als ze dan eindelijk in balans is, dan pas kun je uiteindelijk proberen of ze naar binnen kan stellen. Maar dat zal niet eenvoudig zijn. Want ze moet dan verlengen aan de buitenkant en daar zijn haar spieren te kort, die laten dat niet toe. En omdat die spieren dan niet willen verlengen, wordt ze recht, gooit ze zich op de binnenschouder, valt naar binnen, etc etc.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 20:09

Dus eigenlijk is het niet erg als ze dan naar buiten kijkt? Dan kunnen we later naar binnen stellen?

Sandra33689

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:42

Als je pony hard gaat helpt het ook om zo veel mogenlijk kleine voltes te rijden en ze dan in eem goed tempo rijdt dan maak je geen kleine vollte. Rijdt ze weer te hatd dan maak je weer eel een kleine volte enz.
Het help misschien ook om goed aan de teugel te lopen.
En het helpt natuurlijk ook om ontspannen te zitten.
Ik hoop dat ik je kan helpen en veel suc6 groetjes Sandra

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:39

als je les wil gaan nemen kun je misschien eens kijken bij: www.atletischerijkunst.nl (op de site staan ook veel tips)
ik heb zelf ook een best druk paardje, en bij ons helpt het dat we heeel veel grondwerk hebben gedaan! en gewoon veel rijden en kilometers maken.
verder zou ik proberen overgangen te maken, en zelf helemaal rustig blijven (dit is wel moeilijk natuurlijk) en verder kun je rechte lijnen proberen te rijden, dit is goed om dr recht te stellen en er zou als het goed is langzaam ontspanning inkomen.
ook is de contrastelling een goede oefening, je ragt dan haar hoofd naar buiten doormiddel van de buiten teugel en je zit niet aan de andere teugel, ls je dan voelt dat ze dr hoofd naar beneden gaat doen laat je de teugel vieren en als ze dan weer omhoog komt begin je weer opnieuw met de stelling naar buiten. dit is een erg langdraadige oefening, maar het werkt wel!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:15

Nell_ schreef:
Dus eigenlijk is het niet erg als ze dan naar buiten kijkt? Dan kunnen we later naar binnen stellen?

Juist. Het dóel is dat het paard lengtebuiging en stelling naar binnen heeft in een wending.

Maar als je dit van een paard vraagt, moet dat wel mogelijk zijn. Op het moment dat de spieren aan de buitenkant niet willen verlengen, zal het paard zich niet naar binnen stellen. Je kunt hem met die binnenteugel proberen te dwingen, en dan zal zijn hoofd naar binnen komen, maar zijn schouder en de rest zal er achteraan komen en hij zal naar binnen vallen. "tegen het binnenbeen en over de schouder naar binnen" zoals dat dan heet. Het paard zal nog altijd geen lengtebuiging vertonen maar recht blijven terwijl hij in de wending gaat en het meeste gewicht zal vallen op de binnenschouder en het binnenvoorbeen.

Dus door hem naar binnen te willen stellen, daarmee trek je hem uit balans. En wat doet iemand als hij/zij het gevoel krijgt uit balans te geraken? Die zet zich schrap voor wat er komen gaat.
Schrap zetten staat haaks op loslaten.

En loslaten in het lijf, dat is wat wij willen van een paard. Zonder losgelatenheid is er geen ruggebruik, lengtebuiging of wat dan ook mogelijk. Dus losgelatenheid moet eerst komen.

Kijk eens naar paarden die vrij rondrennen en de bocht doorgaan; zij stellen hun hoofd naar buiten om in balans te blijven. En daarmee komt er niet te veel gewicht op het binnenvoorbeen maar is het evenwijdig over beide voorbenen verdeeld > balans.

Wat je dus doet is je paard herstellen in balans, zodat hij los dúrft te laten. Dat doe je d.m.v. de buitenteugel. En als hij aan de buitenkant het bit onvoldoende aanneemt, zul je meer met je hand moeten aannemen en dat kan als gevolg hebben dat het paard inderdaad naar buitengesteld loopt. Dat is een lelijk gezicht en je zou de jury en heel de paardenclan over je heen krijgen hiermee, maar feit is dat je je paard daarmee wél in balans helpt. Bij gevolg zal hij eerder los gaan laten en na gaan geven.

En als hij dan eindelijk nageeftm, dán kun je pas werkelijk streven naar de lengtebuiging en de stelling naar binnen, maar wel met kleine beetjes. Want spieren langer en soepeler maken, dat is millimeterwerk, en daar gaan maanden overheen.

Altijd alleen dát vragen waar een paard aan kan voldoen. Als je paard dat niet kan, dan ga je hem dusdanig trainen zodat hij het op een dag wél kan.

en laat je niet gek maken door de commentaar die je krijgt als je paard met zijn hoofd naar buiten loopt. Je weet wel dat het zo niet moet, maar het wordt uiteindelijk wel je doel om het alsnog te doen. Maar pas op het moment dat je paard dat kan. Vanuit balans en losgelatenheid.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:27

En pas op met overgangen maken, vaak wordt een druk paard daar nóg drukker van. Dat komt omdat je de hele tijd met je been er aan komt op een moment dat hij dat nog niet kan verwerken. Eerst moet er rust in komen en moet je werken aan je tempocontrole. Beetje beneden zijn tempo gaan zitten, en zorgen dat hij bij je blijft terwijl je tóch je handen kunt ontspannen. Als hij dat doet, dan kun je er met je benen aan komen zonder dat hij wegvlucht en dan kun je vervolgens ook pas overgangen rijden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 18:13

Super al die tips! :D

Maar wanneer weet ik dat ik voorzichtig wat verder naar binnen kan stellen? Want moet ik dat de eerste keer al een beetje proberen of juist de eerste paar keren alleen naar buiten stellen?

En wat doe ik als ik geen overgangen maak maar mijn paardje gaat rennen? Mijn reactie is vaak vasthouden. Heel slecht :o Moet ik elke keer dat ze een pas te hard loopt terug naar stap, of alleen een ophouding? En als ze dan niet reageert op een ophouding?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:58

Nell_ schreef:
Super al die tips! :D

Maar wanneer weet ik dat ik voorzichtig wat verder naar binnen kan stellen? Want moet ik dat de eerste keer al een beetje proberen of juist de eerste paar keren alleen naar buiten stellen?

Je stelt je paard naar buiten op het moment dat hij in een wending of volte naar binnen valt, en mogelijk de binnenhand te veel vastpakt. Dan ga jij aan de binnenkant loslaten en hem naar buiten stellen.

Op het moment dat hij echt nageeflijk wordt en loslaat, dan ga jij proberen hoever je hem naar binnen kunt stellen. Hoe ver je daarin kunt gaan? Je kunt het voelen wanneer je te ver gaat als je merkt dat
- het paard weer verstrakt in zijn lijf
- of je binnenhand weer vast gaat pakken
- met zijn hoofd omhoog komt (want dat doen paarden als ze ongemak voelen).

Je mag gerust een keertje doorvragen naar binnen op het moment dat hij nageeft, maar blijf daar niet vasthouden. Hij zal dat in het begin nooit lang vol kunnen houden. En dat kun je voelen aan het gewicht dat hij gaat nemen in je binnenhand. Hoe zwaarder die druk die hij aanneemt, hoe moeilijker hij het gaat vinden.
Dat moment moet je vóór zijn. Dus loslaten zodra je voelt dat het moeilijk wordt voor hem.

Maar zolang je paard niet losgelaten loopt en strak in zijn lijf is, vluchterig etc, is hij aan stelling en lengtebuiging naar binnen nog niet toe.
Nell_ schreef:
En wat doe ik als ik geen overgangen maak maar mijn paardje gaat rennen? Mijn reactie is vaak vasthouden. Heel slecht :o Moet ik elke keer dat ze een pas te hard loopt terug naar stap, of alleen een ophouding? En als ze dan niet reageert op een ophouding?

Ophouding maken. Alleen buitenhand druk nemen en dat mag maar héél kort duren.
Als het te lang duurt, gaat je paard vasthouden in de mond en dat moet je niet hebben. Het is dus van belang dat jij zoveel druk neemt in je hand als nodig is om reactie te voelen dat hij terugkomt. Vóel je dat hij terugkomt, bij het minste of geringste dat je dat voelt, loslaten en die hand ontspannen.
Als ze niet op de ophouding reageert, dan neem je te weinig druk. Als je 3 kilo nodig hebt, dan neem je die ook. Heb je er 6 nodig, neem je er niet 5, maar ook werkelijk 6. MAAR wel onmiddellijk je hand daarna ontspannen, ook al weet je dat ze daarna weer er vandoor wil gaan. Dat is voor veel mensen moeilijk. Hand ontspannen, wetende dat het paard weer tempo gaat verhogen. Maar het moet, want doe je het niet, ga je rijden met de handrem erop en zal het paard nooit zijn rug gaan gebruiken en kom je nooit toe aan het werkelijke rijden.

Gaat hij daarna weer uitzichzelf tempo verhogen, weer hetzelfde herhalen. Kan zijn dat je dat wel 100x moet doen. MAar in het begin duurt het even voordat het kwartje valt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 21:37

Ik ga er mee aan de slag zaterdag! :D Ik heb denk wel veel aan je tips! Dus eerst maar eens uitproberen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:39

Het is allemaal nogal veel tegelijk, ik hoop dat het je een beetje lukt om aan alles te denken.