Nell_ schreef:Bedankt voor alle tips!
Langcara: thanks, hier heb ik echt wat aan!

Ga het uitproberen!
Zelf ontspannen is idd gewoon moeilijk als ze zo loopt.
Ja maar tóch proberen door heel lui te worden in je lichaam. Doen alsof je heel moe en sloom bent, doch rechtop blijven zitten. Maak je benen lang, veer extra door in je enkels en knieen en let heel goed op je ademhaling. Stagneren van ademhaling leidt tot een gespannen lichaam, en dus ook spanning in paard. Goed doorademen, vooral het uitademen maakt dat je lichaam loslaat en ontspant en dat heeft grote weerslag op je paard.
Nell_ schreef:Haar op de volte zetten probeer ik zoveel mogelijk te doen!
Alleen ook dit vind ik erg lastig omdat ze scheef is en de volte dus erg klein wordt. Probeer hem wel groter te maken langzaamaan.
Ja, ze zal dit zeker moeilijk vinden, want ze is niet in balans. Ik weet dat dit niet mag, maar je moet heel veel buitenteugel gebruiken, desnoods haar naar buiten stellen zodat ze terugkomt in balans. Want pas in balans zal ze los dúrven laten. Eigenlijk vind ik daarom het rijden van voltes bij zo'n druk paard niet zo'n aanrader. Het helpt wel bij terugkomen, want op een kleine voltes kunnen ze niet zo goed vooruit als rechtdoor. Maar omdat het zo moeilijk is, zal het nog eens extra aanleiding geven tot vluchtgedrag. En dat vluchtgedrag moet er nu juist uit.
Nell_ schreef:Bitloos kan ik ook eens proberen! Maar is dat wel slim op het moment dat ik zelf ook vastpak? Wordt de druk op neus etc dan niet te groot?
Ik denk niet dat de druk op de neus te groot wordt. Maar ik denk dat bij de meeste bitloze hoofdstellen de release niet goed werkt.
Release = wegnemen van druk van je hand, of dat nu op het bit is, of op de neus.
Punt is dat een ophouding verloren gaat als de release c.q. druk niet onmiddellijk wegneemt op het moment dat het paard reageert.