Wisselsprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Wisselsprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:17

Hallo :)
Ik heb nogal problemen met de wisselsprong.
Met een balk lukt het me wel,
maar zonder balk is er niks mee te beginnen.
Heb al aantal keer les gehad met mijn peerd.
Maar dit wilde ook niet lukken.
Hij is rechtsom wel wat stijfer, dus denk dat die kant al helemaal niet lukt.
Hebben jullie misschien nog wat tips voor mij, :o :o

Izzy19

Re: Wisselsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:23

De correcte benaming is de vliegende galopwissel ;) Ik veronderstel toch dat je dat bedoeld.
Heel moeilijk om zo tips te geven. Belangrijk is dat je goed kan schakelen in galop, oefen regelmatig ook de eenvoudige wissels (galop-stap-galop) zodat je paard netjes de correcte galop neemt voor de juiste hulp.
Daarnaast, oefenen met een balk is eigenlijk niet zo'n goed idee, vaak hebben ze dan ook echt nood aan die balk. Je kan ze het beter meteen zonder balk leren.
Welk niveau rij je? Of op welk niveau train je? Normaal als je eraan toe bent, zou je lesgever/lesgeefster je zeker wel moeten kunnen helpen. Heel erg moeilijk om vanaf hier de juiste oefeningen door te geven.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:26

ik volg even :) heb zo geen tips omdat ik die nog nooit heb hoeven trainen. maar wil zeker wel alle tips meenemen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:27

Ik ga binnen kort starten in de B.
Mijn paard kan al erg veel, alleen die galopwissel idd niet.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:28

En ik doe het niet perse voor het Niveau, maar gewoon voor mezelf.
Vind het iritant om elke keer terug temoeten naar draf tijdens het handveranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:29

Een wissel is niet iets wat je even aanleert, daar gaat een groot trainingsschema aan vooraf. Je paard moet correct aan de hulpen zijn en sterk zijn door juiste nageeflijkheid en een goede balans. Het is niet voor niks pas een oefening voor in het Z.

Dus met een aantal keer les kom je er niet ;)

Om te voorkomen dat je terug moetnaar de draf moet je uberhaupt al trainen om je paard in de correcte galop te laten landen.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:32

Ik neem aan dat je dit op de diagonaal probeert? Laat dat eerst maar even zitten, wat soms kan helpen is op X van grote volte wisselen, en dan ook echt goed binnenstelling vragen en op X omzetten. Dat geeft je paard meer 'steun' dan zomaar ergens op de rechte lijn een wissel vragen. Springt je paard verder wel makkelijk in de goede galop aan? Anders eerst daar aan werken...

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:32

mijn paard is correct aan zijn hulpen nageefelijk en heeft zeker een goede balans.
Daarom vraag ik om raad bij mensen.. die misschien wat tips kunnen geven.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:33

Ja ik probeer dit inderdaad meestal op de diagonaale lijn.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:35

Loopt je paard netjes verzameld in galop en opgericht? Kan je gemakkelijk naar voor schakelen en weer teurg?
Wat doet je paard juist als je wil wisselen? Wat zijn je eigen exacte hulpen voor een wissel? Vertel deze stap voor stap, sla niets over en zet ze in de volgorde dat jij ze toepast. Dat geeft ons een beter idee van wat er misgaat.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:40

Ik kan wel makkelijk naar voren gaan, maar het terug rijden van hem wilt die vaak sterk worden en tegenstribbelen. Als ik wil wisselen gaat die alleen maar harder.
Ik doe gewoon mijn binnen been op de single buitenbeen achter de single en iets stelling naar rechts, en leun ik wat meer in mijn rechterbeugel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:42

kan je paard wel goed de contragalop?

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:43

Ik zou eerst eens goed les gaan nemen, dan lekker wedstrijden gaan rijden en rond de M eens gaan denken aan een galopwissel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:45

Je kunt je afvragen of je je paard een galopswissel (dressuurmatig) wilt aanleren.

Als je gaat starten in de B dan kom je vervolgens hogerop eerst de contragalop tegen. Als je paard dan gewend is om over te springen op de diagonaal dan kun je problemen krijgen met de contragalop.

Ben je daarnaast ook springruiter? Springruiters wisselen vaak boven de sprong of een snelle wissel in een hoek (maar ook dat, in de B, kan nog best door een aantal drafpassen, daar is niets mis mee).

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:45

Kan der maar beter nu mee beginnen, dan dat ik straks er mee in de punari zit.
Contragalop gaat wel wat moeilijker ja.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:45

xSimonee schreef:
Ik zou eerst eens goed les gaan nemen, dan lekker wedstrijden gaan rijden en rond de M eens gaan denken aan een galopwissel.

Wat een onzin, in een B-parcoursje is het echt niet teveel gevraagd om een wisseltje te springen hoor.

Ben het trouwens wel eens met het eerste deel van je advies!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:49

Ik ben het met Apple eens, ik zou nog even wachten met het aanleren van de wissel. Die wordt niet voor niets pas in de Z2 gevraagd, jij moet nog beginnen in de B. Het lijkt leuk om het nu al te kunnen maar kan voor een boel problemen zorgen straks in de contragalop.
Er nu mee beginnen zodat je er straks niet mee zit te klooien ben ik het niet mee eens, als het goed is is je paard dan veel makkelijker te verzamelen en gaat steeds beter aan je hulpen staan, dan zal een wissel aanleren ook makkelijker gaan...

@Celano, een wissel die een springruiter rijdt wordt niet beoordeeld door een jury, ik vind dat geen vergelijking...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:51

Je moet echt makkelijk kunnen schakelen in galop, zowel naar voor als terug. Een beetje verzameling is wel noodzakelijk om deze oefening aan te leren.
Je moet voorwaarts blijven rijden, maar je paard wel bij elkaar houden en dus in de verzameling zijn achterhand erbij rijden. Begin met een paar keer galop-stap-galop overgangen te oefenen. Zoveel mogelijk op je zit en been zodat je paard goed leert terugkomen op je zit en gaat dragen achteraan.
Als dat makkelijk gaat kan je eens proberen om een keertvolte te rijden en net voor je op de hoefslag komt te wisselen. Op die halve volte (eerste deel van de keertvolte) verzamel je je paard netjes, dan rij je redelijk scherp naar de hoefslag toe (laat je paard niet versnellen maar blijf wel actief voorwaarts rijden in de verzameling!), blijf goed op je kont zitten, verleg je beenhulpen (nog niet omstellen vooraan!) en geef dan de hulp met je been (duidelijke hulp, duw eventueel een klein beetje langer door zodat je echt z'n achterhand gaat verplaatsen en hij daardoor wat 'verplicht' wordt om te wisselen) en gewicht (niet uit balans gaan zelf) en dan pas omstellen als je paard gewisseld heeft. Als je vooraan gaat liggen knoeien dan wisselen ze niet van achter uit.

Ik heb er niets op tegen dat mensen eerst wissels leren ipv contragalop, wissels zijn natuurlijker voor een paard. Ik heb het niet zo gedaan, hier wel eerst contragalop aangeleerd en dan de wissel. Dat is ook een beetje paardafhankelijk, hoe ze zo'n dingen aanbieden. Een moeilijke contragalop kan wel duiden op te weinig verzameling en te weinig controle, zeker als je paard die oefening kent.

Je hoeft in de B inderdaad nog niet aan wissels te denken. Beter nog even geduld als de basis nog niet 100% zit (hetgeen ik hiervoor heb aangehaald ivm schakelen e.d. in de galop) dan de wissel verkeerd aanleren. Iets afleren is een pak moeilijker! Als je paard qua basis helemaal goed zit en je krijgt goed les, dan is die wissel echt niet zo'n moeilijke oefening en als je er in de M aan begint ben je meestal nog netjes op tijd voor het Z.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:51

michelle933 schreef:
Kan der maar beter nu mee beginnen, dan dat ik straks er mee in de punari zit.
Contragalop gaat wel wat moeilijker ja.

eerst contragalop aanleren en perfectioneren dan pas de wissels, als je paard eenmaal heeft geleerd te wisselen dan is de contragalop ontzettend moeilijk om nog aan te leren :o

mijn pony b.v. wisselde uit zich zelf altijd al :+ zowel met los gooien als onder het zadel, met springen is dit zoals apple zegt geweldigt en ook ontzettend handig... maar ja... zodra ik contra galop vraag springt meneer over of hij begrijpt het niet meer en raakt van slag :(:) :+
dus als ik jou was, die changement even lekker laten zitten (eenvoudige wissel kan wel) en eerst de contra galop aanleren en verfijnen :))

maar ik vraag me af, waarom wil je het hem al leren?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:53

celano schreef:
xSimonee schreef:

Wat een onzin, in een B-parcoursje is het echt niet teveel gevraagd om een wisseltje te springen hoor.

Ben het trouwens wel eens met het eerste deel van je advies!

dat is niet te vergelijken :n
een wissel in oprichting, rug ontspannen, verzameling, goed op de achterhand overspringen...
of een wissel in volle galop waarbij het niet uit maakt hoe het er uit ziet als hij maar in de goede galop over springt... :+
dat is geen vergelijking natuurlijk ;)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:53

Eerst galopwissels en dan contra aanleren hoeft geen probleem te zijn, als je de wissel tenminste correct aanleert en op de hulp zodat je paard leert wachten. Ze mogen nooit zelf het initiatief nemen, hoe gemakkelijk dat op die moment ook lijkt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:54

oke thnkx :D Krijg straks les, dus zal het wel even laten weten :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:55

Izzy19 schreef:
Eerst galopwissels en dan contra aanleren hoeft geen probleem te zijn, als je de wissel tenminste correct aanleert en op de hulp zodat je paard leert wachten. Ze mogen nooit zelf het initiatief nemen, hoe gemakkelijk dat op die moment ook lijkt.

klopt, heb je helemaal gelijk in, maar om het voor de ruiter makkelijker te maken kun je beter eerst de contra doen en dan pas de wissels :)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:20

Iedereen die op mij reageerde: ik ging er helemaal van uit dat het om B-springen ging en niet om dressuur.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:38

Apple schreef:
Als je gaat starten in de B dan kom je vervolgens hogerop eerst de contragalop tegen. Als je paard dan gewend is om over te springen op de diagonaal dan kun je problemen krijgen met de contragalop.
Als je de wissel netjes aanleert hoeft dat geen probleem te zijn hoor. Ik neem bij paarden van jongs af aan af en toe een wissel mee.