Paard moeilijk in te houden en te stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Paard moeilijk in te houden en te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 11:46

Mijn 5 jarige ruin is ontzettend moeilijk te stoppen of terug te nemen..
Ik probeer zwaar te gaan zitten, achterover te gaan zitten, teugels in te nemen maar niks lijkt te werken.
Het enige wat ik kan doen is heel hard aan de teugels trekken zodat er ontzettend veel druk op zijn mond komt te staan en dat is echt niet wat ik wil ;(
Ook met stoppen gooit hij zijn hoofd helemaal in de lucht en moet ik wederom hard aan de teugels trekken, dit is niet goed voor mijn paard zijn mond en bovendien ziet het er uiteraard niet uit.
Wie heeft tips voor mij?

Silence

Re: Paard moeilijk in te houden en te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:47

Tja, klinkt afgezaagd maar goed les nemen is de eerste stap die je moet nemen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 11:48

Dat ga ik binnenkort ook zeker doen, maar misschien heeft iemand al wat tips voor me?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:52

veel voltes rijden,

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:55

Klinkt misschien raar maar ik zou je paard juist proberen naar voren te rijden..met de nadruk op rijden.. dus je been eraan. Je eigen reactie is namelijk vaak om je been af te steken en de teugel korter te nemen, maar het tegenovergestelde werkt veel beter. Dus proberen je been eraan te houden en zoveel mogelijk proberen naar de hand toe te rijden.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 11:56

Dankjewel, ik ga mijn best doen!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:56

Ik had dat probleem ook bij mijn verzorgpaardje. Ze wilde altijd maar harder en harder, was niet te stoppen en inderdaad de enigste manier was eens een hele harde hand geven. Maar dit is niet de oplossing.
Wat mij hielp was vooraf wat longeren zodat de ergste energie eruit was. Daarna veel overgangen van stap naar draf. Ging te te snel onmiddelijk terug stap.
Maar op een dag was ze zo stront vervelend trekken, sneller, racen, ik was het zo beu. Als ze sneller wilde mocht ze sneller. Toen heb ik ze laten racen als een gek en telkens moest ze sneller van me, echt tot ze zelf stil ging staan van uitputting.
Ik heb nooit meer problemen gehad ;)

Maar ik denk in jou geval echt beginnen met stap en draf overgangen, gaat hij te snel meteen weer stap. Ook achterwaarts is er een goede oefening voor.
Deze dingen hebben mij alleszins goed geholpen :)

ToadJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:58

grondwerk. Stap af en laat hem goed luisteren, naast het zadel. Pas als dat goed gaat, en hij wijkt voor druk aan alle kanten, dan pas er weer opstappen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:11

Laat hem kiezen, ofwel braaf stoppen en een rustmomentje ofwel niet willen stoppen en hard werken (desnoods door een aantal kleine vervelende voltes te draaien). Daar moet je wel heel consequent in zijn. Dus licht maar wel duidelijk vragen om te stoppen, geef hem een aantal seconden bedenktijd, weigert hij? Prima, werken! Dan opnieuw vragen en dit riedeltje herhalen tot hij stopt. Dan een tijdje laten stilstaan zodat hij tijd heeft om na te denken over wat er nu gebeurde. Dan opnieuw proberen. Laat hem een stukje stappen en vraag hem opnieuw, rustig maar duidelijk, om te stoppen, geef hem de consequentie die hij kiest. Het kan een tijdje duren maar uiteindelijk gaat het kwartje vallen. Geef vooral zelf niet op! Er is niks met een uurtje stoptraining.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 12:36

Super! bedankt, ik ga het vanavond meteen oefenen! (o nee.. de bak is bevroren.. ;( )

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:43

mijn lieftallige fries doet hetzelfde en wat ik afgelopen zondag na hulp achter ben gekomen is om hun koppie aan het werk te zetten, dan weer een volte, dan de andere kant met regelmaat als het kan met je hand over de hals aaien om jezelf te ontspannen en weer verder gaan.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:51

Ook hierzo een paardje wat graag hard gaat.
Het heeft even geduurd voordat ik er achter was, maar wat bij haar nu het beste werkt is tellen afleiden en bezig houden.
zodra ze iets ziet en harder wil gaan lopen, maken we een overgang naar draf, ze let op mij, zodra ze even niet op let ga ik wat schakelen in tempo, harder, zachter of weer terug naar stap. Dit doe ik dan voornamelijk met m'n zit.
Gaat ze te hard? dan gaan we stappen en vervolgens na een paar passen weer draven.
elke keer weer blijven afleiden.
Had na een kwartiertje een heerlijk meewerkend en oplettend paard onder me :)

malarvegi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:13

gewoon lekker laten lopen!
een van mij deed dat ook altijd, en dan ook vooral buiten.
Als ze wil galloperen, lekker laten rennen. Als ze moe word, niet gaan stappen, maar nog even een paar rondjes doorgaan, dan is de lol er snel af. Dat was bij mij toen zo in ieder geval!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:17

Ik herhaal mezelf even uit een ander topic met zelfde probleem:
[RT-P] ik kan een rap paard niet houden!

Hoe meer je in de mond zo'n paard gaat inhouden, hoe loperiger en hoe vluchteriger het paard ervan wordt. Je moet zoveel mogelijk uit die mond blijven met je handen.

En af en toe een ophouding maken met alleen je buitenteugel (binnenhand er af blijven) en zo hard als nodig is om reactie te krijgen en zodra je het eerste aan reactie merkt moet je je hand ontspannen. En dat laatste, of je dat al dan niet op tijd doet, dat bepaalt of het je gaat lukken of niet. Want ben je te traag met ontspannen, dan mist het al snel uitwerking.

Dus je zult jezelf moeten omschakelen tussen de oren. Je zult de neiging om het paard in de mond tegen te houden zwaar moeten onderdrukken. Met het risico dat het paard iedere keer onder je vandaan loopt. TOCH loslaten. En weer ophouding maken maar altijd weer loslaten. Ja, dan loopt hij opnieuw onder je vandaan. Dan maar 100x ophouding herhalen zolang je maar tussendoor je hand GOED ontspant.

Zolang je niet je handen ontspant, zul je nooit resultaat krijgen.
He, en vergeet niet los te blijven in je lichaam en door te ademen. Probeer lui en traag te zijn in je lichaam, alsof je net wakker bent. Ook dat heeft heel veel invloed op je paard.

En dan nog iets: Als je met je zithulpen wilt rijden, ga dan NIET achterover leunen op je paard met het doel je zit te verzwaren. DAarmee kom je je paard in de rug. En dan loopt hij nu juist weg.
Zo'n paard moet je subtieler rijden. Als je hem terug wilt rijden:
- uitademen. Op het moment dat je uitademt, dan ontspant je lichaam volledig.
- zak door je gewrichten, je enkels en je knieen. Lui worden in je gewrichten, alsof je een beetje gaat doorhangen in je benen.
- daardoor gaan je voetzolen en vooral je hakken nog meer naar de grond, worden je benen nog langer, en word je net iets trager in je zit.

En dat helpt veel beter in het terugrijden van zo'n gevoelig paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:24

ik gaf net een heel uitgebreid antwoord op een ander topic met een zelfde probleem, bekijk het mssn ook eens.
"ik weet het wel maar doe het niet"
De fout zit niet bij het paard, je mag nooit proberen een paard tegen te houden , los het op in beweging.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:47

Omgekeerde psychologie werkt in veel situaties bij een prooidier (soms vertoond een prooidier ook 'roofdiergedrag' en dan werkt het dus niet).

Een prooidier moet zich zo min mogelijk in het nauw gedreven voelen. Als jouw paard dus wilt lopen, moet je denken: "Wat een goed idee! Ik wou toch net die paar pasjes middendraf oefenen :D En als je toch nog zoveel energie hebt, doe er dan ook nog maar een paar pasjes wijken bij! Nog niet moe? Dan doen we een slangenvolte erachteraan*\o/*

Opgegeven moment krijgt je paard heel snel door dat onder je uit lopen, best hard werken is ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:42

KLopt als een bus. En hoe meer je een paard gaat inhouden, hoe meer hij denkt, "oh ik kan niet weg, ik kan niet weg", hoe vluchteriger hij wordt. Op het moment dat hij het gevoel heeft dat hij wegkan als dat nodig is, zal hij eerder rustig worden.

Igotadream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:16

Goh, zeker voor een 5jarige is het niet leuk als je in de mond moet gaan trekken!
Wat ik zou doen, is heel veel overgangen broberen te rijden, en hem bezig houden, slangevoltens, cirkel 10m,..
Je kan ook arbeidsstap, middenstap, arbeidsstap, middenstap, en als dat lukt, brobeer je dat in draf en vervolgens in galop.
Misschien dat je lesgever ook nog wat ideetjes heeft?

Kijk ook na of alles past, zadel bit, hoofdstel enz!

x

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:23

Igotadream schreef:
Goh, zeker voor een 5jarige is het niet leuk als je in de mond moet gaan trekken!
Wat ik zou doen, is heel veel overgangen broberen te rijden, en hem bezig houden, slangevoltens, cirkel 10m,..
Je kan ook arbeidsstap, middenstap, arbeidsstap, middenstap, en als dat lukt, brobeer je dat in draf en vervolgens in galop.
Misschien dat je lesgever ook nog wat ideetjes heeft?

Kijk ook na of alles past, zadel bit, hoofdstel enz!

x

Voor een 16 jarige is het ook niet leuk.

Ik zou met zo'n druk paard zeker geen overgangen gaan rijden, dan wordt hij nóg drukker. er moet rust in de tent komen. Eerst in het hoofd, en dan volgt het lijf.

Zo'n paard moet je middels ophoudingen aan de buitenteugel (EN ONTSPANNEN met de hand!!!!) beneden het tempo gaan lopen. Die ophoudingen zul je misschien wel 1000x moeten herhalen voordat het paard eindelijk onder je blijft lopen zonder dat je de handrem er op houdt. Eerst in stap, daarna in draf (hoewel nu het koud is, misschien toch maar sneller gaan draven, anders wordt hij niet warm en nog drukker).
Pas als je rustig met je been er aan kunt komen, en hij normaal voorwaarts reageert (en niet wegvlucht als je hem effe daar aanraakt), dan kun je overgangen gaan rijden.

Vergeet niet dat door het paard in de mond te zitten trekken of vast te zetten, je een probleem creeert bij het paard. Je doet iets waar het paard zich niet prettig bij voelt. En paarden zullen zich daaraan proberen te onttrekken.

En aangezien een paard een vluchtdier is, is er voor hem maar één manier om dat te doen: weglopen. Vluchten. Ook al zit het probleem op zijn rug en neemt hij dat probleem dus overal mee naartoe.

Dus géén problemen creeeren, ontspannen rijden, vooral in de handen. Vasthouden en trekken werkt averechts.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:51

Langcara schreef:
Ik zou met zo'n druk paard zeker geen overgangen gaan rijden, dan wordt hij nóg drukker. er moet rust in de tent komen. Eerst in het hoofd, en dan volgt het lijf.

Zo'n paard moet je middels ophoudingen aan de buitenteugel (EN ONTSPANNEN met de hand!!!!) beneden het tempo gaan lopen. Die ophoudingen zul je misschien wel 1000x moeten herhalen voordat het paard eindelijk onder je blijft lopen zonder dat je de handrem er op houdt. Eerst in stap, daarna in draf (hoewel nu het koud is, misschien toch maar sneller gaan draven, anders wordt hij niet warm en nog drukker).
Pas als je rustig met je been er aan kunt komen, en hij normaal voorwaarts reageert (en niet wegvlucht als je hem effe daar aanraakt), dan kun je overgangen gaan rijden.

Helemaal eens, met nog één puntje erbij dat overbodig zou moeten zijn maar dat in de praktijk toch niet altijd duidelijk is. De buitenteugel is de teugel aan de lange kant van het paard. Een paard dat linksom door de rijbaan loopt neemt niet automatisch de juiste buiging aan in z'n lijf (en al helemaal niet als ook nog wordt geprobeerd om stelling af te dwingen met de linkerteugel). En veel paarden kunnen ook nog eens die buiging in het lijf omgooien van de ene pas naar de andere pas (Dan krijg je het gevoel dat je paard je niet lekker laat zitten. En dat klopt, je paard probeert je daarmee duidelijk te maken dat het niet prettig is om een binnenbeenhulp te krijgen van een buitenbeen en een buitenteugelhulp van een binnenteugel). Let dus altijd heel goed op of je binnenbeen en -hand wel echt binnenbeen en -hand zijn voordat je een hulp geeft.

Vind je het lastig om een beeld te vormen van een tegen de rijrichting in gebogen paard, neem je paard dan eens met alleen een halstertje aan de longeerlijn, je zult zien dat hij de neiging heeft om met z'n neus naar buiten te lopen en z'n ribbenkast als het ware naar jou toe te buigen ('t is namelijk gemakkelijker om met een recht lijf door de volte te vallen dan om het lijf netjes te buigen en swingend vanuit het echte binnenachterbeen rond te lopen).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:11

Globaal gelezen, dus sorry als het al gezegd is.

NIET zwaar gaan zitten! Als je zwaar gaat zitten, zet je extra druk op de rug. Een paard dat langzamer moet gaan, moet de rug omhoog kunnen brengen...Ofwel je gaat je paard verschrikkelijk tegen zitten werken als je dat doet.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:59

Bezig houden in het begin, slangevoltes, S-jes, voltes verkleinen en vergroten. Wat ik wel eens doe is achtjes rijden en dan elke keer op X een tempowisseling. Dus een paar pasjes naar voren of weer terug. Ga in draf net wat langzamer lichtrijden, komt hij iets terug (hoeft maar minimaal te zijn) dan belonen. Komt hij niet terug, kan je proberen even door te zitten (als je makkelijk kan doorzitten zonder dat de aanleuning verstoort wordt) Komt hij terug, belonen.

Iig niet gaan vechten om terug te komen. Wees ook tevreden met een hele kleine reactie van je paard. Mijn paard rijdt pas fijne overgangen terug als ze helemaal los is.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:27

maura schreef:
Vind je het lastig om een beeld te vormen van een tegen de rijrichting in gebogen paard, neem je paard dan eens met alleen een halstertje aan de longeerlijn, je zult zien dat hij de neiging heeft om met z'n neus naar buiten te lopen en z'n ribbenkast als het ware naar jou toe te buigen ('t is namelijk gemakkelijker om met een recht lijf door de volte te vallen dan om het lijf netjes te buigen en swingend vanuit het echte binnenachterbeen rond te lopen).

Klopt! Kijk maar naar paarden in de wei die door de bocht gaan! Dit is hun manier om balans te behouden. En mensen wordt geleerd om door het paardenhoofd naar binnen te trekken (want hij MOET naar binnen stellen) het paard uit balans te halen. Want die buitenkant verlengen, dat doen paarden van nature dus niet. Dat moet er in getraind worden. Door het paard eerst in balans te brengen (dat heet rechtstellen, want hiermee krijg je evenwijdige verdeling van het gewicht over links en rechts), en vanaf dát punt pas proberen om te kijken of het paard naar de binnenkant wil buigen. Op die manier forceer je niet zo snel.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:28

_Esther_87_ schreef:
Globaal gelezen, dus sorry als het al gezegd is.

NIET zwaar gaan zitten! Als je zwaar gaat zitten, zet je extra druk op de rug. Een paard dat langzamer moet gaan, moet de rug omhoog kunnen brengen...Ofwel je gaat je paard verschrikkelijk tegen zitten werken als je dat doet.

Ik heb het ook al gezegd maar niet zo expliciet.
Wat jij zegt komt er op neer dat je het paard in de rug komt. Dit is onaangenaam en het paard zal er eerder nog voor willen weglopen.

Dit moet subtiel gebeuren, dus door goed uitademen, je heel lang maken, je benen naar beneden strekken door heel lui te worden en te extra door te veren in je enkels en je knieen.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:21

Achter over zitten is al heel goed. Handen altijd laag houden en niet alleen in houden ook weer ontspannen