mijn paard heeft tongprobleem hij steekt met rijden zijn tong recht uit naar buiten, niet over het bit maar gewoon eruit. op wedstrijden is dit nog erger.
ik zou de mond laten nakijken, misschien heeft hij last van zijn tanden en gooit hij daarom de tong naar buiten. Hoe loot hij als je met een halster rijd?
allemaal gedaan niets geholpen , enigste wat ik nog niet gedaan heb is vastbinden
Renata82
Geplaatst: 28-01-12 14:02
Zijn er ook momenten dat hij het niet doet? Ik ken een paard dat zijn tong uitsteekt als hij niet helemaal nageeflijk en los is en wanneer dat wel lukt, zijn tong netjes binnen boord houdt.
Verto
Geplaatst: 28-01-12 14:03
Kan ook reactie op spanning van de hand van de ruiter zijn. Doet hij het ook zonder bit in? En met bit in maar voordat je opgestapt bent? Kijk vooral naar de momenten waarop hij dit doet, dat helpt je met zoeken naar een oorzaak.
En evt. tandarts e.d. inschakelen mocht je er niet uitkomen.
Succes!
Tammy_
Geplaatst: 28-01-12 14:04
tong vastbinden zou ik niet eens aan willen denken, daar beschadig je de zenuwen mee, creëer je littekens en dan valt er helemáál niks meer mee te beginnen, want dan hangt de tong chronisch naar buiten. heeft je paard ook tijdens het wandelen aan halster/hoofdstel de tong naar buiten? zonder hoofdstel of halster los in de bak? zijn er inderdaad momenten wanneer hij zijn tong binnen boord houdt?
Inderdaad, vastbinden is een naar mijn mening hele nare optie. Valt wat mij betreft onder het kopje dierenmishandeling en symptoombestrijding, dus zou ik je absoluut afraden om te proberen. Kijk eerst naar jezelf, zit de oorzaak van zijn gedrag bij jou?
er zijn genoeg momenten dat ie hem binnen houdt. mij boeit het ook niet meer maar op wedstrijden wordt je zo afgestraft verzet zegt de jury maar oplossingen hebben ze niet.
Een jury vragen om je een keer een les of advies te geven? Ik heb dit ook gedaan met het achterwaarts rijden en de overgang middengalop-galop, heb de jury na de prijsuitreiking gevraagd hoe ik dit kon verbeteren, en inmiddels gaat het stukken beter
Verto
Geplaatst: 28-01-12 14:14
Gelukkig houden zo.
Ik herhaal mijn vragen aan je even: - Doet hij het ook zonder bit in? - En met bit in maar voordat je opgestapt bent? Kijk vooral naar de momenten waarop hij dit doet, dat helpt je met zoeken naar een oorzaak.
Heb je een foto van een moment waarbij hij zijn tong niet uitsteekt en een foto van een moment waarbij hij dat wel doet? Al dan niet met jou erop.
ik heb wel foto's moet wel even zoeken. nee hij doet het niet met bv longeren of halster of zonder bit ook niet als ik er nog niet op zit. hij doet het ook niet altijd maar meer als je achter zijn broek zit zeg maar en moeilijke oefeningen en zenuwen zeg maar. en dan vooral in de draf
Dan kan het alsnog zijn dat jij en de ander die er ook weleens op zit met teveel druk wat van hem vragen.
Oorzaak kan dus liggen in teveel druk vanuit je handen / armen en eigenlijk dus hele lichaam. Ook kan je paard lichamelijk niet klaar zijn om te doen wat je vraagt. Of er is iets medisch aan de hand.
Hoe je het omschrijft lijkt het er voor mij in ieder geval op dat het een reactie is op de druk van de ruiter.
Heb je weleens geprobeerd overdreven ontspannen te rijden? Dus voor je gevoel als een slappe vaatdoek zitten, heel erg goed ontspannen zonder contact met zijn mond? Heel erg goed op je ademhaling letten en puur op je zit sturen? Probeer voor jezelf uit te vinden wat jij doet waardoor hij zijn tong uit zijn mond doet.
En wanneer je paard die tong juist weer binnenhoudt. Vraag jezelf dan af wat jij anders hebt gedaan in je houding en spanningsniveau.
Ninx
Geplaatst: 28-01-12 14:38
Ik heb recentelijk mijn tandarts gevraagd even echt goed te kijken naar de mond, en de mond met bit. Ik vond haar regelmatig wat 'druk' met het hoofd.
Ze heeft een erg dikke tong, en vrij slappe wangenflappen... en die hangen dan lekker tussen het bit en de laatste kiezen, en worden gecrunched. En dus: bit uit gedaan... geen problemen meer!
@ Ninx: Dat kan inderdaad een goeie oplossing zijn. Maar ik ben bang dat als de spanning vooral bij de ruiter ligt dat ook bitloos een probleem kan opleveren, omdat TS aangeeft dat het vooral is (ik quote) "wanneer je hem achter zijn broek aan zit, bij moeilijke oefeningen of op wedstrijd". Door dan bitloos te gaan rijden verplaats je in mijn ogen het probleem alleen maar, omdat ook bitloos rijden met een bepaalde druk op het hoofd werkt.
Ik denk dat TS al wel weet wanneer het probleem speelt. Nu is de volgende stap om te kijken wat zij als ruiter zijnde kan verbeteren.
dit speelt al jaren hoor dus zal het intussen ook al een soort gewoonte zijn geworden. het is jammer dat mijn eerste instructeur er nooit iets mee gedaan heeft. en ook herman W wist niet wat ie er mee aan moest. Nu hebben we in de training voor 75 % vermindert maar nu de laatste 25 % nog + wedstrijden
Kun je met je paard bitloos rijden? Om te kijken wat hij dan doet? Je zei namelijk dat hij het zonder bit niet deed. Daarom zou ik eens een tijdje bitloos rijden, om te zien of hij het nog eens gaat doen op den duur (uit gewoonte) en of je die gewoonte dan misschien kunt doorbreken als hij het niet meer gaat doen.