Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En waarom moet het hoofd naar beneden? Leg eens uit 
sliert schreef:In draf volte sluiten, daarna wat wijkend openen en tijdens dat openen aangalopperen en dan direkt in de galop hem echt aan je binnenbeen en buitenteugel houden{en opde volte}. Waarschijnlijk heb je hem dan een sprong of vier goed en daarna zal ie zich weer recht gaan maken, wat voorover duiken en weer hard gaan. Dat doet ie dan omdat ie de kracht in het binnenachterbeen nog mist om zichzelf wat meer te blijven dragen. Als je voelt dat dat gebeurt, direkt weer terug naar draf, buiging en stelling zien te houden en alles weer herhalen. Liever vier goede galopsprongen, dan ronde na ronde met een paard wat volledig uit balans en op de voorhand door de bak crosst. Dit kost gewoon tijd {en handigheid van de ruiter}. Naarmate je paard sterker wordt, wordt de galop ook beter. Denk in galop altijd schoudervoor, echt heel goed je binnenbeen gebruiken om dat binnenachterbeen onder de massa te houden. Als het binnenbeen draagt, is ie ook fijn in hand. Elk paard galoppeert van nature traver-achtig, waarbij het gewicht meer op de voorhand is. Niks mis mee, zolang er geen ruiter op zit. Onder het zadel is het wel een probleem, omdat er dan nog meer gewicht op de voorhand komt, paard daardoor uit balans raakt en dus harder moet gaan om niet te gaan vallen. Als je paard in draf de zijgangen wat beheerst {wijken en wat schouderbinnenwaarts}, dan wordt die galop ook veel beter bewerkbaar. Maar dat kost gewoon tijd!!!
Ladygiroc schreef:Knap dat jij vermoed dat ie last van zijn rug heeft hacknyEn waarom moet het hoofd naar beneden? Leg eens uit
@TS Ik sluit me helemaal aan bij sliert. Een paard wat nog geen balans kan houden in de galop zal zijn hoofd omhoog brengen en harder gaan om overeind te blijven. Kwestie van trainen,trainen en nog eens trainen. Wat overigens ook kan helpen is vanuit de stap aangalopperen, dan zijn ze eerste paar passen meer op het achterbeen omdat ze niet weg kunnen rennen voor de overgang.
sliert schreef:T.s. het kost gewoon tijd. Typen paarden als Fjorden en Haflingers etc. kunnen goed leren galopperen, maar van nature hebben ze wat meer stuwkracht dan draagkracht {dus vallen wat makkelijker "voorover" en voelen daardoor aan alsof ze alleen hard willen en er weinig rem op zit}. Het wijken is een goede oefening om hem wat te gymnastiseren, losser maken dus, en om hem te leren opzij te gaan voor je binnenbeen {of buitenbeen...als je van de hoefslag af wijkt naar de middenlijn toe}. Schouderbinnenwaarts is een oefening {eigenlijk dé oefening} om het binnenachterbeen sterker te maken. Pas als dat binnenachterbeen sterker is, kun je bij een paard als de jouwe verwachten dat de galop ook makkelijker gaat {dus echt goed doorgesprongen en op zijn eigen benen en in balans}. Daar kun je gerust een half jaar tot een jaar voor rekenen, maar dan heb je ook gelijk een hele goede galop en kan je paard dus ook wijken en schouderbinnenwaarts en is ie in feite M klaar. Aan de longeerlijn laten galopperen heeft in mijn ogen niet al te veel nut, zeker als ze ook nog heel laag moeten lopen, omdat ze dan heel erg op de voorhand vallen. Ik vind wel dat een paard altijd met zijn neus naar de grond toe moet willen gaan als jij dat wilt, maar het is bij een type paard als Fjord of Haflinger niet echt zaligmakend om hem daar ronde na ronde te laten galopperen. Daarvoor lopen ze van nature gewoon teveel van het achterbeen af en belasten de voorbenen veel te veel.
midgie schreef:Waarom je richten op de galop als hij niet eens kan stellen en buigen?
Zorg eerst eens dat het dier soepel en buigzaam word in de stal en draf en ga dan eens over de galop nadenken, als het paard plat door de bocht gaat is hij totaal uit balans, de fout ligt in dit geval bij jou, richt eerst het paard een srecht en dat is een training van jaren als je het goed wil doen, het dier kan nu niet anders dus jij zal moeten leren hoe dat te doen, niet de Fjord die kan niet anders,
MisticRider schreef:_Apple_ Bedankt! hier ga ik mee aan de slag!
De dingen waar ik dus woensdag mee aan de slag ga
- nog wat losser krijgen
- nog meer gymnastiseren
- wijken regelmatig even mee nemen
- schouderbinnenwaarts regelmatig mee nemen
- nog meer figuren rijden
- nog meer tempo wisselingen rijden
- de volte in stap en draf vergroten er verkleinen
- voltes galopperen (en als dat goed gaat voltes dus een beetje verkleinen)
Heeft hier iemand nog iets aan toe te voegen/corrigeren?
mrjlnx schreef:Je hebt al heel veel toptips gekregen zie ik.
Ik heb hetzelfde gehad met het paard waarop ik rijd, en heb er af en toe nog wel last van.
Een goede voorbereiding is echt heel belangrijk ervaar ik zelf. Ik denk zelf: Galop, en dan ga ik. Ik concentreer me er vooral op dat voordat ik aanspring in de galop het paard rustig is, rustig draaft. Als ik me goed voorbereid door pas aan te galopperen wanneer hij rustig draaft en lekker ontspannen naar beneden loopt vraag ik een galopje. Ook rijd ik veel voltes in de galop.
Ik zelf merk vooral dat het paard het vaak al aanvoelt als ik wil galopperen. Ik ga namelijk doorzetten en dan versnelt hij zijn pas. Doorzitten is dan prima maar dan probeer ik hem eerst weer rustig te laten draven en naar beneden te vragen.
_Apple_ schreef:MisticRider schreef:_Apple_ Bedankt! hier ga ik mee aan de slag!
De dingen waar ik dus woensdag mee aan de slag ga
- nog wat losser krijgen
- nog meer gymnastiseren
- wijken regelmatig even mee nemen
- schouderbinnenwaarts regelmatig mee nemen
- nog meer figuren rijden
- nog meer tempo wisselingen rijden
- de volte in stap en draf vergroten er verkleinen
- voltes galopperen (en als dat goed gaat voltes dus een beetje verkleinen)
Heeft hier iemand nog iets aan toe te voegen/corrigeren?
Geen dank hoor, ik help je graag!
Dit voeg ik er nog even aan toe:
- Vooral niet boos worden als het even niet lukt
- Lekker voorwaarts laten lopen in de galop, niet terug willen nemen, hij moet eerst z,n balans weten te vinden, je kunt wel op de volte vragen of hij wat wil zakken in zijn hoofd, en als hij dat doet dan ga je verder
- Minimaal 15 minuten goed inrijden voordat je hem echt gaat vragen om te zakken en al die dingen, weet je zeker dat hij écht los is, dan ga je verder
- In de galop goed naar achteren zitten
- Als hij te hard gat in draf, met een hele zware stem HOOO zeggen, heel rustig doen
Verder denk ik dat het wel goed komt!
En denk eraan; Je paard weet het vaak nog niet na 1 keer rijden!
mrjlnx schreef:Je hebt al heel veel toptips gekregen zie ik.
Ik heb hetzelfde gehad met het paard waarop ik rijd, en heb er af en toe nog wel last van.
Een goede voorbereiding is echt heel belangrijk ervaar ik zelf. Ik denk zelf: Galop, en dan ga ik. Ik concentreer me er vooral op dat voordat ik aanspring in de galop het paard rustig is, rustig draaft. Als ik me goed voorbereid door pas aan te galopperen wanneer hij rustig draaft en lekker ontspannen naar beneden loopt vraag ik een galopje. Ook rijd ik veel voltes in de galop.
Ik zelf merk vooral dat het paard het vaak al aanvoelt als ik wil galopperen. Ik ga namelijk doorzetten en dan versnelt hij zijn pas. Doorzitten is dan prima maar dan probeer ik hem eerst weer rustig te laten draven en naar beneden te vragen.