paard stijf dag na dressuurtraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Colani

paard stijf dag na dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:31

Hallo bokkers,

Hopelijk staat dit onderwerp juist,
Het zit nl. zo, sinds twee weken heb ik na een paar maanden zonder lessen mijn dressuurlessen weer opgenomen. Dit maal met een nieuwe lesgever.
Wij werken nu vooral op het rechtrichten enzo.
Na de eerste les zei hij dat men paard in twee stukken liep, en we kregen dus huiswerk mee en men ruin neemt dit goed aan. Dus na de eerste les verwittigde de lesgever dat dit heel zwaar werk was voor men paard, precies of ik gewichten zou heffen en men paard zou er las van hebben. Nu de dag na de les viel me niets op heb hem toen niet getraind maar gewoon lekker in de paddock gezet. De dagen nadien lichte trainingen maar hij was en voelde heel stijf, maar na 10minuten liep hij weer helemaal fijn door zijn lichaam.
Zo kwamen we de week erop met de tweede les, we overlegde wat ergebeurd was en hij moest lachen over mijn verhaal van dat hij stijf was. Ik had het je nog gezegd niet zoveel van aantrekken dit duurt een paar weken gewoon rustig doorwerken zei hij, maar voor de rest was het een aangename les.
Veel rechtrichten, los meken, we hebben de werkpirouette gedaan ging allemaal super.
Deze les was gisteren, vandaag wilde ik gewoon rustig wat stappen aan de hand en eventjes lekker in de paddock, maar waar ik voor vreesde kwam uit, hij was heel stijf over de 4 benen. Had super veel medelijden heb hem lekker laten rollen en een half uurtje op de harde gestapt.
Heb hem deze avond voor de nacht rust bandages aangedaan in de hoop de spieren te laten rusten en warm te houden.
Men lesgever zei ook ga zeker geen suplimenten bijgeven in het eten of zo, dit is gewoon spierpijnen dat komt wel goed.
Maar mijn buikgevoel zegt precies iets anders, daarom toch eventjes het ideetjes van jullie.
Hoe of waarmee doe ik men paardje het meeste plezier.
Benen koelen, stappen, warm houden, licht trainen,.....??????
Misschien toch een natuurlijk middeltje? (al ben ik niet zo van een productje hier en eentje daar)

groetjes

smurffie

Re: paard stijf dag na dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:37

EVen lekker flink uitstappen na een training over het harde, de dag erna lang en laag longeren en lekker lang draven.
ALs jij spierpijn hebt is het beste om daar even doorheen te trainen.

Ik zou wel vitamine e bijgeven na een hele flinke training. Kunnen de afvalstoffen eerder weg.

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:52

Maar als hij echt heel stijf is zoals vandaag, moet ik dan ook zelf doorbijten om hem te longeren? Kan het echt geen kwaad? Ga ik er niet verkeerd aandoen? UItstappen doe ik zeker altijd goed, misschien nog wat langer.
Wat bevat vitamine e? Of bedoel je een sup. met die supstantie

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:57

Juist weinig doen is slecht voor de genezing van spierpijn.
Rustig aan wat puntjes uit de les meenemen in je training wel wat korter houden. Goed instappen en op eigenbenen lekker warm draven, linksom rondje, rechtsom rondje galoperen en dan rustig aan oppakken. Zeker niet alleen losgpoien en layen rollen.
Succea

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:41

Een betere cooling down doen na je les (en daar bedoel ik niet het uitstappen mee)
Gebruik eventueel liniment na je les (kan je hem mee afsponzen, niet te koud water).

Niet stilzetten dag na de les maar juist licht beweging geven. Bijgezet longeren of 15/20 minuutjes lekker over de rug rijden.

Verder ben ik echt wel heel benieuwd hoe in jouw beleving stalbandages helpen tegen spierpijn...Ik mag toch aannemen dat de spierpijn niet in zijn benen zit.
(niet dat het slecht is om te gebruiken hoor, maar zolang ie geen dikke benen heeft is het ook niet erg zinnig)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 06:02

Als je paard duidelijk last heeft van de manier van trainen, zou ik de trainingen aanpassen. Blijkbaar is het teveel te snel voor jouw paard. Meer tussendoor stappen in de training en korter les nemen. De training van je paard moet wel passen bij zijn gestel, conditie, leeftijd, etc.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:20

Een paard mag niet na elke dag rijden zo stijf zijn.
Rijd je elke dag voluit in je training? Is je dagelijkse training zwaar?
Ik denk dat als je het niet vertrouwd je het beste het bloed kan laten testen. Hij kan natuurlijk een tekort hebben. Niet zelf dokteren met allerlei supplementen maar na een bloedtest weet je in ieder geval wel wat hij tekort komt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:25

Omdat jij stalbandages als mogelijke oplossing ziet ben ik benieuw hoe de stijfheid zich uit?

Bij spierpijn altijd licht laten werken, nooit stilzetten. Neem de tijd voor je warming up en cooling down. Was je paard met warm water en zet 'm daarna onder het solarium [indien mogelijk] Er zijn ook verschillende dekens in de handel met verwarmingselenmenten om spieren beter te laten doorbloeden en zo spierpijn/stijfheid te verminderen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:48

Het kan ook een lichte vorm van tying up zijn, spierverzuring doordat de suikers niet goed omgezet kunnen worden in de spieren(wegens te intensief werken en forceren);
Ik zou even bloed laten trekken, om de waarden te checken, en niet werken met een paard dat stijf is, gewoon lekker losgooien, laat hem zelf bepalen wat hij wil.
Je instructeur heeft al gezegd dat het zwaar is voor hem, misschien een stapje terugdoen?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:07

Staat hij op stal na het rijden?
Anders kan je je paard een paar uurtjes op het land laten, dan houden ze zichzelf meer in beweging

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:31

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:09

Ik zou een bloedtest laten doen. n.a.v wat hieruit komt, kun je eventueel een supplement gaan bijvoeren.

Zo niet, dan is er best kans dat de trainingen gewoon (te) zwaar zijn. Dan kun je meerdere oplossingen bedenken: kort maar krachtig trainen, wat langer maar minder intensief trainen, betere warming up, langere/betere cooling down. Misschien kun je ook proberen of uitstappen met uitrijdeken helpt, zodat de spieren niet zo snel afkoelen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:15

Ik vind het wel typisch dat een les met gerichte rechtheid van je paard zo veel stijfheid met zich mee brengt..Ik zou sterk bij mezelf vragen of hier niet meer aan de hand is, want dit is niet normaal dat een paard zoveel stijfheid laat zien..Of hij moet een gigantisch magnesium tekort hebben..

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:09

Ik zou hem inderdaag ook de dag na de training niet stil laten staan, maar licht rijden. Verder zijn er veel middelen op de markt die je voor/na de training aan je paard kan geven om spierverzuring tegen gaan.

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 11:03

gisteren was hij voor het eest minder stijf dan andere dagen, na een kwartiertje merk je er bijna niets meer van heb dan ook gestopt. ga straks kijken of hij nog stijf is.
Magnesium kan ik natuurlijk alleen door een bloedonderzoek doen?

Nu de lesgever zei wel dat hij stijf zou zijn precies of wij zouden gewicht heffen zonder oefening.
De les erop vertelde ik hem dit en hij zei er niet echt iets op rustig doortrainen.
Wie is dan verkeerd?
De lesgever heeft echt wel ervaring!

Rustbandages dacht ik voor een betere sirculatie van het bloed omdat de benen toch ook stijf waren.

Kan ik hem iets natuurlijks geven hiervoor? Voor ik hem volledig laat onderzoeken?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:04

janouk schreef:
Als je paard duidelijk last heeft van de manier van trainen, zou ik de trainingen aanpassen. Blijkbaar is het teveel te snel voor jouw paard. Meer tussendoor stappen in de training en korter les nemen. De training van je paard moet wel passen bij zijn gestel, conditie, leeftijd, etc.
Volstrekt mee eens. :j
Je paard vertelt je iets! Luister naar hem! <3
Misschien is dit niet de juiste trainer voor je. Een trainer hoort een paard niet te overvragen. >;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:07

Als je paard er zo veel last van heeft, dan is de training niet goed!
Een scheef paard recht maken gaan maanden tijd in zitten!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:27

freeride schreef:
Het kan ook een lichte vorm van tying up zijn
Met een tying up is een paard echt niet na een paar minuten werk weer soepeler hoor.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:45

Het beste is nog als je je paard niet in stal te gooien na een training maar lekker met vriendjes zou laten buitenspelen..
En als hij niet stijf meer is niet direct stoppen, dan ook even nog tien minuten doorgaan en dan de cooling down

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:28

bertie schreef:
janouk schreef:
Volstrekt mee eens. :j
Je paard vertelt je iets! Luister naar hem! <3
Misschien is dit niet de juiste trainer voor je. Een trainer hoort een paard niet te overvragen. >;)

even een kleine toevoeging..
Een trainer hoort een paard niet te overvragen - OOK NIET ALS HET EEN LEERLING IS VAN *bekende naam*.

Fijn dressuur rijden heeft alles te maken met een fijne mentale gesteldheid. Als een paard ervaart dat rijden hetzelfde is als AU, dan gaat er mentaal met dat paard iets helemaal fout.
En dus ook met dressuur.

In de wereld van de topruiters (en ik zie dat jouw trainer daar een tweede of derde generatie afgeleide van is) gaan verschrikkelijk veel paarden verloren. Die zijn dan niet 'goed genoeg' voor het hogere werk, en gaan de handel in. (nog steeds duur zat, hoor, daar niet van)
De vraag is: wil jij je paard aan een regime onderwerpen dat maar heel weinig paarden aankunnen?

Hoeveel paarden heb jij op stal? Hoeveel doorstroom ervan kun jij je veroorloven?
Ruil jij een paard gemakkelijk in voor een ander, of is je paard ook een VRIEND?

Vooral die tweede of derde generatie trainers hanteren vaak methoden die ze wel ZIEN, maar niet echt begrijpen.

Ik zou zeggen: ga voor je paard. Maak je eigen keuzes. Staar je niet blind op mooie verhalen.
En .. staar je VOORAL niet blind op 'namen'.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:57

indd effe rusig uitstappen en vooral niet te snel in de trailer of box
na je wedstrijd, en de dag daarna ook gewoon stappen en wat dragen en schouder binnenwaarst
aan de lange zijdes dan word de stijfheid wel minder!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:05

In de mensen wereld is het al lang achterhaald dat je zo zwaar moet trainen om de volgend dag stijf te staan van de spierpijn.
In deze situatie ben je alleen maar bezig met afbraak van spieren ipv opbouw.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:58

Hoe gaat het nu met je paard?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:46

Als ik mn paard net niet goed over de rug heb kunnen rijden omdat ie toch wat strak blijft in zn lijf, dan is ie de volgende dag ook stijf. Sommige paarden kunne heel goed verbloemen dat ze er toch niet helemaal goed doorheen zijn en dan rij je door en levert t je paard uiteindelijk spierpijn op.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:44

Dressuurgek schreef:
Als ik mn paard net niet goed over de rug heb kunnen rijden omdat ie toch wat strak blijft in zn lijf, dan is ie de volgende dag ook stijf. Sommige paarden kunne heel goed verbloemen dat ze er toch niet helemaal goed doorheen zijn en dan rij je door en levert t je paard uiteindelijk spierpijn op.

Paarden verbloemen niets. Het zijn paarden, geen denkende mensen. :D

Als een paard de volgende dag stijf is, dan heb JIJ iets niet goed gedaan. :=
Kun je bedenken hoe het ook ANDERS kan, zodat een paard NIET stijf wordt? <3

Je noemt jezelf 'Dressuurgek'. Dat schept veplichtingen.. *\o/*