paard bang voor loslopende honden en ik ook.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

paard bang voor loslopende honden en ik ook.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:19

Als ik naar buiten ga voor een ritje met mijn paard worden we altijd geplaagd door loslopende honden. Op zich is hij niet bang voor honden en aangelijnd kijkt hij er niet eens naar. Maar vooral honden die onverwacht springen en blaffen en het paard proberen te drijven zijn het probleem. Zowel onder het zadel als aan de hand gaat mijn paard er dan als een idioot vandoor. En eerlijk is eerlijk ik schrik zelf vaak ook van deze onverwachte drukte van een hond. Zodra de honden het spelletje door hebben luisteren ze vaak ook niet naar de eigenaar als deze ze terugroept, zo zijn we al enkele malen kilometers omgereden omdat er weer een hond achter ons aan bleef hollen, bovendien is het doodeng als je ineens een weg moet oversteken. Tips zijn erg welkom want dit is niet grappig meer.

Esmeralda

Re: paard bang voor loslopende honden en ik ook.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:23

je paard omdraaien naar de hond toe en blijven staan. Spreek de eigenaar aan en vraag netjes of hij/zij de hond bij zich kan nemen.
Wanneer jij blijft lopen dan zal de hond het een leuke uitdaging vinden, en blijft je volgen.

Maar goed, aan de hand is het was lastiger, maar dan ook, draai je paard naar de hond toe en vraag aan de eigenaar de hond bij zich te roepen. Word dat allemaal niet gedaan, dan geef je maar gewoon met je zweepje een tik. Moeten ze hun hond maar bij zich houden.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:28

@Esurmeralda

Ik zal dat niet zo zeer aanraden en dat zal alleen bij een klein aantal honden goed gaan.
Wanneer de hond in een ander dier zijn ogen gaat staren/kijken dan komt er de competitie gevecht de gevecht we graag beide willen vermijden.

@maaike2880
Heb je wel eens een schrik training gedaan samen met jou paard?
Want zollang de angst niet over gaat dan zal het angst bij jou paard er ook blijven omdat jij de leidster bent van je paard.

Misschien een tijdje iemand anders erop laten rijden en de situatie proberen na te spelen of dat er iemand naast je loopt wanneer jij naar buiten gaat.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:43

Esmeralda: omdraaien naar de hond toe krijg ik niet voorelkaar al ga ik met 2 handen aan 1 teugel hangen paard knalt er echt behoorlijk hard vandoor. Vaak probeer ik een grote cirkel om de eigenaar van de hond te gaan rijden zodat die in kan grijpen. Anders moeten we de hond kwijt zien te raken en dat is vaak een kwestie van een paar kilometers rennen.
Aan de hand is mijn paard dan ook niet te houden en moet ik hem echt gaan zoeken, hij heeft al meerdere sterke mannen omver gesleurd en zelfs hengstenkettingen gebroken. Ik heb inmiddels geleerd zijn hals gebogen te houden en met een hoofdstel in kan ik hem dan meestal net houden, maar het is natuurlijk niet leuk steeds zo te wandelen en bovendien kan er ook onverwacht zo'n situatie zich voor doen. Dat er ineens een hond ergens uit de struiken schiet. Dan ben ik hem gewoon kwijt.

Kensha: schriktraining heeft geen enkele zin, bij bekende honden doet hij het niet en in de bak ook niet
Als andere personen hem rijden gaat hij zelfs vaak al aan de kletter op het moment dat hij een vogel hoort ritselen. Het zijn voornamelijk de onverwachte geluiden en dingen waar hij van gaat.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:15

En dat is enkel met honden? Hoe is het paard voor de rest in de omgang.
Zie trouwens nu pas dat je ook in ridderkerk woon ;)
En hoe is je paard met andere paarden erbij, die niet bang zijn

@kensha, dat heb ik al die jaren dat ik buiten rij nog nooit meegemaakt, dat hond en paard in gevecht gaan. Vaak zijn de honden zo melig, dat ze niet stil gaan staan om te staren.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 17:22

ja dat is enkel met honden. Paard is verder vrij complex in de omgang. Vertrouwd moeilijk nieuwe mensen. Is de ene dag rustig in zijn koppie andere dag druk, al jaren, ook al veel met voeding en andere stalling geprobeerd. Uiteindelijk gewoonweg geaccepteerd.
Als er andere paarden bij zijn is hij drukker, in de situatie met honden en andere paarden gaat hij alleen aan de kletter.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:29

maaike2800 schreef:
ja dat is enkel met honden. Paard is verder vrij complex in de omgang. Vertrouwd moeilijk nieuwe mensen. Is de ene dag rustig in zijn koppie andere dag druk, al jaren, ook al veel met voeding en andere stalling geprobeerd. Uiteindelijk gewoonweg geaccepteerd.
Als er andere paarden bij zijn is hij drukker, in de situatie met honden en andere paarden gaat hij alleen aan de kletter.

dat is heel lastig dan
maar zijn gedrag accepteren kan ook heel gevaarlijk zijn
heb je ook al iets van grondwerk gedaan, of andere dingen dat die het vertrouwen/leider gevoel in krijgt

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 17:54

Esmeralda, dank je voor al het meedenken. Het is zeker lastig, grondwerk en dergelijke heb ik reeds gedaan, dat is ook het probleem niet, tussen ons is vertrouwen en leiderschap. Alleen bij nieuwe mensen is dat lastig maar niet onmogelijk hoor, kost alleen gewoon veel tijd. Denk dat het probleem daarin ligt dat ik ook bang ben dat er een keer een hond komt die wel in zijn benen hapt en die angst voelt hij. Het is natuurlijk ook een reeele angst, ken paarden bij wie dat ook echt gebeurd is.
Het accepteren ligt niet in het gevaarlijke, hij is verder heel goed rijdbaar, ik heb gewoon geaccepteerd dat ik hem de ene dag niet hoef te corrigeren en de andere dag 10 keer, hij laat zich tenminste corrigeren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:28

Toch vind ik dit geen juiste houding, het accepteren van , nee juist die uitdaging aangaan tot je een oplossing hebt gevonden , anders zal idd dit gedrag zo blijven en mssn zelfs erger worden.
Je zei ook dat hij soms schrikt van een opvliegende vogel, er zullen dus wel meer dingen zijn waar hij van schrikt, wapperende plastic, vlaggen , .......
Je kan echt elk paard trainen dit bijna als normaal te gaan zien, dus ook jouw paard kan dit leren.
Je moet er enkel de tijd voor nemen en idd zelf vooral rust uitstralen, en het paard laten ontdekken dat wegvluchten geen optie mag zijn.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:08

Geforceerd toch moeten werkt juist acerechts bij ons dan komt er druk en dus spanning bij kijken. We zijn al van heel ver gekomen en dit gedrag wordt duidelijk minder. Het wisselvallige is door omstandigheden die niet beïnvloedbaar zijn. Het schrikken van wapperend zeil of een vogel is wat hij bij anderen doet en niet meer bij mij. Denk dat het probleem echt ligt bij het feit dat ik bang ben voor honden en dus mijn paard niks kan wijs maken. Heb al gedacht om zelf een cursus oid met honden te gaan doen. Maar weet niet wat heb zelf geen hond en kan er ook geen een houden.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:15

Het aller belangrijkste is dat jij zelf rustig blijft. Wanneer jij rustig blijft, volgt jouw paard eerder jouw voorbeeld, andersom kun je dit niet verwachten.

Als je een loslopende hond ziet, kun je vaak aan deze al vertellen of hij bang is, of wil gaan jagen/spelen. Een bange hond zal op een afstandje blijven blaffen, niks op uit doen, gewoon voorbijstappen.
Een jagende/spelende hond zal waarschijnlijk op je af komen. Meestal zet ik mijn paard dan even op de rem, niet zozeer voor mijn paard, maar zodat de eigenaar de hond terug kan nemen. Je paard heeft zo ook even de kans om aan het dier te snuffelen, dit schrikt vaak de hond ook af.

Geloof me, ik heb veel agressievere honden meegemaakt, en als je op het paard zit, gebeurt je over het algemeen echt niks.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:23

Hoe blijf ik rustig? Ik kan niet inschatten wanneer een hond agressief is weet niet wanneer een blaf angstig is of aanvallend ik zou gewoon meer van honden af moeten weten denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:26

Ik denk dat het raadzaam is dat jij eerst zélf van je angst voor honden af komt.
En als dat opgelost is, weer verder samen met je paard.

Of tot die tijd een andere ruiter (zonder angst) er mee op pad sturen?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:31

Ja maar hoe kom ik van mijn angst af? Honden zijn voor mij redelijk onbekend behalve dat ik als kind vreselijk gebeten ben weet ik er niets van af en is het voor mij al gauw eng.
Paard kan ik niet zomaar met iemand anders op pad sturen omdat er veel tijd in gaat zitten om met hem overweg te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:35

Denk jij ;)

Van je angst afkomen zijn mogelijkheden voor, informeer eens bij je huisarts of desnoods bij Martin Gaus.

Ik heb het idee dat jij je eigen angsten op je paard projecteert.
Heb je het al eens geprobeerd met een andere (zeer ervaren) ruiter? Een professional?
Misschien is je paard niet zo moeilijk?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:44

Ik denk inderdaad dat ik eerst van mijn angst af moet is er misschien iemand die voor mij enige voorspelbaarheid in hondengedrag kan laten zien? Misschien een informatieve site over hondengedrag? Wanneer blaft een hond en waarom wanneer gaat een hond rennen? Enz. De onvoorspelbaarheid moet er een beetje af denk ik

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:48

Ik denk inderdaad dat het handig is als je met een groep paarden gaat rijden die niet bang zijn van de honden, zodat je paard in het midden van die groep kan rijden. Lekker beschermd. Ik reed eens op een jonge Haflinger, kende nog niks, de buurhond kwam met een rotvaart van achteren aan.. Pony op hol. Op de terugweg moesten we echter weer langs de hond maar dit keer benaderden wij de hond frontaal. Toen de hond op ons af kwam gestoven, stopte de pony en ik drukte mijn kuiten aan zodat hij bleef staan. De pony bleef recht naar de hond staren en toen hij te dichtbij kwam maakte ze een plotse beweging, waardoor de hond schrok..

Nou was dit gemakkelijker opgelost dan ik dacht. Niet elke hond zal zomaar stoppen en niet elk paard blijft staan.. Zo ook de jouwe begrijp ik. Ik raad je aan om in de grote groep paarden te gaan rijden die het gewend zijn. Of neem iemand mee die ook een hond heeft, een vriendelijke, en laat haar van een afstand met de hond wachten. Je kunt de hond dan roepen zodat hij enthousiast op je af komt (zonder nare bedoelingen dus). Na vaak herhalen kan je paard er misschien wat meer aan wennen.

Verder weet ik zo niks.. Maar als het gevaarlijk wordt zou ik ook niet twijfelen je zweep te gebruiken ter afwering oid.

Groetjes Sanne

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:57

De houding van een hond analyseren is gewoon veel honden tegenkomen. Als je het niet direct doorhebt wat een hond wil doen, is dat echt niet erg, zolang jij maar niet in paniek raakt.
Paniek in de ruiter betekent meestal korte teugels en een gespannen houding. Het klinkt raar, en misschien ook wel een beetje eng, maar probeer het tegenovergestelde, teugels wat langer dan normaal in een hand vasthouden, andere hand lekker laten hangen, en jezelf op je ademhaling focussen. Als jij je op je ademhaling focust, word je meer ontspannen, en let je ook minder op je omgeving.

Ontwijk je angst ook niet, maar confronteer zowel jou als je paard ermee, als mijn paard bang is voor iets duw ik hem daar het liefst nog met zijn neus boven op. Dat heeft voor mij niet te maken met dwang, maar met het analyseren van angstfactoren.

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 07:07

als er een bajsje bij loopt kun je natuurlijk altijd even vragen om hem aan te lijnen of vast te houden, de meeste mensen zijn we zo vriendelijk om hem even 5 minuten aan te lijnen of vast te houden

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:56

Mensen die de hond aan willen lijnen zijn niet het probleem inderdaad, het gaat juist om de overenthousiaste honden die op ons af stormen en niet meer luisteren naar hun baas.
Met een groepje rustige paarden gaat hij gerust alleen aan de kletter, snap ook niet waarom hij niet liever bij de rest van de paarden blijft. Maargoed hij is juist vaak leider in een groep en probeert de andere paarden mee te krijgen om te gaan rennen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:50

Hier zeg je eigenlijk al een deel wat het probleem is hé, lees zelf je eigen tekst nog maar eens.
Je zegt het paard is vaak leider en probeert de groep dus mee te krijgen om te gaan vluchten.
Das allemaal heel mooi , en idd zeker ook waar, maar als jij als ruiter/begeleider met je paard op stap bent, wie moet er dan de leider zijn , wie moet er zeggen waar wanneer en hoe ???????
Idd dat ben jij, en het paard merkt idd dat jij op die momenten die taak niet echt opneemt, dus werk aan jezelf en de relatie die er eigenlijk zou moeten zijn.
Dan is je probleem ook ineens opgelost, klinkt idd makkelijker dan het is , weet ik ook hoor, maar het is wel waar, als jij er in lukt, op zo'n momenten het paard naar jou toe te richten, met heel zijn wezen en gedachten, dan geeft dit een heel sterke macht aan jou, en kan je pas ook gaan zeggen nee nu blijf je hier en we stappen rustig naar daar, los nooit zo'n probleem op door te stoppen, los het op in beweging.
Maar dan wel waar en hoe jij het wil.

maaike2800 schreef:
Mensen die de hond aan willen lijnen zijn niet het probleem inderdaad, het gaat juist om de overenthousiaste honden die op ons af stormen en niet meer luisteren naar hun baas.
Met een groepje rustige paarden gaat hij gerust alleen aan de kletter, snap ook niet waarom hij niet liever bij de rest van de paarden blijft. Maargoed hij is juist vaak leider in een groep en probeert de andere paarden mee te krijgen om te gaan rennen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:27

Weetje niemand die een hond heeft, waar je paard aan kan wennen?
Mijn paard was eerst ook ontzettend bang voor honden,
Nu heb ik 2 kleine druktemakers, zijn heel lief hoor, maar over enthousiast..
Ik ben met hem, en me honden aan de slag gegaan, sinds dien gaat het super..

En ik denk inderdaad ook, als jij met je paard stil blijft staan, is het spelletje snel afgelopen voor de honden,
honden zijn jagers, die vinden het leuk om ergens achter aan te rennen, als het paard stil blijft staan, is het snel niet meer leuk..

Ik lijn mijn honden ook altijd snel aan, als er een paard aan komt, maar soms ben ik ook net te laat, en ik merk altijd, als het paard gewoon normaal langs stapt, niks aan de hand, zodra ze gaan draven, tja dan is het veel leuker natuurlijk..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:20

Paarden zijn van nature zelden bang voor verkeer en voor tractoren. En toch komt het vaak voor. Dat is omdat de ruiter er zo'n big deal van maakt.

Jij bent bang voor loslopende honden en je reageert daarom. Misschien neem je de teugels korter, misschien stagneert je adem een beetje waardoor je lichaam verstijft, en daardoor attendeer je het paard op de honden. Jij hebt waarschijnlijk zelf je paard bang gemaakt.

Probeer het te negeren. Richt je op je paard en niet op de honden. Probeer je lichaam "voor de gek te houden" door goed te blijven doorademen en te ontspannen (ik ben niet bang hoor).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:56

Eigenlijk zit jij zelf ook een beetje in de vluchtmodus, ipv dat jij de honden wel even wegjaagt houd je ze zelf ook liever op afstand!

Zoek gewoon een park waar veel honden lopen (in je eentje dus, niet met paard), spreek iemand aan waarvan je ziet dat de hond goed luistert (meer kans op iemand met kennis van zaken) en loop gewoon eens een wandelingetje mee en vraag of de persoon je misschien uit wil leggen wat de andere honden in het park op dat moment zeggen.
Kun je meerdere malen doen wanneer je vrij bent en het kost je ook niks!

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:32

als ik een buitenrit maak, en er komt een hond aan, roep ik ; paaaard.
meestal zijn die mensen dan zo slim om de hond even aan de lijn te doen als ze druk worden!