Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)maar dat is er sowieso eentje die graag aan de slag gaat.Citaat:Het begon allemaal toen hij vier jaar was en zo nu en dan eens weigerde op jumping
malloesje schreef:Ik vind persoonlijk dat hier nog wel grove conclusies worden getrokken![]()
Ik kan namelijk vanaf hier niet zien wat het daadwerkelijke probleem kan zijn en weet ook niet hoe het paard ingereden is![]()
Zo'n probleem kan meerdere oorzaken hebben en de echte oorzaak zul je moeten achterhalen. Je zult bij jezelf na moeten gaan hoe het management om het paard is. Voldoende afwisseling in het werk, weidegang, sociaal contact, gezondheidstoestand etc. etc. Ik ben er ook van overtuigd dat een paard niet zomaar staakt, maar dat het er een goede reden voor is. (tenzij het echt een leiderschapsprobleem is, dan kan het wel uitproberen zijn). Zoek iemand met verstand van zaken in jou buurt die je verder kan helpen![]()
Veel succes ermee!
vibabu schreef:Ik ben het helemaal met malloesje eens... TS zegt toch dat haar paard helemaal nagekeken is en niet staakt vanuit pijn.
Misschien dat je jezelf eens kan filmen en misschien dan iets ziet wat jij doet en dat je dan de reactie van het paard ziet. Of op het moment dat je voelt dat hij gaat staken dat je bij jezelf nagaat wat je op dat moment doet.
Zelf probeer ik bij een staking vooral heel rustig te blijven. Niet toegeven aan het gestaak maar ook niet dwingen. Ik denk alleen wel dat het per paard weer verschilt
Rider01 schreef:Citaat:Het begon allemaal toen hij vier jaar was en zo nu en dan eens weigerde op jumping
Beest is vast veel te vroeg ingereden en nu kan hij het niet meer aan
Zo'n bekend verhaal dit
hij heeft het eerder al geprobeerd aan te geven maar luisterde iemand naar hem? nee
hier waarschuw ik dus altijd voor.
Maar goed.. als je echt verder wil (zoals in de sport gebruikelijk is)
Ga dan op de grond werken aan leiderschap en niet half-half, nee 100% doen wat jij zegt wanneer jij het zegt.
Het liefst zou ik zien dat je hem een pauze geeft op de wei...
GuillermoB schreef:Ik heb sinds twee jaar een toffe ruin in mijn bezit...... Als hij al dan niet meewerkt!
Hij kan echt heel hard werken voor me, en zich super inzetten! Maar wanneer hij er de brui aangeeft dan kan niets of niemand daar voor wijken. Het begon allemaal toen hij vier jaar was en zo nu en dan eens weigerde op jumping. Wandelen was ook geen optie want in het midden van de wandeling wou hij niet meer vooruit en ging hij omhoog (ik reed nochtans met een gewone losse teugel in stap!).
Na nog eens ''aangepakt'' te zijn geweest liep hij weer enkele weken goed! Dan kregen we een blessure en stond hij een 3 maand stil. In december heb ik hem terug opgepakt en dat ging vrij vlot. Nu staakt hij echter thuis na een halfuur lopen! Gewoon niet vooruit willen, en als je ook maar denkt je zweep te tonen gaat hij bokken en steigeren!
Ik heb het er helemaal mee gehad maar wil hem niet zomaar weg doen..
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee want wij zijn ten einde raad?!
Princesj schreef:Als je die van ons aanpakt met de zweep krijg je precies het zelfde om je oren gegooit. De remedie: veel geduld en lief lachen. Als hij in de staak schiet, gewoon wachten. Zorg dat hij in de richting blijft die je in je hoofd had en probeer af en toe of hij voor je wilt lopen. Zo niet, weer wachten. Al wacht je 10 minuten op 1 plek, hij moet erachter komen dat ook na staken het werk gewoon hervat word. Gaat hij wel verder, dan kort afmaken waar je mee bezig was en dan afronden. Zo weet hij dat als je meewerkt het veel leuker is!
.
Ik probeer de laatste jaren ook minder boos te worden, gewoon corrigeren en duidelijk zijn 'nee dat is niet wat ik vraag'. Naast dat het goed werkt blijf je zelf ook relaxter en blijft het een fijnere rit daardoor
.