springhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HipDiOdess

springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 21:05

Hoi,
Laatst zei een vriendin tegen mij dat als ik spring, het lijkt of ik gewoon ga staan in plaats van de spring houding aan te nemen. Ik heb filmpjes van mezelf bekeken en daar zie ik toch echt duidelijk dat ze gelijk heeft en ik gewoon ga staan. Hoe kan ik zo snel mogelijk een goede springhouding aannemen en heeft iemand tips?

als dit niet goed staat, sorry.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:15

Een instructeur zei tegen mij dat ik een hele goede springhouding had.
Ik zorg altijd dat ik mijn hakken goed uitdruk voor de sprong, en ik wil de beweging volgen van mijn paard.
Als ik mijn armen naar voren doe, om het paard boven de sprong meer ruimte te geven, is het eigenlijk haast onmogelijk om ook dan nog recht in het zadel te staan.
Ik kan het eigenlijk niet zo heel goed beschrijven, want ik heb zelf ook nooit geleerd hoe het in het echt moest.
Ik ben gewoon gaan springen, en blijkbaar deed ik dat goed.

Springfoto
Laatst bijgewerkt door Janedieene op 21-01-12 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 21:16

Janedieene schreef:
Een instructeur zei tegen mij dat ik een hele goede springhouding had.
Ik zorg altijd dat ik mijn hakken goed uitdruk voor de sprong, en ik wil de beweging volgen van mijn paard.
Als ik mijn armen naar voren doe, om het paard boven de sprong meer ruimte te geven, is het eigenlijk haast onmogelijk om ook dan nog recht in het zadel te staan.
Ik kan het eigenlijk niet zo heel goed beschrijven, want ik heb zelf ook nooit geleerd hoe het in het echt moest.
Ik ben gewoon gaan springen, en blijkbaar deed ik dat goed.

http://94.100.121.214/1014250001-1014300000/1014298701-1014298800/1014298714_5_aFfW.jpeg

oke, heel erg bedankt. Ik ga even een foto zoeken waar mijn probleem goed zichtbaar is

Janedieene

Re: springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:17

Is goed! ;)

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 21:31

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:39

Ik heb een beetje het idee dat je bovenlichaam in verhouding met de nek van je pony wat te lang is.
Of jij hebt een lang boven lichaam, of de pony een korte nek.
Ik denk dat het daardoor al een heel stuk lastiger wordt om netjes in een springhouding te gaan zitten.
Weet niet of dit het enige paardje is waar je mee springt? Anders zou ik eens proberen of je bij een vriendin o.i.d een keertje kan springen, kijken hoe je houding dan is.
En natuurlijk bewust er bij na denken ' Ja ik ga nu springen, dus nu ga ik in de houding.'

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:40

Hoe zit je trouwens vlak voor de sprong?
Zit je dan wel voorover, of zit je dan ook nog rechtop?
Als je nog rechtop zit voor de sprong, maakt het ook een stuk lastiger om te herstellen halverwege de sprong.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:42

Je moet echt met je handen ver naar boven gaan, en niet gewoon rechtop gaan staan, maar naar voren buigen. Het heet btw de VERLICHTE ZIT. :D :7

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:47

Nee, als je terug kijkt hoe het echt gegaan is, heet het eigenlijk springhouding.
De verlichte zit, zoals het woord al zegt, is een houding waarmee jij je gewicht verlicht voor een paard.
Bijvoorbeeld bij racen, springen of crossen.
Maar benaming van verlichte zit is eigenlijk gegroeid uit het les geven.
Voordat je voor het eerst ging springen, moest je de verlichte zit leren.
Als je dan gaat springen, zegt de instructie ook: Ga maar in de verlichte zit. '
Maar als je dan gaat springen heet het dus springhouding.
Met de cross is het crosshouding.
En race is racehouding.
Simple as that.

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 21:50

Niet de enige pony, maar wel de pony waar ik nu het meeste mee spring. Ik ben zelf helemaal niet groot, ze heeft idd een korte nek.
Ik probeer voor de sprong rechtop te blijven zitten, omdat ik anders bang ben voor het zadel te belanden bij een weigering.
Ik weet het, maar ik vergeet gewoon voorover te gaan ofzo.....?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:58

Dan zou ik zeggen, pak een dikke pluk manen vast, en zet der een instructeur naast. En springen maar!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:57

OPG-->RT-P

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 10:19

Revanches schreef:
OPG-->RT-P

oke bedankt, dacht al dat het niet goed stond maar wist niet waar het wel moest.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:38

Zet af als je springt: je gaat dan vanzelf met je kont naar voren.
Maar je moet wel aanvoelen dat hij springt, anders zet je af, en je pony niet, en dan val je...

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:00

paardengekD schreef:
Zet af als je springt: je gaat dan vanzelf met je kont naar voren.
Maar je moet wel aanvoelen dat hij springt, anders zet je af, en je pony niet, en dan val je...

bedankt voor de tip, maar wat bedoel je precies met afzetten? Mijn hakken uitdrukken?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:09

Ik deed dat eerst ook!
Wat bij mij geholpen heeft is om het heel vaak te oefenen als je gewoon rondstapt of galopeert. Dan dus je teugels goed kort pakken, zelf naar voren buigen, kont naar achteren en hakken naar beneden :p
Als je dat een beetje kan het ook boven de hindersnis doen. Let erop dat je met je handen precies zoveel meegeeft als je pony nodig heeft. Als je je handen naar voren doet zal je bovenlichaam vanzelf meegaan. Dat je voor de hindernis rechtop blijftnzitten is alleen maar goed!

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:18

En als ik nu je ava zie, zie ik dat het bij jou inderdaad helemaal goed gekomen is!
bedankt voor de tips, ik ga ze zeker proberen en hoop dat het bij mij ook goed gaat komen!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:22

Dat heb ik ook wel een beetje! Maar ik ga dan juist te veel naar voren, vooral als ik de sprong niet goed aan zie komen... Gewoon goed meegaan!
Afbeelding

Sorry voor de grote foto!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:27

TS: als ik naar de foto's kijk zie ik dat je je beugels zo lang hebt, dat je nooit je knieën genoeg kan buigen om een goede springhouding aan te nemen. Doe je beugels een keer echt kort, en dan je handen richting de oren bewegen. Denk dat het dan al een stuk beter gaat.

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:35

44Myrthe44 schreef:
TS: als ik naar de foto's kijk zie ik dat je je beugels zo lang hebt, dat je nooit je knieën genoeg kan buigen om een goede springhouding aan te nemen. Doe je beugels een keer echt kort, en dan je handen richting de oren bewegen. Denk dat het dan al een stuk beter gaat.

Oke, hoeveel gaatjes doen jullie je beugels korter met springen? (als je vergelijkt met je dressuurmaat)
Want ik doe ze meestal 2 gaatjes korter.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:35

Dan maar 3 he? ;)

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:38

Sunneva schreef:
Dan maar 3 he? ;)

hoeveel korter heb jij ze dan?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:47

HipDiOdess schreef:
En als ik nu je ava zie, zie ik dat het bij jou inderdaad helemaal goed gekomen is!
bedankt voor de tips, ik ga ze zeker proberen en hoop dat het bij mij ook goed gaat komen!

haha dankjewel :D
ik moet zeggen dat ik het bij lage hindernissen ook erger deed/doe dan wanneer het hoger wordt, omdat je paard dan ook meer teugel nodig heeft :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:49

2 of 3, ligt aan het zadel en het paard ;) en natuurlijk hoe lang ik ze bij de dressuur had.
Bij mijn eigen paardje vaak 3.

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:44

Sunneva schreef:
2 of 3, ligt aan het zadel en het paard ;) en natuurlijk hoe lang ik ze bij de dressuur had.
Bij mijn eigen paardje vaak 3.

Oké, ik ga morgen waarschijnlijk in de les springen met deze pony. Zal mijn beugels 3 gaatjes korter doen , hakken uitdrukken, iets eerder voorover gaan zitten en mijn handen proberen goed naar voren te doen. Ik ga proberen iemand te laten filmen, om te kijken of het al beter wordt. Iemand nog meer tips die ik morgen kan gebruiken?