Opstijgen op een groot paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dromen

Opstijgen op een groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:18

Wie kan mij aan oefeningen helpen (zonder paard) om soepel op een groot paard te komen.
Aangezien ik nu van B pony's naar paarden toe ga.
Ik heb een 'luie' trap dus daar oefeningen mee doen lukt niet echt.

Sim

Re: Opstijgen op een groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:21

Even uit nieuwsgierigheid: waarom wil je perse zonder krukje opstijgen?

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:33

Ik ben pas ook van pony's overgegaan naar een paard van 1.76 m. In het begin was ik eigenwijs en stapte zonder krukje op. Gewoon de beugel wat langer en dan proberen m'n voet erin te mikken. Maar echt waar, gebruik gewoon een krukje! Dat deed ik in het begin ook niet, omdat ik me niet wilde laten kennen. Maar ik ben er nu wel achter, dat het veel en veel beter is voor je paard (en makkelijker voor jezelf :P). Leef je eens in, in je paard. Je paard is veel groter, jij komt er moeilijker bij. Dus wat ga je dan maar doen, hangen en trekken om erop te komen. Dus het paard krijgt opeens heel veel gewicht op één kant te verdragen. Dat is niet echt fijn. Je hoeft je er echt niet voor te schamen als je een krukje gebruikt. Heel veel paardenruiters doen dat. Dus gebruik gewoon een krukje of bankje. Heel veel succes met je paard! ;)

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:35

Inderdaad, het gebruik van een krukje is op lange termijn beter voor de rug van je paard en ook voor je zadel.

Mocht je toch zonder kruk op willen stappen kun je naast de tafel geen staan en je voet erop zetten, lijkt me ongeveer dezelfde hoogte. :) Op die manier je beenspieren een beetje oprekken..

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 20:54

_Sim_ schreef:
Even uit nieuwsgierigheid: waarom wil je perse zonder krukje opstijgen?

Ik zou best wel met krukje willen opstijgen maar het gaat me er vooral om dat ik het in principe kan.
Je weet maar nooit als je tijdens een buitenrit moet afstijgen. En aangezien er in de wilde natuur geen krukjes meer voorkomen, moet ik toch in noodgevallen kunnen opstijgen.

Ik heb trouwens altijd gehoord dat als je toch iets nodig had, dan altijd een hooibaal gebruiken. Aangezien een krukje om kan vallen.

Moniique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:58

sliertje schreef:
Mocht je toch zonder kruk op willen stappen kun je naast de tafel geen staan en je voet erop zetten, lijkt me ongeveer dezelfde hoogte. :) Op die manier je beenspieren een beetje oprekken..

Dat heb ik ook regelmatig geprobeert/gedaan thuis.
En opzich werkt het wel. Ben zo wie zo een stuk soepeler in mn benen geworden, en stijg een stuk makkelijker op op grotere paarden.

Kan je zeker een x proberen *\o/*

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:00

Ik zit met hetzelfde probleem was altijd mijn paardje van 1.60 gewend, nu rij ik op jachtpaarden en dat zijn joekels, dus ik herken je probleem :D
Maar hier hebben we van de opstapbeugels die je uit kan klappen dan heb je net meer spelling, maar ik maar liever gebruik van een krukje is beter voor het paard.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:02

Inderdaad, je kan allerlei rek oefeningen doen.
Maar op de langere termijn is met kruk beter, en zo snel vallen ze niet om. Je kan ze bij IKEA kopen en genoeg bij ruitersportzaken. Ik heb nog nooit last van een krukje gehad die opeens omvielen.

Als je een keer op een buitenrit moet opstijgen en je komt er niet op kan je altijd nog de beugel langer maken, dan is de afstand minder groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:03

Ik ben net geen 1.60m en kan inmiddels zonder krukje op een Fries van 1.70 stappen. Zonder de beugels langer te maken. :D
Rekken en strekken! *\o/*

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:10

Ik denk dat het "je voet hoog doen" niet zozeer het probleem is, maar van daaruit soepel omhoog komen. Kracht in je linkerbeen dus. Ik hou altijd met mijn linkerhand de nek van mijn paard vast.
Ik ben een stijve hark tot en met, maar op een groot paard zonder krukje opstappen heb ik geen probleem mee. Als ik dan sommigen zie stunten... Sommigen zelfs MET krukje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:36

Echt? Naja, heb wel hele sterke benen hoor :o Op de fitness hebben ze het weleens getest, kan makkelijk 20x heen en weer met dat apparaat terwijl ie op 100 kilo staat :+

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:45

Je gewicht omhoog brengen met je been omhoog is dek ik een bepaalde techniek. Je moet niet aan dat been gaan hangen in ieder geval. Weet ook niet hoe je dat kunt oefenen :D

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:50

ik stap meestal op met een krukje omdat ik het niet zo aangenaam vind voor mijn paard
om met mijn volle 70 kilo aan het te gaan 'hangen'
maar ik kan wel opstappen zonder
gewoon trainen en miss telkens een lager krukje te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:52

Ik vind krukjes ook makkelijker hoor, ook beter voor de rug! :j Maar op buitenrit bijv. is het wat lastig meenemen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:53

IKbenEllen schreef:
Je gewicht omhoog brengen met je been omhoog is dek ik een bepaalde techniek. Je moet niet aan dat been gaan hangen in ieder geval. Weet ook niet hoe je dat kunt oefenen :D

Traplopen en steeds meer treden tussendoor overslaan :j

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:53

Dat is dus precies wat je niet moet doen, hangen. Of je nou 50 of 90 kilo weegt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:54

Traplopen lijkt me inderdaad een goede oefening! Of op een ladder of hoge keukentrap, dat is wat rechter omhoog.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:04

@ikbenEllen ik hang ook niet extreem maar toch ...
ik doe het liever niet

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:04

Gewoon je voet op de eettafel zetten en dan omhoog stappen met je andere been ernaast op tafel en zo ook weer naar beneden. :D

Ik was laatst bezig met de kantine kerstversiering op te hangen en stapte toen ook zo steeds de tafel op en af daarmee train je wel je beenspieren en je kunt nergens aan gaan hangen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:16

*ziet de eettafels al door de kamers vliegen*

Ik gebruik zelden een kruk, 4 maanden geleden is mijn meniscus afgescheurd dus toen moest ik wel. Maar wat heb ik een hekel aan dat in de weg staand ding. Ik ben ervan overtuigd dat als je soepel opstapt, dat je dan je paard niet belemmert. Zelf ben ik vrij lang, kan me voorstellen dat als je klein bent, dat het dan lastig is met een groot paard. Mijn instructrice gebruikt wel een krukje bij mijn paard, ze kan er gewoon niet bij anders :D

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:24

Wat ook helpt; Naast het paard op en neer hupsen met een been in de beugel en dan een keer goed omhoog springen. Hoppa, dan zit je zo..

Moniique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:38

Aieshja schreef:
Wat ook helpt; Naast het paard op en neer hupsen met een been in de beugel en dan een keer goed omhoog springen. Hoppa, dan zit je zo..

Tenzij je een paarjde hebt die dat niet zo heel erg fijn vind.
Zo stapte ik eerder ook altijd op. Tot ik niet op t paard kwam zonder dat ie wegsprong. puur omdat ik een beetje "hupste" .
Toen paardje weer rustig was probeerde ik het gewoon in 1 x, en toen was alles goed.

Dus als t paardje daar niet echt van houd zal ik dat niet doen..

mar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:11

Je stijgbeugel heel wat langer maken, en als je erop zit weer inkorten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:41

mar1996 schreef:
Je stijgbeugel heel wat langer maken, en als je erop zit weer inkorten :)

Dat kan niet bij alle paarden... Vooral niet bij jonkies :')

valines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:34

Het helpt ook als je zo dicht mogelijk bij het paard blijft. Anders heb je ook nog kans dat je hem weg drukt.
probeer ook in één keer zo snel mogelijk op te stappen. Als je blijft hangen word het alleen maar zwaarder voor jou en je paard.