Schikkerig paard, en heel erg sensibel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Schikkerig paard, en heel erg sensibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:17

Ik heb een 5 jarige
Die heel erg schikkerig is, altijd al geweest en hij is echt een kijker.
Liefst ziet de alles wat er om zich heen gebeurt.
Maar als het dan iets is wat die niet kent of eng vind/niet vertrouwt dan is het ook heeeel erg eng.
Aan de hand vind hij dingen ook eng, maar dit uit zich in blazen en grote nek op zetten.
Als ik hem dan laat snuffelen is het redelijk goed. Hij blijft gespannen maar niet extreem.

Onder het zadel een ander verhaal, dan heeft hij niet het vertrouwen als ik hem erlangs wil leiden.
Hij schrikt wat uit in wegspringen of rennen. Waardoor ik niet altijd even goed meekom of teugel/ beugel kwijt ben. Waarop hij reageert met het alleen maar enger vinden.
Dit heeft al een paar x gezorgd voor gevaarlijke situaties.
Wanneer hij eenmaal aan het werk is , is hij lekker geconcentreerd bezig en kijkt hij minder.
Maar als hij dan net op het laatste moment wat op merkt precies hetzelfde verhaal.

Ook lange teugel los stappen of uitstappen ben ik op mijn hoede, als hij dan schrikt ben ik de controle kwijt.
Want dan heeft hij geen steun van de teugels en dat vind hij alleen maar enger.

Schriktraining vertrouwt hij op de reactie van mij. Bijv: een paraplu, dan gaat hij snuiven en doen.
Maar zodra die merkt dat baasje er niks op uit doet, dan kalmeert hij wel.

Maar onder het zadel hoef ik dat niet te proberen.
Op ander terrein vertrouwt hij volledig op andere paarden of mensen, liefste loopt hij bijna in de kont van ander paard mee. Of op de nek van een persoon die mee loopt.
Daarin tegen loopt hij maar al te graag de trailer op.
En wanneer hij eerst bang was voor de smid, is hij dat nu ook niet meer.
Paard ziet ontzettend veel, komen veel mensen op stal, staat naast een spoor.
En regelmatig groot materiaal, tractoren, mestschepper grote aanhangers.

Onze bak is naast een gebouw met huisartsen, dus lopen veel mensen.
Als er dan iemand achter de fietsenstalling langs komt is dat natuurlijk heeeeull eng.

Wordt dit nog beter, of zal dit altijd zo blijven?
Wel een tijdje Pavo Nerv Control gehad, daardoor vloeide zijn spanning beter af maar toch nog veel spanning.

Veel trainen zal misschien een deel uitmaken, maar door zijn gedrag ben ik toch wel beetje onzeker geworden...
Grondwerk doen we. Hij reageert netjes op comando's en op handgebaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:47

Mijn 8-jarige merrie is net zo.
En ja, je kunt met bewust 'enge dingen kijken' best heel veel verbeteren, dan gaat ze nog wel blazen, maar blijft wel voor rede vatbaar. Ik laat haar kijken en ruiken, ze kijkt naar mij of ik het oké vind, en als ik dan zeg dat het goed is (en mijn lijf blijft ontspannen, mijn stem laag en rustig, ofwel ik ben ook écht niet bang) dan is het goed, zij reageert heel sterk op mij, en mijn reactie bepaalt uiteindelijk of het eng is of niet. En bij dingen die echt heel erg eng zijn, zoals de vrachtwagen van de Rendac, gaat zij achter mij staan, en ga ik ook bewust voor haar staan, en verschuilt ze zich bij mij (als ik er dan op zit, maak ik even een ommetje, trouwens, ik stap niet af, om haar niet erin te bevestigen), maar zó eng, daar hoeft ze niet langs van mij.

Jij moet de persoon worden waar hij blind op vertrouwt, jij moet zijn veilige haven worden en zijn. Op zijn rug, en als je ernaast loopt. Ik denk dat jij je ook opspant als je erop zit (daardoor verlies je je beugels namelijk) omdat je wéét dat de reactie gaat komen, en je weet dat je niet mee gaat komen, waardoor dus ook gebeurt waar je bang voor was. Dat is een patroon waar je nu in zit, en wat je op de één of andere manier moet gaan doorbreken.

Pavo Nerv Control heb ik geen ervaringen mee, ik heb dat zelf nooit gegeven. Ik zit weleens te spelen met de gedachte haar magnesium bij te gaan geven, maar aan de andere kant is zij voor mij prima hanteerbaar, en is het dus niet echt nodig.

SuzanLarissa

Re: Schikkerig paard, en heel erg sensibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:54

Bedabkt voor je reactie. bewust enge dingen laten zien doe ik ook. zo net ook een metalen ding van de tractor laten zien
lekker snuiven maar daarna probeerde hij het ding op te eten. maar als ik er morgen weer langs loop kan die net zo eng zijn ...
heb jij tips voor het vertrouwen verbeteren? Hij is echt net een puppie. hij volgt me het liefst met alles
en kijkt de hele tijd wat ik aan het doen ben. maar onder het zadel is dat natuurlijk anders

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:40

Ik herken veel van mijn paard in jouw/jullie omschrijving.
Mijn paard wordt dit jaar 7 en die is het afgelopen half jaar heel erg veranderd.
Maar dat komt niet doordat zij ineens dingen niet meer eng vindt, maar omdat ik anders ben gaan rijden. (Onder begeleiding van andere instructie.)

Wat bij mij erg belangrijk was, was het krijgen van controle. En dan niet overdonderen en boos worden, want dat werkt alleen maar averechts, maar controle door tempocontrole en op de juiste manier aan het werk zetten. Met als basis RUST! Mijn paard nam vaak de controle over zodra ze iets eng vond. Dan sprong ze weg of ging ze versnellen. En ik ging steeds afwachtender rijden, mijn benen afsteken voor het geval ze schrok, want ze liep toch al zo hard, mijn hand strenger omdat ik alert was enz. En dat was nu juist verkeerd. Het is belangrijk dat je duidelijk bent naar je paard. Geef de juiste hulpen, wees consequent en na een paar week weet je paard dan precies wat hij van je kan verwachten en zal hij ook sneller 'geloven' dat iets niet eng is en hij er gewoon langs kan lopen bij een ophouding en binnenbeen.

Gaat er een keer iets fout en springt ie weg, zeg dan tegen jezelf 'Ok, jammer. We proberen het overnieuw.' En zo blijf je doorrijden, met tempocontrole (liever eerst te langzaam, dan te snel) en ontspanning aan de voorkant. Denk erom dat je niet gaat trekken aan de teugels. Ondanks dat hij het eng vindt als hij minder steun heeft, zal hij toch moeten leren om op eigen benen te lopen. Probeer je hand echt te dragen, wel contact houden natuurlijk, maar als ie schrikt, probeer het dan eens andersom. Je hand wat meegeven en het hem zelf laten oplossen, rustig een volte insturen, met je zit opvangen en weer doorrijden.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf, het heeft mij in ieder geval heel erg geholpen en ik heb een veel tevredener paard. En nog steeds schrikt ze wel eens of is ze wel eens snel. Dan ga ik gewoon een dagje terug naar de basis. Tempo controle is dan het toverwoord.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:45

De mijne ziet ook alles en heeft gauw spanning.

Magnesium bijvoeren of voer waar extra magnesium inzit. Bij de mijne helpt het echt

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:46

Vooral niet met 'de enge dingen' bezig zijn. Ik herken mijn vorige pony heel erg in jouw verhaal.
Omdat ik 'wist' wat er kon gaan gebeuren, ga je (onbewust) jezelf op de situatie voorbereiden waardoor jouw paardje alleen maar nog meer gespannen wordt.
Het beste kun je jezelf overleveren aan de situatie en voorin niet erin blijven hangen als hij gespannen is. Bedenk alleen maar bij jezelf; adem in adem uit, relax.
Zolang je zelf gespannen bent zal je paardje dit overnemen :).

Het is heel moeilijk om dit los te laten, dat weet ik.
Succes ermee! :)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:47

Waar kan je dat magnesium halen dan? Wat voor merk? En doe je dat gewoon over de brokken o.i.d.?

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:58

Zo eentje heb ik ook. Het helpt inderdaad tijdens het rijden om constant bezig te zijn met het tempo. Dan heb jij namelijk de controle. Mijn paard had er ook een handje van om bij enge dingen plat op de rem te gaan, opzij te springen en dan naar het andere einde van de bak te rennen. Bit vastgeklemd, en ik maar hopen dat ik bleef zitten. En wat Essy87 zegt, was bij mij net zo. Naarmate ik beter ging rijden: loslaten en ruimte geven op het juiste moment, positief bevestigen in plaats van star met je handen je paard ergens langs duwen en heel veel loos been te geven. Hulpen komen minder aan bij een paard in paniek. Hou zelf de controle en voorkom zo paniek.
Stelling naar binnen wil ook goed helpen. Maar de sleutel was bij mij: actief rijden, focus zelf ook op je oefeningen en dan bewust ontspannen op het juiste moment. Timen dus!
Ik heb mijn paard ook magnesium gegeven, maar dit had helemaal geen invloed op het schrikken. Het helpt misschien het paard minder nerveus te zijn, maar niet minder gevoelig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:05

Er wordt m.i. vaak nog te weinig gekeken naar het voer zelf. Wat voor brok krijgt hij? Zelfs in onderhoudsbrok zit voor sommige paarden nog teveel suiker. Je zou het kunnen proberen hem alleen op granen / muesli zonder melasse (volledig voer) en hooi/kuil kunnen zetten.
Mijn paard is ook zo een schieter en nu onder behandeling voor suikerintolerantie bij een holistisch dierenarts. Ook zijn nieren werkten niet optimaal. Die vertelde dat oren in de holistische geneeskunde in verband staan met de nieren en vroeg dus meteen of ze sterk op geluiden reageerde. Dat klopte in mijn geval wel.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 13:38

Voor magnesium heb ik Pavo Nerv Control gebruikt.
Hij werd er niet minder schrikkerig van maar zijn spanning vloeide sneller af.
Helaas is het spul niet goedkoop.

Babootje:
Hij krijgt nu sportbrok, nu nog maar een heel klein beetje omdat die stil staat.
Maar wat raad je me aan wat voor een soort granen muesli?
Hij heeft wel flink wat nodig om lekker op gewicht te blijven.
Krijgt genoeg hooi, ochtend, tussendoor, avond en later in de avond.
En als ie even op stal staat of tijdens poetsen krijgt hij ook altijd hooi te knabbelen.

ChevalNoir:
Inderdaad tempo is heel erg belangrijk, dat weet ik ook. Daar werken we in de les ook aan.
Loslaten van mijn kant, en daarna van zijn kant. En dan lekker actief doorlopen.
Maar toch knaagt het altijd met wat als er iets gebeurt.

Ben er ook bewust van dat het een vertrouwens kwestie is, ik vertrouw hem onder het zadel niet en hij mij ook niet.
Ik ga dan ook weer beginnen met grondwerk, en neem lekker de tijd.
Hebben nog een heel leven samen, dat wil ik niet overhaastten :)

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:15

Ik heb ook zo'n paard staan. In principe een schat. Heel braaf en werkwillend. Vertrouwd 100 % op me als ik ernaast loop en gaat dan langs de engste dingen. Maar als ik erop zit dan kan hij ook zomaar opeens vertrokken zijn. Meestal door geluiden van dingen die hij wel hoort (ik soms niet of nauwelijks) maar niet ziet. Lange teugels is idd ook hetzelfde verhaal als ts.
En scooters, vooral met windscherm en dan tegemoetkomend......doodeng. Probeer de tips die hier staan. Aan werk houden, zelf ontspannen enz. Maar als hij dan evengoed wegrent van schrik of een reuze sprong opzij maakt dan ga je zelf ook wel weer onzekerder worden.
Lees even mee dus!!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:25

Herkenbaar topic!

Verhaal van @essy87 is precies waar ik nu met mijn paard, merrie van bijna 7, aan probeer te werken. Ze mag NIET onder me uitlopen, ik mag NIET mijn armen gebruiken om terug te werken (heb neiging om mijn schouders vast te zetten, haar stress wordt mijn stress en omgekeerd). Wat bij mij super werkt voor de tempo controle is heel bewust rustiger lichtrijden, bijna achter de beweging (niet helemaal natuurlijk). Daarop komt ze super terug (nou ja... steeds vaker ;-) )

Dingen als magnesium etc. zullen mss. wel werken en mss. ook wel nodig zijn voor sommige rillerige dieren, maar die van mij is veel meer onzeker dan rillerig. De combinatie nieuwsgierigheid (kijken naar alles) en onzekerheid (doe ik het wel goed baas, is dit niet eng, moet ik niet wegspringen/-rennen?) is volgens mij veel meer iets dat je rijtechnisch op moet lossen dan via supplementen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:36

Babootje schreef:
Er wordt m.i. vaak nog te weinig gekeken naar het voer zelf. Wat voor brok krijgt hij? Zelfs in onderhoudsbrok zit voor sommige paarden nog teveel suiker. Je zou het kunnen proberen hem alleen op granen / muesli zonder melasse (volledig voer) en hooi/kuil kunnen zetten.
Mijn paard is ook zo een schieter en nu onder behandeling voor suikerintolerantie bij een holistisch dierenarts. Ook zijn nieren werkten niet optimaal. Die vertelde dat oren in de holistische geneeskunde in verband staan met de nieren en vroeg dus meteen of ze sterk op geluiden reageerde. Dat klopte in mijn geval wel.

Ik ben het niet helemaal eens met wat je zegt. Voer doet veel, maar mijn pony staat 24/24 uur buiten winter en zomer en krijgt enkel hooi. En die reageert net hetzelfde als het paard van Ts. Ik denk dat de enige oplossing, het vertrouwen van je paard is. Hoe kan het paard jou ooit vertrouwen als jij hem niet vertrouwt? Ik zit met hetzelfde probleem, dus ik weet dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:47

Ernaast gaat bij velen, inclusief bij mij helemaal goed met het vertrouwen. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat het als je erop zit ook 100% voor elkaar is? Ik heb bv een periode dat ik hem echt 100% vertrouwd en opeens rent hij dan weg als ik relaxt met lang teugeltje uit aan het stappen ben door iets wat hij hoort buiten de bak of zo. Weg vertrouwen.....dan ben ik echt teleurgesteld ook!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:52

Ik probeer het nu altijd positief te benaderen en dat maakt voor mij veel uit in het vertrouwen. Mijn paard is, net zoals jij omschrijft Blackbinky, echt een schat. Heel werkwillend en in de omgang ook een behoorlijke knuffel. Ze probeert veel dingen goed te doen en leert heel snel en als ze schrikt dan zeg ik dat gewoon tegen mezelf. Ze doet het immers niet om mij te pesten, maar gewoon omdat ze schrikt. Ik heb wel de zekerheid dat ik er niet zo makkelijk af val en dat het ook niet haar doel is om mij eraf te krijgen.

Dus als ze schrikt, springt ze opzij of wil ze ergens niet langs. Maar daarvan wordt ik niet bang om eraf te vallen. Ik zeg gewoon constant in mijn hoofd wat mijn hulpen moeten zijn en ik moet zelf gewoon heel bewust en consequent blijven rijden. Als je van jezelf weet dat je het goed probeert op te lossen, krijg je een veel beter gevoel tijdens het rijden en komt dat vertrouwen in jezelf ook terug.

Ik ben het trouwens helemaal met jouw reactie eens, EsterW!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:57

Ik denk idd dat angst vd ruiter heel veel meespeelt.
Ik heb een 8 jarige rousseau die ontzettend ril is.En dit ook altijd zal blijven.
Je leert ermee omgaan.
Gewoon zorgen dat je niet bang bent, en dat je een goede balans hebt.
Die van mij krijgt mij er ook niet zomaar vanaf.

Afgelopen weekend tijdens het losrijden schrok ze zelfs van haar eigen scheet.
Je leert er op den duur mee omgaan, maar dit heet veel tijd nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:06

Bij dergelijke paarden werkt het geweldig om ze gewoon hele dagen buiten te laten lopen in de groep , liefst met een redelijk drukke weg dichtbij waar vanalles en nog wat langs komt , goed voeren (dus voornamelijk hooi en geen ADHD-krachtvoer maar bvb. VoerGezond brokjes) en er gewoon vanalles mee te gaan doen.

Niet te voorzichtig mee doen , gewoon *hup* overal mee naartoe nemen , overal naar laten kijken maar heel nonchelant blijven en niet te dramatisch doen , gewoon laten merken dat jij de leider bent en het bij jou veilig is. Als je er niet bent allerlei prikkels laten verwerken in de wei , worden ze veel rustiger en zelfverzekerder van :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:32

SuzanLarissa schreef:
Voor magnesium heb ik Pavo Nerv Control gebruikt.
Hij werd er niet minder schrikkerig van maar zijn spanning vloeide sneller af.
Helaas is het spul niet goedkoop.

Babootje:
Hij krijgt nu sportbrok, nu nog maar een heel klein beetje omdat die stil staat.
Maar wat raad je me aan wat voor een soort granen muesli?
Hij heeft wel flink wat nodig om lekker op gewicht te blijven.
Krijgt genoeg hooi, ochtend, tussendoor, avond en later in de avond.
En als ie even op stal staat of tijdens poetsen krijgt hij ook altijd hooi te knabbelen.

ChevalNoir:
Inderdaad tempo is heel erg belangrijk, dat weet ik ook. Daar werken we in de les ook aan.
Loslaten van mijn kant, en daarna van zijn kant. En dan lekker actief doorlopen.
Maar toch knaagt het altijd met wat als er iets gebeurt.

Ben er ook bewust van dat het een vertrouwens kwestie is, ik vertrouw hem onder het zadel niet en hij mij ook niet.
Ik ga dan ook weer beginnen met grondwerk, en neem lekker de tijd.
Hebben nog een heel leven samen, dat wil ik niet overhaastten :)

Ik zou het zeker proberen om hem van de sportbrok af te halen. Sportbrok (bedoeld voor sportpaarden) levert door de hoeveelheid suiker (zogenaamde snelle koolhydraten) een kortdurende hoge "verbrandingspiek" in de stofwisseling wat wel degelijk invloed kan hebben op een toch al sensibel karakter. Ik voer zelf Subli zonder maar ook de melassevrije muesli van Pavo kan goed als volledig voer worden gevoerd volgens mijn DA.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:38

TS als hij toch positief reageerde op de pavo nervcontrol zou ik toch overwegen om bloed te laten testen op magnesium tekort.
Je kan magnesiumoxide kopen bij de apotheker aan +/- 30 euro voor 250g, hier geef je een koffielepeltje van per dag. Ik doe nu al een maand met zo'n potje en ik ben denk ik half, dus da's in verhouding wel best betaalbaar?

als hij niet werkt een grasbrok/luzerne en een compleet vitaminen/mineralen supplement. Enkel wanneer hij goed in het werk staat een kleine hoeveelheid krachtvoer om de energiebehoefte tegemoet te komen. Als hij moeilijk op gewicht blijft eerder een "vet" voer zoeken of olie door luzerne mengen ipv veel brok of muesli te gaan voeren.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:46

Ik ga helemaal mee met Essy87 bij mij heeft een andere manier van rijden ook voor een positieve doorbraak gezorgt.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 13:21

Ik ben nu ook overgestapt op bitloos, ga er voorlopig nog niet op. ik ga proberen of het mogelijk is
dat ik op ander voer over kan . staleigenaar die is niet zo van ander voer.

In de wei krijgt Cee genoeg prikkels. staan direct aan een spoorlijn. met fietspad daar weer achter.
Met poetsen of wandelen ook veel te zien horen. tractoren, en staleigenaar last ook heel veel en maakt
genoeg lawaai. hahah.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:33

essy87 schreef:
Waar kan je dat magnesium halen dan? Wat voor merk? En doe je dat gewoon over de brokken o.i.d.?

Ik voer magnesium van Equistro. Ik voer daarnaast ook Sportsfit (muesli van Pavo) waar ook extra magnesium inzit. Ik voer de Equistro dan ook maar voor helft van wat er op de pot staat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:34

SuzanLarissa schreef:
Ik ben nu ook overgestapt op bitloos, ga er voorlopig nog niet op. ik ga proberen of het mogelijk is
dat ik op ander voer over kan . staleigenaar die is niet zo van ander voer.

In de wei krijgt Cee genoeg prikkels. staan direct aan een spoorlijn. met fietspad daar weer achter.
Met poetsen of wandelen ook veel te zien horen. tractoren, en staleigenaar last ook heel veel en maakt
genoeg lawaai. hahah.

Dat is al super +:)+

Loopt het beestje ook dag en nacht buiten ?

Dat maakt vaak zo'n ENORM verschil vergeleken met alleen een dagdeel :j

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 14:06

Nee staan niet dag en nacht buiten, en wil ik ook niet. Staan midden in een woonwijk.
Er hoeven maar een stel lastige pubers langs te komen. brrr nee liever niet.
In de zomer staan ze wel is de hele nacht buiten met echt warm weer, omdat ze dan ovderdag naar binnen gaan.
Voor de rest staan ze de hele dag buiten, van ochtend tot het donker wordt.
Hij staat met 2 andere paarden, en in weide ernaast 2 veulens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:17

Hè , jammer dat dat niet kan :)

Voor die van mij heeft het echt een enorm verschil gemaakt.

Dat sensibele dat zit er in en zal altijd wel de kop op kunnen blijven steken , maar sinds ze dag en nacht haar eigen plan kan trekken , naar buiten / binnen kan , onbeperkt hooi krijgt en "rustig" voer , is ze best wel relaxed geworden eigenlijk.

Voorheen sprong ze van een handje muesli zonder haver al boven je kop uit , bepaalde slobbers ook , eigenlijk sowieso de standaard voeders.... in de wei schrikken van haar eigen scheet , elke grasspriet die iets langer was dan een andere was levensbedreigend..... een keer PANISCH geweest omdat ze op het ruiterpad in de verte een lange brandnetel over het pad zag hangen :')

(om nog maar te zwijgen over paarse bloemetjes , pfffft)

Stapelgek werd je er van.

Je leert er wel mee omgaan hoor en veel doen en vooral ook heel laconiek en leidend blijven werkt super , maar het echte verschil kwam toch met het 24-7-365 buiten , lekker haar eigen plan laten trekken , daar worden ze gewoon heel erg zelfstandig van als ze zelf dingen moeten (mogen) regelen en niet alles voorgekauwd krijgen van wanneer ze naar binnen / buiten / eten mogen :)