Eerst en vooral;
Pijn is volledig uitgesloten. Alles wat gecheckt kan worden is gecheckt!
Dierenartsen, krakers, zadelmakers, tandartsen en zelfs thermografie: het laat niets zien.
En tóch is er iets. Maar helaas hebben paarden een groot gebrek; ze kunnen niet praten.
Het gaat om een 15-jarige ruin, schat van een beest, echt waar...
Het probleem is dat hij tijdens het rijden de gewoonte heeft in één keer te gaan 'staken'.
Niet als in omhoog vliegen, je eraf proberen te gooien, nee, gewoon echt niet meer willen werken.
Laat je hem gewoon op zijn gemak ronddraven, doet hij dat braaf, loopt hij netjes nageeflijk, wel wat gespannen en sloom in het begin maar dat verbetert snel... Hij loopt wel wat op de voorhand maar niet zorgwekkend veel, hij is ook redelijk neerwaarts gebouwd. Wil je hem echter aan het werk zetten door de achterhand er mee onder te krijgen, dan gooit hij zijn hoofd omhoog (bloedneus-hoogte
), drukt hij zijn rug weg en loopt hij zo verder tot je volledig loslaat (nergens druk). En dan kun je hem weer opnieuw ontspannen rijden... Wil je zijgangen doen? (SB, wijken) No way... Hij gaat wel opzij, maar zet zich volledig vast, of komt weer in de staak net als bij tempowisselingen. Galopperen laat ik voorlopig al achterwege omdat hij dan volledig zijn rug weg gaat drukken, als een giraf de bak rondsjeest en even vergeet waar de rem ook alweer zit. Ik durf wel
maar het is gewoon slecht voor zijn rug om verder te gaan. Les hebben we, maar die weet het ook niet meer.De ene tijd gaat het beter dan de andere. Soms is het zelfs zo dat je niet fatsoenlijk rond kan draven.
Doorzetten en zijn gedrag negeren, dan eindig je inclusief paard in het hek (dat is al gebeurd).
Alles, maar dan ook alles doet denken aan pijn, rugproblemen, tandproblemen... Maar er is gewoon niks te vinden

Gedragsproblemen heeft hij verder absoluut niet. Aan de longe komt hij ook in verzet als je hem wat meer aan het werk wil zetten.
Aan de longe bijzetten heeft een keer geresulteerd in een valpartij omdat hij omhoog ging...
We snappen het gewoon niet meer... Nu wordt hij 2x per week gereden (1x door mij en 1x door de eigenaresse). Het is gewoon een raadsel...
Iemand die tips heeft? En echt, met 'laat hem controleren', 'neem les'... Daar hoef je niet mee aan te komen, dat station is al lang gepasseerd

nee, dan liever 2x per week wat rondjes door de bak om hem fit te houden en de rest van de tijd op de wei... Foto's maken ga ik natuurlijk niet over, weet niet of dat gedaan is.