Raadselpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Raadselpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:09

Heb veel meegemaakt, maar ik snap er inmiddels ook niks van.

Eerst en vooral;

Pijn is volledig uitgesloten. Alles wat gecheckt kan worden is gecheckt!
Dierenartsen, krakers, zadelmakers, tandartsen en zelfs thermografie: het laat niets zien.

En tóch is er iets. Maar helaas hebben paarden een groot gebrek; ze kunnen niet praten.

Het gaat om een 15-jarige ruin, schat van een beest, echt waar...
Het probleem is dat hij tijdens het rijden de gewoonte heeft in één keer te gaan 'staken'.
Niet als in omhoog vliegen, je eraf proberen te gooien, nee, gewoon echt niet meer willen werken.

Laat je hem gewoon op zijn gemak ronddraven, doet hij dat braaf, loopt hij netjes nageeflijk, wel wat gespannen en sloom in het begin maar dat verbetert snel... Hij loopt wel wat op de voorhand maar niet zorgwekkend veel, hij is ook redelijk neerwaarts gebouwd. Wil je hem echter aan het werk zetten door de achterhand er mee onder te krijgen, dan gooit hij zijn hoofd omhoog (bloedneus-hoogte :D ), drukt hij zijn rug weg en loopt hij zo verder tot je volledig loslaat (nergens druk). En dan kun je hem weer opnieuw ontspannen rijden... Wil je zijgangen doen? (SB, wijken) No way... Hij gaat wel opzij, maar zet zich volledig vast, of komt weer in de staak net als bij tempowisselingen. Galopperen laat ik voorlopig al achterwege omdat hij dan volledig zijn rug weg gaat drukken, als een giraf de bak rondsjeest en even vergeet waar de rem ook alweer zit. Ik durf wel ;) maar het is gewoon slecht voor zijn rug om verder te gaan. Les hebben we, maar die weet het ook niet meer.

De ene tijd gaat het beter dan de andere. Soms is het zelfs zo dat je niet fatsoenlijk rond kan draven.
Doorzetten en zijn gedrag negeren, dan eindig je inclusief paard in het hek (dat is al gebeurd).
Alles, maar dan ook alles doet denken aan pijn, rugproblemen, tandproblemen... Maar er is gewoon niks te vinden :n
Gedragsproblemen heeft hij verder absoluut niet. Aan de longe komt hij ook in verzet als je hem wat meer aan het werk wil zetten.
Aan de longe bijzetten heeft een keer geresulteerd in een valpartij omdat hij omhoog ging...

We snappen het gewoon niet meer... Nu wordt hij 2x per week gereden (1x door mij en 1x door de eigenaresse). Het is gewoon een raadsel...

Iemand die tips heeft? En echt, met 'laat hem controleren', 'neem les'... Daar hoef je niet mee aan te komen, dat station is al lang gepasseerd :+

siskeh

Re: Raadselpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:16

Snapt hij de hulpen wel die je geeft? en kan je hem wel goed ontspannen rijden?
Longeer je met bit of bitloos?(met halster/kaptoom)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:17

Ja hoor, snapt hij prima. :)
Ontspannen rijden kan wel, totdat je dus echt iets gaat vragen. 'Normale' figuren heeft hij geen moeite mee.

Wordt zowel met bit als bitloos gelongeerd.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:19

Wij zouden ons paard laten behandelen door een fysiotherapeut. Het paard reageerde hier al zo gevoelig op, dat we naar de kliniek zijn gegaan en foto's hebben laten maken en een echo van de rug. Hieruit bleek dat er van alles fout zat in de rug en het paard niet anders kon dan in verzet gaan (nu er meer gevraagd werd omdat ze Z2 mocht starten).
Maar je zegt dat alles al onderzocht is.
Misschien is een behandeling door een fysiotherapeut sowieso wel lekker voor je paard en als er echt helemaal niets aan de hand is (technisch gezien), dan is het misschien een idee om er helemaal van voren af aan opnieuw mee te beginnen. Dus weer beginnen met longeren, zonder erop te zitten, 'zadelmak' maken etc.............misschien is het ook goed dit door heel iemand anders te laten doen. Wie weet kom je dan ook tegen waar het grootste probleem zit.
In ieder geval succes. Bij zulke dingen zou je zo graag willen dat een paard kon praten................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:25

Ik heb ook telkens de indruk dat het echt in de rug zit. Hij reageert afentoe toch wel chagerijnig als hij een zadel op krijgt. Het is niet echt duidelijk of dit een reactie is op het zadel of de redenatie zadel = rijden. Maar ik snap dus niet hoe dat niet zichtbaar kan zijn zeg maar... Van voren af aan beginnen heeft niet echt nut denk ik. Het is niet zozeer een gedragsprobleem dat zoiets 'ingrijpends' nodig heeft, dat zou ik eigenlijk eerder doen als het paard compleet flipt of gewoon nooit normaal kan doen.
En er zijn ook zoveel dingen die 'raar' zijn. Als je hem brokken ziet eten trekt hij zo'n rare kop... als je hem opzadelt kan hij dus chagerijnen (oren naar achteren...)... Kreupel lopen doet hij niet...

Zelf rijd ik hem trouwens nog maar sinds een aantal weekjes hoor (3 of 4 weken) :) Daarvoor kende ik hem ook al gewoon, omdat hij bij mijn andere bijrijdpaard staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:27

Hij knikt trouwens ook erg in in zijn hals (valse knik-achtig). Je hebt er een heel uur voor nodig wil je hem op de goede plaats laten inbuigen (en dus ook al veel staakacties later).

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:29

Heb je er video van (zowel onder het zadel als aan de longe)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:29

Helaas niet, dinsdag rijd ik hem weer dus dan kan ik eventueel een stukje filmen :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:35

Een professionele ruiter vragen om er eens naar te kijken of die iets ziet/voelt/herkent? 90% is ruiterfout, en als je nergens iets kan vinden is dat idee zo raar nog niet.
Vervelend joh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:37

Er heeft ook al een ZZ-Zwaar amazone die 'op daily basis' jonge paarden traint/doorrijdt/corrigeert etc. etc.
Bij haar was het zelfs nog heftiger :o

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:38

Is de hals ook nagekeken op artrose.?? En heb je een "goede" zadelmaker er na laten kijken.?? Er lopen namelijk zoveel prutsers rond die beweren dat ze de beste zijn..Ninon Schutte kan ik je echt aanbevelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:40

Ja, goede zadelmaker :)

Artrose is ook op getest neem ik aan. Bovendien zou irritatie ook zichtbaar moeten zijn op een thermografie (irritatie = warmer). Bloed is zelfs ook al meerdere keren nagekeken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:44

is de rug ook op de foto gezet? Geen idee of je met thermografie bv kissing spines kan constateren.

Klink namelijk echt als een reactie vanuit de rug. Schoft, nek en bekken zou ik ook niet uitsluiten maar zoals ik het lees wordt hij dus zo als hij bij elkaar gepakt wordt en moet opbollen, afbuigen. Zowel onder het zadel als aan de longe.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:46

Ik weet even niks om te helpen, maar kan het niet zo zijn net als met mensen dat hij last van zijn rug heeft maar dat er gewoon geen aanwijsbare oorzaak is?
Misschien dat idd fysio ofzo het wat zou kunnen verlichten?

Het is maar een idee hoor.. kamp zelf al jaren met rugpijn en ben helemaal binnenstebuiten gekeerd (mri, ct, botscan) maar er is gewoon niks te vinden. Loop nu bij een chiropractor en dan gaat t wel.

Dus misschien zou het zoiets kunnen zijn?

Wel heel vervelend hoor, sterkte ermee :(:)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:49

Ik zou idd ook eerder denken aan een rug probleem , richting kissing spines, of idd een vorm van artrose, hals schoft gebied, bekken of knie probleem, ........
tja eigenlijk maakt het ni zo erg uit wat er fout zit, maar of je het ooit weer goed krijgt, ..... ?????
ik zou zeggen dream on , ..... ikzelf zou zeggen verkopen of opeten, dan heb je er nog iets aan, anders is het een jaren lange leidensweg waar nooit een stap vooruitgang zichtbaar zal worden.
Klinkt zeker niet sympahtiek, ik weet het zelf ook hoor, maar als je alle training zelf doet tjaaa het is dan jouw tijd die je er in stopt, das al, als je dit paard bij een trainer in opleiding zou plaatsen dan kost het bergen geld, en zegt de trainer uiteindelijk tja je zal het hier nu moeten doen, leren accepteren dat het niet beter zal gaan da dit.
Je geluk of ongeluk begint bij de aankoop van een goed of minder goed paard, alleen zie je dat dan niet altijd heel klaar, .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:01

Ik ben benieuwd hoeveel dierenartsen er naar dit paard hebben gekeken. Als dit er maar 1 is, zeg ik meteen ga naar een andere voor een sec. opinion en het liefst daarna nog een keer naar een andere. Even ter voorbeeld, een vriendin van mij had een paard die ook moeite had met inbuigen en af en toe niet zuiver was linksachter. Meerdere artsen keken ernaar, en echt goede. Maar pas 1,5 jaar later vond da nummer 5 het euvel.

Want dit wijst in alle opzichten op een lichamelijk ongemak.
Anders wil ik aanraden om dit paard voor langere tijd op rust te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:05

Joolien schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel dierenartsen er naar dit paard hebben gekeken. Als dit er maar 1 is, zeg ik meteen ga naar een andere voor een sec. opinion en het liefst daarna nog een keer naar een andere. Even ter voorbeeld, een vriendin van mij had een paard die ook moeite had met inbuigen en af en toe niet zuiver was linksachter. Meerdere artsen keken ernaar, en echt goede. Maar pas 1,5 jaar later vond da nummer 5 het euvel.

Want dit wijst in alle opzichten op een lichamelijk ongemak.
Anders wil ik aanraden om dit paard voor langere tijd op rust te zetten.

Meerdere. Bovendien is het alsnog vreemd dat er dan niemand iets kan vinden, vind ik persoonlijk. Maar ook echt gewoon niks, niet eens een kleine aanwijzing op iets wat voor ongemak kan zorgen.
Langere tijd op rust, dat maakt het probleem enkel erger. Veel trainen ook. Zoals hij nu gereden wordt is eigenlijk het beste (dus 2 á 3x lichte training, afentoe wordt er voltige mee gedaan met kinderen, dit vindt hij dan weer wel erg leuk) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:07

In wat voor opzicht maakt rust erger? Wordt hij kreupel? Is hij daarna helemaal niet meer te rijden? Hoe lang is hij op rust geweest? Ik heb het over 6 maanden lekker op het land zetten. Weer even paard laten worden en kijken wat zijn lijf doet.
De andere da vonden bij dat paard ook helemaal niks, dus dat zegt niets ;) Was heel frapant, de eigenaresse heeft ook stappen ondernomen tegen 1 da die zei dat ze m maar moest afmaken zonder dat hij wist wat er aan de hand was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:08

Kreupel wordt hij niet :n Hij reageert dan sneller en heftiger dan nu.
Op rust toch wel enkele maanden ja. Paard staat trouwens ook gewoon hele dagen lekker buiten, enkel 's nachts binnen verder niet. Ook in de winter staat hij lekker buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:11

Dan toch eens foto's maken van de nek, rug en bekken. Er moet wat zijn, dat kan niet anders.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:20

misschien vindt ie de oefeningen te moelijk of vindt ie rijden in een bak gewoon niet leuk?! Misschien houdt ie meer van buitenritten, je zegt dat ie voltige wel leuk vindt....

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:39

Bij ons was er in eerste instantie ook niet veel te zien. Weliswaar een lichte vorm van Kissing Spines, maar dat kon de pijn niet verklaren. Nadat een echo is gemaakt (en ik kan je vertellen dat kun je heeeel lang zien, want de rug wordt echt kaal geschoren) werd duidelijk dat er haperingen in de banden, die over de rug lopen, zaten. Samen vormde dit dus wel een probleem!
Misschien toch nog eens laten onderzoeken en anders zou ik ook zeggen, niet meer op gaan zitten, voordat er wel ongelukken gebeuren............

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:44

Voor de prijs van foto' van nek, hals, rug en bekken samen kan je een heel goed paard kopen, en hier moet je dan na die kostprijs nog beginnen met de training, en dan met een paard die al 15j is.
Het is een mooie gedachte , het is een diervriendelijke gedachte maar of het echt lonend is ..... ik heb mijn twijfels

Joolien schreef:
Dan toch eens foto's maken van de nek, rug en bekken. Er moet wat zijn, dat kan niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:46

aeolusnr1 schreef:
Voor de prijs van foto' van nek, hals, rug en bekken samen kan je een heel goed paard kopen, en hier moet je dan na die kostprijs nog beginnen met de training, en dan met een paard die al 15j is.
Het is een mooie gedachte , het is een diervriendelijke gedachte maar of het echt lonend is ..... ik heb mijn twijfels

Joolien schreef:

Dus jij bent in staat een paard de dood in te sturen voordat je weet wat er mankeert? Voor hetzelfde geldt zit er 1 wervel scheef, dan kun je je voor de kop slaan dat je daarom een paard de dood in stuurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:50

Een spuit erin steken of een kogel erdoor jagen omdat hij niet meer gereden kan worden is wel diervriendelijk wou je zeggen? :') nee, dan liever 2x per week wat rondjes door de bak om hem fit te houden en de rest van de tijd op de wei... Foto's maken ga ik natuurlijk niet over, weet niet of dat gedaan is.

Ongelukken gebeuren trouwens niet, dat is enkel als je doorgaat waar het paard ho zegt. Bijv. Terug naar beneden dwingen tegenover loslaten in je hand en hem zelf laten zakken. Zoiets ;)