Schrikkerig paard?! Tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

destiny88

Schrikkerig paard?! Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:05

Wij hebben bij ons op stal 2 bakken, waarvan 1 overdekt en de ander is een gewone buitenbak.

Nu heb ik dus een Tinker die af en toe even geen Tinker wil zijn lijkt het.
Neem een tinker lekker koelbloedig zeggen velen..
Nou mijne niet altijd :P

Als ik haar longeer in de buitenbak kijkt ze nergens naar vind ze alles wel prima!
Maar ga ik nu in de binnenbak rijden dan vind ze ineens alles heel eng. Ze zou je er nooit af proberen te gooien maar draait gewoon ineens 90 graden om en rent soms weg..
Het lijkt dan ook alsof ze echt bang is!
Dus ga nu al eerst even ernaast stappen aan de hand door de bak heen een paar rondjes maar soms helpt het wel maar afgelopen maandag echt niet.
En iedereen zegt je moet haar aan het werk houden en afleiden maar soms lukt dat gewoon echt niet en gaat ze nog met me lopen.
Soms zelfs zo erg dat ik echt boos word en misschien kan ze er wel niks aan doen.
Heb zelfs een keer gezegd dat ik het niet leuk vind om zo nog te paardrijden |o
En ik doe het al vanaf mijn 9e.

Heeft iemand misschien tips?
Of ideeën??

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:08

Mijn paard was altijd buiten gewend en vond de binnenbak ook in het begin eng.
Eigelijk is het meer geluiden horen maar niet kunnen zien.

Ik weet niet of je mag losgooien en longeren in de bak?

Ik heb niet specefiek er op getraind.
Eigelijk gewoon elke dag er in blijven rijden.
Door de combinatie er ook te longeren en losgooien zakte het schrikken af in de binnenbak

destiny88

Re: Schrikkerig paard?! Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:14

Nou wij mogen dat dus niet. Dat mogen we alleen in de paddocks.
Het schrikken is wel minder in die bak als we springles hebben of dressuurles.
Maarja als ik dan hetzelfde zonder les probeer te doen dan schrikt ze alsnog weer.
En ik rij echt constant in de binnenbak want buiten is vaak niet te doen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:25

'Iedereen' heeft in dit geval wel gelijk :j

Wat is bij jou 'aan het werk zetten'? Dan moet je niet denken aan wat voltetjes en af en toe van hand veranderen, maar letterlijk geen 20 meter zonder een oefening. Hetzij een overgang, een tempowisseling, een lijntje, een wendinkje, en hou je paard ook maar 's voor de gek met schijnovergangen. Da's niet alleen fysiek heel goed voor de ontwikkeling van je paard, ook moet ie daardoor z'n koppie bij jou houden. En als ie eenmaal op jou let, is er geen tijd meer om op andere dingen te letten!

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:33

Oke super dankjewel! Ik doe inderdaad geen meter zonder oefening. Vraag constant stelling of naar buiten of naar binnen en reageert ze er niet op maak ik volte 10 meter. En ben constant overgangen aan het rijden. En vooral nu aan het oefenen dat ze terug komt in tempo als ik het vraag ipv door denderen. Dus vooral veel overgangen oefenen en schouderbinnenwaarts enzo.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:35

Yep, werken met die hap :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:39

Even een totaal andere vraag: wat krijgt je paard voor voer?
Ligt het zadel goed?

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:29

Ze krijgt muesli en een handje biks(anders blijft ze schrapen dus ze krijgt een handje zodat ze wat heeft..) te eten. En mijn zadel is net een half jaar oud en in november nog nagekeken door de zadelmaker.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:31

Veel paarden die schrikken hebben inderdaad de tijd om op iets anders als de ruiter te letten. Heel veel afwisseling is dan inderdaad de beste manier om er "vanaf" te zijn.

Verder eerst een rondje aan de hand lopen door de bak (zowel links als rechtsom), zodat jij ook zelf weet dat je paard echt alles goed heeft kunnen zien, en geen reden meer heeft om iets plotseling eng te vinden?

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:39

Ja ik loop inderdaad voordat ik ga rijden zeker wel 3 keer linksom en 3 keer rechtsom aan de hand. Soms stap ik gewoon gelijk op ( en is er af en toe niks aan de hand) En het viel me ook op dat ze het overdag erger heeft dan 's avonds..
Want op maandag ga ik overdag en het lijkt alsof ze dan eigenlijk altijd meer er vandoor gaat dan 's avonds..
En heb besloten dat we ook maar ongever 2 keer per week moeten gaan springen dat vind ze leuk en heeft ze afleiding en dan let ze ook niet zo op de rest er omheen vooral als het steeds hoger word let ze alleen nog op de hindernissen.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:40

als jij ontspannen bent en rustig. is het paard ook minder gestrest.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:43

destiny88 schreef:
Het lijkt dan ook alsof ze echt bang is!
Soms zelfs zo erg dat ik echt boos word en misschien kan ze er wel niks aan doen.

Je paard doet niet alsof die bang is, zo denken paarden niet ;) Een foute gedachte (zelf ook heel lang gehad :j )

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:49

Ja ik stap heel vaak op met de gedachte we gaan weer heerlijk rijden en laat haar lekker lang laag instappen maar dan begint ze vaak ook al. Dus zet haar nu vaak gewoon maar gelijk een beetje in stap aan het werk, zelfs met instappen.. Maandag vond ze 1 hoek achterin de bak eng en ik had al mega hoofdpijn dus geen zin om het op te zoeken. Want ze had toen ik er wel heen ging al een 90 graden draai gemaakt en lag ik er bijna af. Dus ben ik tot 3/4 van de bak gegaan net niet die hoek in en dan is er dus niks aan de hand. Het was echt de hoek..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:55

Mijn paard heeft ook wel is dagen dat ie het einde van de bak doodeng vind. Hij durft er dan ook alleen naartoe als ik er met hem samen naartoe ga (ernaast) en dan NOG. En gister zag ik hem er in z'n eentje heen lopen :+ dan kan ik denken 'rotknol, je kan het wel maar je zit gewoon te zeiken' of ik kan denken 'goh, vandaag heeft ie een goede dag en zijn er geen rare geuren en geluiden daarachter waardoor hij nu voor het eerst alleen naar achter durft te lopen'

Als hij een 'eng' dagje heeft zoek ik het ook niet op, en wend ik ongeveer 3 a 4 meter nadat hij heeft laten merken dat ie het eng begint te vinden. Zo gaat ie er toch heen, maar hoeft hij niet helemaal tot het einde te lopen. :) Zo kan je elke keer een stapje, een metertje verder.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:03

Soms gaat je onbewust ook als ruiter op geluiden letten.
Buiten ziet en hoort je nog meer en laat je het vaak afvloeien omdat er immers teveel is om te zien.
Binnen is het niet voorspelbaar.

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 16:24

Super bedankt allemaal! Ik ga er gewoon aan werken. Vind ze het eng en heeft ze een schrik dag slaan we dat stuk gewoon over.. Als ze de rest goed doet kan ik toch lekker oefenen. :)

Heeft ze een goeie dag dan nemen we het ervan! :D

Ze heeft na haar blessure 5 weken stil gestaan ben er gewoon gelijk opgestapt en ze heeft weken goed gelopen nergens van geschrokken en sinds 2 a 3 weken is dit er ineens..

Vriendin van mij durft zelf niet zo goed, die rijd ook alleen maar op de voorste volte omdat ze zegt dat als ze verder gaan hij gaat bokken enzo.. Maarja dat zit dan wel tussen haar oren zo wil ik niet gaan rijden dus we gaan er gewoon voor!! :D

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 16:50

Ik ben zelfs even bang geweest met rijden.
Doordat sommige paarden hun ruiters er lelijk af hadden gegooid met bokken enzo.
Maarja ik zie dat dan gebeuren maar bedenk me dan niet dat mijn tinker dat niet doet.
Die rent alleen maar bokt niet gemeen.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:47

Heeft ze het altijd op hetzelfde punt of verschild het per keer?
Als het de laatste is, kreeg ik zelf de volgende tip.
Mocht ze schrikken of raar doen, direct een volte inzetten en er weer langs gaan. Dit net zolang volhouden tot ze er gewoon langs gaat. Ik hoef maar 1 keer die volte in te zetten en het is over. Inmiddels kijkt ze niet meer op of om.
Misschien heb je er iets aan, ik heb ook een koudbloed :-)

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 22:14

Ik heb een update van vanavond!! :) Heb les gehad en met inrijden is ze 1 keer geschrokken door vogels in de sloot... |o Maar even op die grote volte blijven stappen allebei de kanten op. En daarna nergens last meer van gehad!! :D Dus een super les gereden en nu op naar morgen!! :) *\o/*

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:15

Zou best kunnen dat je paard z'n voetstappen iets anders hoort in de binnenbak. Mijne moest er ook aan wennen toen ik er voor het eerst in reed.

Flink aan het werk houden wil idd wel eens helpen. Veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijden. Lekker actief blijven, dan hebben ze geen tijd om lollig te doen of te zoeken naar enge dingen

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:46

Laat hem een keertje los in de binnenbak, als er verder niemand in rijdt. Jaag hem een beetje op, zodat hij niet stil staat. Als hij dan schrikt, laat hem maar lekker rennen. Hij kan niks geen kwaad doen. Na een beetje rennen helemaal zn eigen gangetje laten gaan, zodat hij kan snuffelen. Zo kan hij de boel zèlf verkennen.
Als je volgende keer gaat rijden, 1m van de hoefslag, en alleen maar op de volte blijven rijden bij E-B.
Als hij dan nog gek doet, even naar buiten gaan om te kalmeren, en het opnieuw proberen.
Longeren helpt misschien ook wel.
Ik snap wel dat je zei dat je zo niet meer wou paardrijden. Bij mijn verzorgpony's gebeurt er ook altijd wat zodat ik weer in een dipje zit. Maar blijf positief! Denk juist: 'ja! een nieuwe uitdaging!' Ik weet niet of je alleen recreatief rijdt, maar een beetje uitdaging kan alleen maar meer ervaringen op doen!
Succes!

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 08:51

Ik rij wedstrijden dus we zijn altijd wel heel goed aan het oefenen. En een uitdaging heb ik zoieso want ik rij met mijn Tinker M1. Dus oefenen moeten we zoieso! :) Ik heb gister op de binnenhoefslag gereden en ze is 1 keer geschrokken dat ze omdraaide maar kon haar meteen doordraaien de volte 10 meter in dus kwamen we weer daar uit en kon ik haar voor zijn voordat ze het weer deed. En verder wilde ze ook nog wel is schrikken maar was haar steeds stapje voor! Dus heb gister nog lekker kunnen rijden en goed kunnen oefenen. En qua losgooien en longeren dat mogen we niet in de binnenbak..

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:05

Proberen niet teveel aan haar schrik momenten te denken en inderdaad gewoon lekker bezig houden. En veel meters maken natuurlijk. :D

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:07

Wat velen al zeggen, je paard goed bezig houden en afleiden, als je merkt dat je paard gaat spannen, of van te voren weet dat het ergens schrikt zorg je dat je ze juist op die plaats een extra oprdracht geeft. Eeen pasje bij of een pasje terug, of misschien iets met stelling doen.
En vooral ook zelf proberen er niet teveel bij stil te staan..

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:11

Misschien kun je ook een keer een schriktraining doen.
Hebben we op de manege ook 1x per jaar ;D