stiekem zit ik er wel een beetje mee.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iloveyellow

stiekem zit ik er wel een beetje mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 18:21

Ik ga stage lopen bij een stal. En heel leuk en wel vertelde hij ons ook dat we een keer een paardje mogen rijden. Nu zit ik met het probleem. Ik kan alleen PONY rijden! :z
Kijk het zit zo.

5 maanden geleden was ik eens bij een vriendin en mocht op haar paardje nou iets heel anders dan Yellow maar ik bakte er niet veel van vond ik zelf. Niet zo lang terug heb ik op een heel groot paard gereden waar ik ook niet veel van bakte, mede dank aan dat dressuurzadel! :+

Lag het nou aan die 2 paarden wand het is een erg verschil of kan ik gewoon niet paardrijden en alleen ponyrijden. En hoe kan ik het paardrijden beter maken!

Echt wel heel erg.

Gowlan

Re: stiekem zit ik er wel een beetje mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:23

Oefenen en les nemen? :)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 18:26

Kijk ik heb een eigen pony, ik kan niet zomaar met een paard naar les en waar haar ik die vandaan. Maar zou het ook kunnen liggen aan heel toevallig die 2 paarden. En het was niet super slecht maar het voelde wel erg slecht :')

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:29

Als jij een eigen pony hebt en alleen die pony gewend bent voelt ieder anders paard/pony waar jij op stapt vreemd.
Ik denk niet dat ze jou zomaar met een paard in de bak dumpen en zeggen ´zoek het maar uit´, er zal vast wel iemand naast staan die je zal helpen en aanwijzingen zal geven.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 18:35

ja okee daar heb je gelijk in aan gedacht denk ik! haha. Ik vind het best wel eng stel je voor dat hij het maar niks vind en dat ik echt niet kan rijden zo'n indruk laat je ook niet graag achter.

Pino1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:37

een pony en paard rijd idd wel anders, het is misschien ff wennen. en heel anders is het ook weer niet. een pony maakt meer snelle en kleine stapjes en een paard wat grotere stappen en meestal ook wat langzamer! dat merkte ik toen ik voor het eerst naar de 'paardengroep' ging op de manege. je kan ook altijd zeggen tegen diegene als hij aan jou vraagt of jij op x paard wilt rijden. dat je het wilt, maar eigelijk alleen op je eigen pony rijd en niet weet of dat lukt. als hij jou daar dan een beetje stutilig ziet rijden weet hij of zij ook waardoor dat komt! en anders weet ik het niet hihi

Pino1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:39

vraag anders of die vrindin je wilt helpen, dat je op haar paard een paar x mag rijden en dat zij dan tips geeft

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 18:40

ohhjaa. dat zou ik wel kunnen doen en misschien mag ik wel een keertje op paardje van me zus, haha ooit! :+

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:41

Het verschil is soms inderdaad erg groot ja. :j
Maar over het algemeen is het altijd maar kort wennen en weet je gauw waar je de voorkeur aan hebt (bij mij verschilt die, al vind ik qua zitten een pony vaak fijner zitten).
Kun je ook niet op een manegepaard een keer een les doen?
Heel anders dan een particulier paardje, maar je weet ook niet wat je van die paarden van die stal kan verwachten..
Misschien reageren ze qua benen en sturen hetzelfde als jouw pony, gevoeliger of zijn ze juist 'laks'.. Gewoon even aftasten en dan zie je het wel toch?
Het is gewoon anders, maar zou het zeker proberen. :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:42

Ach, het is gewoon even wennen. Ik rij ook altijd pony en zo'n groot paard is toch even anders.
Maar zodra je eraan gewend bent rij je ook gewoon met her paard weg hoor.
Gewoon eerlijk aangeven dat als je gaat rijden dat je alleen pony's gewend bent. Maar misschien kan je van tevoren een keertje ruilen met een vriendin die wel een paard heeft?

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 18:44

Het is niet heel zeker dat we daar vaak op een paardje komen omdat ze redelijk hoog lopen. maar toch wil ik er een beetje op voorbereid zijn en een goede indruk achter laten van joh die rijd niet slecht! Ik ga zeker heel veel oefenen! :j

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:44

Zelfde hier, van B pony's ga ik ineens naar echte paarden.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:31

Hmm.. Ik denk niet echt dat het niet lukte door het verschil pony-paard.
ik heb zelf ook op pony's gereden waarnaar ik ook op grotere paarden ging rijden
dan voelt het inderdaad ff raar aan en moet je ff wennen,
natuurlijk heeft een paard grotere passen enz.
maar ik denk gewoon dat het eerder komt doordat jij altijd gewend ben op je eigen pony te rijden,
dat als je dan een x op een ander gaat je dan ff moet wennen en het gevoel heb dat het heel slecht ging.
Ik denk dat het belangrijk is ook gewoon te blijven oefenen op andere pony's of paarden,
echt te afwisselen dus, waardoor je ook gewend raakt aan grotere paarden of andere pony's .

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:33

ah okee, bedankt. Ja ik rijd natuurlijk erg vaak op me eigen pony maar ook regelmatig op andere pony's maar geen paarden!

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:49

@iloveyellow
Kijk maar eens op mijn site, http://www.paardrijles.info.
Onder Publicaties staan artikelen over de basisbeginselen van het paard- of ponyrijden die voor alle paarden en pony's gelden. Als je dat stukje voor stukje gaat oefenen, komt het vanzelf goed.
Het rijden is in principe echt hetzelfde.
En... je hebt paarden met korte gangen en pony's met ruime gangen, het grootste verschil is de hoogte ;-)
Heb je vragen, mail me gerust. Veel succes!

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:50

@lieke1- superbedankt ga het lekker doorlezen bedankt! Als ik vragen enz heb ga ik je zeker een PB't je sturen! :D

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:02

Bedankt voor je enthousiaste reactie!!
Leuk dat je me volgt... als je ideeën hebt waarover ik nog meer kan schrijven, laat maar weten.
Deel 3 over Voorwaarts en zijwaarts komt eind januari in De Hoefslag/Junior (als er niets dringends voorrang krijgt).
Succes met oefenen en... niet alles tegelijk willen doen, hoor ;-).

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 21:04

Neee, gewoon stap voor stap zo doen we het met alles. Ik heb morgen dressuurles dan zal ik eens wat dingen gaan proberen en aan me instructrice voorstellen! :D

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:53

Ik denk dat het vooral er aan ligt dat je je eigen pony zo gewend bent, dat een ander dan net iets andere knopjes heeft en dit moeilijk is :)
Ik denk dat als je lekker oefent met rijden op andere paarden het wel goedkomt :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:35

ik denk dat het helemaal niet stom is om dit ook bij je stagebegeleider aan te geven en hem/haar om hulp te vragen.
Voor het zover is kun je natuurlijk proberen af en toe al eens op een paard te rijden. Er zit natuurlijk ook veel verschil in het ene of het andere paard, net zoals bij pony's.
KM's maken op verschillende paarden is voor iedereen leuk en leerzaam toch? vind niet dat je je hiervoor moet schamen, maar ik zou wel eerlijk aangeven dat je dit moeilijk vind en/of hier onzeker over bent
Succes!

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:36

Ik denk dat het even wennen is! Aangezien je Yellow echt gewend bent, is het ineens heel anders op een joekel! :) Ik denk dat het een kwestie is van wennen! :j

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:45

Omdat je altijd op (één) je eigen pony rijdt is het heel vreemd om op een ander paard of pony te rijden. Het is idd een kwestie van oefenen. Als je de basis goed beheerst zul je het gauw oppakken om verschillende paarden te rijden; je zult zien dat dat zelfs nog veel leuker is dan altijd maar het zelfde paard. Je gaat nu echt leren rijden.

Veel plezier en maak je geen zorgen, geniet van je stage en leer zoveel mogelijik

...ik kan het niet laten; maar dit is de reden waarom veel manegeruiters (niet allemaal) beter kunnen rijden dan eigen paardbezitters (ook niet allemaal hoor!) }>

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:56

Wat een mooie kans krijg je! Zou ´m zeker met beide handen aangrijpen. Zeker als je van te voren aangeeft het toch wel een beetje spannend te vinden gaan ze daar vast rekening mee houden. En onthou: een paard is een paard, hoe groot of klein ook en in principe is rijden erop in de basis hetzelfde. Blijven zitten, gas geven, sturen en remmen ;).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:01

niet te druk in maken en zoveel mogelijk proberen te ontspannen wanneer je de kans krijgt om op een ander paard te rijden. Afhankelijk van de pony en het paard kan het verschil qua gevoel idd gigantisch zijn. En hoe vaker je verschillende paarden en pony's rijdt hoe makkelijker je kan aanpassen.
ikzelf ben van pony's naar volboeds gegaan en vond dit al een groot verschil, maar de stap naar een grote warmbloed is nog vele malen groter. Bijgevolg rij ik zo met elke pony en volbloed weg en voel ik me de eerste 10 minuten op een groot paard een kluns. Maar na enkele keren gaat dit weer over...
oefening baart kunst :)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:05

Dankjullie wel. Hier zal ik echt aan blijven denken, ik hb ook nog tot maart om te oefenen! :D