paard struikelt vaak wat kan ik er aan doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pino1234

paard struikelt vaak wat kan ik er aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:14

als een paard veel struikelt, wat kan de oorzaak zijn en kan ik er iets tijdens het rijden aan doen?
het ligt niet aan de hoefijzers daar is al naar gekeken. dus het licht aan het paard of aan mij. weet iemand iets dat ik kan doen!?

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:20

Het kan zijn dat hij bijvoorbeeld artrose heeft. Maar ook een luie achterhand, zodat ze teveel op de voorhand gaat hangen. Rijd veel overgangen. En heb je iemand die je les geeft?

geerke

Re: paard struikelt vaak wat kan ik er aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:21

hoe oud is je paard?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:22

heb je misschien een filmpje waar hij dat doet?

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:26

mijn verzorghaf heeft hier ook last van, ze loopt dan niet actief genoeg, vergelijk het met sloffen bij mensen. Als je je voeten niet goed optilt struikel je sneller. Goed actief rijden en dat krijg je goed voor elkaard door inderdaad veel overgangen te rijden. In welke gang struikt je paardje het meeste?

groetjes

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:27

Ik rijd soms een manegepaard dat ook vaak struikelt. Als ik haar goed voorwaarts houd en de achterhand er onder werk dan struikelt ze het hele lesuur niet.
Maar inderdaad, er kán ook wat anders aan de hand zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:32

Mijn paard (19 jaar) struikelt ook regelmatig goed voorwaarts/wakker houden helpt grotendeels... maar laatste maanden rijd ik (na peesblessure) met soort bandages en daarmee struikelt hij ook een stuk minder.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:57

Ik heb op een site gelezen over natuurlijke scheefheid bij paarden. Daar valt ook een horizontale scheefheid bij. Er staan bij symptomen onder ruiter gewicht een aantal punten en ook struikelen staat daar tussen. Mijn verzorg paard heeft hier ook last van.

Hier is de link waar je wat over de horizontale scheefheid kan lezen. Er staat nog veel meer interesante informatie op.

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=167

Pino1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:06

meestal in draf! en ik heb geen filmpje waar ze struikelt, maar met voorwaarts houden ga ik beter opletten of ze wel actief meedoet! en ik ga straks de link bekijken van Max_lover. en bedankt voor de informatie en ohjaa ze is 10 jaar

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:56

Mijn quartermerrie (wordt deze maand 10) struikelt ook vaak.. Tot ik haar aan het werk zet.
En geloof me, ze struikelt soms echt hard hoor, net alsof ze wil knielen _O- En soms ook 10x achter elkaar.

Maar vanaf ik haar voorwaarts rij, loopt ze gewoon netjes. Ze sloft echt, als ze maar gewoon rondjes in de bak moet rijden :o

Pino1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:20

ja dat heeft mijn paard ook dat die heel afe n toe best hard valt op ze knieen bijvoorbeeld maar meestal struikelt hij niet zo erg. dus heel erg bedankt!!!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:37

ja, inderdaad... lekker aan het werk zetten,achterhand eronder, voorwaarts rijden, figuren rijden....

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:40

actiever rijden..
meestal is dat een gebrek aan balans. dat moeten ze vinden.
veel overgangen, figuren rijden ect.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:18

goh....arme paarden hier die misschien last van artrose hebben en daardoor struikelen......en vervolgens aan het werk geschopt worden :7
Paarden struikelen vaak omdat er iets aan de hand is,te lange tonen of artrose,peesblessures enzo.
Ik zou voordat ik ze voorwaarts zou schoppen toch zeker willen weten wat de reden is.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:26

Ik zou ook eerst even nagaan of het paard niet te lange tenen heeft. Misschien heeft hij moeite met goed afrollen.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:48

zorgen dat je paard niet te vaak gaat sloffen, daarvan gaan ze ook struikelen. echt proberen actief te houden en ook zorgen dat ze op jouw let en op zich zelf let.. Tis erg lastig, dat weet ik... Heb je inderdaad misschien een filmpje dan kunnen we ook betere tips geven!:)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:24

vaak komt het idd doordat het paard (wat) op de voorhand loopt, gebeurd het ook tijdens longeren/buitenritten/grondwerk? want dan zou ik wel even de DA laten kijken of er niet misschien een medische oorzaak is.
Succes!

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:53

hoi, ik schop dit topic even omhoog want ik zit ergens mee.
mijn arabje struikelt vaak tijdens buitenritten, en ik ben nu eigenlijk angstig geworden om naar buiten te gaan. hij struikelt denk ik over boomwortels en stenen. nu ben ik alleen maar aan het kijken of er niks ligt ipv genieten van de rit. :(

kreeg gister de tip om juist veel met hem door de duinen en meijendeal te rijden zodat zn spieren sterker worden en dan zou hij minder struikelen.
maar nu lees ik hier dat het ook een symptoom van artrose kan zijn. ;(
ik vind het zo'n rotgevoel als hij struikelt bah. wat moet ik nou doen? denk dat ik hem sowieso ook binnenkort laat nachecken door die dierenarts, al is t voor geruststelling.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:57

ik heb een paard gereden die dit ook vaak deed, en die bleek ataxie te hebben.

Mijn advies in dit soort gevallen is toch ook wel een keer een dierenarts laten komen, het kan namelijk een lichamelijk mankement zijn, en het is beter om eerst vast te stellen dat het paard geen lichamelijke gebreken heeft, voor je er actief mee gaat rijden, om zo het probleem op te lossen

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:05

ivy_power89 schreef:
ik heb een paard gereden die dit ook vaak deed, en die bleek ataxie te hebben.

Mijn advies in dit soort gevallen is toch ook wel een keer een dierenarts laten komen, het kan namelijk een lichamelijk mankement zijn, en het is beter om eerst vast te stellen dat het paard geen lichamelijke gebreken heeft, voor je er actief mee gaat rijden, om zo het probleem op te lossen

die van mij doet t vooral buiten, in de bak gaat het wel. maar de ruiterpaden met al die boomwortels daar struikelt ie overheen, en dan denk ik het klopt niet want een andere arabier die gister mee was met buitenrit deed dit niet. ;(

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:07

eerst een DA dingen laten uitsluiten, en dan een plan bedenken,

Een bak is vrij vlak (in de meeste gevallen) en misschien verbloemt dat het probleem?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:09

Wat 'n oorzaak kán zijn voor struikelen.... zijn hoefijzers. Door de hoefijzers voelen ze gewoon heel vaak niet waar ze hun voeten neerzetten. Niets van de voet raakt nl. nog de grond.
Heel veel 'struikel'paarden verbeteren als je de voeten de gelegenheid geeft om blootvoets te gaan, zodat ze weer kunnen voelen waar boomwortels zitten etc.etc. Na het afnemen van de ijzers kan het wel een poosje duren voordat de natuurlijke gevoeligheid weer terug komt.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:17

countrygirl schreef:
Wat 'n oorzaak kán zijn voor struikelen.... zijn hoefijzers. Door de hoefijzers voelen ze gewoon heel vaak niet waar ze hun voeten neerzetten. Niets van de voet raakt nl. nog de grond.
Heel veel 'struikel'paarden verbeteren als je de voeten de gelegenheid geeft om blootvoets te gaan, zodat ze weer kunnen voelen waar boomwortels zitten etc.etc. Na het afnemen van de ijzers kan het wel een poosje duren voordat de natuurlijke gevoeligheid weer terug komt.

hij kan absoluut niet zonder ijzers. heeft zn hele leven helaas al ijzers gehad en ik heb het al geprobeerd om eraf te halen maar na een jaar liep hij nog kreupel zonder ijzers van gevoeligheid, dat ga ik hem en mezelf niet aandoen. dus dan maar weer ijzers eronder.
ataxie heeft hij niet. ik heb een dvd met beelden van hem als veulen en een veulen met ataxie loopt wel anders en scoord niet zulke hoge punten op de keuring voor beweging. dan zou het misschien atrose kunnen zijn of moet toch meer met hem werken en trainen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:27

heb jij je wel goed ingelezen over ataxie?

ataxie kan ook op latere leeftijd ontstaan.
paardje waar ik het over had, was bij aankoop goed bevonden en 2 jaar later had hij ataxie
Vallen, een trap krijgen, zijn allemaal voorbeelden over hoe ataxie kan ontstaan.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:04

Aladinnetje schreef:
countrygirl schreef:

hij kan absoluut niet zonder ijzers. heeft zn hele leven helaas al ijzers gehad en ik heb het al geprobeerd om eraf te halen maar na een jaar liep hij nog kreupel zonder ijzers van gevoeligheid, dat ga ik hem en mezelf niet aandoen. dus dan maar weer ijzers eronder.
ataxie heeft hij niet. ik heb een dvd met beelden van hem als veulen en een veulen met ataxie loopt wel anders en scoord niet zulke hoge punten op de keuring voor beweging. dan zou het misschien atrose kunnen zijn of moet toch meer met hem werken en trainen.

Paarden struikelen omdat ze op de voorhand lopen, en vooral op 1 vd voorbenen, ze kunnen daardoor niet goed hun voorbeen optillen.
Als het artrose zou zijn dan heeft 90% vd paarden in Nederland artrose.
Dus richt je paard verticaal recht en vervolgens horizontaal en probleem opgelost :D .