Ariebren schreef:Een hele belangrijke oefening voor ruiter en paard is.
Ga onder de man stappen, rechtuit, ga ineens naar links, ga naar rechts ga rechtuit.
Dit continu afwisselen en blijf minimaal 2 meter uit de hoefslag, liefst meer.
Loopt paardje goed ?
Ga dit in draf doen.
Heel veel rechtuit, naar links,rechts, maakt niet uit, afwisselen.
Hierdoor leert het paard zijn evenwicht te krijgen met die slingerende ruiter op zijn rug.
En dan ben je echt wel een tijd bezig, eigenlijk de manier van warm rijden van een paard.
En met tijd, bedoel ik weken achter elkaar.
Zelf mijn western wedstrijd ruiter gebruikt die oefening elke keer wer voor de les en wedstrijd.
dus jouw bedoeling is dat paardlief rechtdoor blijft lopen terwijl jij als ruiter je gewicht van links naar rechts gooit?
Lijkt me dat je dan het hele concept van rijden op zit (waardoor je paard kan afwenden op een minieme gewichtshulp) volledig teniet doet?
rhian schreef:En nee, ik denk echt niet dat western rijden puur lange teugel an that's it is... ( meen ook niet dat ik dit gezegd heb ergens...?!.. ) maar vind het mooi om te zien binnen de westrn tak van sport om een verzameld paard aan een lange teugel te zien lopen wat goed op de zit en been hulpen rijdt. Los van wat je leest op sites als eerder genoemde kan het zijn dat er mensen oefeningen weten die dit ( paard op eigen benen laten lopen) op den duur stimuleren...
we blijven bezig...

Duhelo schreef:western is niet per definitie je paard gewoon maar lang en laag laten lopen. Ook in de dressuur zijn deze houdingen gewenst, sterker nog, in iedere rijstijl is het de bedoeling dat jij als ruiter kunt bepalen waar dat hoofdje zit. En nog sterker: om te kunnen bepalen waar dat hoofdje zit, is die achterhand het belangrijkste.
Dus fixeer je niet op de hoofdhouding, maar fixeer je momenteel op het feit of hij ontspant, en hoe die achterhand werkt. in je rijfoto's zie ik een paardje dat redelijk op de voorhand loopt.
Begin dus met oefeningen om die achterhand te versterken en onder te brengen (verruimen, verkorten, basiszijgangen, cirkels openen en sluiten zodat dat achterbeen ondertreedt) en probeer hem die ontspanning in te rijden, dan komt dat koppie wel vanzelf.
ik heb ook nergens gezegd dat jij zei dat western gewoon maar lange teugel is (om duidelijk te blijven
)
de oefeningen die ik genoemd heb stimuleren de achterhand en het op eigen benen lopen.
In principe is dressuur hetzelfde als western: je verwacht een paard dat op 4 benen loopt, zichzelf draagt, en reageert op iedere aanwijzing die jij als ruiter geeft.
Bij dressuur dien je ook geen druk te hebben, maar wel contact (wat je min of meer bij western ook hebt, simpelweg het gewicht van je reins)
Een westernruiter start eigenlijk ook op twee teugels en met contact, en leert het paard reageren op zit en been, naarmate het paard verder gevorderd wordt, reageert hij steeds beter op zit, waardoor je minder contact hoeft te nemen, en ze uiteindelijk volledig "los" kunt laten. in het dressuurrijden is dit ook zo, alleen wordt je hier gewoon zachter in je hand waardoor je voor het oog geen los teugelcontact hebt.
Gevorderde westernruiters hebben dan ook een scherper bitje hangen, waardoor constant contact niet gewenst is, maar er wel met een hele lichte minieme handbeweging kunt ingrijpen wanneer nodig.