Hoofd schudden tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mickymicky

Hoofd schudden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:58

Ik heb een vraag over een paard waar ik de afgelopen weken op heb gereden. Het is een nieuw manegepaard en nog vrij jong. De eerste keer dat ik hem reed ging het erg goed.
De afgelopen twee keren echter, is hij erg met zijn hoofd aan het schudden. Ik heb zo ver ik weet geen harde hand en ook als ik hem op zo'n moment probeer meer lengte te geven blijft hij schudden.

Het is verder een erg voorwaarts paardje, heel goed aan het been ook. Maar hier loop ik wel tegenaan, ik weet niet hoe ik het op moet lossen. Juist strenger zijn? Langere teugel maar nog wel contact? (meer dan ik nu dus deed?)

Alvast bedankt!

Agossie

Re: Hoofd schudden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:09

Ik denk dat het een rugprobleem is. Misschien overleggen met een DA of fysiotherapeut. Ik zou hem hier niet te lang mee door laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:09

Dit is iets medisch. Paard heeft misschien last van de mond, of last van de rug. Kan van alles zijn. Het is goed dat je lengte geeft als hij schudt, niet gaan straffen, heeft geen zin.

Agossie: het is een manegepaard dus kan TS weinig mee doen denk ik.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:17

Ja, dat begreep ik, maar wellicht kan ze het aan de manege doorgeven. Hoop ik...

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:21

Het hoeft niet meteen medisch te zijn
Zelf rijd ik op een paard die in een bepaalde tijd van het jaar met haar hoofdschut en alleen op 1 bepaalde plek in de bak. Hoe je het moet oplossen weet ik niet. Ik moet van de eigenaar gewoon door rijden. (het is ook een jong paard)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:23

Meestal duid het op een lichamelijk of een rijtechnisch probleem.. Als manegeruiter vrijwel niet op te lossen.. Dit is aan de manege.

maar schudden als in hoofd omhoog/naar beneden (ja knikken) of van links naar rechts, heel snel alsof er beestjes zitten (nee knikken)?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:00

toevallig heeft de manegepony waar mijn dochtertje vandaag op reed dit ook. Ik heb aan de instructrice gevraagd waarom deze pony dit deed. Volgens haar heeft de pony tumoren op het tandvlees aan de bovenkant van het gebit maar vaak is het gewoon een tic, zegt ze.....

Mickymicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 00:01

Bedankt voor de reacties! Ik kan er inderdaad zelf niks aan doen concreet qua fysio of iets dergelijks maar het wel doorgeven aan de manege.

Het is een opwaartse hoofschud dus inderdaad ja-knikken. Daarom dacht ik eerst dat ik te streng was in mijn hand maar hij doet het ook met teugels die bijna lijken op waslijnen.
Verder is hij wel erg aan het been en ik weet niet of dit relevant is maar het is wel een erg vrolijk paard ook tijdens het rijden - daardoor had ik niet het idee dat hij pijn had maar het kan natuurlijk wel!

Ik ga het eens aan de eigenaar vragen. Bedankt! En meer tips of ideeën zijn uiteraard welkom.

Als het een rijtechnisch probleem is waar zit het hem dan meestal in? Wellicht kan ik ook alsnog daarop letten ongeacht of het medisch blijkt te zijn of niet.

Mickymicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 00:03

Met vrolijk bedoel ik trouwens oortjes naar voren of draaiend naar mij afwisselend

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:25

mijn pony doet t ook wel, maar das vooral als ik hem niet genoeg met hem bezig ben. Of als ie heel heet is (buiten ofzoo :) )

xjaniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:32

of hij vraagt juist méér steun..

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:54

xjaniquee schreef:
of hij vraagt juist méér steun..

ja dat kan ook wel (heeft die van mij idd ook :p )

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:05

dat deed mijn pony ook.
ik heb een martingaal gebruikt
en hulp gevraagd
ze vond het geloof ik leuk om te doen want er was niks mis met haar;)
maar het kwam ook door mij

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:43

Ik volg dit even. Mijn pony schud ook ja tijdens het buitenrijden, soms echt heel erg veel. Best lastig! En vroeg me ook af waar dit nou aan kon liggen?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:52

Moos99 schreef:
Ik volg dit even. Mijn pony schud ook ja tijdens het buitenrijden, soms echt heel erg veel. Best lastig! En vroeg me ook af waar dit nou aan kon liggen?

Doet mijn paard ook wel eens buiten, vooral op de terugweg... Geen idee wat het precies is. Iets medisch hoeft het in ieder geval niet per se te zijn hoor. Als ik thuis rij doet ze dat niet! Maar het lijkt me wel vervelend tijdens het rijden. Ik rij buiten met een lang teugeltje, dus mij maakt het niet zo veel uit. Ik heb er niet zo veel last van.

Maar als ik de tips en adviezen zo lees, kan het best wel eens 'verveling' zijn. Volgende keer in het bos zal ik eens kijken wat er gebeurd als ze aan het ja-knikken is en ik haar een beetje dressuurmatig oppak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:53

Een paard wat ik reed deed het ook, het ja knikken, best extreem. Was een combinatie van gevoelige neus waarbij een netje kan helpen maar hij had ook kissing spines en hoefkatrol. Hij deed het op de terugweg ook meer dan op de heenweg.
Ik zou zeggen, begin eens met een neusnetje.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:56

Joolien schreef:

Ehhhmmm, zie niet in wat dat gaat helpen eerlijk gezegd...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:57

Ik ben verbaasd dat niemand hier aan dacht, maar het kan heel goed zijn dat het paard een of andere allergie heeft waardoor hij met z'n hoofd gaat schudden. Of misschien vindt hij het erg lastig dat terwijl hij loopt er wind of stof in zijn neusgaten vliegt. En dat hij daarom zo gaat schudden. Ik zou zeker en vast de raad van een goede dierenarts vragen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:58

Je zegt dat het een jong paardje is, kan het zijn dat hij zijn wolfskiezen dan nog heeft en daar last van heeft? Zou in ieder geval als eerste naar het gebit laten kijken als dat nog niet gedaan is.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:14

Ik denk er al lang aan om mijn bijrijd merrie een keer na te laten kijken! Ze heeft namelijk meer dingen waardoor ik ooit twijfel of er ergens iets niet lekker zit. Ze komt ook vaak met haar neus naar mijn schoen toe, dit kan er natuurlijk ook liggen aan het feit dat ze erg nieuwschierig is en altijd overal een wilt ruiken, of dat ze weet dat ze soms een snoepje naar voren krijgt gegeven, maar ze doet het dan op een manier dat het lijkt alsof ze gewoon wilt laten merken dat ze ergens last van heeft. Ze schud dus ook veel "ja" met haar hoofd, en is ook een bit knauwer.

Het gaat bij mij om mn bij rij paard, ze is van een hele oude man die zelf nog maar weinig kan en de zorg vrijwel helemaal aan mij heeft over gelaten. Ik zorg ook voor de ontworming en hoefsmid etc, maar aangezien ik ook maar een student ben tikt het toch snel aan. Hoeveel kost het nou om de DA gewoon een keer je paard goed te laten onderzoeken of er ergens iets niet lekker zit, of dat ze ergens last van heeft tijdens het rijden of id?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:43

Loetie84 schreef:
Joolien schreef:

Ehhhmmm, zie niet in wat dat gaat helpen eerlijk gezegd...

Dat kan heel goed helpen, omdat het idd vaak een allergische reactie is. Paard in mijn voorbeeld was trouwens ook dampig. Hij had dus als t ware een soort kriebel in de keel maar paarden kunnen niet hoesten dus gaan ze schudden.
Je kunt het altijd eens proberen, wellicht werkt het!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:46

Ik weet haast wel zeker dat het bij haar niet komt door een allergische reactie (ze doet het alleen als ik alleen met haar buiten ben...) Maar wellicht dat anderen er baat bij hebben!

(Mijn paard kan overigens wel hoesten hoor... :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:49

Loetie84 schreef:
Ik weet haast wel zeker dat het bij haar niet komt door een allergische reactie (ze doet het alleen als ik alleen met haar buiten ben...) Maar wellicht dat anderen er baat bij hebben!

(Mijn paard kan overigens wel hoesten hoor... :) )

Paarden kunnen ook wel hoesten, ik bedoelde keel schrapen zoals wij dat doen :+
Haar paard deed het ook voornamelijk buiten ;)

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:50

Mijn pony is op het moment ook veel met haar hoofd aan het schudden. Bij haar komt het omdat ze het er niet mee eens is dat we niet gaan galloperen. Ze wil het liefst zo hard mogelijk. Als ik het voel aankomen sluit ik mijn handen en doet ze het niet. Maar ik moet wel blijven opletten, want ze geeft zich niet zomaar gewonnen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:54

Mijn paard heeft een pollenallergie met de trikker zonlicht.
Een neusnetje helpt echt wel goed!
Je kan het iig even proberen voor de mensen die hiermee tobben.