zonder martingaal lukt het niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

zonder martingaal lukt het niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 18:42

Toen ik voor het eerst op mijn paard ging rijden (ik rijd haar nu bijna een jaar) vond ik haar erg onrustig met d'r hoofd, iedere keer omhoog gooien en schudden met het hoofd. Al gauw ben ik toen met martingaal gaan rijden en sinds die tijd doet ze het niet meer.
Afgelopen zondag heb ik voor het eerst de martingaal er weer afgehaald, want ik rijd liever zonder hulpteugels, als het niet nodig is. Ging prima zondag.

Vandaag echter, had ze volgens mij ineens in de gaten dat er geen martingaal meer aan hing en het schudden en omhoog gooien begon weer! Voornamelijk in draf, in stap niet en galop heb ik niet gedaan vandaag. Ik ga de volgende keer gewoon de martingaal er weer aan hangen!

Mijn vraag is nu, hebben jullie enig idee waarom ze het eigenlijk doet? Ze heefg geen lichamelijke gebreken dat ik weet, ze is in augustus naar de kraker geweest, tandarts is geweest en hoefsmid afgelopen maandag..

Ook ben ik benieuwd of ik dit onrustige gedrag met het hoofd (in draf) rijtechnisch kan oplossen. Ik krijg graag tips en adviezen!

tamary

Re: zonder martingaal lukt het niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:18

Ondanks dat de tanden in orde zijn, past het bit wel? Niet te dik, of onrustig voor haar?

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:21

Ooh tamery is me net voor. Maar rijd jij ook anders zodra je dr zonder martingaal gaat rijden? Bijvoorbeeld gespannener?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:23

augustus is al een half jaar geleden..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:24

Heb je er een filmpje van?
Toch maar weer een bezoekje tandarts?
Medische problemen zijn verder helemaal uitgesloten?
Geen last van het bit?

Allemaal vragen :+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:30

volgens mij ligt het bit goed, ik rijd met een enkelgebroken bustrens....

Ik doe volgens mij ook niet anders dan anders, ik ben niet gespannen zonder martingaal, want ze doet geen gekke dingen, behalve dan met haar hoofd.

Ik heb geen filmpje. Tandarts is echt zes weken geleden ofzo pas geweest. Toen was er niks mis met de tanden, ik vind het eigenlijk een beetje overdreven om nu weer de tandarts te laten komen eerlijk gezegd.

Raar toch dat ze het met martingaal niet doet, terwijl ze best zou kunnen schudden met het hoofd als ze zou willen. Echt ver omhoog met het hoofd, dat gaat inderdaad niet lukken met martingaal, dat niet, maar dat schudden zou ze dus wel kunnen doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:33

Kan je van iemand een ongebroken of een dubbelgebroken lenen? En kijk eens in de mond met bit in of ze haar mond wel makkelijk dicht kan doen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:34

Hmm, dan wordt het lastig. Heb je les? Kan je het daar eens vragen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:38

ik zal het inderdaad eens aan mijn instructrice vragen.

Normaal vraag ik alles aan de staleigenaar, hij zegt het niet te weten maar vindt gewoon dat ik dan maar weer met martingaal moet gaan rijden (wat ik dan ook ga doen).

Misschien kan ik eens een ander bit uitproberen, kijken wat ze dan doet. Zal het eens bij stalgenootjes rondvragen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:58

Goed les nemen een instructrice die jou les geeft met de martingaal is ook niet helemaal zo als het hoort , vraag aan haar of ze jou de techniek kan leren en anders snel iemand anders zoeken.

Laat ook het zadel eens nakijken,

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:38

Verzacht een martingaal ook niet de bewegingen van de hand van de ruiter?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:37

max66 schreef:
Vandaag echter, had ze volgens mij ineens in de gaten dat er geen martingaal meer aan hing en het schudden en omhoog gooien begon weer! Voornamelijk in draf, in stap niet en galop heb ik niet gedaan vandaag. Ik ga de volgende keer gewoon de martingaal er weer aan hangen!

Mijn vraag is nu, hebben jullie enig idee waarom ze het eigenlijk doet? Ze heeft geen lichamelijke gebreken dat ik weet, ze is in augustus naar de kraker geweest, tandarts is geweest en hoefsmid afgelopen maandag..

Ook ben ik benieuwd of ik dit onrustige gedrag met het hoofd (in draf) rijtechnisch kan oplossen. Ik krijg graag tips en adviezen!

Tip:
Goede paardengebitsverzorger of paardentandarts er opnieuw naar laten kijken (liefst onder sedatie); de kans is erg groot dat er in de mond toch nog iets niet in orde is.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 11:47

Ympi schreef:

Ja, je kunt inderdaad zachter zijn met je handen omdat de martingaal een soort hefboomwerking heeft

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:23

max66 schreef:
Ympi schreef:

Ja, je kunt inderdaad zachter zijn met je handen omdat de martingaal een soort hefboomwerking heeft

Dus dan zou het echt wel aan de rijkunsten van TS kunnen liggen... Handen stil proberen houden is dan de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:18

Ik denk idd ook dat het probleem bij de ruiter ligt. Een martingaal vangt idd de hand wat op. Dus ga eens te raden of jij wel rustig in je handen bent.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:22

Ik zou de martingaal in de kast hangen en met je instructrice gaan werken om goed te kunnen rijden zonder die martingaal erom. Als je alleen goed kan rijden met een hulpteugel, is het geen hulpteugel meer, maar gewoon je vaste uitrusting en zo is een hulpteugel niet bedoeld.

Je paard voelt of er wel of geen hulpteugel aan zit, ze weten dat ze met die hulpteugel minder kunnen en geven het zolang de martingaal erom zit dan ook op om het te proberen. Als je hem eraf haalt, heeft je paard die ruimte wel weer. Nu is het aan jou om zo te gaan rijden, dat het schudden stopt.

Desnoods extra les en begeleiding. Een hulpteugel afleren duurt altijd vrij lang, dus daar heb je echt geduld en doorzettingsvermorgen voor nodig. Heel veel succes!

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:26

PriscaZ schreef:
Ik zou de martingaal in de kast hangen en met je instructrice gaan werken om goed te kunnen rijden zonder die martingaal erom. Als je alleen goed kan rijden met een hulpteugel, is het geen hulpteugel meer, maar gewoon je vaste uitrusting en zo is een hulpteugel niet bedoeld.

Je paard voelt of er wel of geen hulpteugel aan zit, ze weten dat ze met die hulpteugel minder kunnen en geven het zolang de martingaal erom zit dan ook op om het te proberen. Als je hem eraf haalt, heeft je paard die ruimte wel weer. Nu is het aan jou om zo te gaan rijden, dat het schudden stopt.

Desnoods extra les en begeleiding. Een hulpteugel afleren duurt altijd vrij lang, dus daar heb je echt geduld en doorzettingsvermorgen voor nodig. Heel veel succes!

Mee eens

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:28

Joolien schreef:
Ik denk idd ook dat het probleem bij de ruiter ligt. Een martingaal vangt idd de hand wat op. Dus ga eens te raden of jij wel rustig in je handen bent.

@TS: Misschien eens proberen met een andere ruiter erop? Dat een stalgenootje er eventjes opgaat, om te kijken of ze het dan nog doet?
Als die bijv. stillere handen heeft, en paard schudt dan niet zo heftig, weet je dat het daar aan ligt, en kun je er aan gaan werken wat betreft jouw handhouding :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:53

Het vrouwtje dat voor mij op het paard reed, reed ook altijd met martingaal om dezelfde reden.
Ik rijd eigenlijk altijd met hele stille handen, gebruik m'n handen ook nauwelijks omdat ik haar veel op mijn zit rijd, maar ik zal er eens extra op letten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:22

Dan zou je echt eens moeten gaan kijken op medisch gebied.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:29

Heb je weleens geprobeerd eerst los te rijden met de martingaal en als het dan fijn gaat de teugels uit de ringen te halen en de vork op te knopen?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:35

Probeer is wat te rijden met je halster in plaats van je hoofdstel. Als ze dan niet schud en haar hoofd omhoog doet heb je grote kans dat het dus aan het bit/gebit ligt en heb je aan aanknoop punt om verder op te zoeken :) Dan zou een bezoekje tandarts bijvoorbeeld geen slecht idee zijn. (maar het kan net zo goed aan het zadel liggen)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:38

Joolien schreef:
Dan zou je echt eens moeten gaan kijken op medisch gebied.

Haken op de eerste kiezen boven en achterste kiezen onder (!) kunnen de voor-achter kaakbeweging belemmeren of zelfs verhinderen.
Omdat een paard bij het aan de teugel gaan de onderkaak naar voren móet kunnen schuiven kan daar (achterste kiezen onder) je probleem zitten.
Bijvoorbeeld:
Je merkt die blokkades doordat je bij het afbuigen en inbuigen ineens op een zwaar punt komt.
Wil je daar aan voorbij dan wordt hij erg zwaar en gaat en valse knik maken.
Je kan het hoofd niet aan de teugel op de loodlijn rijden, terwijl het even voor dat punt geen probleem geeft.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:39

behalve problemen met de mond of ruiter, kan het probleem ook in rug/achterhand of zelfs benen zijn.
Daar heb je eigenlijk nog veel meer kans op dat een probleem in de mond...
en inderdaad ook eens naar je eigen rijkunsten kijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:34

max66 schreef:
Ympi schreef:

Martingaal werkt als het goed is alleen in als paard hoofd te hoog heeft of als ruiter handen te hoog heeft. Als jij een hefboomwerking hebt met je martingaal is die dan wel correct afgesteld en kan jij je handen wel laag genoeg houden als je correct zit?