Halsverlenger. Voor- en nadelen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Is een halsverlenger -volgens jou- een goede hulpteugel?

Ja
32 (30%)
Nee
40 (38%)
Weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee
32 (30%)

Totaal aantal stemmen: 104

JunkDeLuxe

Halsverlenger. Voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 02:44

Het recenste topic dat ik hier over vond is van 2008, dus dacht ik; ik maak even een nieuwe :D

Ik rij met regelmaat (1x per week zowat) met een halsverlenger. Dit op aanraden van mijn lesgeefster (en ik hoef absoluut geen commentaar over haar!), ik stel even mijn paard voor zodat jullie deze beslissing kunnen volgen.

Baileys
9 jaar
Quarter
6 jaar western gereden
Sinds 8 maanden de mijne

Ik school haar nu zo'n 6-tal maanden om (kleine 2 maanden buiten strijd geleden door een peesontsteking), en dat is best moeilijk.
* Ze is héél erg snel en moeilijk in te houden, al is dit de laatste maanden véél beter
* Absoluut geen binnenstelling, hoewel dit eergisteren een hele lange zijde lang een feit was! (klinkt vast normaal, dat een paard met binnenstelling loopt, maar met Bai' echt niet makkelijk!)
* Hoofd omhoog en gaan! Zo loopt ze het liefst

Ojee, nu lijkt ze een draak, en dat is ze NIET! Ze doet echt haar best, en vaak gaat het goed, heel goed zelfs! Ze zoekt echt m'n handen op, maar van tijd tot tijd loopt ze vogels uit de lucht te meppen. Dus hebben we ervoor gekozen met elastiek te rijden, en daar reageert Bai' echt heel goed op.
Ikzelf heb duidelijk een probleem om mijn handen stil en op de juiste plaats te houden, en dankzij de rekker snapt Bai' veel sneller wat ik nu juist van haar vraag.

Ik ben niet echt een voorstander van hulpteugels, maar vind het in sommige gevallen echt wel een goede hulp. Ik hou mijn handen niet altijd even stil, waardoor Bai' soms niet snapt wat ik vraag, dankzij de elastiek dus wel. Dit klinkt heel fout, maar ik kan het niet beter uitleggen. Dankzij die elastiek, die overigens nooit strak staat, gaat ze op zoek naar mijn hand. Vanaf ze die gevonden heeft, is de elastiek een slap touwtje.

Afbeelding
Hier zoekt ze echt mijn hand op. (Achtergrondfoto is in galop)

Afbeelding
En hier zie je, dat als ze wil, ze best haar hoofd ook omhoog kan houden.

Afbeelding
En tot slot even poseren. Hoofd omhoog, rekker dus strak, maar aan de oortjes te zien heeft ze daar absoluut geen last van.

Ze gaat gewoon veel sneller op zoek naar mijn hand mét elastiek. Zoals ik al zei, is ze altijd western gereden, en heeft ze echt never nooit aan de teugel moeten lopen, of dat dan ook dat technisch gericht was.

Ik hoef geen reltopic. Ik hoef ook geen commentaar over m'n lesgeefster. En ook niet op m'n "rijkunsten", dan had ik wel een HAW geopend. Ik wil gewoon weten: wat zijn jullie ervaringen met halsverlengers, hoe denken jullie er over?

Ik ben niet van zin nog heel lang met de elastiek te rijden, wil haar ook niet afstompen. Maar zij kan er ook niets aan doen, is altijd heel anders gereden geweest, en dus hebben we soms hulp nodig om duidelijk te maken wat ik wil.

Enkele quotes die van sites geplukt heb:
*De halsverlenger is een volledige elastische teugel en heeft een zeer sterk corrigerende werking op de hoofd- en halshouding zonder dat het paard dit als onprettig ervaart. Zowel geschikt voor longeren als tijdens het rijden.
*De halsverlenger, ook wel elastiek genoemd omdat hij hiervan gemaakt is, is weer een andere hulpteugel. Hij loopt achter de oren langs, door de bitringen heen en wordt vastgemaakt aan de singel. Dit kan zowel door de voorbenen door als aan de zijkant van de singel. Dit is een nadeel, maar voor paarden die het vervelend vinden als ze direct worden begrensd in hun bewegingen is de halsverlenger erg handig.
*De halsverlenger helpt bij paarden die te kort zijn in de hals of tegen de hand zijn. Zeer geschikt voor jonge paarden. De halsverlenger is elastisch en makkelijk verstelbaar.
*Kan zowel tijdens het rijden als tijdens het longeren gebruikt worden. Doordat de hulpteugel helemaal elastisch is heeft het een minder "dwingende" werking. Uitermate geschikt voor jonge paarden. Traploos verstelbaar in iedere maat.
*Een hulpteugel van elastiek, ook wel halsverlenger genoemd, loopt achter de oren langs, door de bitringen heen en wordt vervolgens tussen de voorbenen of aan de zijkant op de singel vast gezet. Werkt vergelijkbaar met de chambon, maar het nadeel is dat paarden vaak erg taai worden van het hangen op het elastiek. Voor paarden die wat angstig worden van een directe begrenzing is het wel heel nuttig.

Gegoogeld op 'werking halsverlenger' en de eerste 5 sites als feedback gebruikt.
De enige mindere commentaar kwam van Wiki, dat paarden er dus taaier op kunnen worden. Maar dat kan op elke hulpteugel, imo, bij fout gebruik/afstompen.

Nou, brand maar los!

Edit: slordige opmaak }:0

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 03:12

Je wilt geen commentaar op je rijkunsten en geen commentaar op de oplossing van je lesgeefster. Je geeft een positief relaas over jullie keuze tot het gebruik van deze hulpteugel, waardoor ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat je bevestiging zoekt in de manier waarop jullie nu bezig zijn het probleem op te lossen.
Ik zou je willen adviseren om het van achter naar voren op te lossen en niet andersom en om op te letten dat je paard niet op de voorhand valt en in de teugel gaat hangen.

Caira

Re: Halsverlenger. Voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:25

Ik kan me alleen maar bij mijn voorganger aansluiten, je vraagt iets onmogelijks van ons, dus we kunnen daar ook geen antwoord op geven.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:37

Ik vind een halsverlenger bij een (jong) paard bij longeren een goede oplossing. Ze leren wat naar beneden komen, en er kunnen geen ongelukken gebeuren. Echter krijgen veel al snel in de gaten dat het rekbaar is en neemt heel het effect weg.
Met rijden vind ik het ondingen, zoals op de foto's eruit ziet is precies de reden waarom ik het ondingen vind :+ Persoonlijk vind ik met wat goede les bereik je veel meer.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:44

Ben het met mijn voorgangers eens..

Vind overigens je laatste foto niet echt uitstralen dat ze er geen last van zou kunnen hebben, waarschijnlijk zag ze gewoon iets en stond ze daar naar te "staren" Weetje hoeveel paarden met kin op de borst met aangetrokken slof in halt met hun oortjes naar voren staan omdat ze iets horen uit die richting?

Dat betekent ook niet dat ze blij zijn dat baasje ze zo rijd of er geen last van hebben.

(ik zeg hier niet mee dat je een slechte ruiter bent, het is een voorbeeld omdat jij over "oortjes naar voren, lijkt geen last te hebben" begint.)

Persoonlijk vind ik zelf ook de halsverlenger een onding :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:27

Ik vind de halsverlenger niet de leukste hulpteugel omdat je er als ruiter niets aan de te zeggen hebt. Hierdoor mis je ook goede momenten: een paard dat lekker laag ontspannen loopt, maar met het neusje een beetje eruit, zal toch afgestraft worden door de druk van de elastiek. De elastiek focust alleen op de hoofdhouding, de knik moet er zijn, punt. Je paardje zoekt je hand niet op, je paardje leert alleen hoe de druk te ontwijken. Je wordt als ruiter eigenlijk buitenspel geplaatst. Ik heb verschillende paarden gereden die zo door middel van de elastiek een houdinkje hebben aangeleerd, het heeft lang geduurd voordat ik -als ruiter- zelf opnieuw zeggenschap had over de hoofd-hals houding.

En ik weet dat je geen commentaar wilt over jouw rijden en jouw instructrice, maar zet alles even op een rijtje en wees eerlijk: vind jij het eerlijk om een paardje dat 6 jaar lang op de western manier gereden is nu op een halfjaar tijd met mexicaanse neusriem en halsverlenger in het perfecte Engelse dressuurplaatje te wrikken? Geen aanval naar jou toe, ik behoef ook geen antwoord/verantwoording, denk er zelf gewoon eens over na.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:57

Een hulpteugel gebruiken is een persoonlijke kwestie en verschild per combinatie. Soms kan het echt veel voordeel hebben en een team echt helpen. Zo bij het beantwoorden van jou poll heb ik naar jou verhaal gekeken en dan zeg ik toch nee :n
Verder ben ik het eens met de mensen hier boven me.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:12

Ik stem ja MAAR

een reining geleerd paard heeft misschien niet nageefelijke leren lopen zoals we dat in de dressuur kennen, maar kan zeker en vast wel op eigen benen lopen en z'n hals geven, dus dat "kop in de lucht" heeft niks te maken hoe ze ooit geleerd is. Zij hoort ook gewoon na te geven op druk.

zelf gebruik ik soms ook een halsverlenger op de manier dat jij hem bevestigd. Die zoals op vele plaatsje naar de singelstoten vind ik maar niks, een paard kan er vrolijk op gaan hangen en dat wil je juist niet. Ik vind het alleen nuttig aan de longe om een paard te leren zijn hals te laten vallen en vaker dan 2-3 keer heb ik het dan ook niet nodig. En meer dan het laten vallen van de hals bereik je er niet mee. Jouw paard leert geen contact op het bit te accepteren.

Tijdens het rijden heb ik het 1x gebruikt bij een jong paard op aanraden van de eigenaar om iets meer controle te bewaren in de galop op een galopbaan. Uiteindelijk was dit eerder gevaarlijk, want buiten en rechtdoor was de spanning om gedraaid te geraken in galop weg en zocht het paardje lekker mijn hand, waardoor de elastiek gevaalrijk ging zwaaien en halverwege de nek terecht kwam. Een eenmalige actie dus en sindsdien een absolute no-go.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:21

Ik heb er in dit geval mijn twijfels over, maar kan niet helemaal vinden waar over dan.

Ik rij zelf onder begeleiding met een halsverlenger. Mijn draver heeft jaren op de baan gelopen, daarna rugklachten ontwikkeld en nooit geleerd hoe hij wel zou moeten lopen onder het zadel. Zijn rugklachten zijn verholpen maar als ik nu verder zou gaan zou hij ze weer ontwikkelen. Hij moet leren zijn rug te ontspannen en te dragen, vandaar dat we onder begeleiding met een halsverlenger rijden, die er afgaat zodra het goed gaat. Ik merk bij mijn paard positieve vooruitgang, de hulpteugel helpt en dwingt niet waardoor we zonder halsverlenger kunnen verder gaan. Het is ook geen trukje wat wordt aangeleerd maar een gevoel wat bij ons beide nu goed zit waardoor hij geleerd heeft te ontspannen en mijn hand te dragen. Dit alles gaat onder begeleiding van een kundige instructeur die niet meer vraagt dan het paard kan en ook als doel heeft correct lopen, niet mooi lopen. Ook de osteopaat begeleid ons hier bij.

Ik ben dan ook van mening dat een hulpteugel niet iets slechts is, zolang hij alleen helpt en niet iets vervangt. Hij moet ook gewoon afkunnen. Toch is er iets in op de foto's wat mij niet heel lekker zit, kan mijn vinger er niet echt op leggen. Ik heb het idee dat hij van achter niet heel actief is? Ook met elastiek zal het paard van achter naar voor moeten worden gereden, anders is het nog steeds een 'trukje' met een vast gezette rug.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 13:31

Judith_: ik rij ook onder begeleiding met de halsverlenger. Rugklachten heeft mijn meissie niet, maar ook nooit geleerd hoe ze wél zou moeten lopen onder het zadel. Wat jij zegt, is ook mijn streven (en meestal lukt dat!): uiteindelijk moet ie ook uit kunnen. Meestal zetten wij hem gewoon los ipv uit zodra het lekker gaat, en dan blijft het ook gewoon lekker gaan.

Petitpars: natuurlijk hoort zij 'gewoon' na te geven op druk, maar dat is net mijn punt: ik hou mijn handen niet altijd stil genoeg, en ze kende de bedoeling van druk niet meteen. Haar antwoord op druk is heel lang geweest: doei! Aan de longe met elastiek is in mijn geval geen optie, paardje loopt daar zo relaxed dat ze met haar neus over de grond gaat en verstrikt zou kunnen raken in de rekker. Onder het zadel kan ze na een tijdje ook heel relaxed lopen, en zakt ze mooi met haar hoofdje (had er misschien moeten bij zetten dat de eerste collage en de laatste foto in juni/juli getrokken zijn).

Malakay: is goed hoor, is jouw mening :) Mag ik ook vragen waarom?

Gini: daarom laat ik hem altijd iets losser, wil haar niet in de krul dwingen. Ze mág best met haar neusje uit die krul komen, ik wil alleen niet dat ze vogels uit de lucht mept. Dus zolang ze haar hoofd vrij laag houdt, speelt de rekker geen rol. En die Mexicaanse is even snel buiten gevlogen als dat ie was, vond het ook maar niks. Rijden nu met het hoofdstel dat je op de tweede collage ziet. En het hoeft voor mij bijlange niet perfect te zijn, nogmaals, zolang ze maar geen vogeltjes neer slaat.

Cvdijk86: op de tweede collage loopt ze ook aan aantal keer met het hoofd de lucht in.. Mijn Bai' protesteert vrij meteen als ze iets niet leuk vind, dmv naar binnen te wijken, staart zwiepen, bokken, te versnellen, ... Bv wanneer ik veel te streng ben met mijn handen, dat merk ik meteen. Dus nee: mijn meissie heeft echt geen last van de rekker, anders had ze dat al heel lang geleden laten merken. Mag ik vragen waarom je de halsverlenger een onding vind?

Colette_007: mijn paard is dus niet jong, maar de manier van rijden is voor haar dus wel nieuw. Dat zij mijn lesgeefster ook, dat de elastiek een heel goede hulp is voor jonge paarden. Waarom vind je het dan net ondingen, als ik vragen mag? We hebben echt héél goede les hoor. Ik kan echt niet klagen niet van mijn lesgeefster, als die wat uitlegt snap ik het meteen. Alleen moet m'n paard het natuurlijk ook snappen.

JPS: inderdaad, ik wil geen commentaar op mijn rijden en op mijn lesfgeefster. Ik geef mijn mening over de elastiek, en vraag nu jullie mening.

Aan degenen die een elastiek geen goede hulpteugel vinden: wat raden jullie dan aan, en waarom?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:37

Ik heb de halsverlenger 3 keer gebruikt maar vind het niet fijn. Het werkte wel maar ik wil liever mezelf verbeteren. Met instructrices die goed lesgeven kan je ook een eind komen. Meestal ligt het aan je eigen rijkunsten en niet aan je paard, die niet naar beneden wilt. Als er wat is zoek ik altijd het probleem bij mezelf op. Zo heb ik mijn pony geholpen en mezelf verbeterd zonder hulpmiddelen, alleen me instructrice dan.

Hier probeer ik mee te zeggen dat er tal andere oplossingen zijn dan zulke hulpmiddelen. Ja het is een makkelijke oplossing voor jezelf. Maar voor je paard niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:49

TS: Omdat mijn ervaring is dat ze er niet 'doorheen' lopen dan. Ze lopen zich vaak vast te houden in kaak en rug. Hier is makkelijk doorheen te rijden, maar dan is je elastiek juist weer slap.
Als je dan toch iets doet zou ik zeggen een slof bijvoorbeeld deze 'begeleid' je paard beter naar beneden in de juiste houding (bij goed gebruikt natuurlijk) terwijl bij elastiek ze er vaak tegenaan gaan hangen etc.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:49

Het vervelende van een halsverlenger vind ik dat je paard er tegenin kan trekken. Dat zie je jouw paard op de standfoto's ook doen. Dan ontwikkel je totaal verkeerde spieren en je kunt er onder het rijden niets aan doen omdat de halsverlenger los van je hand staat. Een slof kun je nog losgooien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:49

JunkDeLuxe schreef:
Gini: daarom laat ik hem altijd iets losser, wil haar niet in de krul dwingen. Ze mág best met haar neusje uit die krul komen, ik wil alleen niet dat ze vogels uit de lucht mept. Dus zolang ze haar hoofd vrij laag houdt, speelt de rekker geen rol.

Dit snap ik volkomen, maar ik had het niet enkel over het neusje eruit. Wat ik bedoel is dat je niet kan spelen met haar houding, ze moet in 1 bepaald houdinkje lopen.
Ik vind het bv. heel belangrijk dat je zo af en toe tussendoor in de training en zeker bij het uitstappen-draven, dat mijn paard lekker de teugels uit de hand kauwt. Ze rekt haar hals dan lekker en gaat met haar hoofdje richting stofzuiger. Dit kan jouw paardje niet zonder de druk van de elastiek te voelen. Instappen, training, uitstappen, alles gebeurt met één en dezelfde hoofdhouding.

Ik zou aanraden om hier gewoon rijtechnisch aan te werken. Het paard kent nageeflijkheid, dus maak het jezelf makkelijk en bouw het van daaruit op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:57

Ik vind op geen van alle fotos je paard fijn lopen door de hulpteugel, hij is totaal op de voorhand en zoekt niet naar je hand maar steunt erin. Daarom is een elastiek niet verstandig in mijn ogen en moet je paard op zoek gaan naar je hand omdat je hem met je been daar naar toe drijft. Nu loopt hij 'aan de teugel' maar zie ik niks van nagevelijkheid.
Het lijkt me beter om je trainingsmethode aan te passen in plaats van met de halsverlenger verder te gaan.

Mag ik vragen waarom je trouwens een mexicaanse neusriem gebruikt?

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:01

Je geeft zelf al aan dat je je handen niet stil kan houden, dan is het toch logisch dat je paard je hand niet op durft te zoeken ?? :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:01

@Joolien: op jouw laatste vraag heeft ze al geantwoord.

Citaat:
En die Mexicaanse is even snel buiten gevlogen als dat ie was, vond het ook maar niks. Rijden nu met het hoofdstel dat je op de tweede collage ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:02

Oh overheen gelezen, sorry!

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:03

JunkDeLuxe schreef:
Aan degenen die een elastiek geen goede hulpteugel vinden: wat raden jullie dan aan, en waarom?

Ik zeg een goede instructrice, en eerst naar jezelf kijken!!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:08

Ik vind jouw foto's het perfecte voorbeeld van waarom ik het dus geen fijn hulpmiddel vind.
Op het merendeel van de foto's loopt het paard namelijk wél op de loodlijn, maar op geen enkele!! foto is er nageeflijkheid of losgelatenheid.

Ik gebruik dan ook enkel hulpteugels die een paard daadwerkelijk helpen loslaten. Wat in de praktijk neerkomt op soms een pessoa met longeren, soms zo'n longeerhulp (hoewel ik daarvoor gewoon een slofteugeltje gebruik maar het wordt op dezelfde manier vastgemaakt). Af en toe bij een ouder, ervaren paard gebruik ik wel eens een gewone bijzet maar zelfs die vind ik eigenlijk te weinig bewegingsruimte geven.

Hulpteugels onder het zadel gebruik ik echt heel zelden, heb momenteel één paard wat op buitenrit voor de veiligheid een slof om heeft maar dat heeft dus niets met rijtechniek te maken, puur voor noodgevallen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:15

_Esther_87_ schreef:
Ik vind jouw foto's het perfecte voorbeeld van waarom ik het dus geen fijn hulpmiddel vind.
Op het merendeel van de foto's loopt het paard namelijk wél op de loodlijn, maar op geen enkele!! foto is er nageeflijkheid of losgelatenheid.

Ik gebruik dan ook enkel hulpteugels die een paard daadwerkelijk helpen loslaten. Wat in de praktijk neerkomt op soms een pessoa met longeren, soms zo'n longeerhulp (hoewel ik daarvoor gewoon een slofteugeltje gebruik maar het wordt op dezelfde manier vastgemaakt). Af en toe bij een ouder, ervaren paard gebruik ik wel eens een gewone bijzet maar zelfs die vind ik eigenlijk te weinig bewegingsruimte geven.

Hulpteugels onder het zadel gebruik ik echt heel zelden, heb momenteel één paard wat op buitenrit voor de veiligheid een slof om heeft maar dat heeft dus niets met rijtechniek te maken, puur voor noodgevallen.

Vandaag voor het eerst met pessoa gelongeerd, en na een tijdje liep ze echt heerlijk los met haar rug.
Wel niet zelf, heb er geen ervaring mee.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:23

HAR -> RT-D

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:24

linerfa schreef:

Mee eens!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:35

JPS schreef:
linerfa schreef:

Mee eens!

Zucht. Met mijn instructrice is niets mis.
Vandaag zijn we aan de heropvoeding begonnen van m'n meis, dat doet een andere lesgeefster (beste vriendinnetje die bij me op stal staat). Nou, ging die aap van me kaarsrecht omhoog..

Naar mezelf kijken: dat doe ik altijd. Ik ben ook de eerste om toe te geven dat het MIJN fout is.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:38

Laat die hulpteugel dan lekker links liggen en los eerst je eigen probeem op?