Ik rij met regelmaat (1x per week zowat) met een halsverlenger. Dit op aanraden van mijn lesgeefster (en ik hoef absoluut geen commentaar over haar!), ik stel even mijn paard voor zodat jullie deze beslissing kunnen volgen.
Baileys
9 jaar
Quarter
6 jaar western gereden
Sinds 8 maanden de mijne
Ik school haar nu zo'n 6-tal maanden om (kleine 2 maanden buiten strijd geleden door een peesontsteking), en dat is best moeilijk.
* Ze is héél erg snel en moeilijk in te houden, al is dit de laatste maanden véél beter
* Absoluut geen binnenstelling, hoewel dit eergisteren een hele lange zijde lang een feit was! (klinkt vast normaal, dat een paard met binnenstelling loopt, maar met Bai' echt niet makkelijk!)
* Hoofd omhoog en gaan! Zo loopt ze het liefst
Ojee, nu lijkt ze een draak, en dat is ze NIET! Ze doet echt haar best, en vaak gaat het goed, heel goed zelfs! Ze zoekt echt m'n handen op, maar van tijd tot tijd loopt ze vogels uit de lucht te meppen. Dus hebben we ervoor gekozen met elastiek te rijden, en daar reageert Bai' echt heel goed op.
Ikzelf heb duidelijk een probleem om mijn handen stil en op de juiste plaats te houden, en dankzij de rekker snapt Bai' veel sneller wat ik nu juist van haar vraag.
Ik ben niet echt een voorstander van hulpteugels, maar vind het in sommige gevallen echt wel een goede hulp. Ik hou mijn handen niet altijd even stil, waardoor Bai' soms niet snapt wat ik vraag, dankzij de elastiek dus wel. Dit klinkt heel fout, maar ik kan het niet beter uitleggen. Dankzij die elastiek, die overigens nooit strak staat, gaat ze op zoek naar mijn hand. Vanaf ze die gevonden heeft, is de elastiek een slap touwtje.

Hier zoekt ze echt mijn hand op. (Achtergrondfoto is in galop)

En hier zie je, dat als ze wil, ze best haar hoofd ook omhoog kan houden.

En tot slot even poseren. Hoofd omhoog, rekker dus strak, maar aan de oortjes te zien heeft ze daar absoluut geen last van.
Ze gaat gewoon veel sneller op zoek naar mijn hand mét elastiek. Zoals ik al zei, is ze altijd western gereden, en heeft ze echt never nooit aan de teugel moeten lopen, of dat dan ook dat technisch gericht was.
Ik hoef geen reltopic. Ik hoef ook geen commentaar over m'n lesgeefster. En ook niet op m'n "rijkunsten", dan had ik wel een HAW geopend. Ik wil gewoon weten: wat zijn jullie ervaringen met halsverlengers, hoe denken jullie er over?
Ik ben niet van zin nog heel lang met de elastiek te rijden, wil haar ook niet afstompen. Maar zij kan er ook niets aan doen, is altijd heel anders gereden geweest, en dus hebben we soms hulp nodig om duidelijk te maken wat ik wil.
Enkele quotes die van sites geplukt heb:
*De halsverlenger is een volledige elastische teugel en heeft een zeer sterk corrigerende werking op de hoofd- en halshouding zonder dat het paard dit als onprettig ervaart. Zowel geschikt voor longeren als tijdens het rijden.
*De halsverlenger, ook wel elastiek genoemd omdat hij hiervan gemaakt is, is weer een andere hulpteugel. Hij loopt achter de oren langs, door de bitringen heen en wordt vastgemaakt aan de singel. Dit kan zowel door de voorbenen door als aan de zijkant van de singel. Dit is een nadeel, maar voor paarden die het vervelend vinden als ze direct worden begrensd in hun bewegingen is de halsverlenger erg handig.
*De halsverlenger helpt bij paarden die te kort zijn in de hals of tegen de hand zijn. Zeer geschikt voor jonge paarden. De halsverlenger is elastisch en makkelijk verstelbaar.
*Kan zowel tijdens het rijden als tijdens het longeren gebruikt worden. Doordat de hulpteugel helemaal elastisch is heeft het een minder "dwingende" werking. Uitermate geschikt voor jonge paarden. Traploos verstelbaar in iedere maat.
*Een hulpteugel van elastiek, ook wel halsverlenger genoemd, loopt achter de oren langs, door de bitringen heen en wordt vervolgens tussen de voorbenen of aan de zijkant op de singel vast gezet. Werkt vergelijkbaar met de chambon, maar het nadeel is dat paarden vaak erg taai worden van het hangen op het elastiek. Voor paarden die wat angstig worden van een directe begrenzing is het wel heel nuttig.
Gegoogeld op 'werking halsverlenger' en de eerste 5 sites als feedback gebruikt.
De enige mindere commentaar kwam van Wiki, dat paarden er dus taaier op kunnen worden. Maar dat kan op elke hulpteugel, imo, bij fout gebruik/afstompen.
Nou, brand maar los!
Edit: slordige opmaak