het 'ik durf niet op mijn eigen paard' sydroom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

het 'ik durf niet op mijn eigen paard' sydroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:00

Hey bokkers,

Stiekem ga ik een boekje opendoen (lekker veilig achter de pc) over mijn geheime angst voor mijn eigen paard.. Ik heb een geweldige zelfgefokte ruin van bijna 4.. Hij is heel lief, zolang je maar heel duidelijk de grenzen aangeeft. Er zit een aardige kop op, maar hij is in alle optiek gewoon heel handelbaar. Hij is nu bekend met grondwerk, longeren (ook met pessoa), zadel, hoofdstel, bit e.d. en das allemaal eigenlijk zonder problemen verlopen. Hij luisterd goed, zolang ik hem maar consequent aanpak, op tijd corrigeer en op tijd prijs/beloon en zn rust gun. Alleen dan komt daar het moment.. je moet dr natuurlijk een keer op.. En als ik heel realistisch kijk.. ik kan er nu ophangen en opstijgen (druk op de beugels, niet echt zitten) dus is dr eigenlijk niets aan de hand.. Ik verwacht ook geen problemen.. hij is alleen met opstijgen nogal een draaikont, dus verwacht dat hij dat als ik daadwerkelijk ga zitten gaat doen. Maar ik durf niet..

Het vreemde is: op (vreemde) paarden van andere, stap ik zo op. Een voorbeeld: we zijn wezen kijken bij een leuk paard voor een vriendin van mij, eigenaresse vertelde dat hij bij hun alleen voor de kar liep en het echt en 'doodloper' was. Hij zou bij de eigenaar daarvoor wel onder het zadel gelopen hebben.. nou gel*l.. bij opzadelen hadden we al zo'n gespannen paardje: die had écht niet eerder een zadel gezien.. Maar ik stap er wel op hoor).. 20 min lang echt een bom onder mn kont gehad.. (en paard was echt heeul erg gespierd dankzij men-werk) maar bij het eerste moment van ontspanning afgestapt en uitgebreid beloont, maar het was echt de eerste keer voor hem.. En dat doe ik dus wel..
Ook de onbereden ijslander (echt een pittige merrie) stap ik met hoofdstel, zonder zadel voor het eerst op.. Ben ik ook vanaf gegleden (niet echt gevallen) en weer opgestapt en ging allemaal prima..
Maar mn eigen knol.. pfffff.. wordt al nerveus als ik dr aan denk.. Kan het ook slecht uitleggen..
Hopelijk dat iemand snapt hoe ik me voel.. En natuurlijk de gouden tip heeft..

Anoniem

Re: het 'ik durf niet op mijn eigen paard' sydroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:51

Gouden tip; Verkopen? Waarom bang zijn voor je eigen paard? Vind je het dan wel leuk? Dat kan ik me namelijk niet echt voorstellen, paardrijden zou leuk moeten zijn toch, het is een hobby.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:54

Haal er iemand bij die verstand heeft van het inrijden van paarden. Het kan zijn dat je paard te dichtbij je staat, en dat je daardoor niet durft.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:58

Ik denk niet dat beide het geval is.. ik wil hem absoluut niet kwijt en we hebben plezier voor 10, dus weg doen.. no way haha.. het is ook geen gegronde angst, meer gewoon enorme zenuwen.. ik kan het lastig uitleggen.. Ik ben ook niet bang voor hem of zijn reactie en kan hem voldoende inschatten.. maar toch zitten die zenuwen er flink in.. en daarom stel ik het uit op een of andere manier.. En het is ook geen gebrek aan ervaring.. het is gewoon die eerste keer erop waar ik me druk om maak.. het zit em tussen mn oren.. en das lastig

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:00

Wat dammie zegt zou ik ook doen, laat hem inrijden bij iemand die er verstand van heeft.
Wanneer die er een paar keer op heeft gezeten kun je weer een stapje verder gaan.
Eerst hij er even op dan jij. En zo bouw je het verder uit tot je helemaal vertrouwd bent :)

Wanneer je onzeker bent lijkt het me geen goed begin. Ze hebben het meteen door en voor je het weet maken ze er misbruik van :P

succes!

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:01

Het eerste wat in mij opkomt, heb je niet een vriendin of stalgenoot die er voor het eerst op kan/durft. Dan kan jij toekijken en helpen en als hij braaf is krijg jij weer meer vertrouwen om er zelf op te kruipen!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:05

Zou er eerst iemand anders op laten, zodat jij ziet dat het goed gaat. En als je er zelf op gaat, doe hem aan de longeerlijn voor geestelijke steun. Maar je moet er wel lol in houden. En kan die niet voor wagen dan, als je er niet op durf. Misschien dat je dat minder eng vind.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:13

Als ik het goed begrijp, voelt de TS zich niet onzeker. Ze heeft zenuwen voor het feit om er de eerste keer op te stappen. Eigenlijk heb ik maar 1 tip; Het gewoon een keer doen! Misschien ken je iemand in je omgeving die je ermee kan helpen om gewoon een keer het besluit te nemen om er op te stappen?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:16

Joolien schreef:
Gouden tip; Verkopen? Waarom bang zijn voor je eigen paard? Vind je het dan wel leuk? Dat kan ik me namelijk niet echt voorstellen, paardrijden zou leuk moeten zijn toch, het is een hobby.

Inderdaad ben het hier ook echt mee eens
zou hem verkopen en voor iets anders leuks kijken
wie weet is dit paard voor iemand anders een toprijpaard :j

Anders overwegen om met hem te gaan mennen :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:20

Komt het misschien door dat je het graag heel erg goed wil doen met je eigen paard? Bang dat je hem verpest terwijl het nu allemaal zo goed gaat? Ik denk dat het handig is als je met een instructrise er anders op gaat?

Overigens vind ik het niet heel erg tof dat je het een paard aandoet die jou totaal niet kent en naar alle signalen nog nooit iemand op zijn rug heeft gehad, er wel meteen op te klimmen. (Ik ga er hierbij vanuit dat jij het paard voor het eerst zag) zonder voorbereidend werk.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:21

KOmt omdat het je eigen is ;)!
Vroeger paarden van andere mensen, stap ik zo op en als er iets was deed je daar minder panisch om.

Nu ik mn eigen heb en hij doet wat vervelend onder ht zadel, gaat bij mij al een heel lijstje; ojee, het zadel, of het hoofdstel, heeft ie wel goed bit in?
Moet de tandarts komen? zou hij weer een blokkade hebben.. en zo kan ik mezelf helemaal gek maken :D
Ook als hij een pasje onzuiver loopt. nouuuuuuuuuuuu ik heb de DA dan nog net niet gebeld.
Maar dat komt ook omdat we nogal een beroerde start hebben gehad..

Tis je eigen, en daar ben je ontzettend voorzichtig mee. Ik in ieder geval wel.

Gelukkig heb ik hier geen last meer van hahaha! En loopt ie gewoon leuk ohz!

Gewoon een keer opstappen ,desnoods laat je eerst iemand anders erop zitten en stap je daarna zelf op ;).
Onzeker erop stappen zou ik niet doen.

Verkopen vind ik onzin, dit zijn gewoon gezonde zenuwen! bang om het fout te doen ;)

Ik heb mijn paard ook 4 weken laten rijden door mn instructrice omdat ik vanalles tussen mn oren had ;), zag 1x dat hij gewoon braaf was en ben er zo weer zelf opgeklommen. Sinds dien is er niks meer aan de hand.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:26

Wat Romanoff zegt ben ik het helemaal mee eens. Heb dat zelf bij mijn jonge paard ook gehad. Gewoon iemand vragen om je een paar keer te helpen dat scheelt al een hoop.
Om gelijk over verkopen te beginnen vind ik ook onzin, als je er eenmaal mee bezig bent kun je er waarschijnlijk een super leuk paardje aan hebben waar je het heel erg mee naar je zin hebt, spreek uit eigen ervaring. Niet te snel opgeven hoor daar kun je echt spijt van krijgen!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:29

Ik snap je probleem wel ben zelf niet "bang" maar zie er (soms) toch wel tegenop. Eigenlijk alleen maar o
Dat ik paar keer flink ongeluk gehad heb met optappen (achterover klappen van paard, paar keer achter elkaar) sindsdien heb ik iets met/tegen opstappen bij ander paard als mn eigenste haha.
Als ik eenmaal zit/loop geen probleem alleen dat moment v been erover en "zitten" is het paar keer goed fout gegaan (als hij achterover gooit kun je immers niks) wat bokken geef ik niet zoveel om :+
Als je echt niet vertrouwd eerste keer laat iemand anders het doen. Het is zo te lezen alleen de "angst" wat hij eeerste keer met gewicht in rug zal doen, als hij braaf blijkt durf je toch wel?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:35

Maak je niet druk, had ik ook met de eerste rit op mijn vierjarige. Scheet zeven kleuren stront. Stalgenootje gevraagd, heeft er een rondje mee gedaan, daarna ik er op, niks aan de hand. Verkopen lijkt mij een onzinnige tip. Ik heb mijn paard nu bijna een jaar en geniet gigantisch van hem. Ik vind het juist verstandig dat de TS dit durft aan te geven en een oplossing zoekt. Verkopen is mij te gemakkelijk.

Het was bij mij niet echt angst voor het paard, maar meer de angst om iets verkeerd te doen of iets te verprutsen. En de eerste keer op je eigen paard is gewoon retespannend! Maar met iedere rit krijg je een beter gevoel!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:43

De reacties over het verkopen vind ik lachwekkend, ik hoop jij ook, TS. :')
Waarom direct een paard verkopen als je zenuwen hebt om er voor de eerste keer op te stappen? Dat is toch heel normaal?

Ik zou er inderdaad iemand anders eerst opzetten en om hulp vragen. Om hulp vragen kan geen kwaad.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:44

hier nog een zelfde ervaring ik heb ook een pony van nu 4 jaar heb hem nu 1.5 jaar.
hij kon niets en ben met hem aan het werk gegaan alles ging super goed alleen die angst die eerte keer erop die herken ik terwijl een vriendin van mij met een joekel van een 4 jarig paard die kan bokken als de beste mij vroeg of ik de eerste keer op die van haar wilde stappen e dat doe ik dan zonder enige moeite (ik heb een band met dit paardje) maar nu heb ik die van mij eindelijk onder het zadel en ben ik weer bang om hem aan te pakken maar het paard van me schoonmoeder die steigert bokt en weet ik veel wat nog meer en daar stap ik zo elke dag weer op :( wat is dat nou...

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 09:07

Dank jullie wel voor de nuttige reacties.. Verkopen is inderdaad onzin.. ik heb hem zelf gefokt, zien opgroeien, opgevoed en we kunnen lezen en schrijven samen, dus weg doen omdat ik zelf onzeker ben; das onzin.. Ik ben wel blij dat er bokkers zijn die mijn "angst" herkennen.. das wel een fijn idee :j

@ xJossee: inderdaad denk ik dat het de angst is dat er iets gebeurt waardoor ik het totaal verpest met hem.. Het andere paard wat ik beschreef was voor de verkoop (wij kwamen daar kijken opzoek naar een paard voor een vriendin) en de verkoper verkondigde dat ze hij bij de vorige eigenaar hartstikke braaf onder het zadel was, maar zij hem alleen voor de kar gehad hadden.. Maar nee hij had zeker een hald jaar rij-ervaring.. Yeah Right.. eg nie ;) ik weet wel hoe een groen paard aanvoelt en reageerd.. En daarom zou ik met mijn ervaring moeten zeggen joh je kent je knol en je weet hoe het gaat: kom op.. Maar toch.. bloednerveus wordt ik van de gedachte..
Daarnaast herken ik me heel erg in wat Romanoff omschrijft: ik ben aardig stevige ruiter, hij is jong, bespiering wordt aan gewerkt, maar kan beter en hij heeft vorig jaar onregelmatig gelopen.. Helemaal door de molen gehaalt met foto's e.d. en was met rust en tijd ook over.. Dus al met al spookt er wel meer door mn kop als: ik durf niet..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 09:12

@ colette: ja ik denk dat ik idd ook angstig ben voor zijn eerste reactie.. mijn bijrijdster heb ik regelmatig een voetje gegeven zodat ze kon hangen op hem en dat ging super.. hij stond vrij ontspannen stil na een tijdje.. dus zij iets verder erop en toen draaide hij ineens heel vlot om zijn as.. en lag zij ernaast..
Het is al met al een heel slim paard en weet als je even neit oplet ontzettend misbruik van de situatie te maken, dus ben gewoon ergens bang dat 'hij weet hoe het werkt' en als ik haar er maar afwerk hoef ik niets.. Complete onzin natuurlijk, want dat heeft hij echt niet in 3 seconde geleerd.. maar dat maakt wel dat ik een bepaalde druk voel van: ik moet dr op blijven, want als ik dr af lazer, weet hij misschien hoe het werk.. Maar hij valt heel goed te corrigeren en is écht niet gemeen.. dus het is onzin dat ik dit verwacht.. maar ben dr wel bang voor haha..
Miss moet ik inderdaad iemand vinden die goed kan zitten, want ik kan hem vanaf de grond gewoon prima controleren..

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:14

ik snap wel wat je bedoelt.. mn 4 jarige merrie had 1,5 maanden enkel gestapt, en toen moest ik dr weer op.. toen was ik ook wel een beetje bang.. maar na 2 weken, was dat weer helemaal weg...

miss kan je vragen of iemand anders er eerst ff op gaat, en als je dan ziet dat hij niks doet, kan jij er langzaam op..
hoe dan ook, het komt vast goed!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:17

Ik zou er dus echt niet opgaan als je je er zo bij voelt.
die onzekerheid overbrengen op een groen paard :n Geen goeie ideeen. Zou hem of wegbrengen voor het inrijden en daarna zelf doorrijden, of het onder heel goeie begeleiding doen.
Waarom je bang bent en voor andere paarden niet, geen idee. Kan soms echt heel raar zijn. Ik heb het ook weleens, met een bepaald paard. Die doet in principe niks verkeerd maar om de e.o.a. reden denk ik dan, je krijgt mij voor geen goud op die rug :')

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:20

Ben je bang anders dat je iets fout doet?
Heb je les? of krijg je les?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:51

en wat geeft het dat er een ander op je paard tijdelijk rij. Als het voor jou gemoed toestand is, prima toch. Ik heb een half jaar aan de longeerlijn gereden, gewoon voor mezelf. Paard deed niks bijzonders, maar puur tussen je oren. Gewoon even iemand nodig die tegen je praat. En nu, lach erom als hij ff melig doet, had die een jaar geleden niet moeten hoor bbrrr. Alles op zijn tijd moet je maar denken. Laar anders gewoon je bijrijder er lekker op rijden en jij hem misschien wel ff uitstappen

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:07

Ja daar heb je ook gelijk in Esmeralda; alleen wil het zo graag zelf.. das dan wel weer raar.. Want ik heb wel zoiets van nou ik wacht al 4 jaar, de basis zit er goed in, heb ik heel erg mijn best voor gedaan (en hij ook) dan wil ik @$@%%#R$% ook zelf erop! en niet het 'voorwerk' voor iemand anders gedaan hebben.. hahaha stom he? al met al zit ut em gewoon echt tussen mn oren..:o :o en ik denk dat de oplossing: iemand anders erop onder mijn begeleiding wel de oplossing is.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:11

Zou hem een paar maandjes in training zetten en betrokken blijven bij het proces dus wel komen kijken en hem eens aanvoelen. Ik weet toevallig een super goede trainer die een plekje vrij heeft dus als je interesse hebt dan zie ik wel een PB verschijnen ;)

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:22

Opstapstress :D

Het is die drempel die je over moet voor jezelf denk ik. Je geeft zelf aan dat je eigenlijk helemaal blij bent me je paard en dat je 4 jaar hebt gewacht op dit moment...

Succes!