wat te doen als je langs een "eng" stukje gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBoulonnais

wat te doen als je langs een "eng" stukje gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:43

hoi,

Ik heb sinds kort een verzorgpony (een haflinger),
omdat er geen bak is, rijden we altijd buiten
wat ook geen probleem is omdat aan het duin woon.
Maar het probleem is dat we soms langs een stukje moeten die de paarden eng vinden.
Het gaat vooral om het paardje waar mijn vriendin op rijd (die is nog maar 4), hij begint dan te rennen
maar daardoor gaat het paard waar ik op rijd ook rennen.
Ik weet dat ik dan achterover moet zitten maar dat helpt niet helemaal en om nou als een gek aan te teugels te gaan trekken is ook niet normaal, dus ik vroeg me af,
wat kan je nog meer doen dan alleen achterover zitten als een paard langs een eng stukje komt en er dan vandoor gaat ?

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:59

Wat is er eng aan dat stukje? Of wat denk je dat het paard van je vriendin eng vind?
Ik denk ook dat het misschien beter is als je het probeert te voorkomen. Dus misschien een idee om van tevoren af te stappen, en er naar toe te lopen aan de hand?
Even toevoeging:
Elke dier reageert anders, maar als mijn pony er van door ging, dan moest ik echt niet gaan trekken want dan ging hij juist harder terug trekken := dus meestal stevig gaan zitten, rustig gaan praten, wel er voor zorgen dat je goed en stevig zit :) en proberen dus je paardje te kalmeren.
Laatst bijgewerkt door xTamay op 08-01-12 02:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Champie_Me

Re: wat te doen als je langs een "eng" stukje gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 02:02

ga veel oefenen aan de hand!! als het niet echt ver lopen is zou ik gewoon daar lekker vaak gaan wandelen zodat de paarden eraan wennen...

bedenk overigens wel dat een paard het ook voelt wanneer jij zoiets hebt van shiiit dat is dat enge stukje... onbewust zal je indruk/houding op je paard toch veranderen wat het paard juist de prikkel kan geven om er keihard vandoor te gaan of om het dus 'eng' te vinden...

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 02:13

Champie_Me schreef:
bedenk overigens wel dat een paard het ook voelt wanneer jij zoiets hebt van shiiit dat is dat enge stukje... onbewust zal je indruk/houding op je paard toch veranderen wat het paard juist de prikkel kan geven om er keihard vandoor te gaan of om het dus 'eng' te vinden...

Als je dit moment hebt, probeer dan een liedje te zingen dan ben je ontspannen, als je erg vals zingt zullen anderen het prettig vinden als je in je hoofd zingt :=

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:09

dankjulliewel voor de reacties!!
, het ergste stukje is de vuilverbranding ,daar zijn ze vaak bezig met hogedrukspuiten.
wandelen is een goed idee dat doen we wel vaker, maar mijn vriendin is bang dat als we langs de vuilverbranding wandelen en het paard begint te rennen dat ze hem dan niet meer houd (het is een vrij sterk paard).
het liedje is ook een goed idee, misschien kan ik volgende keer mijn iPod mee nemen.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:17

Als je zelf al weet dat je paard iets eng vindt, ga je onbewust anders ademhalen, hoger in je borst. Je paard spiegelt dat, neemt het over en krijgt dus van jou en je vriendin het seintje: "dit is eng". Met je ademhaling kan je dus invloed uitoefenen op hoe je paard zich gedraagt. Je kan dat eerst droog oefenen: ga gewoon staan of zitten, leg 1 hand op je buik, adem in. Je buik moet uitzetten, niet je borst. Adem dan lang uit door je mond. Als je deze buikademhaling onder de knie hebt, kan je dit aan de hand oefenen met je paard. Gewoon door de bak lopen en buikademhaling doen. Je zal merken dat je paard ontspant. Ook met rijden oefenen natuurlijk, eerst gewoon lekker in stap. Als je dit onder de knie hebt, kan je of op je paard of aan de hand langs enge objecten gaan lopen. Houd je ademhaling laag in je buik.
Veel succes.

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:23

dankjewel voor je reactie
ik kan jammer genoeg niet in een bak oefenen maar als ik weer ga rijden (woensdag pas) dan zal ik zeker mijn ademhaling in de gaten houden!
we gaan woensdag rijden, omdat we eergisteren al gewandeld hebben maar gelukkig stappen we toch meer dan de helft van de tijd dus kan ik mooi oefenen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:39

Ik zit regelmatig in de zelfde situatie
ze doet dan wel een stapje opzij en wilt soms wat dribbelen, ik laat haar juist dan naar het enge toe gaan en geef haar even de tijd om te kijken en als ze wilt nog wat dichterbij te gaan dan kan ze zelf zien dat het echt niet eng is.
de volgende keer loopt ze er dan gewoon voorbij

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:59

ja, dat zou een goede oplossing zijn, maar het paard waar het omgaat begint echt te rennen als je er langs loopt en hoe meer je hem er naar toe stuurt hoe meer hij begint te stressen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:01

mischien zou je dan een paar keer heen en weer kunnen gaan?
word het echt gevaarlijk of is hij dan gewoon wat 'lastig'

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:04

Jilletje schreef:
mischien zou je dan een paar keer heen en weer kunnen gaan?
word het echt gevaarlijk of is hij dan gewoon wat 'lastig'

het ligt aan de weg dus het is eigenlijk wel gevaarlijk, het vervelende is ook dat er allemaal auto's en vrachtwagens gaan stoppen als hij moeilijk doet daar maar dat maakt het alleen maar erger
dus je kan wel zeggen dat het echt gevaarlijk word.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:09

ik denk al dat hier heel veel tips zijn gegeven.

wat ik altijd doe als een paard gaat rennen.
- je schrikt altijd even
- dus eerst maar even mee gaan
- en dan net doen of ben je aan het galloperen
- en dan rijd je het paard weer net jes terug.

dus niet trekken en bang zijn, net doen of hoort het zo en dan je paard terug rijden.
want dan snapt je paard ook dat je weer langzamer wilt.. want ga je in de stress.. wordt het paard ook alleen maar bang..

dit is dus als je pard al rent.. en voorkomen is beter natuurlijk.

en anders een ker met een heel braaf paard op pad. zodat jullie paarden kunnen zien dat dat eigenlijk niet eng is

Jilletje

hmmm dan word het lastig.
ik sta zelf midden in de polder dus erg veel verkeer is er niet.
als je alleen rijd zou je ook eens iemand mee kunnen nemen met een paard die niet zo snel ergens van onder de indruk is, dat maakt vaak ook al een verschil.
en verder kan je eigenlijk alleen maar oefenen en het paard leren dat het niet eng is.
dus zoals hier boven al een aantal keer word geschreven gewoon gaan wandelen en dan veel en vaak langs enge dingen gaan

appellien

Ik had met rijden zelf altijd het idee, dat ik op iets reageerde en dat mijn paard op mij reageerde. Dus als je zelf laat zien dat iets niet eng is, is het voor hem automatisch al een stuk minder eng. Een tip die bij mij altijd goed werkt: stug de andere kant op kijken en gaan zingen! Neuriën kan ook. Dan vertraag je je ademhaling en merkt je paard niet dat er iets engs is... Succes.

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:12

we rijden altijd met zijn tweeën en het gaat om het paard van mijn vriendin waar ik altijd mee rij
omdat haar paard begint te rennen begint de mijne ook te rennen
ik zal er zo vaak mogelijk langs proberen te gaan en we wandelen om de week

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:14

appellien schreef:
Ik had met rijden zelf altijd het idee, dat ik op iets reageerde en dat mijn paard op mij reageerde. Dus als je zelf laat zien dat iets niet eng is, is het voor hem automatisch al een stuk minder eng. Een tip die bij mij altijd goed werkt: stug de andere kant op kijken en gaan zingen! Neuriën kan ook. Dan vertraag je je ademhaling en merkt je paard niet dat er iets engs is... Succes.

de volgende keer neem ik gewoon mijn iPod mee dan kan ik daar lekker op mee blèren
ik weet alleen niet of mijn vriendin daar zo blij mee is :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:16

Je paard gaat er hard langs omdat hij heeft geleerd dat hij er dan snel aan voorbij is.
Je moet niet gaan trekken aan de teugels, je moet omdraaien en er weer langs. En weer omdraaien en er weer langs. Met het hoofd richting het enge ding draaien waar hij zo van geschrokken is. En al moet je er 100 keer langs, dan moet je dat 100 keer doen. Tot hij er niet meer van staat te kijken.

Paarden trekken zich aan elkaar op. Als je echt eraan wilt gaan werken dat je paard of pony daar niet meer van schrikt, dan moet je alleen met dat paard op stap gaan en aan het probleem gaan werken. Desnoods vraag je of je vriendin mee gaat op de fiets.

Heb je beide paarden daar apart voor getraind, kun je weer eens samen op pad. En dan nog, als een van jullie ergens een probleem heeft, dan behoort de ander te wachten tot het is opgelost. Dat kan wat tijd vragen. Maar ga niet doorrijden en verwacht ook niet van de ander dat hij met je meegaat als het probleem niet is opgelost, want zo los je het nooit op!

Samen buitenritten maken vraagt om discipline en duidelijke afspraken....

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:18

ja ik heb ook geleerd (net zoiets als joltsje zegt) gewoon mee geven, dus de teugels juist meer naar voren, een tikkeltje terugnemen en vervolgens weer meer naar voren en doen alsof het erbij hoort. Werkt bij die van mij heel goed, ik moet dus echt niet gaan drammen bij die van ons want dan fokt ie zichzelf nog meer op en wordt alleen maar sterker.

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:21

dankje voor je reactie
we gaan proberen om er steeds langs te gaan maar echt veilig is dat niet omdat de vuilverbranding aan de weg ligt en wij maar op een smal fietspad lopen langs de vuilverbranding. een kleine sprong opzij en het paard staat op de weg, daarom is het daar zo gevaarlijk. toch zal ik het doorzetten hoor
ik ga volgende keer wel op de fiets mee met mijn vriendin en dan gaan we er wel ff goed langs (het paard waar ik op rijd heeft er niet veel problemen mee)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:24

Ik ga altijd stevig in het zadel zitten en niet teveel in de mond hangen. Gaat altijd wel goed. Als ze er echt niet langs willen stap ik af, al is dat wel echt de laatste optie gezien ik er dan niet meer opkom :') (ben 1.60 en paard is 1.63 en rond, dus lastig om bij de beugels te komen :') )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:24

Hoe moet ik dat begrijpen, er ff goed langs?

Trek de tijd er voor uit en ga er 100 keer langs. Ben je er langs, omdraaien (hoofd richting vuilverbranding) en weer terug. En weer. En weer. Pas als het paard er rustig langsgaat mag je doorrijden.
En dit kan best even een aantal dagen achter elkaar gedaan worden. Verwacht geen wonderen van een dag oefenen.

En ga niet afstappen. Wil een paard niet naar een punt toe dat eng is, gebruik de approach and retreat methode, zal straks even opzoeken wat dat inhoudt.

Kun je om een eng ding heen, ga er cirkeltjes of halve cirkels omheen rijden. Altijd een startpunt opzoeken en van daaruit beginnen. Is dat 100m bij een eng ding vandaan, dan is dat 100m .

En nog een tip: http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g ... re=related
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-01-12 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:27

ja ik verwacht helemaal niet dat nadat ik dit gevraagd heb het opeens wel goed gaat
en misschien kwam ik wat onduidelijk over maar ik ga je raad opvolgen
ik ga nooit aan de teugels trekken want daar bereik je helemaal niks mee
en hal helemaal niet op een haflinger x tinker

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:28

dan misschien een goed moment uitkiezen, dus als het rustig is qua verkeer, en eerst een stuk verderop er langs stappen, dus over de weg ipv het fietspad, dan heb je iets meer afstand, maar dan wel een rustigere reactie verwachten van het paard.
Neem 1 paard mee ipv 2, trek beide een hesje aan zodat je goed zichtbaar bent voor het verkeer en laat degene zonder paard goed opletten op het verkeer.
Als je paard clickertraining kent kun je het op die manier ook opbouwen; steeds clickeren als hij een goede reactie geeft (dus met meer rust, dichterbij of even stil durven staan enz).

Bovenstaande is natuurlijk situatie-gebonden, kan vanaf de pc natuurlijk niet inschatten om wat voor weg het gaat enz.

Als het echt gevaarlijk is, zou ik er zelf niet langsgaan overigens zonder jezelf ervan bewust te zijn en het te trainen, dan blijft het namelijk gevaarlijk en dat is dom.

Ipod heb je natuurlijk niet nodig en vind ik juist gevaarlijk omdat je in deze situatie wel goed wilt kunnen communiceren met je vriendin, zing gewoon vader jacob of een ander liedje dat je goed kent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:28

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:29

opisop_shop schreef:
dan misschien een goed moment uitkiezen, dus als het rustig is qua verkeer, en eerst een stuk verderop er langs stappen, dus over de weg ipv het fietspad, dan heb je iets meer afstand, maar dan wel een rustigere reactie verwachten van het paard.
Neem 1 paard mee ipv 2, trek beide een hesje aan zodat je goed zichtbaar bent voor het verkeer en laat degene zonder paard goed opletten op het verkeer.
Als je paard clickertraining kent kun je het op die manier ook opbouwen; steeds clickeren als hij een goede reactie geeft (dus met meer rust, dichterbij of even stil durven staan enz).

Bovenstaande is natuurlijk situatie-gebonden, kan vanaf de pc natuurlijk niet inschatten om wat voor weg het gaat enz.

Als het echt gevaarlijk is, zou ik er zelf niet langsgaan overigens zonder jezelf ervan bewust te zijn en het te trainen, dan blijft het namelijk gevaarlijk en dat is dom.

Ipod heb je natuurlijk niet nodig en vind ik juist gevaarlijk omdat je in deze situatie wel goed wilt kunnen communiceren met je vriendin, zing gewoon vader jacob of een ander liedje dat je goed kent.

oke dankjewel