Verkeerde zit...veel pijn!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

barrelover

Verkeerde zit...veel pijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:29

ik heb een probleem waardoor ik gewoon niet lekker meer rij.

ik heb al even op het forum gezocht maar kon het niet zo goed vinden of de topics waren al oud.

mijn probleem is dat ik ten eerste met opstappen al amper op mijn paard kom. ik heb dan erg veel last aan mijn onderrug en liezen waardoor het erg moeilijk is.
Als ik aan het rijden ben heb ik mijn benen te ver naar voren en wiebelen ze erg. nu moet ik van mijn instructrice mijn benen naar achter en tenen meer naar binnen draaien. maar dit doet zo zeer aan sowiezo mijn liezen.
ik heb beenlengte verschil door een s-bocht in mijn rug. tevens heb ik een holle rug en met paard rijden resulteerd dit in extreme pijn in de onderrug waardoor ik mijn bekken totaal niet meer kan kantelen en rijden geen plezier meer is.

iemand tips/oefening/ goede ervaringen etc om dit te verbeteren?

Alles is welkom!

Ik weet zeker dat ik niet de enige ben.

ps. sorry als dit de zoveelste rug pijn topic is.

Gianti

Re: Verkeerde zit...veel pijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:32

kan het niet (ook)aan het zadel liggen. Ik kreeg van een bepaald zadel ook pijn in mijn liezen, terwijl ik er op een ander zadel geen last van had!

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:36

Dat is helemaal niet goed dat je je beneden naar achter legt en je tenen naar binnen draait. Slecht voor de spieren. Misschien moet je er mee naar de fissio of naar een masseur? het kan zijn dat je dan spieren vast hebt staan, en dat is helemaal geen pretje. Stap je op zonder krukje? dan zal ik dat voortaan gaan doen als ik jou was. opstappen met een krukje. Ik ben ooit eens bij een fissio geweest, omdat ik ook een keer last had van mijn liezen, en die heeft mijn spieren opgerekt. Het doet een poosje zeer, maar na die tijd, is het met paardrijden veel beter, dus ik denk dat je er gewoon even mee naar de fissio moet gaan, of ben je daar al naar toe geweest?

Als je je benen naar achter legt, en dan je tenen naar binnen draait, leg je je knieen met een druk tegen het zadel aan. Doe maar eens op een stoel voor. Dan zul je merken, dat je dat dus echt niet lang vol houd.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:43

dat dacht ik dus ook. het zadel is volgens mijn instructrice goed dus het ligt echt aan mij. ik heb ook een endurance/western zadel geprobeerd..dat lag iets beter. heb ook met een barepad geprobeerd maar dat deed ook heel veel zeer aan mijn rug. het ligt dus echt aan mij.

@JSeine idd dat hield ik dus niet lang vol.ik heb kapstok tenen die dus naar buiten wijzen. van mijn instructrice moet ik mijn tenen naar binnen (recht draaien) en mijn hakken van het paard af en dan ook nog eens naar achter.pfff. fysio heb ik gehad maar dat hielp niet. ik stapte altijd op met krukje maar doe dit nu minder. masseur ga ik ook heen maar dat helpt ook al niet. ik heb wel gedacht aan het laten 'kraken'van mijn rug.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:44

Loop je bij een goede therapeut hiermee? Cesar o.i.d ? Kan die je niet helpen? Dit lijkt me niet normaal.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:47

je zadel kan wel goed op je paard liggen, maar kan jou als nog niet passen! Maar als je al meerdere hebt geprobeert, ligt het dus vooral/ alleen bij je houding. Je moet je zelf vooral niet forceren en alles in 1x willen doen! krijg je alleen maar meer last. Begin bij het ene en dan bij het andere. Ga bijv. eerst op je holle rug letten. Zet hem een keer bol, daarna expres weer hol. Misschien voel je dan aan wat mooi 'recht' is.

misschien een les van iemand in centerd riding?? of speciale zitles?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:47

Ik zou je rug niet zomaar laten kraken, zeker niet als je al een 's-bocht' hebt in je wervelkolom.
Wat heeft de fysio gedaan/ wat heb jij daar gedaan?

Het heeft zéker geen nut geforceerd te gaan zitten, want zoals je al merkt gaat dat alleen maar gepaard met extra spanning. Daarbij komen lang niet alle problemen vandaar van waar je ze ziet.
Veel ruiters zitten met hun benen te ver naar voren omdat ze met hun bovenlichaam te ver naar achter zitten, bijvoorbeeld.
Heb je de zaken die je in dit topic noemt al eens echt besproken met je instructrice?

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:49

Het voelt even pijn aan dat 'kraken' van de rug. Heb ik zelf ook een keer gehad. Maar je voelt je er een paar weken daarna gewoon helemaal geweldig door. Westernzadel zit sws goed, omdat je daar toch nog wel anders in zit dan in een dressuur/vzh zadel. Als je kapstoktenen hebt, moet je dus echt niet gaan leren rijden met je tenen naar binnen te draaien. Mega slecht. Gevolg: mega last van je spieren, die er aan moeten gaan wennen, en geloof me: je loopt voor de eerste weken niet. Dus ik zal je eigen manier gebruiken. Heb je misschien ook een foto van wanneer je rijd? Misschien worden we daar wat wijzer uit;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:50

In een Westernzadel zit je ook niet automatisch goed. De zit is anders, maar dat is niet per sé voordelig. :)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:54

heb ik ook een holle rug ik heb met rijden een verstevigde band om me rug :) werk prima voor wat meer ondersteuning

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:56

ik kan mn tenen ook niet naar binnen draaien hoor doet ook pijn en is tegenatuurlijk. jij hebt gewoon een probleem aan je rug en of dat te verhelpen is met een bepaald zadel zul je moeten proberen misschien boomloos.?

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:05

ja ik heb een foto waarin ik gewoon nog in stap zit. dit is wel de eerste paar minuten dus dan zit ik nog redelijk. met draven gaat alles alle kanten op. ik heb een jong paard en merk dat ik hem belemmer en dus door mijn zit hem verkeerde hulpen geef. alles is dus mijn fout.
bij mijn fysio moet ik oefeningen doen en die doe ik ook elke dag sochtends en savonds thuis. ook probeer ik op mijn zit te letten. schouders naar achter, borst vooruit. bekken kantelen en buikspieren aanspannen. zodra ik alleen aan het rijden ben kakt het allemaal weer in door die vervelende rugpijn.

Afbeelding

Afbeelding

moet wel zeggen...voor ik rijles had ik ook al pijn in mijn rug etc. als dat al weg is zou dat zoveel schelen.

@franka boomloos heb ik ook geprobeerd dat is het western/endurance zadel zon circle y zadel dit zorgt er wel voor dat het iets minder is maar nogsteeds waardeloos. tevens wiebel ik dan helemaal met mijn benen dat dus weer mijn paard belemmerd...

heel gedoe en dilemma dus en idd alles vanuit mijn onderrug.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:08

waar ik als ik jou was het meest op zou letten, is dat goed in het midden van je zadel gaat zitten. Je zit nu bijna op de lepel. Denk dat je beenhouding dan ook beter is. En ik zou die voeten maar als laatste aandacht punt houden, je bouwt alleen maar meer spanning op als je dat gaat forceren en ook (denk ik) meer pijn..

enn, ik had een veel ergere houding verwacht!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:10

klopt ik druk mijzelf uit het zadel doordat mijn benen te ver naar voren steken. door dat ik zo zit loopt mijn paard ook niet goed voorwaarts. doordat ik mijn benen naar achter moet duwen zit ik beter in het zadel en dan komt al die pijn. haha ja als ik stap valt het mee maar als ik een tijdje in die rare houding moet draven val ik voorover etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:11

Heb je een breed paard?

Je zit volgens mij ook niet echt op je kont.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:13

rij je wel eens zonder beugels? want dat voorover vallen kan komen doordat je misschien moeite hebt met je evenwicht. je ziet wel, dat je je echt uit het zadel drukt. Ik zou er meer op letten, dat je in het midden zit, dan benen naar achter. Snap je wat ik bedoel? Ik denk dat dat makkelijk is.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:16

nee ik heb nog een heel dun friesje.

@ romana. ik heb zon barefoot pad maar doordat ik daardoor ook mega last heb van mijn rug rijdt dat ook voor geen meter. ik hou er idd rekening mee dat ik in het midden zit en doe dan mijn benen naar achter en dat controleer ik steeds maar dat maakt ook de pijn erger.

de eerste foto is trouwens mijn eigen zit. de benen naar achter, hakken van paard af, tenen recht, midden in het zadel zitten etc zijn de tips van mijn instructrice maar hierdoor loopt mijn paard stukke beter maar helpt voor mij met de pijn totaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:19

Kan zijn dat jij nog niet genoeg evenwicht hebt en als je je beugels een gaatje korter doet, heb je meer steun, als jij dan soepeler wordt, door bv te gaan zwemmen en rek oefeningen voor je kleermakerszit...of gewoon lekker gaan sportscholen met leuke soepelheids trainingen, dan kan je meer gaan zitten zoals het hoort. Dan is je lijf er ook meer aan toe....

Wij ruiters moeten ook trainen....niet alleen het paard en ook jouw spieren moeten zich ontwikkelen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:19

en op dit zadel zonder beugels? want ik denk dat je dan wat meer vanzelf naar het midden "glijd". Ik denk dat je al een stapje te ver gaat als je direct je benen naar achter wil doen. Eerst gewoon in het midden. en als dat iets is wat je aanwent, denk ik dat je vanzelf je benen al meer terug legt, zonder te forceren

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:25

idd.ik ben nu meer bezig met mijn spieren rekken. ik ben een aantal maanden geleden heel hard van mijn paard gevallen waardoor mijn spieren helemaal vast zaten.nu dmv fysio en oefeningen en proberen in het dagelijks leven goed te staan en zitten probeer ik het op te rekken (ik kan bijvoorbeeld ook niet mijn kin op mijn borst leggen, dit doet ontzettende pijn)

ik kan dat inderdaad wel even proberen met de beugels korter.

@romana dat klopt hoor wat je zegt. als ik op let en dus meer in het midden ga zitten gaan mijn benen ook meer naar achter. misschien moet ik gewoon echt door de pijn heen bijten maar als ik dan thuis kom kan ik nog amper trap lopen (steken in de onderrug en vooral rechter lies/been) dat kan ook niet goed zijn.

Ik heb er zelfs over na gedacht om dan maar voorlopig te stoppen met rijden maar dat vind ik jammer aangezien we net beginnen en mijn paard het ontzettend leuk vind om te doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:27

Ik vind de antwoorden heel logisch, 'train jezelf op de sportschool', kijk je beugellengte na...
Maar jij hebt gewoon een probleem in je rug, en daar moet je goed mee leren omgaan. Wellicht dat je daar in je dagelijks leven ook profijt van hebt. ;)

Zoek iemand op die je hiermee kan helpen en die echt weet wat ie zegt.

Een fysiotherapeut die lesgeeft (desnoods zonder paard), een Centered Riding-instructeur, een AZHC-instucteur of iemand anders die écht weet waar hij of zij het over heeft.
Het is niet onaardig bedoeld, maar met tips als 'zit rechtop, draai je tenen naar binnen' ga je gewoon niets verder komen.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:30

nee idd. schiet echt niet op haha. heeft 1 van jullie buiten het paard rijden om ook last van jullie rug en hier iets aan gedaan? fysio is dus bij mij niet echt een optie want dat werkt niet, sportmasseur kan er ook niets mee. ik dacht daarom zelf aan 'kraken' .

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:30

Tja, een foto is maar een momentopname, maar ik vind je erg gespannen zitten ipv ontspannen.
Dat zal vast met de pijn in je rug te maken hebben, maar is dit dan misschien een puntje om aan te werken, ontspanning?

Ik herken het een beetje door een zeer stuitje en heb er zelf veel baat bij om op mijn ademhaling te letten.
Dus idd rechtop, schouders wat naar achteren, maar niet optrekken en rustig en diep ademhalen.
Wordt het rijden net iets te intensief, tempo te hoog? , dan gaat het met de ademhaling ook anders en ga je alle kanten op.
Zorg dat je de ademhaling weer onder controle krijgt, dus de ontspanning en voila, het gaat weer ontspannen.
Het is maar een idee, maar misschien kan je er iets mee?

edit: een haptonoom kan je hier misschien mee helpen. ;)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:34

dat is wel een hele goede en weer een idee om op te letten. ja ik zit heel strak getrokken door de pijn. wat echt te belebberd rijdt haha. is het dan ook belangrijk dat je diep in ademt door de neus en uitademt door de mond?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:37

nee dat is niet de bedoeling!! meer pijn lijd waarschijnlijk tot meer gespannen wat weer tot mee pijn lijd (ja toch) en dat wil je juist niet@

haptonoom kan zeker helpen (MarvanTom) ik zelf heb er heel veel van geleerd (was er niet vanwege paardrijden, maar ik leerde dingen die ik ook tijdens het rijden kan gebruiken)