Rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Summertime_B

Rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 07:46

Hoi,

Ik heb mijn paard van 5 jaar oud zelf zadelmak gemaakt en doorgereden.
(Ik heb haar nu ongeveer 0.5 jaar onder het zadel.)
Naar het been luisterd ze al maar nog niet helemaal hoe het moet natuurlijk.
We zijn nu zover dat we al een tijdje bezig zijn met de galop alleen lukt de rechter galop niet zo vlekkeloos.

Mijn paard springt in de rechtergalop goed aan maar springt na 1 pas over op de verkeerde galop.
Best vervelend want dit doet ze zo, dat je het bijna niet in de gaten hebt.

Mijn vraag aan jullie,
Wat kan ik hieraan doen???

Mijn instructrische (rijd zelf Z) zegt dat ik haar moet laten aanspringen door eerst een gebrokenlijn te rijden en dan in de hoek een scherpe bocht maken en aangeloperen.
Dit lukt ook niet echt met succes dus heb ik mijn zweep erbij op haar net voor het aanspringen een tikje op haar rechter schouder te geven. Dit gaat wel eens goed.

Haar linkergalop gaat vanaf het begin aan al goed. Galoperen vindt ze erg leuk, alleen jammer dat ze rechts nog niet goed zit!

Anoniem

Re: Rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:17

Waarschijnlijk is jouw paard wat scheef waardoor ze moeite heeft met balans. Het beste lijkt me om haar regelmatig te longeren, zodat ze sterker wordt en niemand op de rug heeft zodat het makkelijker wordt. Probeer de volte groot te houden en haar goed voorwaarts te laten galopperen. Je kunt haar met dubbele longe doen maar als je dat niet kent kun je haar ook licht bijzetten, maar dat zou ik alleen doen als ze bijvoorbeeld heel scheef gaat lopen met het hoofd naar buiten.

Het kan natuurlijk ook aan jou liggen, dat je haar uit balans brengt. Rijd je met spiegels? Ga eens kijken of je netjes recht zit.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:57

paarden ZIJN van nature scheef, dus dat is een feit.
Ik denk dat het een balansprobleem is, wat je door longeren wel heel erg kan verbeteren.
Dan kan ze haar balans vinden, zonder iemand op haar rug en kan ze sterker worden.
Ik zal eerst deze kant de galop lekker aan de longe gaan trainen en na een poosje weer eens onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:18

Ja dat weet ik,maar in combi met slap en balans is dat een slechte combi.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:33

Gaat ze met longeren ook in de linkergalop op de rechterhand?

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 17:32

Nynke_Mandy schreef:

Nou dan heb ik er nog een probleem bij, ze laat zich niet longeren zonder iemand erop.
Ik rijd wel recht dat weet ik.
Balansprobleem zal het denk ik ook wel zijn maar wat ik dan zo gek vind is dat ze wel rechtaanspringt maar dan gelijk overspringt op de linkergalop...

Als ik haar in de rechtergalop heb dan laat ik haar vooral eerst vooruit galoperen zonder voltes te maken.
voltes in de galop vind ze kennelijk ook nog wat moeilijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:36

Jou instructrice zou het paard recht moeten richten en je daar dus bij moeten helpen hoe je dat moet doen!
Paard is scheef ( niet zo vreemd bij een 5 jarige) en moet worden recht gericht, dus aan 2 kanten gelijk worden gemaakt qua bespiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:39

Dan zal ze het longeren moeten leren, wat doet ze dan? Kan je instructrice je er niet bij helpen??

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 17:51

Joolien schreef:
Dan zal ze het longeren moeten leren, wat doet ze dan? Kan je instructrice je er niet bij helpen??

Hoofd omhoog gooien en dan ineens op de rem. dit doet ze zo onverwachts dat je het niet voor kunt zijn.
Ze draait zich om en gaat op de linkerhand verder.
Ze bokt, stijgert, springt opzij.

We hebben vanalles geprobeert om dit te voorkomen maar niks helpt.
Wel loopt ze beter op de rechterhand aan de longe dan links. links is al helemaal een ramp.

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 17:52

aerdenhout1 schreef:
Jou instructrice zou het paard recht moeten richten en je daar dus bij moeten helpen hoe je dat moet doen!
Paard is scheef ( niet zo vreemd bij een 5 jarige) en moet worden recht gericht, dus aan 2 kanten gelijk worden gemaakt qua bespiering.

En hoe bedoel je dat met gelijk worden gemaakt?

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 17:53

Nynke_Mandy schreef:

Ook aan de longe is het zelfde probleem, ze springt rechts aan maar springt naar 1 pas over op de linker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:54

Mmm dan gaan er bij mij meer belletjes rinkelen, dat ze het wel wilt maar niet kan.
Maar wat heb je zoal gebrobeerd? Ook vanuit de NH methode? Want dat moet bijna altijd lukken.
Zie dit filmpje met een groen paard: http://www.youtube.com/watch?v=0mGB4D1Kolo

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:56

Zoiets heb ik ook meegemaakt, moet je je buitenbeen verder naar achter doen en ietsje harder duwen. Bij mij heeft het super geholpen en nou gaat Bassanova ook zo in de goede galop. Moet je maar eens proberen, mijn instructrice rijd ook Z en haar advies heeft bij mij ook niet geholpen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:57

Paard is duidelijk scheef en dat is niet zo vreemd bij een 5 jarige die niet zo goed is afgericht... sorrie!!!
Als het paard aan de longe al dit soort capriolen maakt is het mij duidelijk dat er ergens iets is misgegaan in de hele africhting van jou paard!
Daarom nogmaals mijn advies, zoek iemand die weet hoe je hier mee om moet gaan en die jou paard en amazone weer op het juiste spoor kunnen helpen!
De instructrice/teur die je nu hebt kunnen dat duidelijk niet zo best!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:59

aerdenhout1 schreef:
Paard is duidelijk scheef en dat is niet zo vreemd bij een 5 jarige die niet zo goed is afgericht... sorrie!!!
Als het paard aan de longe al dit soort capriolen maakt is het mij duidelijk dat er ergens iets is misgegaan in de hele africhting van jou paard!
Daarom nogmaals mijn advies, zoek iemand die weet hoe je hier mee om moet gaan en die jou paard en amazone weer op het juiste spoor kunnen helpen!
De instructrice/teur die je nu hebt kunnen dat duidelijk niet zo best!

Daar ga ik in mee. Een paard moet altijd te longeren zijn, iemand met ervaring kan dat op verschillende manieren aanpakken en niet opgeven.

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:24

Paard is verder prima afgericht zoals het wordt benoemd.
Ze weigerd alleen de longe en voor de rest doet ze het prima onder het zadel alleen die rechter galop.
Ik denk niet dat wanneer een paard fout aanspringt, en al helemaal niet een paard dat net een half jaar onder het zadel is, verkeerd afgericht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:25

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom het longeren niet lukt, dat is imo een belangrijke basis.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:27

Je zegt zelf al dat het longeren bijna niet lukt, dit is een ding dat bij de basis opleiding van elk paard hoort, dus dit is iets dat ze al mist, aan jou dus om dit correct aan te leren.
Je zegt ik heb hem zelf zadelmak gemaakt en ook doorgereden, en dus ook de basis aangeleerd, maar blijkbaar ben je niet echt op de hoogte wat een paard echt als basis moet kennen, en in welke volgorde.
voorwaarts, stop, achterwaarts, wijken voor druk, achterhand verzetten, voorhand verzetten, vaststaan aan een leidtouw, vaststaan tussen 2 touwen, voetjes geven, stelling geven, zowel naar binnen als naar buiten, schouder binnenwaarts, travers, al deze dingen behoren bij de basis en zou een paard dat al 5 maanden onder het zadel is reeds vlekkeloos moeten kennen.
Het aandrijven met een zweepje zou ik niet op de binnenschouder doen zoals jij het nu doet, maar op het buiten achterbeen, das ook het been waaruit de beweging moet starten voor een juiste galop (buiten achter, dan buitenvoor samen met binnen achter en als laatste binnenvoor met dan het zweefmoment en dan herhaald dit hele proces zich opnieuw)
Ik zou je toch aanraden het leerproces nog eens samen met een goede instructeur/trainer over te doen, en dus die basis er correct in te instaleren een paard die al 5 maanden doorgereden wordt zou dit echt al moeten kennen, het is de basis die het fundament zou moeten vormen om de moeilijkere dingen op te kunnen voortbouwen, en om ook op terug te kunnen vallen als er iets niet goed lukt.

Summertime_B schreef:
Nynke_Mandy schreef:

Nou dan heb ik er nog een probleem bij, ze laat zich niet longeren zonder iemand erop.
Ik rijd wel recht dat weet ik.
Balansprobleem zal het denk ik ook wel zijn maar wat ik dan zo gek vind is dat ze wel rechtaanspringt maar dan gelijk overspringt op de linkergalop...

Als ik haar in de rechtergalop heb dan laat ik haar vooral eerst vooruit galoperen zonder voltes te maken.
voltes in de galop vind ze kennelijk ook nog wat moeilijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:30

en uiteraard het longewerk en ook dubbele lijnen werk horen bij de basis, elk paard moet dit eigenlijk perfect kennen alvorens er aan rijden gedacht wordt.
Hier zit je dus in de fout bij je opleiding van dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:31

aeolusnr1 schreef:
en uiteraard het longewerk en ook dubbele lijnen werk horen bij de basis, elk paard moet dit eigenlijk perfect kennen alvorens er aan rijden gedacht wordt.
Hier zit je dus in de fout bij je opleiding van dit paard.

Ben ik niet helemaal met je eens, ieder heeft zijn eigen manier en dubbele lijnen vindi k niet een basis van de opleiding.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:37

Ik gebruik alleszins beide toepassingen al van bij het eerste opleiden en dus gericht naar het zadelmak maken, uiteraard loopt dit dan verder tijdens de opleiding die verder loopt.

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:42

Om even terug te komen op mijn punt.

Dat is de galop. Over alle andere dingen zoals stellingen en alles heb ik het helemaal niet over gehad.
Het gaat zich erom dat ze niet in de juiste galop DOOR galopeerd maar over springt naar de anderehand.

Ze springt rechts GOED aan maar springt over naar de foute galop.
Dat longeren is voor mij allemaal NU niet meer zo belangrijk, ze doet verder alles netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:44

Summertime_B schreef:

Dat is de galop. Over alle andere dingen zoals stellingen en alles heb ik het helemaal niet over gehad.
Het gaat zich erom dat ze niet in de juiste galop DOOR galopeerd maar over springt naar de anderehand.

Dat longeren is voor mij allemaal NU niet meer zo belangrijk, ze doet verder alles netjes.

Maar mijn mening is dat longeren nu juist heel belangrijk is om haar te corrigeren.

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:45

[quote="aeolusnr1"]Je zegt zelf al dat het longeren bijna niet lukt, dit is een ding dat bij de basis opleiding van elk paard hoort, dus dit is iets dat ze al mist, aan jou dus om dit correct aan te leren.
Je zegt ik heb hem zelf zadelmak gemaakt en ook doorgereden, en dus ook de basis aangeleerd, maar blijkbaar ben je niet echt op de hoogte wat een paard echt als basis moet kennen, en in welke volgorde.
voorwaarts, stop, achterwaarts, wijken voor druk, achterhand verzetten, voorhand verzetten, vaststaan aan een leidtouw, vaststaan tussen 2 touwen, voetjes geven, stelling geven, zowel naar binnen als naar buiten, schouder binnenwaarts, travers, al deze dingen behoren bij de basis en zou een paard dat al 5 maanden onder het zadel is reeds vlekkeloos moeten kennen.
Het aandrijven met een zweepje zou ik niet op de binnenschouder doen zoals jij het nu doet, maar op het buiten achterbeen, das ook het been waaruit de beweging moet starten voor een juiste galop (buiten achter, dan buitenvoor samen met binnen achter en als laatste binnenvoor met dan het zweefmoment en dan herhaald dit hele proces zich opnieuw)
Ik zou je toch aanraden het leerproces nog eens samen met een goede instructeur/trainer over te doen, en dus die basis er correct in te instaleren een paard die al 5 maanden doorgereden wordt zou dit echt al moeten kennen, het is de basis die het fundament zou moeten vormen om de moeilijkere dingen op te kunnen voortbouwen, en om ook op terug te kunnen vallen als er iets niet goed lukt.

Nou met jou 'basispakket' ben ik het niet mee eens.
Ik pak het op mijn eigen manier aan en dat is dat ze de paarden luisteren naar het been.
Verder moet een paard lekker wendbaar zijn en beschikken over de 3 gangen, stap, draf en galop.
Hierbij moet een paard lekker voorwaarts zijn en moet ze goed op de achterhand gebruiken.
Pas wanneer ze dit kan begin ik met wijken, achterwaarts en al dat andere...

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:47

Joolien schreef:
Summertime_B schreef:

Maar mijn mening is dat longeren nu juist heel belangrijk is om haar te corrigeren.

Ik snap je punt wel. maar ik wil dat mijn paardje netjes galopeerd. Want wanneer ze in de juiste galop zit rijdt ze netjes haar voltes en de bak rond.