Oh, waarom doet die domme pony toch zo...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Oh, waarom doet die domme pony toch zo...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 22:13

Weet niet of t hier goed staat...

Ik verzorg een paar pony's, ze zijn van n vriend van me die net voor t eerst aan paarden is begonnen en help dus eigenlijk met alle paarden mee.
Ik heb ook geholpen met het uitzoeken van een paar verzorgsters, leuke meiden allemaal met allemaal redelijk wat tot behoorlijk veel rij-ervaring.

Nu is een van de pony's onze haf Dunja. Ik heb dunja uitgezocht en had vanaf minuut 1 een klik met haar. We zochten een lieve, brave pony en dat is ze. Echt een schatje, een beetje een labrador pup, noem ik haar altijd (hoewel ze toch al vijftien is). Als ze kon kwispelen, deed ze t.
In de bak is ze superlief, eigenlijk altijd tegen iedereen. Je kan kleine kinderen op haar wegsturen (de bak in), ze loopt zelfs extra voorzichtig om ze er niet af te laten vallen. Zakken ze scheef, gaat ze stilstaan. Zo lief dus.

Maar: bakwerk vindt ze erg saai en als je heel lang niks leuks met haar doet, komt ze in protest, maar dat kan je haar niet kwalijk nemen.
Maar omdat t wel zo ís, moedig ik iedereen aan om buitenritjes met haar te maken. Ik heb haar een paar keer (keer of vijf, zes) mee naar buiten genomen en ze vindt t prachtig. Ze hinnikt naar alles wat los en vast zit, loopt heel enthousiast, luistert perfect, is helemaal verkeersmak, kortom; zo'n pony waarmee je de ondergaande zon tegemoet rijdt.

Bij mij...

Maar onze leuke, nieuwe verzorgster, krijgt haar de straat nauwelijks uit. Ze bokt, stijgert, pakt t bit vast en rent gewoon terug naar huis. De verzorgster weet wel van aanpakken, maar t lukt haar gewoon bijna niet. Ik heb ze vandaag bezig gezien: pffffttt... Die pony is dodelijk vermoeiend...

Ik heb er na een keer of vijf een halstertouw aangedaan en haar gewoon meegesleept. Toen mevrouw doorhad dat ze gewoon moest luisteren, is de verzorgster afgestapt (die had t even helemaal gehad) en ben ik er opgestapt. Helaas: poeslief... Geen stap fout. Ik ben overal halt gaan houden, erf op, erf af, gedaan alsof we weer weg zouden gaan en tante Dunja vond het gewoon leuk!

Ik heb echt nog nooit problemen met haar gehad, ze is wel eens wat speels aan de longe ofzo, maar dat was t dan ook wel.

Iemand nog ideeën wat onze verzorgster kan gaan doen? (ik wil iig met haar met parelli beginnen)

Maar andere ideeën zijn ook van harte welkom. Ik gun Dunja namelijk echt haar leuke buitenritjes, en de vezorgsters ook!

MaritB

Re: Oh, waarom doet die domme pony toch zo...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:15

Beginnen met probleem bij jezelf of wie dan ook te zoeken IPV je pony.
Van je topic titel gaan mijn nekharen overeind staan.

Als je wil starten met Parelli, zul je zelf ook wel inzien dat het paard nooit de schuldige is.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 22:40

Okay, aparte reactie...
Uiteraard snap ik dat de oplossing bij de ruiter ligt, ik vraag toch ook om tips voor de verzorgster?

Goed, anyone else?

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:58

als het zoon liefe pony is waarom die domme titel (oh,waarom doet die domme pony toch zo...?)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:04

Misschien eerst aan de hand het erf aflopen en zodra je ver genoeg ben erop stappen? Ik weet niet hoe ze dan aan de hand zou reageren. Misschien gaat ze terug voor vriendjes? Evt. een ander paard mee op pad nemen als die mogelijkheid er is? :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:04

sourih schreef:
als het zoon liefe pony is waarom die domme titel (oh,waarom doet die domme pony toch zo...?)

Yep, ben ik het mee eens. Dat had je beter even anders kunnen aanpakken.

Eehm.. het lijkt erop dat je paard een spelletje met je verzorgster aan het spelen is.

En dan nog iets hé?
Laat jij je verzorgster alléén op bosrit gaan terwijl je paard staakt?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:11

Gineke schreef:
Okay, aparte reactie...
Uiteraard snap ik dat de oplossing bij de ruiter ligt, ik vraag toch ook om tips voor de verzorgster?

Goed, anyone else?

Appart noem je,

Dat vind ik ook. Je pony is verre van dom...

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:23

(Die titel is haar eigen zaak, ze vraagt hier naar oplossingen, niet naar reacties op de titel.
Ik kan best wel begrijpen dat 'die domme pony' er gewoon uit frustratie staat.)

Ik heb dat probleem ook met mijn verzorgpaard. Ik kan niet alleen met haar naar buiten gaan want dan stopt ze na 20 meter en rent ze gewoon terug in vole galop.

Ik ga nu altijd met een ander paard mee buiten rijden, en dan heeft ze hier geen last van.
Ik denk dat bij mijn verzorgpaardje het probleem ligt bij een gebrek aan vetrouwen.
Ze vertrouwt me niet genoeg en denkt dat ik daarom 'de weg niet zal kunnne wijzen' en met dat andere paard voelt ze zich dan beter. Snap je?

Ik ben nu begonnen met VD en veel grondwerk zodat ze me meer gaat vertrouwen!
De laatste tijd heb 'k nu niet meer geprobeerd om alleen buiten te gaan rijden omdat de eigenaar eerst zeker wil weten dat ik haar aan ga kunnen (ze is nogal sterk). Maar ik rij nu gewoon veel in de piste en ga veel wandelen aan het halster.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:28

TS, zelf vraag hier; waarom stuur je die verzorgster + paard wat bij haar lastig is alleen op pad?

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 23:41

Ja, natúúrlijk is die pony heel slim! Dat snap ik ook wel. Maar ze zou een hoop meer leuke buitenritjes kunnen maken als ze gewoon even meewerkt.
En nee, ik ben al een aantal keer mee naar buiten geweest en toen ging t prima, alleen nu bleek dus dat als ze een klein rondje om gaat zonder mij, het niet verder komt dan een klein eindje straat.

Ze speelt inderdaad een spelletje, maar ik ben we gewoon af aan t vragen wat de verzorgster kan doen. Ze kan rijden, daarnaast heeft ze les, Dunja doet ook moeilijk bij de andere verzorgster en ik kan niet iedere keer mee als ze naar buiten gaat.

@loretteeee: ja, ik heb ook al gezegd dat als ze naar buiten gaat en het op wat voor manier dan ook niet vertrouwd, ze af moet stappen en altijd een halstertouw meenemen. Helaas geen mogelijkheid om ander paard mee te nemen, de andere pony is te onervaren (moet nog doorgereden worden) en heeft nu een veulen aan de voet, met dat doorrijden wachtem we dan ook nog even tot t voorjaar.

@TTessa: bedankt, indedaad, ik zou het zo fijn vinden als ze gewoon allemaal gezellig en leuk tegen elkaar konden doen, en de verzorgster is echt een leuke meid die alleen t beste met de pony voor heeft.
Ik denk ook idd dat Dunja haar niet vertrouwt of niet serieus neemt, een vd twee of allebei. Thanx voor je tips.

@elineb: dat hebben we nu dus zonder mij geprobeerd in een klein rondje terwijl ik op stal zat te wachten. Als ik meefiets gaat t prima, maar ik kan er niet altijd bij zijn..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:45

Gineke schreef:
Maar ze zou een hoop meer leuke buitenritjes kunnen maken als ze gewoon even meewerkt.

Zo werkt het helaas niet met paarden :D

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 00:17

Pffff... I know...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:24

met zo'n titel vraag je om problemen , dat bewijst dat je niet begrijpt hoe een paard denkt, de fout zit hier heel duidelijk bij die verzorgster, en wat kan die eraan doen, tjaaaa wat denk je - Les volgen natuurlijk. Eigenlijk ben je nu bezig een goeie pony te verknoeien.

TTessa schreef:
(Die titel is haar eigen zaak, ze vraagt hier naar oplossingen, niet naar reacties op de titel.
Ik kan best wel begrijpen dat 'die domme pony' er gewoon uit frustratie staat.)

Ik heb dat probleem ook met mijn verzorgpaard. Ik kan niet alleen met haar naar buiten gaan want dan stopt ze na 20 meter en rent ze gewoon terug in vole galop.

Ik ga nu altijd met een ander paard mee buiten rijden, en dan heeft ze hier geen last van.
Ik denk dat bij mijn verzorgpaardje het probleem ligt bij een gebrek aan vetrouwen.
Ze vertrouwt me niet genoeg en denkt dat ik daarom 'de weg niet zal kunnne wijzen' en met dat andere paard voelt ze zich dan beter. Snap je?

Ik ben nu begonnen met VD en veel grondwerk zodat ze me meer gaat vertrouwen!
De laatste tijd heb 'k nu niet meer geprobeerd om alleen buiten te gaan rijden omdat de eigenaar eerst zeker wil weten dat ik haar aan ga kunnen (ze is nogal sterk). Maar ik rij nu gewoon veel in de piste en ga veel wandelen aan het halster.

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:26

moelly schreef:
sourih schreef:

Yep, ben ik het mee eens. Dat had je beter even anders kunnen aanpakken.

Eehm.. het lijkt erop dat je paard een spelletje met je verzorgster aan het spelen is.

En dan nog iets hé?
Laat jij je verzorgster alléén op bosrit gaan terwijl je paard staakt?

sluit ik me bij aan..

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:47

Gineke schreef:
Ja, natúúrlijk is die pony heel slim! Dat snap ik ook wel. Maar ze zou een hoop meer leuke buitenritjes kunnen maken
Ze speelt inderdaad een spelletje, maar ik ben we gewoon af aan t vragen wat de verzorgster kan doen. Ze kan rijden, daarnaast heeft ze les, Dunja doet ook moeilijk bij de andere verzorgster en ik kan niet iedere keer mee als ze naar buiten gaat.

@elineb: dat hebben we nu dus zonder mij geprobeerd in een klein rondje terwijl ik op stal zat te wachten. Als ik meefiets gaat t prima, maar ik kan er niet altijd bij zijn..

waar komen al die dooddoeners over dat op les gaan toch vandaan? en doe eens niet zo moeilijk over die topic titel...
Kan de verzorgster hier misschien een keer mee bezig in de les (dus het erf af met de instructrice erbij)?
Spoiler:
het is btw zo'n lieve pony... waar kan je al moeilijk over doen

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:29

Ik weet niet of de verzorgster nu alleen het bos in gaat, maar ik zou een keer een ander paard mee laten gaan. Als deze braaf het bos in loopt is er een grote kans dat de haf meeloopt. Blijkbaar ben jij een stuk duidelijker voor haar en heeft de verzorgster minder overwicht, maar als de pony een andere pony kan volgen gaat het meestal een stuk beter.
Mijn pony hinekte ook een hoop bij zijn eerste buitenritjes, gewoon omdat hij niet gewend was alleen te zijn op onbekend terrein.

TS bedoelt het vast niet erg vervelend en snapt vast wel dat de pony niet dom is, maar gewoon zich als een pony gedraagt. Als de helft op de titel gaat reageren ga je wel erg off topic. Reacties plaatsen om haar te helpen zijn denk ik nuttiger.

Edit: ik zie nu dat ttessa oom zoiets opschreef. Ik sluit me bij haar aan.
Laatst bijgewerkt door BeFearless op 31-12-11 01:38, in het totaal 3 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:34

Je noemt in je topictitel het willen beginnen met Parelli. Ik vind dat klinken als een goed plan. Wellicht kan je verzorgster dan ook meedoen? :)

En het is absoluut niet onrespectvol bedoeld, maar bedenk jezelf ook dat jij aansprakelijk bent als er iets misgaat als de verzorgster bij je pony is.

En BeFearless, ik denk dat er zeker reacties geplaatst zijn om haar te helpen, maar die kunnen tegelijk nog wel kritisch zijn. :) Met opbouwende kritiek lijkt mij niet veel mis. :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:41

Wat doe jij anders dan de verzorgster?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 07:13

Welkom in de Haflingerwereld :D
De Haf doet het, omdat het werkt. De verzorgster zal dus heel consequent moeten zijn. Al vanaf het moment dat ze het halster omdoet en het paard uit de wei/stal haalt. Niets accepteren. En dat is oooooo zo moeilijk, omdat Haflingers heel lief kunnen kijken. Maar geef ze een vinger en ze nemen de rest van je arm. haha.
Jij bent blijkbaar veel consequenter en daarom geeft het bij jou (nog) geen problemen.
Dus aan de slag met consequent en duidelijk zijn voor de verzorgster en voorlopig op weg helpen, want zolang de verzorgster onzeker is of ruimte geeft, blijft dit doorgaan en je wilt geen ongelukken.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 07:41

Waarschijnlijk is de verzorgster nog niet toe aan een buitenrit,laat ze eerst maar eens wat meer aan elkaar wennen binnen het terrein en kun je van het voorjaar altijd nog zien of ze er klaar voor is.
Waarschijnlijk is het kind toch wat angstig en voelt de pony dat,ook is het beter dat ze er niet alleen op uit trekt,dus of iemand mee met de fiets of andere pony en anders niet!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 08:45

DE pony heeft blijkbaar niks met de verzorgster, of miss is de verzorgster wel te hard met rijden, want een pony steigert en bokt nooit zomaar er is een rede en ik zou een andere verzorgster zoeken als mij paard zo aangaf het met deze niet te willen, tenslotte moet het dier ook plezier en vertrouwen hebben in de gene die op zijn rug zit.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:35

Gineke schreef:
Ik heb er na een keer of vijf een halstertouw aangedaan en haar gewoon meegesleept. Toen mevrouw doorhad dat ze gewoon moest luisteren, is de verzorgster afgestapt (die had t even helemaal gehad) en ben ik er opgestapt. Helaas: poeslief... Geen stap fout. Ik ben overal halt gaan houden, erf op, erf af, gedaan alsof we weer weg zouden gaan en tante Dunja vond het gewoon leuk!

Hier had juist jouw verzorgster door moeten zetten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:40

Ik denk dat de verzorgster eerst consequenter moet worden. Inderdaad wat Yvonnedv zegt: nu heeft ze ook weer d'r zin gekregen..

yenthle1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:43

yvonnedv schreef:
Gineke schreef:

Hier had juist jouw verzorgster door moeten zetten denk ik.

denk ik ook

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:18

passieAppel schreef:
Ik denk dat de verzorgster eerst consequenter moet worden. Inderdaad wat Yvonnedv zegt: nu heeft ze ook weer d'r zin gekregen..

Al eens bedacht dat een paard zo niet denkt??
Een paard denkt niet aan de zin krijgen maar aan overleven, wat moet je met iemand op de rug waar he geen klik of vertrouwen in hebt?

Denk dat de verzorgster eerst een sop een andere manier kennis moet maken, het ene paard is het andere niet ik heb er ook een aantal waar je niks mee kan doen als ze je niet kennen of vertrouwen, kan je het paard wel de schuld geven maar de schuld ligt bij de ruiter in dit geval.