Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Mousmous schreef:Heel simpel, martingale eraan, en vaak naar het bos gaan. Hoe vaker je gaat hoe meer ze er aan went en het nieuwe eraf is.
Dan vind ze het nog steeds harstikke leuk, maar de houding van 'lang leve de lol, en de vaart erin", wordt dan hoogstwaarschijnlijk minder.
ik zou hier persoonlijk ook gewoon een pelham gebruiken, mits ongebroken. Dan kun je zoveel mogelijk op het trensbit rijden, wanneer nodig kun je de onderste teugel even aanhalen die dus voor een hefboomwerking zorgt. Na een tijdje zal het wel beter gaan en kun je misschien terug overstappen op een normaal bit.
)
), dan gaat de turbo aan. Ze had altijd een simpel trensje, maar dan zag ik elke boom van dichtbij, waren mijn handschoentjes zo snel versleten dat ik elke week wel nieuwe kon kopen en was ik het na een half uur wel weer zat. 
), maar dan biedt ik altijd een rondje in het bos aan, mét trensje. In de bak zit de basis er trouwens goed in hoor, dan is ho direct ho, maar in het bos?
Ashkerlon schreef:Een combinatie-hoofdstel tussen hack en gewoon bit bestaat waarschijnlijk niet?
Mette schreef:Euhh mijn paard gaat uit zichzelf beginnen met zijgangen, draven op de plek en achteruit lopen, omdat ze zo loopt te drammen. Met een trensje, waar ik overigens wel gewoon mee in de bak rij, is dit niet tegen te gaan. Voltes rijden werkt wel, maar ik heb geen zin om de complete buitenrit rondjes te draaien. En daarbij heb ik ook geen zin om de hele tijd een trens door haar mond te gaan trekken. Met hackamore gaat het gewoon goed.
Paard is braaf = baas is blij = losse teugel
Paard gaat drammen = baas niet zo blij = ophouding
Op het moment dat ze rustig loopt dan heb ik mijn teugels los, en voelt ze dus niks van de hackamore (oke, dat dat ding om zit, maar verder heb ik er geen druk op)
En daarbij ben ik in het bos om te ontspannen (en mijn paard ook), om een keer níét te werken, dus dan ga ik niet de hele tijd allemaal oefeningen van haar vragen.
Mousmous schreef:@ ikke
Hoezo 'dream on....' ??????
Zo'n opmerking slaat nergens op en is ook nergens voor nodig.
Ik heb volop ervaring met dit gedrag, en dit gedrag is ook niets bijzonders en heel vaak voorkomend, zoals heel veel problemen die hier op bokt voor een oplossing terecht komen.
Daarbij, zolang het paard zich sterk maakt en je de blaren op je handen rijd, dan kan een martingale dus wel helpen, dan zet je hem gewoon strakker.
Misschien niet het hele juiste gebruik van een martingale, maar je krijgt dan ook een soort hefboomwerking, en het blijft vriendelijker dan de bitten die hierboven beschreven zijn.
NeverGiveUp schreef:Dat ís gewoon niet zo, dat paard gaat niet wennen ookal ga je elke dag. En met hulpmiddelen slecht gebruiken kan het zelfs nog erger worden.
Als een paard zo druk is, zijn rechterhersenhelft gebruikt let hij niet meer op jou en denkt niet meer na,
en zo'n paard kan je niet tegen houden maar die moet je afleiden met duidelijke opdrachten en grenzen.