Tong naar buiten, ontspanning of protest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Tong naar buiten, ontspanning of protest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 21:39

Ik reed eerst wel eens op een pony en die liep altijd erg moeilijk voorwaarts en ontspannen tegelijkertijd.
Het was altijd óf voorwaarts, óf ontspannen, maar het liefste geen van beide.

Na veel trainen kreeg ik hem zover dat hij het allebei deed, ik was echt super trots natuurlijk.
Alleen was het enigste rare, elke keer al liep hij zo en luisterde hij perfect, gooide hij zijn tong naar buiten.

De één zegt dat het een teken van protest is, maar ik heb hem nog nooit zó perfect en ontspannen zien lopen dan op het moment dat hij zijn tong naar buiten zwiebert.. Hij luistert op dat moment ook echt super, wat normaal ook een groot probleem is.

Wat vind jij?
Graag een goede ondersteuning van je mening!
Ben erg benieuwd!

Schoentje

Re: Tong naar buiten, ontspanning of protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:56

in principe betekend de tong naar buiten gewoon verzet. Waarschijnlijk vind je paard het bit niet fijn in de mond liggen en drukt het op de tong. Door z'n tong naar buiten te doen gaat hij de druk uit de weg en vind hij het bit prettiger liggen in de mond, waardoor hij kan ontspannen.
Probeer dus eens een bit met meer tongvrijheid en kijk of het dan anders is.
Maar bij veel paarden is het een gewoonte geworden om zo te lopen, dat is dan bijna niet meer op te lossen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:01

RT-P

Honestly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:42

Een paard wat ik van de manege ken, loopt ook met zo'n groot lap vlees uit zijn mond ;) Ook al verschillende bitten geprobeerd (welke weet ik niet precies) maar bij hem is het ook een "gewoonte" geworden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:43

Als het ontspanning was, liepen ze in de wei ook wel allemaal met de tong naar buiten ;)

Tong uit de mond is in de meeste gevallen een aanleuningsprobleem.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:45

Een paard wat zijn tong uit de mond laat hangen laat zien dat er ongerief in het spel is. Dit ongerief komt voort uit het feit dat het paard pijn heeft door bijvoorbeeld een slecht passend bit, achterstallig gebitsonderhoud of een harde handhouding of het paard snapt de hulp(en) van de ruiter niet omdat deze tegenstrijdig of onduidelijk zijn.

Zodra de tong eruit hangt is het paard dus van deze druk af en zal het tijdelijk weer ontspannen lopen, totdat de 'nieuwe' onjuiste druk ook weer tot pijn lijdt.

Mogelijke oplossingen: Tandarts, goed passend bit, correcte handhouding, correcte hulpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:37

Tong uit de mond is zeker gene ontspanning, het kan ook komen als het paard rug problemen heeft een slecht passend zadel enz,

Dat hij naar jou gevoel beter luistert naar je als hij zijn tong eruit laat hangen is eigenlijk heel sneu, het dier heeft geen andere keus en door de tong uit de mon dte laten hangen komt hij wat onder de druk/pijn uit.

Miss rij je wel met te harde hand dan moet je bedenken dat de tong een spier is die de druk tegen wil gaan en ook kan gaan verzuren en er dan ook geen keus is voor het dier om de tong er uit te laten hangen en zich totaal overgeeft aan de ruiter, dus ook niet erg respect vol om zo door te blijven rijden dan, zoek de oorzaak, rij eens zonder bit of zonder zadel .

Als het een gewoonte is geworden dan kun je dat met heel veel geduld en gevoel toch wel oplossen, want neem aan dat hij in de wei niet zo loopt, dus er is wel wat aan te doen , en je zegt dat hij het is gaan doen na veel training , dus jou training is ergens fout gegaan, of je zit of je hand, laat ook eens een fisio kijken en het dier een keer laten masseren

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:40

Sonja schreef:
Als het ontspanning was, liepen ze in de wei ook wel allemaal met de tong naar buiten ;)

Tong uit de mond is in de meeste gevallen een aanleuningsprobleem.

Toch kan het wel degelijk een vorm van ontspanning zijn. Die van mij doet het als hij heel relaxed is met uitstappen na een training. Wanneer ik aan het rijden ben heb ik nog nooit zijn tong eruit gezien dus met een aanleuningsprobleem heeft het in mijn geval niets te maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:50

Het zijn niet alleen aanleuningsproblemen die een rol spelen, maar veel meer factoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:20

Moi22, sorry dat ik je tegenspreek zonder jou of je paard te kennen, maar ls mijn paard na een training bij het uitstappen haar tong naar buiten gooit, dan neem ik dat mijn trainer én mezelf kwalijk, want dan is er daarvoor toch écht iets niet goed gegaan...

Misschien dat jij die éne uitzondering hebt die echt uit ontspanning en tevredenheid met die waslap naar buiten gaat lopen, maar ik denk toch dat de kans dat hij wat anders wil vertellen iets groter is.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:25

Sonja schreef:
Moi22, sorry dat ik je tegenspreek zonder jou of je paard te kennen, maar ls mijn paard na een training bij het uitstappen haar tong naar buiten gooit, dan neem ik dat mijn trainer én mezelf kwalijk, want dan is er daarvoor toch écht iets niet goed gegaan...

Misschien dat jij die éne uitzondering hebt die echt uit ontspanning en tevredenheid met die waslap naar buiten gaat lopen, maar ik denk toch dat de kans dat hij wat anders wil vertellen iets groter is.

Dat denk ik ook :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:28

moi22 , ik spreek je ook tegen geen enkel paard hoort de tong uit de mond te laten hangen ook niet na de training, miss jezelf eens afvragen hoeveel druk je geeft op de tong en bedenk dan dat hij de tong kan laten hangen doordat hij verzuurt is en dus erg moe en dan dat dat de rede is dat hij de tong eruit laat hangen,het is niet normaal in elk geval.

Miss ook eens iemand mee laten kijken als je aan het rijden ben, waar heeft het paard de tong, kan heel goed zijn dat jij het niet kan zien maar dat hij uit bescherming van de lagen zijn tong toch een kant op legt waar het hem zeer doet of in elk geval niet prettig aanvoelt, het is tenslotte ijzer wat hij in zijn mond heeft , wees je daar erg bewust van met de hulpen die je geeft een paard rij je niet op het bit tenslotte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:39

Hoeft niet eens te zijn dat er met teveel druk gereden wordt, kan ook kwestie van scherpte aan kiezen zijn wat zeer gaat doen onder het rijden, of bv een tongbeen wat losgemaakt moet worden door de osteopaat.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:43

Ik heb n zeer vriendelijk bitje en hoef maar heel weinig hulpen te geven met mijn handen. Mijn instructrice let ook op een stille, vriendelijke hand en bemoeit zich ook met het harangement dus als daar iets mis mee is weet ik het wel. Verder laat ik ook jaarlijks een complete haranchementscheck doen door een goede zadelmaker en ook zijn gebit komt netjes aan de beurt.

Als mijn paard zijn tong uit steekt, steekt hij zijn tong dan overigens niet helemaal uit zoals je vaak ziet maar ongeveer een cm, dit doet jij ook als hij relaxed op de poetsplaats staat voor of na het rijden, zonder bit in. Vandaar toch echt mijn overtuiging dat het niets met aanleuning te maken heeft

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:52

Ja ik zat ook aan het tongbeen te denken, er zijn zelfs paarden die zo grof gereden worden dat het tongbeen breekt en dan kunnen ze de tong niet meer binnen laten ook in rust niet.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:03

Klinkt op zich aannemelijk maar ik rijd mijn paard niet grof dus geloof nooit dat zijn tongbeen gebroken is. Krijg altijd complimentjes dat ik zo'n fijne aanleuning heb. Rijd z2 dus met aardig wat oprichting en geloof niet dat dat bij een tongbeenprobleem zo makkelijk kan. Verder heb ik bij ons in de kliniek ook geleerd dat er met tongbeenproblemen meer verschijnselen zijn zoals hoofdschudden bijv. en die heeft hij allemaal niet.

Verder kan hij zijn tong wel gewoon binnenboord houden maar soms en dan jiust in ontspanning doet hij het gewoon niet.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:07

Het tongbeen kan niet breken of beschadigen door inwerking van de trens; wel door lomp hard aan de tong te trekken om in de mond te kijken.
Bijna alle vormen van tong uitsteken vinden zijn oorsprong in het gebit en met name scherpe punten op de kiezen in de onderkaak. In jou geval zou een second opinion denk ik geen kwaad kunnen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:11

Op Eurosport van de week, zag ik bij het springen in London, ook 2 paarden met de tong uit de mond. Die paarden zijn daar ook bekend mee en doen dat altijd.
Maar ik kan me niet voorstellen, dat het bij die paarden door het gebit komt?
Tenminste, lijkt mij dat bij die paarden dit allemaal heel goed wordt bijgehouden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:27

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:33

mika11 schreef:
Op Eurosport van de week, zag ik bij het springen in London, ook 2 paarden met de tong uit de mond. Die paarden zijn daar ook bekend mee en doen dat altijd.
Tenminste, lijkt mij dat bij die paarden dit allemaal heel goed wordt bijgehouden?

Ja dat is mij ook opgevallen, er liep er een met de tong echt héél ver er uit.
Ik neem aan dat, zeker bij deze toppaarden, het gebit ok is, maar in het heetst van de strijd wordt er soms niet zo netjes gereden EN zeker dat soort paarden worden soms echt super heet tijdens het parcours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:37

mika11 schreef:

Als je ziet hoe hoog de druk daar soms oploopt en hoe er af en toe aan die bitten gehangen wordt, verbaast dat me eerlijk gezegd niet echt.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:55

Ik heb net een aantal reacties gezien over dat een paard in de wei niet met zijn tong naar buiten loopt, maar hebben jullie ooit een paar nageeflijk zien lopen in de wei dan? ik niet in ieder geval? Als mensen fotos willen zien moet je even een berichten sturen, dan kan je misschien ook beter keuren? Ik zal zeggen dat ik niet met strenge hand rijd, soms op moment opnames misschien, maar dat heeft iedereen wel denk ik? Heb fotos klaarliggen voor de mensen die me willen helpen hiermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:03

Ik wil gerust ff met je meekijken met je foto's, maar ben bang dat dat teveel momentopname is en dat het verstandiger is om ff met je tandarts te kijken of in de mond alles goed is en je bit comfortabel is voor die mondvorm. Als daar niets uitkomt ff checkje door osteo, en/of toch even een keer iemand (anders? Frisse kijk?) mee laten kijken met je rijden.

BoktLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:08

Sorry maar ik geloof wel degelijk dat paarden als ze ontspannen zijn hun tong naar buiten kunnen steken.

Mijne doet het tijdens het rijden en ook in de paddock (als hij niks hoeft). Hij is volledig nagekeken en kliniek zegt ook dat het kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:55

BoktLover schreef:
Sorry maar ik geloof wel degelijk dat paarden als ze ontspannen zijn hun tong naar buiten kunnen steken.

Mijne doet het tijdens het rijden en ook in de paddock (als hij niks hoeft). Hij is volledig nagekeken en kliniek zegt ook dat het kan.

Het enige paard wat ik kende die dit deed had een (gedeeltelijke) verlamming van de tong.