puber vind alles "eng"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

puber vind alles "eng"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 12:38

Ja dat is wat mijn lieftallige zwarte parel nu doet.

ik zal 'm even voorstellen;
/3
Urias, Fries, Ruin ( laat geruind bijna 4 jarige leeftijd ) in maart word hij 6 jaar, loopt in zn hoofd een jaar achter.

Wat hij nu al een aantal weken doet, is alles eng vinden in de bak. :\ Zo kan ik 1 hoekkant van de bak niet langs komen, daar is altijd iets 'engs'. Nu heb ik al van alles geprobeert om 'm hier langs te krijgen, maar niks helpt. Ik ben gaan praten als brugman, :7 maar dit hielp niet. Ik heb een aantal x wat harder aangepakt en een tik op zn hals gegeven dat, ook dit hielp niet.

Als ik nou afstap en er naast loop, dan loopt meneer er gewoon langs alsof er niks aan de hand is :') 8)7
Maaaar stap ik nou op, dan is dat feest gelijk weer voorbij -O-

Op stal is die nog redelijk rustig, hij probeert zo nu en dan als die al klaar staat en ik mijn cap op aan het doen ben, een andere kant op te lopen, bijt zo nu en dan eens in mn rug als ik aan het poetsen ben.

Meiden wat moet ik hier nu mee? :\
Normaal rijden gaat niet, omdat hij dus die hoeken aan die kan niet door wilt, en dus plat door de bocht gaat met zijn hals erop en hoog opgooiend met zijn benen := ( zo "eng" is het dus! :O )
Tips om mn puber er wel langs te krijgen?

Anoniem

Re: puber vind alles "eng"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:46

De aandacht verleggen. Nu richt je je waarschijnlijk (on)bewust op de enge hoek. Dit moet je juist niet doen, neem een aandachtspunt bijv als je een volte aan die kant wil rijden leg jij je aandacht op het middenpunt en daar concentreer je je op daar wil je hem mooi omheen krijgen. Je kijkt vooral niet naar de enge hoek. En dan zet je hem aan het werk flink inbuigen, tempoverschillen, volte openen en sluiten en er voor zorgen (kan je aan de oren zien) dat die constant de aandacht bij jou houdt. Zodra de aandacht afdwaalt vraag je weer iets nieuws. Je mag daarbij rustig een tikje geven al zijnde he even opletten jij!

Ik rijd ook en merrie die altijd alles eng vind met name de hoek van de kantine en sinds ik het zo oplos is er niks meer aan de hand :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:50

Hoe ontzettend herkenbaar. :')
Ik rijd een friese merrie van 6 jaar, en bijna precies dezelfde problemen als jij hebt met JOUW fries. (Het zal wel in het ras zitten, haha) Met haar niks aan de hand met opzadelen, poetsen ect, maar zodra je erop stapt..
ALLES is eng. ALLES. De (buiten)bak, daar is ze natuurlijk nog noooooit geweest *kuch*, de hoek linksachterin zit helemaal vol met bakkabouters, en als er een takje in het zand ligt dan gaat ze vol op de rem, schitterende noodstop met sliding en al, en wil ze er niet meer langs.
Wat ik dan doe is wat meer teugellengte geven, aansporen. Dan probeert ze er omheen te lopen of de andere kant op te draaien, dat verhinder ik dan weer met mn benen. Als ze het toch voor elkaar krijgt om om te draaien oid, dan draai ik dr doodleuk weer terug. Heel veel tegen dr praten, been been been, en vooral: laten merken dat je álle tijd van de wereld hebt.
Uiteindelijk geeft ze het wel op na een rondje of 3.
Maar ach.. zolang ik erom kan lachen, vind ik het allemaal prima, zolang ze er ook maar weer mee stopt. :D

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:03

Ook herkenbaar bij mij! Het paard waar ik op rijd, is bijna 5 jaar. Overal waar ik rij is wel een 'enge hoek'. Op een gegeven moment was het rijden echt niet leuk meer... Ik was alleen maar bezig met die hoek en ik kreeg haar amper de bak fatsoenlijk langs en ik kwam niet aan rijden toe.

Zoals Yvank_ al zei; de aandacht verleggen! Je paard lekker bezig houden en zelf niet naar die hoek kijken. Het klinkt heel makkelijk zo, maar volhouden en niet opgeven is de gouden tip. Ik kan mijn paard nu langs die hoek krijgen en nog voel ik de spanning dan bij haar, maar ik krijg haar er wel langs en kan eindelijk fatsoelijk rijden *\o/* .

Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:04

Als eerste, een flinke ram met je elleboog geven als hij in je rug bijt, dat mag gewoon niet.
En in de bak, als hij wil klieren of wegschieten kun je hem ook nog eens stilzetten, gewoon erop zitten en laten staan, ookal duurt het een uur, pas als hij er gewoon langs gaat dan weer aan het werk zetten. Kliert hij weer dan weer stilzetten en dom blijven staan.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:07

Wat werkte bij mijn vorige bijrijdpaard is "stevig" rijden. In een flink tempo door rijden, vooral niet op de rem trekken. In het begin zal het lastig zijn om toch te rijden, maar na een paar keer rijden heeft je paard het door dat het geen zin heeft. Je gaat de meest rare figuren rijden, veel tempowisselingen. Je "eist" als het ware complete aandacht van hem. Succes!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:08

Ik ga mee met wat bigone schrijft, werkt bij mijn wapperige Arabier als een trein. Die van mij schiet steeds weg, zodra hij dat doet zet ik hem stil, wacht tot hij ontspant en weer door. Daar wordt ie uiteindelijk zo gek van dat ie dat wegschieten wel uit z'n hoofd laat! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:16

Het werkt meestal het beste om idd niet te focussen op het probleem, onbewust ga je er toch aandacht aan geven en gaat het paard op jou reageren. Aan de hand ziet het paard jou als leider, blijkbaar onder het zadel niet en doordat jij gespannen raakt in die hoek gaat hij op jouw intuitie af.

Dus wat ik aanraad is richting de enge hoek voltes rijden, steeds iets dichter naar de hoek toe, en focus je hierbij op het rijden van de volte, stelling en buiging, hou zijn aandacht erbij. En doe dit in draf, zodat je zoveel mogelijk voorwaarts kunt blijven. Zodra hij wilt gaan kijken en zijn oren naar voren gaan vraag je hem er weer doorheen naar stelling, hij moet op jou letten, hij moet op jou focussen. Je mag hier best een hele tijd over doen maar je moet steeds iets dichterbij willen gaan zonder spanning, rijd je volte, kijkt hij, rijdt je m nog een keer op dezelfde plek, pas als hij op die plek ontspannen is rijd je iets dichter naar de hoek toe, kijkt hij, vraag je zijn aandacht, pas als hij ontspannen voelt gan je weer iets dichter naar de hoek toe.

En zo verder. Je kunt ook overgangen rijden om hem alert te houden. Hij moet dus echt op jou gaan letten en focussen op de oefeningen die jij hem geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:20

mwehe, mijn fries deed dit ook héél erg toen ze 6 was. Inmiddels is ze 12, en is het niet meer zo :D (hoewel ze nog steeds over schaduwen heenspringt, en ze niet in haar eentje op buitenrit kan bv. -O- Maargoed, in de bak is alles ok) Puberteit weet ik zo net nog niet.... Dan heeft het erg lang geduurd iig :P

Wat bij haar heel erg hielp was idd voltes rijden en openen. Steeds een beetje dichterbij het 'enge' gedeelte gaan. Niet in één keer, huppa er op af, maar steeds een beetje dichterbij! De eerste keer zal het niet meteen lukken, maar als je het blijft herhalen zal hij het steeds minder eng gaan vinden. Ik moest het wel iedere keer als ik ging rijden blijven doen, want als ik er weer in eens op af ging gin het weer mis.
Op mijn eerste stal was er een gaatje in de binnenbak waar nog wel eens zonnestralen door heen vielen..... Dat is nooit helemaal goed gekomen := Maar op een gegeven moment konden we er iig langs.

Nog steeds is het een schijterd overigens, je merkt echt wel spanning in bepaalde delen van de bak (terwijl ze al 2 jaar hier staat oid. en ze is 12 := ) Het is ook wel gewoon een beetje haar aard vrees ik := Heel anders dan mijn eerste poown die overal vrolijk langs reed...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-11 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:25

welkom in de pubertijd. :Y)

tips genoeg hier en denk maar zo,het is een fase die ook weer over gaat. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:27

Waarom denken mensen dat paarden ook puberen? :')

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 17:31

Bedankt dames! Vandaag in de sneeuw had meneer nérgens last van :(:) Waarschijnlijk kon die de bakkabouters niet zien :')
Ik ga in ieder geval de tips mee nemen en kijken wat werkt voor ons.
Gelukkig ben ik dus niet de enige :Y)

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:20

Haha, opzich wel een bekent probleem ook bij mij! Wie is de vader van alle friezen die hier voorbij zijn gekomen? Want misschien ligt het daaraan haha!
Nee mijn fries is nu 7 en die kan nog steeds heel explosief opeens zijn! En dat is ze de laatste tijd bij de staleigenaren ook helaas zo. (al denk ik dat daar ook meer aan de hand bij is.. Want bij mij is ze aan de hand, op stal en tijdens het poetsen altijd braaf!) Maar bij mij is het zo dat als ze iets eng vind en ik loop naast haar, dan vertrouwt en steunt ze heel erg op mij. En op de een of andere manier heeft ze dit vertrouwen niet als ik erop zit?
Misschien is dat bij jou dan ook het geval?
Wat ik altijd doe; als ik merk dat ze gespannen raakt van iets wat ze eng vind, ga ik stappen en laat ik haar even er naar kijken en ondertussen gewoon geruststellen enz! En dan is het vaak 2 a 3 keer nog schrikken of angstig er langs lopen en gaat het daarna weer goed :).
En tuurlijk het gaat niet altijd zo makkelijk, maar vaak lukt het wel! Moet wel zeggen dat het ook wel per dag verschilt!

Nog wel even een vraagje; hoevaak rij jij en hoevaak doe jij iets met hem? Niet als gemene vraag bedoelt, maar als hij bijvoorbeeld iedere dag onbeperkt ruwvoer krijgt en ook nog 2 kilo brok bij wijs van, dan zijn ze vaak wel onrustiger!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:44

Ik rijd 4x in de week met 'm en ik longeer 'm 1 x. Dus hij krijgt wel genoeg beweging. Ook staat die overdag in de paddock ca 2 uur.

Maar het geruststellen heb ik vaak genoeg geprobeert. De ene x werkt het, de andere x lijkt t wel een spelletje voor 'm. Af en toe zou ik wel is willen dat die kon praten :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:47

Geruststellen heeft geen zin, dan merkt het paard juist dat er wat is.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:55

Joolien schreef:

Nou bij mij werkt dat wel degelijk hoor? :')
Zodra ze mn stem hoort en ik geruststellend tegen haar praat is ze veel eerder geneigd om gewoon door te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:58

Die van mij denkt dan altijd aha ik had gelijk het monster van Loch ness zit daar toch!
Ik doe niks en verleg enkel de aandacht :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:58

Liesje1611 schreef:
Joolien schreef:

Zodra ze mn stem hoort en ik geruststellend tegen haar praat is ze veel eerder geneigd om gewoon door te lopen.

Misschien omdat je haar aan die zin afleid, maar als je teveel sust kan het juist aanleiding zijn om dingen te gaan zien en angstig te worden.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:06

Citaat:

Citaat:
Misschien omdat je haar aan die zin afleid, maar als je teveel sust kan het juist aanleiding zijn om dingen te gaan zien en angstig te worden.

Ja, dat kan idd ook wel zo zijn.
En natuurlijk dat elk paard weer anders is ;)
Als ik niks doe en niet tegen dr praat dan staat ze daar, stokstijf, te staren naar de bakkabouters.
Maar zodra ik tegen dr begin te praten lijkt het net alsof ze denkt 'Ohja, jij bent er ook nog, dus het is goed? Weet je het zeker? Okeee dan na dan loop ik wel twijfelachtig door..' :')

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:12

Bij mij werkt geruststellen alleen als ze echt iets eng vinden. Wanneer het een truc is om even te kijken wie de baas ook al weer was, of om te lollen, dat merk je dan wel aan je paard, denk ik?
Dan ga je gewoon in een hoog tempo verder rijden, en veel dingen achter elkaar vragen, veel bochten veel overgangen, zodat de aandacht bij jou blijft, en je paard geen tijd meer heeft voor iets anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:13

Paarden gaan angst juist linken aan jou, als jij merkt dat je paard iets eng vind en telkens hetzelfde reageert gaan ze het na een tijd omdraaien en denken dat er iets engst is.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:15

misschien raar, maar hij doet het goed als je er naast loopt, dus waarom niet 1 persoon erop en 1 erlangs lopen?

verder tips zijn hierboven enz.. al genoemd succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:18

Max_en_Max schreef:
misschien raar, maar hij doet het goed als je er naast loopt, dus waarom niet 1 persoon erop en 1 erlangs lopen?

verder tips zijn hierboven enz.. al genoemd succes :)

Ga jij ff iemand elke keer mee laten rennen?! :')

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:42

Joolien schreef:
Waarom denken mensen dat paarden ook puberen? :')

omdat het kan misschien?????

jeannine45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:39

dit flikte mijn vorige paard mij ook altijd. als er een emmer langs de aanleuning stond dan was dat nieuw en dan wilde hij er echt niet meer langs. Ik heb dat altijd opgelost met koude grond psychologie..... Negeren, dan maar wat afsnijden wel been geven dat ie er wel langs moet. Maar vooral niet ingaan op kuren. De dingen die goed gaan belonen. Uiteindelijk gaat het over.... Echt waar.