frisheid verminderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimdegroot

frisheid verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:32

ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb een vraagje, ik verzorg sinds een week ongeveer een kwpn ruin van net 5, hij is zadelmak maar daar is ook alles mee gezegt! Nu wil ik binnenkort voor het eerst gaan rijden.. (daar zou ik eerst pas over 10 weken mee beginnen, want mn duim moest voor 10 weken int gips, kwam ik vandaag in het ziekenhuis konden ze de breuk niet zien, dus nu heb ik geen gips meer en kan ik dus langzaam aan gaan beginnen) Maar hij is ontzettend fris ookal staat hij de hele dag buiten, ik ging laatst longeren en hij wou gewoon niet meer stoppen met galoperen.. mijn vraag is dus wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat hij niet zo fris en druk meer is, en hebben jullie misschien nog wat tips hoe ik de eerste keer rijden voor hem het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:36

Hoeveel en wat voor voer krijgt hij per dag? Sommige paarden raken helemaal hieperdepiep van al de energierijke brok die ze krijgen.
Het is ook mogelijk dat hij gewoon stiekem nog niet heeft geleerd hoe aan de longeerlijn te lopen, dat zul je dan met veel rust er in moeten krijgen.
Eerlijk gezegd zou ik eerder nog langer vanaf de grond bezig gaan, hem leren kennen, wandelen, longeren, grondwerkoefeningen, zodat hij jou leert kennen en respecteren en bovenal leert vertrouwen, dan zal alles ook veel makkelijker gaan.
Daarna kun je gewoon eerst een keer een rustig stapritje maken van 10 minuten oid, en daarmee klaar.
Niet te veel pushen, niet te veel willen.
Als dat goed gaat, de volgende keer 20 minuten met een rondje draf en zo verder uitbouwen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:37

Wat krijgt hij t eten? En staat ie gewoon op de wei?
Voor dat je er op gaat zorgen dat je aan de longe al ruim voldoende controle hebt.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:39

Het wordt buiten steeds frisser en dit merk je aan de meeste paarden. Zeker met wat hardere wind wat deze week weer terugkomt. Ondanks het feit dat hij buiten komt kan hij gespannen zijn omdat hij weer aan het werk mag. Rustig beginnen en opbouwen met grondwerk en zodra hij wat meer ritme krijgt en rustiger wordt dan kun je iemand vragen of diegene het paard aan de longe wil houden (in stap) zodat je aan elkaar kunt wennen. Zelf rustig blijven en weten wat je wilt trainen, dan komt het vanzelf in orde.

Heb je ervaring met jonge paarden?

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:45

Slofje schreef:
Hoeveel en wat voor voer krijgt hij per dag? Sommige paarden raken helemaal hieperdepiep van al de energierijke brok die ze krijgen.
Het is ook mogelijk dat hij gewoon stiekem nog niet heeft geleerd hoe aan de longeerlijn te lopen, dat zul je dan met veel rust er in moeten krijgen.
Eerlijk gezegd zou ik eerder nog langer vanaf de grond bezig gaan, hem leren kennen, wandelen, longeren, grondwerkoefeningen, zodat hij jou leert kennen en respecteren en bovenal leert vertrouwen, dan zal alles ook veel makkelijker gaan.
Daarna kun je gewoon eerst een keer een rustig stapritje maken van 10 minuten oid, en daarmee klaar.
Niet te veel pushen, niet te veel willen.
Als dat goed gaat, de volgende keer 20 minuten met een rondje draf en zo verder uitbouwen.

nee dat klopt ook wel, vandaag ging het longeren al een stuk beter! Ik ben inderdaad veel bezig met hem, maar ook vooral veel poetsen en tutten, hij leert heel erg snel dus dat is mooi meegenomen, het lijkt me inderdaad verstandig om zoiezo komende maand lekker met hem bezig te zijn en nog niet te rijden! Hij krijgt trouwens per keer een halve schep biks en een hele met wortelen!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:47

Quir schreef:
Wat krijgt hij t eten? En staat ie gewoon op de wei?
Voor dat je er op gaat zorgen dat je aan de longe al ruim voldoende controle hebt.

nee, hij staat niet op de wei maar in de bak! Hij krijgt per keer halve schep biks en een volle met wortelen! Dat is inderdaad ook mijn plan, maar de eigenaar (een fokker) wil graag dat ik met hem ga rijden..

Nachtlampje

Re: frisheid verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:48

Mm, dat zou niet heel erg veel moeten zijn denk ik.
Ik denk dat je toch gewoon eerst wat grondwerk moet gaan doen, en veel longeren -en veel halthouden-.
Je kunt misschien de eigenaar gewoon uitleggen dat je eerst wat vertrouwen wil opbouwen :)

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:50

BenB schreef:
Het wordt buiten steeds frisser en dit merk je aan de meeste paarden. Zeker met wat hardere wind wat deze week weer terugkomt. Ondanks het feit dat hij buiten komt kan hij gespannen zijn omdat hij weer aan het werk mag. Rustig beginnen en opbouwen met grondwerk en zodra hij wat meer ritme krijgt en rustiger wordt dan kun je iemand vragen of diegene het paard aan de longe wil houden (in stap) zodat je aan elkaar kunt wennen. Zelf rustig blijven en weten wat je wilt trainen, dan komt het vanzelf in orde.

Heb je ervaring met jonge paarden?

heb wel ervaring met jonge paarden met grondwerk en in de omgang enzo, ga in de zomervakantie altijd naar vrienden van mn ouders voor twee weken, die rijden jonge paarden in, vooral friezen hengsten! Maar met rijden heb ik weinig ervaring met jonge paarden, wel al eerder een jong verzorgpaard gehad, die nog niet beleerd was, maar die was zo mak als een lammetje!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:51

Gefeliciteerd, hij vindt het leuk dingen met je te doen.
Gewoon niet opgeven en elkaar beter leren kennen. Begin met oefenen in stoppen gewoon in stap, heeeel vaak wel een keer of zes op een lengte. Net zo lang tot hij mee gaat werken Vervolgens in draf (minder per lengte anders gaat het niet) en pas over een paar dagen in galop. gebruik daarbij de binnenteugel en je buitenbeen. Tot die tijd, een volte en die kleiner maken doet ook wonderen, hij wordt vanzelf moe....

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:01

mrie schreef:
Gewoon niet opgeven en elkaar beter leren kennen. Begin met oefenen in stoppen gewoon in stap, heeeel vaak wel een keer of zes op een lengte. Net zo lang tot hij mee gaat werken Vervolgens in draf (minder per lengte anders gaat het niet) en pas over een paar dagen in galop. gebruik daarbij de binnenteugel en je buitenbeen. Tot die tijd, een volte en die kleiner maken doet ook wonderen, hij wordt vanzelf moe....

Dat is wel een goed idee, maar als ik ga longeren als ik geen zweep meeneem en alleen het touw eraan begint ie al te galopperen.. dan krijg ik hem alleen terug als ik de volte steeds kleiner maak..

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:04

Slofje schreef:
Mm, dat zou niet heel erg veel moeten zijn denk ik.
Ik denk dat je toch gewoon eerst wat grondwerk moet gaan doen, en veel longeren -en veel halthouden-.
Je kunt misschien de eigenaar gewoon uitleggen dat je eerst wat vertrouwen wil opbouwen :)

Ja dat ga ik ook doen, dat snapt hij denk ik zelf ook wel!

dit is hem; kimdegroot @ [ITP] Balando voor het eerst itp!

misschien kan je het een beetje zien aan zn loopje..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:17

kimdegroot schreef:
mrie schreef:

Dat is wel een goed idee, maar als ik ga longeren als ik geen zweep meeneem en alleen het touw eraan begint ie al te galopperen.. dan krijg ik hem alleen terug als ik de volte steeds kleiner maak..

Dat klopt en is precies wat ik bedoel

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:23

mrie schreef:
Dat klopt en is precies wat ik bedoel

Ja dat is waar, hij word vanzelf wel weer moe!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:41

Eerst opvoeden aan de hand, hij loopt wanneer jij dat zegt en stopt wanneer jij dat zegt.
Dan aan de longe hetzelfde verhaal, heel consequent stap, draf en galop aanleren.
Als hij jou als baas accepteerd kan hij nog zoveel energie hebben maar luisterd hij wel, onder het zadel heb je er enorm voordeel van als hij stemcommando's kent.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:44

anneliesdj schreef:
Eerst opvoeden aan de hand, hij loopt wanneer jij dat zegt en stopt wanneer jij dat zegt.
Dan aan de longe hetzelfde verhaal, heel consequent stap, draf en galop aanleren.
Als hij jou als baas accepteerd kan hij nog zoveel energie hebben maar luisterd hij wel, onder het zadel heb je er enorm voordeel van als hij stemcommando's kent.

Dat is inderdaad een goede, heb nog niet veel echt aan de hand gelopen, alleen van het ene naar het andere plekje, de stemcommando's ga ik zeker leren!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:11

mijn paard kan ook helemaal los gaan aan de longe, maar is meestal een brave poeperd (zelfs aan de luie kant) onder het zadel. Het kan dus heel goed zijn dat zijn gedrag onder de man anders is, laat je niet bangmaken ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:20

Heb jij dit paard als verzorgpaard of mag je dit paard verzorgen omdat de eigenaar dit net verkeersmakke paardje op een goedkopere manier meer doorgereden wil hebben?

Het klinkt nl alsof er nogal wat druk op je gezet wordt (eigenaar wil dat je het paard gaat rijden). Laat je niet overhaasten / overhalen tot dingen waar jij je nog niet zeker over voelt en zorg er voor dat je in ieder geval de eerste keren met het rijden ervaren hulp hebt, totdat je weet hóe zadelmak het 'zadelmak' van dit paard is.
Verder kan het natuurlijk zo zijn dat dit paard aan de longe heel veel drukker/brutaler is dan onder de man ( mijn merrie was er zo eentje) maar dan nog; Jouw veiligheid moet wel voorop staan!

Ik heb de foto's bekeken en het is een prachtig paard, maar ziet er inderdaad ook uit als een paard met temperament, enerigiek.. Niet de eerste de beste "dodo" . Kortom, nogmaals: laat je niet opjagen en zoek begeleiding, doe NIETS waar jij voor jouw gevoel nog niet aan toe bent.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:19

unicorn_kiss schreef:
mijn paard kan ook helemaal los gaan aan de longe, maar is meestal een brave poeperd (zelfs aan de luie kant) onder het zadel. Het kan dus heel goed zijn dat zijn gedrag onder de man anders is, laat je niet bangmaken ;)

oke! dankjewel!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:22

riagr schreef:
Heb jij dit paard als verzorgpaard of mag je dit paard verzorgen omdat de eigenaar dit net verkeersmakke paardje op een goedkopere manier meer doorgereden wil hebben?

Het klinkt nl alsof er nogal wat druk op je gezet wordt (eigenaar wil dat je het paard gaat rijden). Laat je niet overhaasten / overhalen tot dingen waar jij je nog niet zeker over voelt en zorg er voor dat je in ieder geval de eerste keren met het rijden ervaren hulp hebt, totdat je weet hóe zadelmak het 'zadelmak' van dit paard is.
Verder kan het natuurlijk zo zijn dat dit paard aan de longe heel veel drukker/brutaler is dan onder de man ( mijn merrie was er zo eentje) maar dan nog; Jouw veiligheid moet wel voorop staan!

Ik heb de foto's bekeken en het is een prachtig paard, maar ziet er inderdaad ook uit als een paard met temperament, enerigiek.. Niet de eerste de beste "dodo" . Kortom, nogmaals: laat je niet opjagen en zoek begeleiding, doe NIETS waar jij voor jouw gevoel nog niet aan toe bent.

Het is niet echt zo dat hij graag wil dat ik ga rijden, maar hij is er heel trots op (hij heeft hem zelf gefokt), en wil bevestiging van mij dat het echt een goed paard is, hij is meer wat overenthousiast dan dat hij me pusht! Mijn moeder gaat me ook les geven en de eerste paar keer helpt de zoon van de eigenaar mij!

Maar ga denk ik komende tijd nog niet rijden hoor, eerst even wennen aan het schatje!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:26

Dat hij er trots op is kan ik me voorstellen! Dit klinkt gelukkig al een een stuk leuker! Verdere tips zijn er denk ik al voldoende gegeven. Ik denk zelf dat hoe hij aan de hand is, een betere graadmeter gaat zijn voor hoe hij onder het zadel is, dan zijn gedrag aan de longe... ( Dat wil zeggen: dat is mijn ervaring... aan de longe zijn al mijn paarden toch wat vrijer en frisser dan aan de hand / onder het zadel... ( kan ook komen omdat ik niet heel handig in het longeren ben.... :D )

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:48

riagr schreef:
Dat hij er trots op is kan ik me voorstellen! Dit klinkt gelukkig al een een stuk leuker! Verdere tips zijn er denk ik al voldoende gegeven. Ik denk zelf dat hoe hij aan de hand is, een betere graadmeter gaat zijn voor hoe hij onder het zadel is, dan zijn gedrag aan de longe... ( Dat wil zeggen: dat is mijn ervaring... aan de longe zijn al mijn paarden toch wat vrijer en frisser dan aan de hand / onder het zadel... ( kan ook komen omdat ik niet heel handig in het longeren ben.... :D )

oke dankjewel!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:06

Mijn paard is aan de longe ook af en toe een boefje met bokken en rare sprongen.
Ohz is hij liever lui als moe :)

Maar ik zou zeker even de stemhulpen er goed in stampen bij hem ;) Daar heb je ohz zeer veel profijt van!
Niet te vaak longeren, is erg geestdodend voor die jonge paarden.
Klik hem los in de bak en ga met hem "spelen" hij zal grenzen gaan opzoeken en jij moet aangeven wat wel en niet mag ;).
laat hem wennen aan klapperende zweepjes, dicht klappende deur, wapperende lintjes ed ed!
Zodra alle "spannende" dingen niet zo spannend meer zijn, zal hij vanzelf rustiger worden.

Succes!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:14

Het paard is net zadelmak, kent dus nog niet alle hulpen. Dan vind ik het niet zo gek dat hij nerveus is.. Een zadelmak paard is heel iets anders dan een ingereden paard he..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:19

Je kent het paard net een week, misschien even wat langer de tijd nemen om het paard te leren kennen voor je er op gaat zitten?? Longeren is de eerste stap lijkt mij. Anders denk ik dat de eigenaar de persoon is aan wie je moet vragen wat en hoeveel je mag doen met het paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:21

riagr schreef:

Mij merrie was er ook zo 1. Toen ik haar voor het eerst ging rijden had ze het jaar daarvoor stilgestaan. Eerst gelongeerd, ging goed. Daarna ik erop aan de longe. Paard wilde zo graag lopen en werd totaal gefrusteerd dat ze aan de longe zat. Hierdoor ging ze bokken. Toen we de longe eraf haalde ging het een stuk beter want ze kon haar ei kwijt, ik heb haar flink laten lopen toen....

Rustig aan beginnen zou ik zeggen, fijn dat je wel begeleiding hebt (je moeder en zoon van eigenaar)