Hoe kan ik mijn paard meer plezier geven tijdens het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Hoe kan ik mijn paard meer plezier geven tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:16

Hallooo :D

ik heb sinds vele dieptepunten ; ongeval met trailer, tijdelijke stop met rijden, neus gebroken,zomerexceem ,paard liep mank, paard had abces, noem maar op mijn paardje Zaffra weer eens heropgepakt voor de zoveelste keer.

Enkel merk ik dat ze het nu veeeeeeel moeilijker heeft met haar linkergalop, en gewoon haar volledige linker kant. Ze zat heel erg vast, maar nu is ze toch al 'n beetje soepeler geworden door oefeningen die ik heb gevonden op het internet :)

Enkel merk ik dat ze er soms als een halve dool bij loopt, zich meer fixeert op de paardjes in de wei, het zand in de piste, ... alles behalve wat ik vraag.

Nu mijn vraag is : Hoe kan ik het rijden leuker maken?
Hoe kan ik haar op een leuke manier soepeler maken op haar linkerkant?
En hoe kan ik haar, haar linkergalop beter inoefenen op een leuke manier?

mvg Laura

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Hoe kan ik mijn paard meer plezier geven tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:19

Balkjes in de bak leggen, pionnen, keer voetballen (met grote yoga bal), enzovoorts. :)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:20

Ik lees even mee met dit topic, die van mij lijkt er vaak ook niet bij te zijn.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:24

Probeer oefeningen te vinden die ze leuk vindt en die ze goed kan. Daar begin je mee. Dan tussendoor een moeilijkere oefening en als die redelijk gaat, belonen en gauw weer iets anders gaan doen wat ze wel goed kan of leuk vindt. Zo hou je het rijden leuk. En een hele goede beloning als ze bijvoorbeeld ineens een heel mooi stukje linkergalop laat zien: stoppen met werk, lange teugel, belonen en terug naar stal/wei. Dat onthouden ze goed! Succes en veel plezier! +:)+

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 08:16

Afwisseling! Elke keer dat je haar rijdt weer iets anders. Bijvoorbeeld de ene keer balkjes, de andere keer alleen grondwerk, keer naar buiten etc. Ik merk dat dit bij mijn Haf goed werkt!

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:48

Eens met "Motje11" over het belonen en eens met "mailun89" over de afwisseling. Ik heb zelf een hele tijd een paard gereden die linksom ook echt problemen gaf. Heb veel overgangen en voltes gereden. Vooral heel veel korte stukken, zowel rechtsom kort, als linksom kort. Want wat niet goed gaat, moet je niet teveel door willen drammen. Maar ga weer terug naar de rechterhand om het wel goed te doen en probeer het daarna weer eens linksom. Ook slalommen kan inderdaad wel nuttig zijn, ik weet niet of er een serieus onderliggend probleem is, maar ik kan me voorstellen dat dat fijn is voor de spieren. Inderdaad om ze soepel te krijgen en houden, voetbal klinkt ook goed.

Edit: ik heb naar mijn idee veel gehad aan het verruimen en verkleinen van voltes...

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:50

Inderdaad afwisseling, een keertje een balkje erbij, lekker naar buiten. Ook afwisseling in het dressuur rijden zelf, dus niet alleen rondjes rijden, maar verzin de moeilijkste figuren. Zodat zijn aandacht bij jou blijft, en hij blijft opletten wat je nu weer gaat vragen. Veel overgangen en lekker bezig houden.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 17:13

Bedankt iedereen voor de reacties!
Enkel zit naar buiten gaan er momenteel niet in voor mij.
Ze is nog niet echt verkeersmak, en op straat is ze erg vooruit. En voor m'n eigen veiligheid doe ik dat daarom niet! :)
mvg Laura

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:20

Jup afwisseling.

Balkjes, springen, met een losse teugel rijden en dan proberen alleen met je zit en zo min mogelijk beenhulpen voorwaarts en terug te rijden, gewoon een keer door te bak laten crossen.

En wat die van mij ontzettend leuk vindt: korte zijde halthouden, keertwending om de achterhand, vanuit stilstand in galop over gaan en bij de andere korte zijde weer halthouden.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:56

LOLLYYwood schreef:
Bedankt iedereen voor de reacties!
Enkel zit naar buiten gaan er momenteel niet in voor mij.
Ze is nog niet echt verkeersmak, en op straat is ze erg vooruit. En voor m'n eigen veiligheid doe ik dat daarom niet! :)
mvg Laura

Je zou haar misschien ook aan de hand mee naar buiten kunnen nemen? Samen met iemand?
Zo raakt ze er in ieder geval wel wat meer aan gewend! Dan kun je er altijd nog opstappen wanneer jij het wil.
Laatst bijgewerkt door loenloen op 16-12-11 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:06

Veek afwisselen, dagje buitenrit met een ander paard erbij of iemand ernaast als je het niet durft), dagje dressuur,dagje longeren, dagje springen.
En voor het probleem veel (slangevoltes-)voltes rijden en inbuigen en les nemen als je dat nog niet hebt.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:16

afwiselen heeft ook bij gewerkt dan is er elke keer weer iets spanends voor het paard

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 09:59

Veel afwisseling ( buitenrit, springen, dressuur, slalommen ). Omdat je ook zegt dat je paard moeilijk is op links en ook vast zit zou ik een fysiotherapeut aanraden. Mijn pony's hebben het namelijk ook. Ook kan je evt, een tandarts er bij halen.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:27

Die van mij zit vaak wat vast op rechts, maar als ik tijdens het rijden heel vaak van hand verander en bijv. zijwaarts eerst een keer op links doe en daarna 5 keer op rechts. En met galopperen iets langer op rechts dan links etc. merk ik de dag erna wel al dat ze op rechts soepeler is.
Ik denk dat veel paarden een moeilijke kant hebben en je door de juiste manier van rijden ook wel een eindje kunt komen.
Verder doe ik voor het rijden vaak wat rek en strek oefeningen met haar hals - heb haar geleerd dat ze gekriebeld wordt als ze met haar neus m'n hand aanraakt - zo laat ik haar naar links en (vooral) rechts buigen zodat ze ook soepeler wordt.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 18:46

iloveuu schreef:
Veel afwisseling ( buitenrit, springen, dressuur, slalommen ). Omdat je ook zegt dat je paard moeilijk is op links en ook vast zit zou ik een fysiotherapeut aanraden. Mijn pony's hebben het namelijk ook. Ook kan je evt, een tandarts er bij halen.

Heb hier al een aantal keren gelezen dat fysio helpt, en dat je 3 of 4 maanden nadien hem weer mag laten komen.
Dat zie ik dan ook niet zitten, dan werk ik er mij liever blauw aan, dan om de 4 maand geld uit te geven omdat ze toch zo vast zit ;)
Buitenrit zit er ook niet in, aangezien ze nog niet verkeersmak is, en zich sterk maakt buiten.
Springen wil ik nog niet te veel doen, aangezien ze zich ook veels te sterk maakt + weigert als we rond de 50cm zitten. Springvrees ofzo? geen idee...

NiG schreef:
Verder doe ik voor het rijden vaak wat rek en strek oefeningen met haar hals - heb haar geleerd dat ze gekriebeld wordt als ze met haar neus m'n hand aanraakt - zo laat ik haar naar links en (vooral) rechts buigen zodat ze ook soepeler wordt.

die "rek en strek" oefeningen, hoe doe je ze dan? van op het paard of ernaast? met koekjes,.. ?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:50

Ga anders eens een periode hele andere dingen doen die je normaal minder doet, zoals wat al opgenoemd is: paardenvoetbal, sommige paarden vinden dit erg leuk! Een beetje quality time in de bak kan een paard ook veel goed doen. Beetje lage sprongetjes hier en daar neerzetten, veel buitenrijden. En haar intussen wel linksom laten galloperen maar je er minder op focussen.

Een lange boscross kan een paard veel goed doen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 18:58

Aieshja schreef:
Ga anders eens een periode hele andere dingen doen die je normaal minder doet, zoals wat al opgenoemd is: paardenvoetbal, sommige paarden vinden dit erg leuk! Een beetje quality time in de bak kan een paard ook veel goed doen. Beetje lage sprongetjes hier en daar neerzetten, veel buitenrijden. En haar intussen wel linksom laten galloperen maar je er minder op focussen.

Een lange boscross kan een paard veel goed doen.

Zijn wel leuke ideeën. Paardenvoetbal is al geprobeerd en daar moest ze toch niet veel van weten..
Dat linksom laten galopperen gaat niet, want ik krijg ze niet op stelling waardoor ze telkens rechts galoppeer, ookal geef ik duidelijke hulpen..

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:12

Heb haar geleerd dat ze op een fijn plekje waar ze echt altijd wel gekriebeld wil gekriebeld wordt als ze met haar neus mijn hand aanraakt. En heb hier het commando 'neusje' aan verbonden, houdt mijn hand dan naast haar / tegen haar zijde zodat ze haar hals moet buigen om mijn hand aan te raken. Doe dit eerst een klein stukje en dan steeds iets verder. Of met m'n hand tussen haar voorbenen door (ik sta dan naast haar) zodat ze met haar neus omlaag moet.

Als ik tijdens het rijden even halthoudt vraag ik het haar soms ook en meestal (als ze niet afgeleid is) doet ze het dan ook, maar dat (tijdens het rijden) doe ik niet meer, want soms snapt ze het niet meer en begint ze dit vanuit het niets te doen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:02

NiG schreef:
Heb haar geleerd dat ze op een fijn plekje waar ze echt altijd wel gekriebeld wil gekriebeld wordt als ze met haar neus mijn hand aanraakt. En heb hier het commando 'neusje' aan verbonden, houdt mijn hand dan naast haar / tegen haar zijde zodat ze haar hals moet buigen om mijn hand aan te raken. Doe dit eerst een klein stukje en dan steeds iets verder. Of met m'n hand tussen haar voorbenen door (ik sta dan naast haar) zodat ze met haar neus omlaag moet.

Als ik tijdens het rijden even halthoudt vraag ik het haar soms ook en meestal (als ze niet afgeleid is) doet ze het dan ook, maar dat (tijdens het rijden) doe ik niet meer, want soms snapt ze het niet meer en begint ze dit vanuit het niets te doen.

Ok bedankt, ga ik ook eens uitproberen :)

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:20

Ik doe graag aan grondwerk naar Janine van den Drift. Het paard leren dat ze mij volledig kan vertrouwen en samen werken naar resultaten. Ik kan wel wat willen van 't paard, maar als zij er zelf niet achter staat dan werkt dit niet.. Natuurlijk moet ze luisteren en respect hebben, maar het is en blijft een paard. Een paard moet je dan ook als paard behandelen en niet als mens.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:45

wat ik altijd deed met mijn oude verzorgpony was 3 pionnen in een driehoek (ver uit elkaar, 1 dicht bij M, 1 dicht bij H en een dicht bij A) en dan barrel racen :D mijn verzorgpony vond dat wel leuk om te doen :P en ik zou zeggen ga eens lekker buiten rijden 1 a 2x in de week :j of vrijheidsdressuur (als ze het eenmaal kunnen op de grond kun je het ze ook vanuit het zadel leren :j )

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:49

Ik ben hier ook wel benieuwd naar ja, paar leuke dingen gelezen!

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 07:02

meer overagangen maken, en hierboven staan volgens mij ook allemaal goede opties

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:08

Je kan bijvoorbeeld ook op een volte aantal balken neerleggen en er daarover galopperen in een volte, dit kan je dan uitbreiden naar kleine sprOngetjes. Die doe je dan rechtsom en linksom, als het goed is hoort een paard dan op een gegeven moment te wisselen wanneer hij in de verkeerde galop zit aangezien zijn balans anders helemaal verkeerd is. En wanneer ze dan bedenkt over te springen, beloon haar dan ook uitbundig!

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:25

Afwisseling! Een keertje lekker in de bossen crossen, of met piontjes wat doen, balkjes lopen, paarden voetbal. En wat ze bij ons altijd leuk vinden, tikkertje, haha! En ook veel overgangen rijden kan je paard goed doen, veel figuren rijden enzo...