hoe paard beter op het been,voorwaartser krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe paard beter op het been,voorwaartser krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 15:46

Mijn hafje is al een tijdje niet voorwaarts (eigelijk nooit echt geweest ook, maar dat kwam meer omdat hij weinig energiek voer kreeg) hij krijg nu 3x halve schep 5 granenmuslie, en 3 keer een halve plak kuil. Maar met rijden is hij niet goed aan het been, en ook niet lekker voorwaarts waardoor ik hem steeds moet aansporen.

Ik rij veel overgangen met hem, van stap naar draf, en dan van draf weer naar stap enz. En elke keer vooral van draf naar stap valt die gelijk soort van stil.

Met zweep erbij werkt ook niet, ja voor 4 passen, en dan valt die die weer terug.

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen, wil hem graag wat energieker hebben. Maar kan er dan meer eten in proppen maar dat werkt toch niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:08

Schijn overgangen, dus bijna naar stap en dan weer hup in een vlotte draf. Rij je met sporen?

MaartPaard

Re: hoe paard beter op het been,voorwaartser krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:10

Van aansporen zal hij waarschijnlijk alleen maar slomer worden. Hij moet zijn achterhand beter gebruiken, dan krijgt hij vanzelf meer looplust..

dior_bokt

Jou pony staat dus niet goed aan jou hulpen, zo als je zelf ook al aangaf,
Zorg er voor dat je benen op de juist plek hebt liggen ,dus achter de singel en niet voor de singel.
Geef een keer een duidelijke beenhulp aan je pony, reageerd hij dan nog niet twee snelle tikjes achter elkaar gaan geven met je zweep
Dan is je pony wel weer voorwaarts , zorgen er voor dat je benen goed stil gaat houden en niet gaat drijven bij elke pas dat hij trug gaat vallen in zijn tempo, herhaal dit een paar keer en je pony blijft voorwaarts lopen, ik ben nog nooit een paard tegen gekomen die daar niet op reageerd, ;) veel overgangen gaan maken en als hij bijna in stap terug gaat vallen, laat je hem weer snel gaan draven zo maak je hem goed scherp aan jou hulpen, :)
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 14-12-11 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

plutolover schreef:
Mijn hafje is al een tijdje niet voorwaarts (eigelijk nooit echt geweest ook, maar dat kwam meer omdat hij weinig energiek voer kreeg) hij krijg nu 3x halve schep 5 granenmuslie, en 3 keer een halve plak kuil. Maar met rijden is hij niet goed aan het been, en ook niet lekker voorwaarts waardoor ik hem steeds moet aansporen.

Ik rij veel overgangen met hem, van stap naar draf, en dan van draf weer naar stap enz. En elke keer vooral van draf naar stap valt die gelijk soort van stil.

Met zweep erbij werkt ook niet, ja voor 4 passen, en dan valt die die weer terug.

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen, wil hem graag wat energieker hebben. Maar kan er dan meer eten in proppen maar dat werkt toch niet.

Daar zit dus het probleem. Je laat 'm weer terugvallen. Als 'ie terugvalt meteen weer been, eerst zacht, als 'ie niet reageert wat flinker. Consequent rijden, niet terug laten vallen. Niet erg netjes, maar schop 'm maar eens vooruit als 'ie niet luistert. Je zal zien dat je binnen korte tijd resultaat hebt.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:18

Zo simpel is het niet, o hij valt terug dus weer zweep erbij. Dan is het rijden toch ook niet leuk?

Je moet hem juist heel erg onder zijn tempo rijden en moeilijke oefeningen vragen, wedden dat hij dan alleen maar te hard wil juist?

Van voorwaarts rijden maak je hem echt alleen maar tegenstrijdiger en slomer. Daarbij moet je goed kunnen voelen welk achterbeen wanneer naar voren gaat en áls je drijft, op het moment dat het binnenachterbeen naar voren gaat.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:24

ohhhh we kunnen elkaar de hand schudde de mijne is precies zo... wel een echte merrie dus dat karakter zit ook niet mee :P .... en als ik haar een tikje geef dan wordt ze me toch nijdig hopaaah kont in de lucht en daar vlieg ik weer :=

Maar indd veel overgangen rijden daar ga ik ook mee aan de slag en balkjes draven even voor de afwisseling :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:30

MaartPaard schreef:
Zo simpel is het niet, o hij valt terug dus weer zweep erbij. Dan is het rijden toch ook niet leuk?

Je moet hem juist heel erg onder zijn tempo rijden en moeilijke oefeningen vragen, wedden dat hij dan alleen maar te hard wil juist?

Van voorwaarts rijden maak je hem echt alleen maar tegenstrijdiger en slomer. Daarbij moet je goed kunnen voelen welk achterbeen wanneer naar voren gaat en áls je drijft, op het moment dat het binnenachterbeen naar voren gaat.

Een beetje handige ruiter hoeft dat maar een paar keer te doen. Een paar dagen consequent zijn. Been is naar voren! Is rjitechnisch een stuk beter, dan je paard maar wat rond laten sukkelen.

Onder je tempo rijden is alleen waardevol in je training als je paard daar echt in verzameld. Anders is je paard gewoon aan het rondsukkelen, en hebben moeilijke oefeningen ook geen nut.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:34

Wat Anoeska zegt klopt, en onder het tempo rijden heeft inderdaad geen zin.
Neem een zweepje erbij, 1 keer drijven, geen reactie, een flinke tik naar voor toe. Laat je paard maar eens flink schrikken. Als hij er vandoor schiet, niet straffen! Het is juist goed dat hij even schrikt en daarna rij je hem weer naar het basistempo.
Als je dit goed volhoud, snapt je paard het binnen de korste keren. Ben je niet streng genoeg, dan zal het weinig effect geven.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:35

Verzameling lijkt me een van de uitgangspunten van dressuur. Maar goed. Ik denk dat we nogal van mening verschillen, en dat mag. Ik blijf erbij dat je moet zien uit te zoeken waardoor het komt dat ze 'niet voorwaarts' is. Volgens de TS is ze dat namelijk nooit geweest.

Ik zoek het altijd bij de ruiter in ieder geval. En dan heb ik het niet over zwepen of sporen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:35

Storm schreef:
Neem een zweepje erbij, 1 keer drijven, geen reactie, een flinke tik naar voor toe. Laat je paard maar eens flink schrikken. Als hij er vandoor schiet, niet straffen! Het is juist goed dat hij even schrikt en daarna rij je hem weer naar het basistempo.
Als je dit goed volhoud, snapt je paard het binnen de korste keren. Ben je niet streng genoeg, dan zal het weinig effect geven.

Als je je paard kapot wilt rijden, moet je dat vooral doen. Jullie keuze.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:36

Verzameling mag je pas toepassen als het voorwaartse er goed in zit.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:36

Als het paard soepel genoeg is en geen blokkades en dergelijke heeft, zal deze áltijd voorwaarts willen gaan!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:37

MaartPaard schreef:
Als het paard soepel genoeg is en geen blokkades en dergelijke heeft, zal deze áltijd voorwaarts willen gaan!

Helemaal mee eens. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:38

MaartPaard schreef:
Storm schreef:

Als je je paard kapot wilt rijden, moet je dat vooral doen. Jullie keuze.

En waarom rijdt je je paard op zo'n manier kapot? Wat gaat er dan precies kapot?
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 14-12-11 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:38

Hoe zie jij het dan voor je maartpaard. Je wil moeilijke oefeningen doen, met een paard dat niet verzameld is? Want een paard dat niet aan je been is, kan je nooit op de achterhand rijden, en dus niet correct verzamelen. Dus dan begin je bv aan een travers (ik noem maar een moeilijke oefening), met een paard dat niet van achter naar voor gereden word. Wat voegt het rijden van de travers dan toe? En waarom denk je dat je paard daar dan beter van aan het been wordt.

Je geeft aan dat je paard van de moeilijke oefeningen waarschijnlijk "juist alleen maar te hard wil". Wat heeft dat voor rijtechnische waarde dan, een paard dat alleen maar hard wil?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 16:39

Een keer goed schoppen, heeft geen zin. Ik ree wel met sporen maar op een gegevenoment werkte dat ook niet meer. En ik wil niet steeds schepere sporen gebruiken. dus rij nu zonder sporen.

strom: Hem goed schrikken werkt niet, hahaha hij heeft ook scheit aan de zweep. Zelf als me instrucice met bijv een zweep in de bak staat en bijv op de grond er mee slaat, geen reactie van meneer.

Het is gewoon eigelijk niet te filmen,eigenwijs gedrag van hem. haha Ja ik weet het is en blijft een haflinger :P

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 16:40

MaartPaard schreef:

Mijn paard is soepel. en heeft geen blokkades. Het is gewoon een lui paard, wat niet voorwaarts is.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:41

Ik denk dat het aan je eigen rijden ligt ts,
Een paard denkt van goh, ik ga vandaag weer lekker lui zijn met rijden, :n

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:42

Consequent zijn, is het belangrijkste wat er is.

En je hebt stoppers of renners..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:44

dior_bokt schreef:
MaartPaard schreef:

Helemaal mee eens. :)

Nee hoor, sommige paarden zijn niet naarvoren doordat de ruiter tegenhoud in de zit, omdat ze nooit hebben geleerd voorwaarts te lopen, omdat de ruiter bang is de controle kwijt te raken etc

Je kunt dit niet gewoon onder de noemer van een gezond paard is altijd voorwaarts gooien...

Consequent zijn is nodig, maar aanleuning ook. Zorg er voor dat je de voorwaartse gang altijd controleerd. Denk aan de definitie van impuls, de door de ruiter opgewekte voorwaartse drang, maar gecontroleerd door de ruiter. Zorg er voor dat je de opgewekte energie wel in je paard houd, dan gaat hij vanzelf blijven lopen. Als jij je hand steeds maar wegzet kun je blijven drijven en verdwijnt alles via de voorkant (is mij toevallig net zo uitgelegd)

Mijn merrie bleef heel terughoudend lopen, dit kwam doordat zij niet fijn aan de hand was. Rijd wel veel overgangen en schijnovergangen. Wees consequent, harder is harder en terug is terug. Niet zomaar terug laten vallen.

Been = lopen, maar houd dus wel licht contact zodat niet alle opgewekte voorwaartse drang weer verloren gaat.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:44

Oke dit word een ellenlange discussie maar ik zal het proberen kort te houden.

Ten eerste zal ik even op de vraag van NatasjavE ingaan.

Je leer het paard hiermee te 'schrikken' en je werkt hierdoor niet samen met het paard. Dit kan leiden tot verzet. Een hulp is een hulp, en geen straf! Straks moet je paard bijv op je binnenbeen gaan buigen, dan zal deze harder gaan, en dat is juist wat je dan niet wilt! Je wilt dat hij buigt, dan snapt hij het niet meer.

Anoeska:

Je zal het paard toch echt eerst buigzamer en rechter moeten maken voordat je voorwaarts wilt. Echter is dit een heel precies werkje en moet er sprake zijn van veel ruitergevoel. Als het paard volledig soepel is zal hij altijd voorwaartse drang hebben. Als een paard goed leert buigen in de travers gebruikt hij vanzelf zijn achterhand goed. Mits hij naar het zwaartepunt toe stapt. DOor de soepelheid die je verkrijgt zal hij dus voorwaartse drang ontwikkelen wat je om kan zetten in verzameling.

Vooruitschoppen, slaan, weet ik al neit wat, heeft hier niets mee van doen.

Zo is het hoe ik het in ieder geval voor me zie.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:45

Het is jammer dat hij al niet meer op je been reageerd, daar is hij blijkbaar al op afgestompt.
Wat je ook kan doen is iedere keer dat je rijd, even flink naar voor toe rijden in galop. Laat hem dan flink doorlopen en daarna pak je hem op in de draf. Het kan zijn dat hij dan de voorwaartse drang blijft behouden. Rij je paard ook niet te lang en doe ook veel afwisseling zoals naar buiten, springen enz. maar rij vooral niet iedere keer totdat zijn tong op zijn knieën hangt. Hou het leuk :)

En ik weet dat paarden soms enorm lui kunnen zijn, óók als ze lichamelijk helemaal in orde zijn, dat heb je met mensen ook, die komen soms ook niet uit kun stoel.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:46

Dan ligt het alsnog aan de ruiter..

Hij is inderdaad al flink afgestompt zo te horen. Je zal wel een flegmatiek paard hebben.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:48

Dan ben je wel heel beroerd aan het rijden als, je paard zelf in de weg gaat zitten,
En dat je paard dan niet meer voorwaarts wilt gaan lopen,
Ts als jij een hulp gaat geven en hij wil dan echt niet voorwaarts gaan dan kan je ook nog je handen een stuk naar voren gaan brengen, zo dat je zeker weet dat jij hem niet van voren gaat tegen houden,
En heel duidelijk gaan zijn in je hulpen ,voorwaarts lopen is voorwaarts gaan lopen ,
Hij is wel erg afgestomt als ik het zo lees, kan je intructeur hier je niet verder mee gaan helpen, ?