Welk soort bit heb ik nodig+hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DB_CARTAGO

Welk soort bit heb ik nodig+hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:57

Hallo,
Ik rijdt mijn paard nu op het moment met een kneveltrends met bitrinetjes maar ik krijg het idee dat di he niet volledig ligt hij reageerd er te fel op denk ik.
ik wilde eerst bitloos proberen maar dit was een totaal fiasco mijn paard staat nogal vooruit(ee dravertje) van bijn 4 jaar met nogal wat pit erin.
Maar ik heb onlangs een filmpje gezien wat een bit met een paard doet en vond dit zo erg dat ik nu mijn teugels zeer licht kontact laat houden. ik heb een engels hoofdstel

en heb de sperreriem er net afgehaald.

ik zoek een goed hoofdstel en bit dat gebruikt kan worden bij een 3.5 jarige draver die nogal snel is.

grtjs

Sanne96

Re: Welk soort bit heb ik nodig+hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:03

Ik weet niet of je les heb ofzo
maar anders zou ik het even met je instructeur/instructrice bespreken wat je moet doen misschien kan die je wel helpen. En anders even in een Ruitersport winkel vragen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:07

Gewoon een simpel dubbel gebroken bus trensje. En een gewone gecombineerde trens hoofdstel.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:07

Zou juist met sprerriem rijden, kan je paard zijn mond niet zo ver open doen om onder de druk uit te lopen..Voor de rest zou ik dat voorwaarts proberen op te lossen met les en daarin de nadruk leggen op het goede gebruik van je teugelvoering, denk dat je paardje zo hard wil gaan omdat hij nog uit balans loopt( en een draver heeft dat vaak van nature al meer), dus geen scherper bit of ander hoofdstel, vind juist een kneveltrens voor een jong dier een goed alternatief..Maar rijtechnisch je probleem op leren lossen..

Heb je les?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:36

De sperriem zorgt ervoor dat het bit beter/stiller ligt dus kun je er beter aan houden, gewoon losjes vastmaken, net als de neusriem.
Welk bit je het beste kunt gebruiken ligt aan de voorkeuren van je paard maar je kunt het beter simpel houden; bustrens of watertrens, enkel of dubbel gebroken, van rvs, argentaan, aurigan of koper.
Daarin heb je dan al ruime variatiemogelijkheden.

Een losjes contact en zorgen dat je paard zelf het bit opzoekt ipv dat jij je teugels strak pakt is het begin, van daaruit werk je verder. Trekken om hem tegen te houden heeft geen zin, je moet juist zorgen dat hij met je meedenkt zodat hij zijn energie positief gaat gebruiken.

Les nemen van een goede instructeur en die kan je ook verder helpen met de keuze van het bit.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 09:38

viv77 schreef:
Zou juist met sprerriem rijden, kan je paard zijn mond niet zo ver open doen om onder de druk uit te lopen..Voor de rest zou ik dat voorwaarts proberen op te lossen met les en daarin de nadruk leggen op het goede gebruik van je teugelvoering, denk dat je paardje zo hard wil gaan omdat hij nog uit balans loopt( en een draver heeft dat vaak van nature al meer), dus geen scherper bit of ander hoofdstel, vind juist een kneveltrens voor een jong dier een goed alternatief..Maar rijtechnisch je probleem op leren lossen..

Heb je les?

Ja ik heb les van een meneer en hij zegt dat als ik hem niet met een scherper bit rijdt dat er ongelukken gaan gebeuren maar hij reageerd best wel goed op teugelhulpen en op stemhulpen als hij te snel gaat en je zegt eazy dan vertraagd hij en dus is een kneveltrens goed of een gewone bustrends?

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:05

Als eerste met je instructrice overleggen. Ik ging zelf altijd voor een dubbelgebroken bitje, bij jonge paarden, met een neusriem en sperriem. Een sperriem weglaten is niet altijd fijner. Ze doen dan snel hun mond open, en misschien bitringen eraan/

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:30

ongebroken bitje kun je ook proberen die liggen mooi stil; in de mond

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:33

Is het een enkelgebroken of dubbelgebroken kneveltrens? Ik rijd mijn tinker met een dubbelgebroken kneveltrensje en daar reageert ze erg goed op! Is een erg vriendelijk bitje ook.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:38

Ongebroken kunststof van Divoza wordt vaak goed aangenomen door paarden die of gevoelig zijn voor het materiaal van andere bitten, of gewoon het bit niet aannemen of slechte ervaring met bitten hebben.
Ik zou gewoon gecombineerde hoofdstel blijven gebruiken en anders een africhtingshoofdstel (lage neusriem) zodat hij meer druk op de neus krijgt.
Btw, je kan ook altijd nog een tweede teugel aan de neusriem vast maken en een teugel aan het bit, let op; Hier moet je juiste begeleiding bij krijgen!

Maar misschien ook handig om met je lesgever te overleggen hoe je dit kan oplossen of even langs de tandarts gaan.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:06

Heeft je paard gekoerst? Zo ja, bel dan even met het entrainement waar het paard vandaan komt, en vraag met wat voor bit er daarmee is gereden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:34

Ik zou zeker geen les van die meneer nemen die zegt dat je een scherper bit moet gaan gebruiken, want dat is bij een 3.5 jarige echt niet de oplossing, wat zijn de dingen die je wel al hebt gedaan, wat heb je b.v voor basis??

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 01:18

Welke bitloze optoming heb je gebruikt?
Hier is heel veel verschil in!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:31

Ik zou zelf een ongebroken kneveltrens zoeken, dat is het vriendelijkste bit wat er is, maar deze zijn heel moeilijk te vinden. Anders voor een ongebroken bustrens gaan.
Sperriem er af houden! Die dingen zorgen niet voor een stillere ligging van het bit, maar alleen dat je paard niet kan aangeven dat hij pijn heeft door zijn mond te openen.
Kijk anders voor een Rambo micklem hoofdstel. Hiermee kan je op 3 manieren bitloos rijden, maar ook met bit, en het ontziet de zenuwbanen.

Een kneveltrens is zo vriendelijk, omdat het je paard in de goede richting duwt.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 15:49

Soprano schreef:
Is het een enkelgebroken of dubbelgebroken kneveltrens? Ik rijd mijn tinker met een dubbelgebroken kneveltrensje en daar reageert ze erg goed op! Is een erg vriendelijk bitje ook.

een enkelgebroken

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:01

Jullie maken me een beetje verdrietig ;( Sperriem eraan zodat de paard niet onder druk vandaan kan komen? Omdat ie anders zoveel z'n mond open doet? Ben je dan niet een beetje te hard met je handen? Je paard geeft aan dat het pijn doet!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:06

Millanka schreef:
Jullie maken me een beetje verdrietig ;( Sperriem eraan zodat de paard niet onder druk vandaan kan komen? Omdat ie anders zoveel z'n mond open doet? Ben je dan niet een beetje te hard met je handen? Je paard geeft aan dat het pijn doet!

wat een onzin, 1 de sperriem zorgt er voor dat het bit stiller en rustiger in de mond ligt en daarnaast zorgt het er voor dat het diertje niet zijn mond open kan doen...
punt 2 *zucht* tegenwoordig wordt er maar standaart bij alles wat een dier doet geroepen dat het pijn heeft...
nou geloof me vaak is dit pure onzin en heeft het dier dus GEEN pijn ;)

ts, ik zou ten eerste een andere instructeur nemen, want iemand die heft heeft of zwaardere bitten ivb met gevaar etc is duidelijk bezig het probleem te vermijden/verdoezelen ipv het probleem op te lossen,
ten tweede, geloof niet alles wat je ziet, die filmpjes zijn vaak ontzettend opgeblazen en overdreven (zoek maar eens rond op bokt ;) )

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:09

M_D_H schreef:
Millanka schreef:

wat een onzin, 1 de sperriem zorgt er voor dat het bit stiller en rustiger in de mond ligt en daarnaast zorgt het er voor dat het diertje niet zijn mond open kan doen...
punt 2 *zucht* tegenwoordig wordt er maar standaart bij alles wat een dier doet geroepen dat het pijn heeft...
nou geloof me vaak is dit pure onzin en heeft het dier dus GEEN pijn ;)

een paard doet niet zonder reden zijn mond open. Ik geef je gelijk dat het het bit stabieler kan houden, maar ik vind het echt zeer ernstig dat mensen het advies geven om maar wel een sperriem te gebruiken zodat het paard niet onder de druk vandaan kan komen en hun mond niet meer open kan doen.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:11

Een hoofdstel met een lage neusriem dan? Die zorgen er toch ook voor dat het bit stiller in de mond ligt?

Een paard doet niet zonder reden zijn mond los. Aan veel hoofdstellen zit standaard een sperriem, zodat het eigenlijk als vanzelfsprekend wordt ervaren, maar een paard kan o.a. zijn mond open willen doen om onder de druk uit te komen of omdat hij/zij pijn heeft.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:15

er zijn dus wel paarden die zo maar hun mond los doen ;)

Kathleen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:07

Totaal met Milanka eens.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:04

In_Black schreef:
Heeft je paard gekoerst? Zo ja, bel dan even met het entrainement waar het paard vandaan komt, en vraag met wat voor bit er daarmee is gereden.

nee hij heeft nooit gekoerst al een geluk!!

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:10

bitloos gewoon met het halster en een tweede keer met een simpel bitloos hoofdstel.
Ik heb gezocht naar een kneveltrends dat niet gebroken is maar das is nog al duur!!!
Ik rijdt niet met een sperreriem en met een hoge neusriem ik probeer me heel licht kontact te rijden dit lukt redelijk goed.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:11

dat bitloos hoofdstel was geleent

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:11

maar waarom rij je niet met sperriem?
want als je echt zo bang bent dat het bit hem pijn doet kun je de sperriem er beter wel aan doen :)