paard maakt hupje met aandraven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

paard maakt hupje met aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 12:43

Hoiii

Hoe hebben jullie je paard netjes leren aandraven?

Zodat het geen hupje maakt maar een nette overgang word

gr

Langcara

Re: paard maakt hupje met aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:32

Voorwaartser rijden. Als je eenmaal in de draf zit, een paar keer schakelen. Dus een keer terug laten komen in tempo en weer voorwaarts. En als hij dat goed doet, maak dan eens opnieuw een overgang naar de draf. En een paar keer vlak achter elkaar de overgang naar de draf rijden.

En de galop, doet hij het ook als hij in galop aanspringt? Wat dat zie je vaker. Omdat je dan meer beroep doet op de lendenpartij (deel van de rug net achter het zadel).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:48

Ene keer wel andere keer niet in de galop.

Nu met de draf zet ik het paard weer in stap en draaf opnieuw aan net zolang dat het goed gaat. Of ga even iets anders doen en maak weer overgangen
Gaat het goed beloon ik het paard.
maar dacht misschien is dit niet een goede manier.

In de galop soms maar moet ik zelf nog erg aan me houding werken.
Eerder reed ik op slome paarden en heb mezelf aan geleerd naar voren te gaan zitten alsof ik ze naar voren dan wil drukken. Geen idee hoe ik het uit moet leggen. Maar daardoor zit ik het paard gewoon in de weg.

Nu let ik daar erg op dat ik voor me gevoel naar achteren moet blijven hangen.

Paard is nog niet zolang onder het zadel in de galop is het meer dat als je de hulpen geeft hij ook gelijk weg is. Geen mooie overgang het is nog net geen crossen door de bak heen.
Reageerd hij niet goed op me been geef ik een tikje soms krijg ik dan een beste bok terug haha.
Er zitten wel steeds vaker mooie stukjes galop tussen vooral als ik haar op de volte zet in de galop.

Zaterdag heb ik me tweede zitles word er ook weer gewerkt aan me houding.

Schakelen doe ik vaak even op de lange zijdes ff paar passen voorwaarts en weer terug. Voorwaarts gaat goed terug weer wat moeilijk.

Dit gaat trouwens om hetzelfde paard als in het topic waarin je vanochtend gereageerd had "problemen op de rechterhand".
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 07-12-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:49

Heb je heel toevallig een draver?

Vooral veel oefenen, zoals hierboven staat. Dit is een kwestie van tijd en oefening ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:51

Nee het is geen draver het is ook niet mijn eigen paard. Rij er 1x in de week met les op.
Dus echt oefenen kan ik niet maar ben benieuwd wat je hieraan kan doen.
En kan het toepassen in me les.
En stel heb ook me eigen paard en je komt zulke dingen tegen leer je toch weer van.

Wat voor bloed het is weet ik niet. Maar diegene zei lijkt wel beetje op gelders bloed dat karakter beetje lomp zal ook niet voor je aan de kant gaan. rent eerder nog over je heen en is nog jong nog kort onder het zadel. Laat onder het zadel gekomen ze is nu 6 jaar.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:56

Ik denk dat het paard nog niet goed nageeflijk is omdat hij nog niet goed in balans is. En dan is terugkomen op zithulpen moeilijk voor hem, want die voelt hij dan niet goed, die komen dan nog niet goed door. Ik lees uit jouw woorden ook wat vluchtgedrag: soms heftig reageren op het been. Dat moet niet. Voorwaarts zijn is niet vluchten voor het been, maar gedoseerd en vloeiend reageren. En dan reageert hij weer niet.... dan zou ik een spoortje aantrekken maar ik lees dat jij wat zitlessen neemt. Ik weet dus niet of jij je benen voldoende stil hebt, en of jouw voet mooi parallel loopt met het paard (dus niet je hak naar de buik steekt waardoor die spoor er steeds in prikt).

Als je naar voren gaat zitten, komt jouw gewicht op de voorhand van het paard, waarop toch al veel gewicht berust (want zo zijn paarden nu eenmaal gebouwd, daar zit immers ook hun hals en hoofd, en aan de achterhand hangt alleen een staart). Er moet meer gewicht naar de achterhand toe van het paard. Rij gewoon eens wat simpele overgangen rechte lijnen, diagonalen, A-C lijnen, en schakelen. Let wel bij het schakelen; niet weg willen stormen maar opbouwen. En niet een volle lengte vol houden, maar slechts een paar passen. HEt gaat namelijk over het vertrekken op jouw beenhulpen. Dit kost kracht en uithoudingsvermogen. En dat is belangrijk.

Zorg ervoor dat je hulpen altijd overkomen en laat je niet door het paard negeren. Eerst altijd normaal proberen, daarna gewoon zo hard als nodig is om door te dringen. Niet te lang soebatten want daar leert hij niets van.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:59

Links en rechts gelijk contact, niet stiekum 1 kant meer dan de andere, kan namelijk hupje opleveren.
Is ze wel goed aan het been?
Ga je wel meteen mee, dus als je haar wilt laten draven, geef je haar ook de ruimte om weg te kunnen?
Niet overvallen, dus geleidelijk vragen, totdat het kwartje gevallen is, is wel een kunst hoor, netjes doseren van je hulpen.

Je zegt zelf dat het paard nog niet zolang onder het zadel is, dan kan balans ook nog goed meespelen,
dan nog meer zaak om de overgangen zo netjes mogelijk en geleidelijk mogelijk voor te bereiden.
Want paard zal allicht nog niet de kracht en balans hebben om het door jou gevraagde ineens netjes uit te voeren.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:01

Mij is geleerd dat ze dan vanuit de schouder aandraven ipv de achterhand. Dus veel overgangen rijden!!
Lekker actief maken, en zoals jezelf al zegt:aan je houding werken.

Succes

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:01

Langcara schreef:
Ik denk dat het paard nog niet goed nageeflijk is omdat hij nog niet goed in balans is. En dan is terugkomen op zithulpen moeilijk voor hem, want die voelt hij dan niet goed, die komen dan nog niet goed door. Ik lees uit jouw woorden ook wat vluchtgedrag: soms heftig reageren op het been. Dat moet niet. Voorwaarts zijn is niet vluchten voor het been, maar gedoseerd en vloeiend reageren. En dan reageert hij weer niet.... dan zou ik een spoortje aantrekken maar ik lees dat jij wat zitlessen neemt. Ik weet dus niet of jij je benen voldoende stil hebt, en of jouw voet mooi parallel loopt met het paard (dus niet je hak naar de buik steekt waardoor die spoor er steeds in prikt).

Als je naar voren gaat zitten, komt jouw gewicht op de voorhand van het paard, waarop toch al veel gewicht berust (want zo zijn paarden nu eenmaal gebouwd, daar zit immers ook hun hals en hoofd, en aan de achterhand hangt alleen een staart). Er moet meer gewicht naar de achterhand toe van het paard. Rij gewoon eens wat simpele overgangen rechte lijnen, diagonalen, A-C lijnen, en schakelen. Let wel bij het schakelen; niet weg willen stormen maar opbouwen. En niet een volle lengte vol houden, maar slechts een paar passen. HEt gaat namelijk over het vertrekken op jouw beenhulpen. Dit kost kracht en uithoudingsvermogen. En dat is belangrijk.

Zorg ervoor dat je hulpen altijd overkomen en laat je niet door het paard negeren. Eerst altijd normaal proberen, daarna gewoon zo hard als nodig is om door te dringen. Niet te lang soebatten want daar leert hij niets van.

Ik sluit mij hierbij helemaal aan. Ik heb ook een paard die als het niet nagevelijk genoeg is een hupje maakt. Vaak drukt een paard dan ook even de rug weg. Zodra je merkt dat dat gebeurd, niet aandraven maar terug naar ontspanning, nagevelijk rijden en weer opnieuw beginnen. Liever een hele rustig trage nette overgang. Dan wegstormen en dat hupje.
Veel succes met de training.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:05

Mijn ruin doet het soms ook om onder de aanleuning uit te komen springt hij wat op met aan draven, hij gaat dan dus te diep en volgt mn hand niet goed ik vraag direct weer stap en maak als de aanleuning weer goed is nogmaals een draf overgang, draafd hij dan wel netjes op de hulp aan beloon ik en ga verder met andere oefeningen.
Wees hier duidelijk in je vraagt draf dan moet hij ook weg draven niet eerst huppelen, let er op dat je het dier recht steld en ook goed op beide teugels verbinding hebt.

Edit ik zie dat de bokker hierboven het zelfde zegt :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:06

Hoi, mijn paard maakte soms ook af en toe een hupje bij het aandraven. Het kwam bij mij vooral doordat ik met mijn bovenbenen klemde en haar daardoor te veel begrensde. Zorg er voor dat je ontspannen zit en vooral niet met je hand te veel begrenst. Het paard zou moeten aandraven wanneer jij je gewicht iets naar voren plaats en evt. been geeft.

Hierbij is wat al eerder is vermeld wel van belang, het paard moet niet zijn rug wegdrukken, maar ontspannen lopen. Succes!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:08

Seven schreef:
Mijn ruin doet het soms ook om onder de aanleuning uit te komen springt hij wat op met aan draven, hij gaat dan dus te diep en volgt mn hand niet goed ik vraag direct weer stap en maak als de aanleuning weer goed is nogmaals een draf overgang, draafd hij dan wel netjes op de hulp aan beloon ik en ga verder met andere oefeningen.
Wees hier duidelijk in je vraagt draf dan moet hij ook weg draven niet eerst huppelen, let er op dat je het dier recht steld en ook goed op beide teugels verbinding hebt

Juist, dus in balans loopt! Want rechtstellen = een paard in balans brengen.
Probleem is vaak echter dat het paard dus niet op beide teugels even veel verbinding heeft, en dus niet recht is. Dat is normaal maar wel iets waar je aan moet werken. Daarom zeg ik altijd dat je aan de kant waar je te weinig aanleuning hebt, meer moet nemen met je hand, en de andere kant waar het paard te veel neemt, heel weinig moet doen met je hand en soms zelfs los moet maken. Om aan beide kanten uiteindelijk even veel druk te krijgen.

Het gevolg is dat het paard dan met zijn hoofd naar één kant gesteld loopt, en dat vinden veel instructeurs feitelijk een groter probleem dan een paard dat niet rechtgesteld is, dus in balans.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:23

Dankjewel voor alle reacties! En de goede tips!

Me benen kunnen inderdaad stiller daarom zal ik ook geen sporen dragen.
En het is een paard van de manege daar mag ik ook geen sporen gebruiken.
Ik heb ook nog nooit met sporen gereden.
Heb daar geen ervaring mee.

Me been/voet houding is verder wel goed. Soms moet ik opletten dat ze niet teveel naar voren gaan bv met halthouden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:45

linnie050 schreef:
Me been/voet houding is verder wel goed. Soms moet ik opletten dat ze niet teveel naar voren gaan bv met halthouden.

op het moment naar het halthouden:
- jezelf oprichten/groot maken, door je borstbeen naar voren te drukken en goed uit te ademen
- je voeten/benen niet naar voren te drukken maar recht naar beneden. Je zakt dan wat door je knieen en enkels, deze maak je dan lang en je hak moet je bij wijze van naar de grond willen brengen.

Probeer niet te denken in dingen níet doen, want dan ga je ze juist wel doen. Zo werkt de menselijke pshyche nu eenmaal. Probeer dan te denken in de dingen die je dan wél moet doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 17:40

Dankjewel voor je goede tips!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:38

Dat hupje is ook vaak een teken van het vastzitten in de rug.

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:43

Ik heb dat wel eens als mijn pony achter het tempo loopt in stap, als ik dan wil aandraven, maakt ze zo'n 'galop' hupje.
Dit doet ze nu niet meer, omdat ik haar in een goed tempo laat lopen.

Dus, gewoon rijden in een net tempo, niet te hard en niet te zacht, dan maakt hij geen hupjes meer.(Als het goed is)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:02

Matheno schreef:
Dat hupje is ook vaak een teken van het vastzitten in de rug.

klopt,

vraagje aan TS: doet je paard het alleen op het begin of ook nog steeds aan het einde van de les/training?

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:07

Dat komt door het niet aan het been zijn.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:11

hoef niet. Een paard dat van nature stijf is moet je eerst wel de tijd geven om op te warmen en te strechen. Als ie dan voldoende los in het lijf is zal hij niet meer aanhuppelen

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:24

Abacab schreef:
hoef niet. Een paard dat van nature stijf is moet je eerst wel de tijd geven om op te warmen en te strechen. Als ie dan voldoende los in het lijf is zal hij niet meer aanhuppelen

Een paard dat nog niet zo lang onder het zadel is, en nu al stijf voor er begonnen wordt? Dan zou ik hem toch eens ernstig na laten checken.

vera503

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:28

goed losrijden. veel voltens end. en dan moet het hupje wegzijn

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:31

BettyBel schreef:
Abacab schreef:

Een paard dat nog niet zo lang onder het zadel is, en nu al stijf voor er begonnen wordt? Dan zou ik hem toch eens ernstig na laten checken.

je ziet het wel veel bij wat ouderwets gefokte paarden. Die zijn van nature vaak wat strakker in de rug. Heeft met de kwaliteit van het paard te maken.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:02

Mijn paard deed dit ook. Dat ging zo:
Als ik wilde gaan aandraven gaf ik been (constante druk) en gaf iets toe met mijn handen. De reactie van haar was vervolgens haar rug weg drukken, en haar neus in de lucht steken. De oren gingen in de nek, en dan pas draafde ze heel stijf aan.
Het was bekend dat ze problemen had met haar rug, dus ik deed altijd uitgebreide rek- en strekoefeningen met haar. Heel lang heb ik ook gedacht dat het aan mij lag, dat ik de verkeerde hulpen gaf of haar misschien in de weg zat, maar dat was gelukkig niet het geval, getuige instructrice en omstanders (medepensionruiters).
Dit probleem is overigens nooit meer weggegaan. Overgang van stap naar galop ging vloeiend en probleemloos vanuit stap overigens...

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:43

Kijk eerst bij jezelf, ga je je bekken niet teveel vast zetten in die overgang, of je hand te vast? Dan blokkeer je hem en moet hij wel hupsen.