hulptuegel om je paard minder diep te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

hulptuegel om je paard minder diep te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:20

hallo,

na aardig wat strubbelingen zijn mijn paard en ik nu weer bezig ech te gaan trainen.

nu loopt ze steeds te diep.. soms wel met haar neus op haar borst.
ik rij haar dan naar voren.. dat helpt eventjes en dan kruipt ze er weer achter en dan gaan we al vol gas.
ik vraag haar ook wel omhoog, maar dan gaat ze op een gegeven moment headbangen.

ik weet dat het gewoon tijd nodig heeft en dat ik het dressuurmatig op moet lossen.
maar een hulpteugel zou ons beide misschien kunnen helpen.
dan is het voor mijn paard duidelijker wat de bedoeling is en kan ik er consequent aan gaan werken.

iemand enig idee wat ik zou kunen gebruiken?
(bij tuigers voor de kar zie je wel eens van die draadjes van het schoft naar het hoofdstel.. geen idee of dat een optie is?

saskiakefie

Re: hulptuegel om je paard minder diep te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:21

En als je de teugels losgooit wat doet ze dan?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:21

Les :D ?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:23

Die "Draadjes" bij de tuigers zijn ze om in oprichting te zetten met soms een speciaal bitje er in. Mijn inziens echt geen optie!!!

Als je nog niet zo lang bezig bent is het gewoon een kwestie van tijd en training en vooral goed les nemen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:24

dan blijft ze eerst zo lopen en dan gaa ze met de kop in de lucht lopen..
kan ik blijven rijden zo.. is eenoptie.. maar dan gebeurt er niets.. vraag ik weer wat gaat ze in de krul

halstrekken daarentegen doet ze wel, maar ook dan blijft ze `krullerig´ voor mijn gevoel

ik weet wel dat ik haar inderdaad te veel begrens onder het rijden en misschien meer vertrouwen moet hebben. als ik de teugels langer doe, gaat ze alleen maar dieper.

@sabinee.. is dat een hulpteugel :P maar je hebt wel gelijk. ben ik ook mee bezig
eerst reactie was.. hup voorwaarts.. daarna haal haar daar weg, ooh nee ook geen optie.. dan begint ze weer te schudden.. dus toch steeds maar naar voren rijden en haar daar weg halen.. maar dan wordt het allemaal zo druk. maar ja misschien moet dat maar een half jaar of zo.. en dat het dan wel wil.. ik weet hiet niet.. zie nog steeds geen resultaat. (misschien ben ik wel niet consequent genoeg)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:25

@qiur, tanx.. geen optie dus

ik heb et wel in de gaten.. blijft dus een questie van oefenen.. zoals alles haha.
het is zo jammer dat je dan niet ff lekker kan paardrijden.. maar ja hoort er bij

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:25

Is ze medisch helemaal gecontroleerd incl of alle tuig goed past?

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:27

Dit is iets wat je rijtechnisch op moet lossen, niet met een hulpteugel.

Een paard wat achter de teugel kruipt, is niet actief in de achterhand. Je hebt dus een verkeerde nageeflijkheid. Het paard onttrekt zich aan het bit en jouw hulpen, waardoor je geen correcte aanleuning verkrijgt. Om het paard meer met de neus eruit te rijden, zul je het achterbeen moeten activeren.
Dat betekent niet sneller! Activiteit heeft weinig met snelheid te maken.

Het activeren van het achterbeen kun je bereiken door veel (schijn)overgangen te rijden, korte tempowisselingen, directe gehoorzaamheid aan je kuit te vragen (dus ook zijwaartse hulpen) en af en toe actief terug te vragen naar het halt.

Maargoed, dat is theorie. Een instructeur kan je hierin in de praktijk beter ondersteunen dan wij via internet. Heb je ook les?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:28

Ik heb er ook een die erg graag in haar eigen houdinkje opkrulde. Ik ben echt consequent bezig geweest dat hoofd omhoog te halen, dus niet laten lopen waar zij wilde, maar waar ik wilde. Het heeft even een paar weken een onrustige aanleuning gekost, maar daarna was dat over. Sindsdien is het eigenlijk niet meer voorgekomen dat ze op wilde krullen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:28

Joltsje schreef:
@sabinee.. is dat een hulpteugel :P maar je hebt wel gelijk. ben ik ook mee bezig
eerst reactie was.. hup voorwaarts.. daarna haal haar daar weg, ooh nee ook geen optie.. dan begint ze weer te schudden.. dus toch steeds maar naar voren rijden en haar daar weg halen.. maar dan wordt het allemaal zo druk. maar ja misschien moet dat maar een half jaar of zo.. en dat het dan wel wil.. ik weet hiet niet.. zie nog steeds geen resultaat. (misschien ben ik wel niet consequent genoeg)

Nee, maar het is wel hulp ! En misschien wat beter dan een hulpteugel toch, als je het zelf kan oplossen?
Die hulpteugel moet er toch een keer af neem ik aan.. Maar dat diep lopen en schudden.. Geen medische oorzaak? Dat ze der rug weg drukt?
Zadel ligt goed ? Rustig met je handen?

Ik zou persoonlijk zelf geen nadruk leggen op het hoofd dan.. Lekker los teugeltje, lekker losrijden, achterhandje eronder, en dan kijken wat daar uitkomt.
Niet dat beeld van 'aan de teugel moet'..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:30

Sabinee__ schreef:
Nee, maar het is wel hulp ! En misschien wat beter dan een hulpteugel toch, als je het zelf kan oplossen?
Die hulpteugel moet er toch een keer af neem ik aan.. Maar dat diep lopen en schudden.. Geen medische oorzaak? Dat ze der rug weg drukt?

Ik zou persoonlijk zelf geen nadruk leggen op het hoofd dan.. Lekker los teugeltje, lekker losrijden, achterhandje eronder, en dan kijken wat daar uitkomt.

Dat is nooit goed :n

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:31

saskiakefie schreef:
Sabinee__ schreef:

Dat is nooit goed :n

Nope, maar is wel iets wat heerst, prestatiegericht e.d. :)
En het beeld van 'aan de teugel = ontspannen = goed = moet ik hebben. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:32

Hulpteugel zou ik niet weten, maar je hebt twee dingen aan je lijf zitten waar je dit mee kunt oplossen en ze zitten onder je heup en boven je voeten. Je paard is niet aan je been en maakt daarom geen verbinding. Je weet zelf waarom je paard niet aan je been is en dat is genoeg om het op te lossen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:32

Eigenlijk wil je paard onder je druk uitkomen. En dan niet door het neusje er telkens uit te drukken maar gewwoon om achter de loodlijn te kruipen. En daar beloon jij haar en zij zichzelf. Ik ben ook voor om geen hulpteugel te gebruiken. Maar ik zou er niet voor kiezen teugels los te gooien, dat maakt het nog gemakkelijker. Ik zou eerder de druk hetzelfde laten en belonen wanneer ze haar neusje er meer uit wil drukken. (omgekeerde wereld). Daarbij het paard flink voorwaarts houden en er geen trekwedstrijd van maken.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 06-12-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:33

eerder wel al eens. nu zou ik het nogmaals kunnen doen.

in het voorjaar schudde ze echt extreem met haar hoofd. heb de dierenarts er bij gehad. die heeft de tanden gecontroleerd. daarna weer wat opgepakt, maar ging niet gelijk beter en begon ze steeds dieper te lopen. daarna ben ik zelf een tijd geblesseerd geraakt. nu pak ik haar weer op sinds eind augustus. ze schud veel minder met haar hoofd, maar nog wel steeds te diep. ik ben van een dubbelgebroken bit overgestapt naar een ongebroken bit, een dubbelgebroken bit was drukker in haar mond en veroorzaakte voor mijn gevoel misschien ook wle het schudden.

@saarie, denk dat daar inderdaad het echte probleem ook wel zit. ze moet beter aan het been. ze gaat wel rennen maar ze is niet aan het been. ik ga oefenen.

ik heb les, 1,5 keer in de week. maar dit is alleen maar groepsles.. ik wil dus nog graag priveles.. maar moet even kijken hoe ik dat moet hebben. (werk full-time en doe een hbo stude), heb alleen een buitenbak met 1 lamp..dus dan wordt het in het weekend. maar ik ga het zeker weer overwegen.

bedankt voor jullie tips

@sabinee.. ik moet toegeven dat ik daar ook last van heb.. ze moet aan de teugel..
en dan neem ik mezelf voor dat niet te doen.. maar aan het eind van het rijden gaat het toch weer anders.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:34

Ben zelf ook wtb fout geweest, gefoccused op koppie moet naar beneden, dan loopt ie lekker.
Vergat daarbij de complete achterhand waardoor paardlief totaal inkakte en ik heel gefrustreerd werd van het tempo.

Besloten van 'fiets it' - lekker lang en laag gereden, overgangen, figuren, tempo, en warempel,
meneer liep lekker voorwaarts, achterhand nam hij mee, en zocht vanzelf mijn hand op, waardoor
ik hem rustig op kon pakken :) . Het idee van 'aan de teugel moet' loslaten is voor mij nog steeds het beste idee..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:35

Knert schreef:
Eigenlijk wil je paard onder je druk uitkomen. En dan niet door het neusje er telkens uit te drukken maar gewwoon om achter de loodlijn te kruipen. En daar beloon jij haar en zij zichzelf. Ik ben ook voor om geen hulpteugel te gebruiken. Maar ik zou er niet voor kiezen teugels los te gooien, dat maakt het nog gemakkelijker. Ik zou eerder de druk hetzelfde laten en belonen wanneer ze haar neusje er meer uit wil drukken. (omgekeerde wereld). Daarbij het paard flink voorwaarts houden en er geen trekwedstrijd van maken.

ik heb inderdaad dezelfde gedachte. dat ruzie maken heeft geen zin. uiteraard moet het wel duidelijk zijn.
hoe kan ik mijn paard belonen wanneer zij het goed doet? (doe het wel met stemhulp dan, maar hoe nog meer?)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:37

Inderdaad dat moet je loslaten en zorg ervoor dat je genoeg doet zodat je er eigenlijk niet eens meer tijd voor hebt. Focus je op de achterhand, wanneer doet hij welk been omhoog, is het stuwende been al minder stijf? Is je houding nog goed, heb je ontspannen contact met de mond, reageert hij op je hulpen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:39

jullie hebben allemaal gelijk, eigenlijk is het ook vragen naar de bekende weg.
ik ga er mee aan de slag.
bedenk me nu innd dat ze in de overgangen wel minder diep loopt, omdat ze dan wat moet doen natuurlijk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:40

Joltsje schreef:
Knert schreef:

ik heb inderdaad dezelfde gedachte. dat ruzie maken heeft geen zin. uiteraard moet het wel duidelijk zijn.
hoe kan ik mijn paard belonen wanneer zij het goed doet? (doe het wel met stemhulp dan, maar hoe nog meer?)

druk verminderen. Voorheen beloonde je haar met minder druk wanneer ze achter de loonlijn kroop (omdat zij dan automatisch minder teugellengte nodig heeft). Dus dan zoek je haar op. (met druk bedoel ik zoals een gezonde verbinding tussen hand en mond hoort te zijn). En wat meegeven als ze wel naar voren gaat. Dat mag in het begin wel overdreven worden, zodat het kwarte goed valt. Maar houd haar voorwaarts. Lekker aan het been en lekker schakelen. En ook niet al te veel mee bezig zijn, ze moet natuurlijk wel los blijven in har lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:41

Joltsje schreef:
bedenk me nu innd dat ze in de overgangen wel minder diep loopt, omdat ze dan wat moet doen natuurlijk.

Daar heb je je antwoord :).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:41

Joltsje schreef:

Oké :j
Zorg dan voor veel afwisseling, niet talloze rondjes op de hoefslag rijden.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:44

Als in trouwens inspiratie loos ben wil ik nog wel eens een proevenboekje in kijken.. Staan ook hele leuke oefeningen in waar je weer eens mee verder kan.
Verder ben ik ook fan van figuren combineren met bv overgangen..

Slangenvoltes in draf, op de middenlijn overgang stap, halthouden 2 seconden, wegstappen - wegdraven.
En dan met 3 bogen oid :j .
Kan je veel stelling wisselen, overgangen maken etc.
Gebroken lijnen met een voltetje erin.. Achtjes rijden, volten openen en sluiten..
Je kan ook altijd nog wat balken in de bak leggen voor extra gebruik van achterhand..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:53

ja die figuren deed ik ook wel veel en bedacht ik van alles., maar ben nu gewoon te veel bezig met het moet goed gaan of zo.. dat ik niet meer tot oefeningen kom.. omdat ik dan te veel met oefening bezig ben en niet methet niet over de kop rijden..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:55

Lekker loslaten, paardrijden is leuk :D .
Begin gewoon weer bij de basis, verstand op 0 en plezier maken.