Paard lijkt aan de bakrand te willen plakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Paard lijkt aan de bakrand te willen plakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:17

Sinds een week of drie heb ik het idee dat mijn paard erg aan de bakrand blijft plakken, zowel onder het zadel als met los longeren. Tijdens het longeren merk ik dat de andere twee paarden een nette cirkel om mij heen lopen en dat zei aan de buitenkant een vierkant rent precies in de vorm van de bak. Ik longeer meestal alle drie de paarden tegelijkertijd, dus het ligt niet aan mijn houding dat ze zo doet als de andere twee paarden op dat moment wel netjes in een cirkel om me heen lopen.
Als ik haar alleen longeer is het precies hetzelfde.
Met rijden schrapen mijn beugels op het moment erg veel langs de bakranden, hoe ik ook probeer om ruim naast de rand te blijven. Als ik teveel corrigeer valt ze meteen naar binnen, maar laat zich dan goed terugsturen naar de hoefslag.

Ik ben een aantal weken geleden begonnen met klassieke dressuur en ik merk dat ze dit moeilijk, maar wel leuk vind. Heeft dit te maken met dat ze zich op het moment minder zeker voelt over hoe ze moet lopen? Dat ze steun zoekt aan die bakrand?
Oefeningen als wijken, travers, renvers, schouderbinnenwaarts etc. zijn we nu veel mee bezig. Die vind ze erg moeilijk en ik kan merken dat ze daarna even haar balans kwijt is. Ze heeft een goede basis, reageert uitstekend op zithulpen en is te rijden op mijn pinken. Kortom een heel fijn paard om mee te werken, maar nu met wat moeilijker werk wat onzeker.
Waarom dan ineens dat plakken aan de randen? Dit heeft ze eerder namelijk niet gedaan.

Mijn merrie is volledig in orde, medisch gezien is er niets mis met haar. Ze is juist lekker los in haar lijf en loopt beter dan ooit tevoren. Zadel ligt goed, is pasgeleden nog gecontroleerd. Tandarts komt binnenkort weer langs voor de jaarlijkse controle, maar aangezien ik momenteel bitloos rijd denk ik niet dat ze last van haar tanden kan hebben. Uiteraard heb ik les van een super instructrice en 1 keer per maand les voor de klassieke dressuur.

goldenarrow

Re: Paard lijkt aan de bakrand te willen plakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:49

Het zou inderdaad wel kunnen dat het komt dat je van rijstijl bent veranderd en dat ze daarom dus steun zoekt aan de bakrand.
Doet ze hetzelfde als ze de bak net hebben gesleept en er dus nog geen hoefslag is?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:09

Ja dan doet ze hetzelfde. Ze loopt verder wel in een goede stelling en aanleuning, het is echt steun zoeken bij die rand. Met name in de stap, wat haar moeilijkste gang is. In de draf en galop heeft ze er minder last van.

barbaravanv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:15

Ik rijd op dit moment ook een paardje dat heel erg 'plakt', moet nu van mijn instructrice de hoefslag en de binnenhoefslag afwisselen om hem beter op eigen benen te leren lopen. Dus regelmatig een rondje binnendoor en recht laten lopen. Voor mijn gevoel helpt het wel goed bij de mijne.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:49

Vervelend probleem. Ik denk inderdaad meer op de binnen hoefslag gaan werken. Of als je die mogelijkheid hebt hem eens op de wei te rijden waar je een goed stuk van de omheining kan rijden en hem echt op z'n eigen benen kan laten lopen. Of misschien tijdens een buitenrit wat meer dressuurmatig gaan trainen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 08:25

Tijdens buitenritten vraag ik altijd al dressuuroefeningen, maar aangezien het nu echt winter wordt, vermoed ik dat ik pas weer buiten kan gaan rijden in de lente. Dan ga ik daar uiteraard mee verder. Ik zal zaterdag tijdens de les eens gaan proberen om op de binnenhoefslag te werken, kijken of dat verbetering geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:29

Vooral even checken of je je paard wel op twee teugels rijdt.
Mocht dit zo zijn, en ze gaat weer plakken, kunt je dit het beste corrigeren met je buitenteugel, niet met je binnenteugel zoals veel ruiters denken, daarmee moedig je het plakken juist aan.

Verder veel oefeningen van de bakrand af rijden. Wijken naar de middellijn toe, iets na A of C afwenden, rechte lijn rijden en aangaloperen in de linker- of rechtergalop.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:34

Je geeft al aan dat ze soms de balans kwijt is en door steun te zoeken aan de bakrand maakt ze het makkelijker voor zichzelf, ze moet weer leren lekker op eigen benen te lopen. Veel de binnenhoefslag rijden, dan moet ze weer op eigen benen lopen

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:36

InekeH87 schreef:
Met rijden schrapen mijn beugels op het moment erg veel langs de bakranden, hoe ik ook probeer om ruim naast de rand te blijven. Als ik teveel corrigeer valt ze meteen naar binnen, maar laat zich dan goed terugsturen naar de hoefslag.

Ik ben een aantal weken geleden begonnen met klassieke dressuur en ik merk dat ze dit moeilijk, maar wel leuk vind. Heeft dit te maken met dat ze zich op het moment minder zeker voelt over hoe ze moet lopen? Dat ze steun zoekt aan die bakrand?
Oefeningen als wijken, travers, renvers, schouderbinnenwaarts etc. zijn we nu veel mee bezig. Die vind ze erg moeilijk en ik kan merken dat ze daarna even haar balans kwijt is. Ze heeft een goede basis, reageert uitstekend op zithulpen en is te rijden op mijn pinken. Kortom een heel fijn paard om mee te werken, maar nu met wat moeilijker werk wat onzeker.
Waarom dan ineens dat plakken aan de randen? Dit heeft ze eerder namelijk niet gedaan.

Dus als je iets minder corrigeert, komt ze wel van de rand af en valt ze niet naar binnen. Probleem opgelost :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:39

Mijn berijdpony plakt ook aan de bakrand, zoekt er ook steun voor.

Verschil is dat ze een haflinger is, maar ze wordt wel volgens de klassieke rijkunst getraind. We zijn nog puur met de basis bezig.

Wat ik doe is veel binnenhoefslag meepakken, veel figuren: hou haar bezig.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 08:41

@kris, was het maar zo makkelijk, dan had ik deze vraag ook niet gesteld. Het is een heel gevoelig paardje en vaak heb ik pas in de gaten dat ik teveel corrigeer als ze al een paar meter van de rand af is. Alleen mijn bekken heel iets draaien is al genoeg, maar ja vaak beweeg je dan automatisch je teugels of je schouders iets mee en dat is dan al weer teveel. Als ik dan weer terug ga naar de rand, plakt ze er weer tegenaan totdat ik weer corrigeer en ze er te ver vanaf is. Beetje een jojo-effect :P.

Zaterdag ga ik weer rijden en dan probeer ik eens om op de binnenhoefslag te blijven rijden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:43

Paardrijden is niet makkelijk, dat zeg ik ook niet. Ik heb ook een supergevoelige merrie. Als ik alleen al denk aan een pasje wijken, dan begint ze al. Hierdoor leer ik juist wel nog verfijnder te rijden. Alle hulpen hoeven maar heel erg klein door te komen. Zo dus waarschijnlijk ook bij jouw paard.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 08:46

@kris ja dat klopt precies. Ik hoef ook maar ergens aan te denken en ze gaat al. Daar heb ik wel door geleerd om heel ontspannen op mijn paard te zitten. Niet nadenken over wat je gaat doen, maar je hoofd leeg maken en alleen maar concentreren op wat er op dat moment gebeurd.

Klein nadeel is dat ik dat nog niet zo goed kan wanneer er ook andere mensen in de bak aan het rijden zijn :P. Dan ben ik veel te druk in mijn hoofd met allerlei mogelijk ontwijkingsmanouevres en daardoor gaat mijn merrie heel erg zwabberen :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:12

Wel fijn dat je een paard hebt die je snel op je fouten wijst. Dan ben je veel bewuster daarop.
Ook met longeren kan je goed de binnenhoefslag pakken, pak de volte een meter kleiner en je bent er.
Is je paard wel goed recht?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 09:15

Met rechtrichten zijn we nu in de klassieke dressuur dus nog bezig. Ze is nog steeds wat scheef, maar het wordt al beter.
Longeren doe ik eigenlijk altijd los, dus dan kan ze zelf haar plaats bepalen. In de bak bij ons mag namelijk niet gelongeerd worden aan een lijn (dat is een clubregel, daar kan ik helaas niets aan veranderen). Als ik aan de longe longeer bij ons thuis dan zorg ik er ook voor dat ze niet bij de randen kan komen en dat gaat goed.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:19

Dan ben je op de goede weg, als je paard recht is dan zal ze ook makkelijker worden met het rijden voor jou. Zodra ze makkelijker op eigen benen loopt kan je ook lekker schakelen met je oefeningen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:35

Is het mogelijk om haar aan 2 longeerlijnen te longeren? (en dan uiteraard zonder bijzet). Dan kun je haar leren meer respect te krijgen voor de buitenteugel. Dit houdt in dat ze dan op sommige momenten misschien iets naar buiten gesteld loopt maar ze zal dan gemakkelijker haar balans vinden.

En als je haar onder het zadel hebt, veel diagonalen rijden en over de A-C lijn. En meteen in de hoek beginnen met wenden zodat ze niet te lang aan de bakrand blijft plakken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:33

Ik ben niet zo handig met twee lijnen longeren, maar het is zeker een optie die ik ga proberen :j.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:39

InekeH87 schreef:
Ik ben niet zo handig met twee lijnen longeren, maar het is zeker een optie die ik ga proberen :j.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar als ik iets nog moet leren, ben ik in het begin nooit zo handig. ;) Maar ja, om het te leren zul je toch een keer moeten beginnen.

By the way, een longeersingel met lage en grote ringen is dan wel noodzakelijk.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:44

Ja die heb ik, die gebruik ik al regelmatig. Ik heb al wel een aantal keren gelongeerd met dubbele lijnen als voorbereiding op het koetswerk, maar ik loop altijd te morren met die twee losse lijnen in mijn hand. Het gaat al beter als ik ze aan elkaar knoop :P

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:49

InekeH87 schreef:
Ja die heb ik, die gebruik ik al regelmatig. Ik heb al wel een aantal keren gelongeerd met dubbele lijnen als voorbereiding op het koetswerk, maar ik loop altijd te morren met die twee losse lijnen in mijn hand. Het gaat al beter als ik ze aan elkaar knoop :P

Breek me de bek niet open! Dat geklooi heb ik ook altijd. Maar ik heb nu zo'n dubbele longeerlijn gehaald van Lammert Haanstra, met katrollen er aan. Dat werkt heel fijn. De haken met katrollen maak ik aan de bitringen vast, en de haken aan de uiteinden aan de bovenste ring bij de schoft van de longeersingel. De lijnen lopen door de onderste ringen van de longeersingel. Zweep heb ik bij mijn merrie gelukkig niet nodig, dat scheelt alweer een hoop geklooi. En de paarden hebben nog nooit zo nageeflijk gelopen als sinds ik met 2 lijnen longeer, terwijl ik daarvoor van allerlei bijzetteugels geprobeerd heb, pessoa, slof, gogue, bijzetteugels, etc. Terwijl ik met de longeerlijnen nauwelijks tot geen druk nodig heb!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:50

Ja die zweep heb ik dus juist wel nodig, vandaar het geklooi waarschijnlijk :P.
Die lijnen met katrollen lijken me wel wat, ik heb leren longeren via een cursus van lammert haanstra, dus ik ben wel bekend met zijn methodes. Heb je enig idee waar ik die lijnen kan kopen?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:04

InekeH87 schreef:
Ja die zweep heb ik dus juist wel nodig, vandaar het geklooi waarschijnlijk :P.
Die lijnen met katrollen lijken me wel wat, ik heb leren longeren via een cursus van lammert haanstra, dus ik ben wel bekend met zijn methodes. Heb je enig idee waar ik die lijnen kan kopen?

Ik heb ze gekocht in de ruitersportzaak in Almelo voor iets van 14 euro. Ik denk dat ze overal wel te krijgen zijn. http://ruitersport.twenga.nl/longeerlijn.html
Hier staan er ook verschillende bij. Ik zou er wel voor op passen om niet te veel te betalen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:18

Even rare vraag? Je longeert 3 paarden tegelijk? :o? Hoe bedoel je dat?

Verder op je probleem terug te komen.
Krijg het idee, dat je zelf het probleem bent, je bent bezig met het paard links en rechts in te stellen.
sb en travers te oefenen, dus ook het paard daarmee uit balans aan het halen als je dat niet meteen ook weer voldoende ondersteund.
Je zegt dat je paard tegen bakrand wil, maar bij correctie juist weer naar binnen valt,
denk dat toch dat je het anders moet doseren en onbewust het paard zelf ook nog naar de bakrand duwt (terwijl meeste paarden daar zelf ook al graag tegenaan plakken).
Vervolgens kom je teveel in met je buitenbeen? buitenhand? Hoe probeer je hem van de bakrand af te houden?
Juist doordat je ermee aan het werk bent gegaan, reageert je paard dus eigenlijk heel fijn, alleen het doseren is nog wat lastig (zo lees ik het).

Ik ben geneiged te zeggen, gewoon tijdje binnenhoefslag rijden en dan bewust rechtdoor rijden,
je moet dan zelf zorgen dat je de hulpen dusdanig geeft dat je paard rechtdoor gaat en niet slingerd (of tegen de bakrand plakt).

InekeH87 schreef:
@kris ja dat klopt precies. Ik hoef ook maar ergens aan te denken en ze gaat al. Daar heb ik wel door geleerd om heel ontspannen op mijn paard te zitten. Niet nadenken over wat je gaat doen, maar je hoofd leeg maken en alleen maar concentreren op wat er op dat moment gebeurd.

Klein nadeel is dat ik dat nog niet zo goed kan wanneer er ook andere mensen in de bak aan het rijden zijn :P. Dan ben ik veel te druk in mijn hoofd met allerlei mogelijk ontwijkingsmanouevres en daardoor gaat mijn merrie heel erg zwabberen :P

Vind dit hele mooie post, eigenlijk is dus niet het paard het probleem, maar jijzelf, je zegt het ook zelf.
Dus ook al rijden er 20 man in de bak (weet het is moeilijk) niet te veel nadenken, maar voelen! En daarop reageren.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:29

Sjolvir ik heb de paarden los in de bak en die laat ik alledrie tegelijk op stemcommando stappen, draven, galop, linksom en rechtsom. Dit kennen ze alle drie goed, dus als ik zeg draf gaan ze tegelijk over in draf. Ook het linksom rechtsom gaan doen ze tegelijkertijd. Ze hebben een vaste volgorde waarin ze achter elkaar aan lopen en daar wijken ze ook niet vanaf. Het lijkt wel een beetje op zo'n longeeract in het circus. De paarden komen ook allemaal tegelijk naar me toe of gaan van me weg als ik dat vraag.
Ja af en toe is er eentje wel eens aan het klieren en wil naar achteren schoppen, maar dat kan je ook gebeuren als je in een groep rijd. Over het algemeen houden de paarden voldoende afstand van elkaar en we hebben nog nooit gehad dat ze elkaar raakten.
De paarden lopen in een vierkante bak normaal ook netjes in een cirkel om me heen. Houden een vaste afstand van me en lopen in een gelijkmatig tempo. Ik vind het een ideale manier om zo te longeren. In een half uur longeer je zo drie paarden :j. Af en toe laat ik er ook 1 of twee bijgezet lopen, en dat gaat ook prima, maar over het algemeen lopen ze zonder iets om hun lijf.