Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
InekeH87 schreef:Met rijden schrapen mijn beugels op het moment erg veel langs de bakranden, hoe ik ook probeer om ruim naast de rand te blijven. Als ik teveel corrigeer valt ze meteen naar binnen, maar laat zich dan goed terugsturen naar de hoefslag.
Ik ben een aantal weken geleden begonnen met klassieke dressuur en ik merk dat ze dit moeilijk, maar wel leuk vind. Heeft dit te maken met dat ze zich op het moment minder zeker voelt over hoe ze moet lopen? Dat ze steun zoekt aan die bakrand?
Oefeningen als wijken, travers, renvers, schouderbinnenwaarts etc. zijn we nu veel mee bezig. Die vind ze erg moeilijk en ik kan merken dat ze daarna even haar balans kwijt is. Ze heeft een goede basis, reageert uitstekend op zithulpen en is te rijden op mijn pinken. Kortom een heel fijn paard om mee te werken, maar nu met wat moeilijker werk wat onzeker.
Waarom dan ineens dat plakken aan de randen? Dit heeft ze eerder namelijk niet gedaan.
.
. Dan ben ik veel te druk in mijn hoofd met allerlei mogelijk ontwijkingsmanouevres en daardoor gaat mijn merrie heel erg zwabberen
. InekeH87 schreef:Ik ben niet zo handig met twee lijnen longeren, maar het is zeker een optie die ik ga proberen.
Maar ja, om het te leren zul je toch een keer moeten beginnen.
InekeH87 schreef:Ja die heb ik, die gebruik ik al regelmatig. Ik heb al wel een aantal keren gelongeerd met dubbele lijnen als voorbereiding op het koetswerk, maar ik loop altijd te morren met die twee losse lijnen in mijn hand. Het gaat al beter als ik ze aan elkaar knoop
.InekeH87 schreef:Ja die zweep heb ik dus juist wel nodig, vandaar het geklooi waarschijnlijk.
Die lijnen met katrollen lijken me wel wat, ik heb leren longeren via een cursus van lammert haanstra, dus ik ben wel bekend met zijn methodes. Heb je enig idee waar ik die lijnen kan kopen?
Hoe bedoel je dat? InekeH87 schreef:@kris ja dat klopt precies. Ik hoef ook maar ergens aan te denken en ze gaat al. Daar heb ik wel door geleerd om heel ontspannen op mijn paard te zitten. Niet nadenken over wat je gaat doen, maar je hoofd leeg maken en alleen maar concentreren op wat er op dat moment gebeurd.
Klein nadeel is dat ik dat nog niet zo goed kan wanneer er ook andere mensen in de bak aan het rijden zijn. Dan ben ik veel te druk in mijn hoofd met allerlei mogelijk ontwijkingsmanouevres en daardoor gaat mijn merrie heel erg zwabberen
. Af en toe laat ik er ook 1 of twee bijgezet lopen, en dat gaat ook prima, maar over het algemeen lopen ze zonder iets om hun lijf.