Haflinger geen verbetering met dressuurwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Haflinger geen verbetering met dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 16:20

Mijn haflinger blijft na een jaar trainen op de galop nog steeds hetzelfde.. Nog steeds 3 drafpassen aandraven en hard rennen en niet bij mij blijven.

En na een half jaar zeker goed trainen en oefenen op de voorhand blijven lopen.. :(
Ik doe veel overgangen, figuren met hem. Maar loopt toch steeds weer op de voorhand..
Ik denk dat daardoor ook de galop moeilijk bij hem wordt...
Heb vaker een kruisje gepakt zodat de achterhand ook gebruikt moet worden...
Van voren is hij voorzichtig, alleen achter tikt hij vaak aan... ook met balken tikt hij altijd met achter aan.

Enige nadeel is ook, zodra ik hem loslaat van voren is hij me de pieteweide op...
Heb vaak geprobeerd om hem los te laten en te merken wanneer hij moe is, alleen hij wordt nooit moe!!

Ik voel hem dan gaan hangen en zich proberen naar voren te trekken en gaat dan onwijs hard draven en vaak springt hij ineens in de galop aan en gaat een wedstrijdje met me houden.

Ik wil graag met hem aan de training om het allemaal te leren...
Maar hij blijft gewoon niet op een tempo lopen, en hij wordt me nu toch onwijs sterk als hij ervandoor wilt...
Ik vind het rijden zo niet meer leuk op hem...

Ik wil graag na een tijdje flink oefenen er verbetering in zien, en dat ik hem daarna lekker ontspannen met de teugels op contact kan rijden, en niet de hele tijd willen trekken en hopen dat hij luisterd en stopt....

Iemand ideeën of informatie? _/-\o_
Heb altijd les gehad, en ging het wel goed, alleen liep nog veel op de voorhand en ging hangen.. maar toen reed ik hem ook in het zweet zoals hij nooit eerder heeft gedaan!
Maar nu met de winter kan ik niet meer naar de les... en moet ik het even alleen doen.

Baily12

Re: Haflinger geen verbetering met dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:17

misschien beginnen met de pessoa? en anders een ander bitje daar kunnen ze ook ineens van ''opknappen'' ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:23

Baily12 schreef:
misschien beginnen met de pessoa? en anders een ander bitje daar kunnen ze ook ineens van ''opknappen'' ;)

Sorry, maar ik hoop niet dat dit serieus is. Niet zomaar even een ander bitje erin hangen omdat het niet goed gaat.

TS, heb je echt goed les? Dat is de eerste stap die je moet nemen op weg naar verbetering. Zorg dat je instructeur je ook echt goed wijst op de goede momenten, zodat je kunt voelen wat goed is en wat niet. Het zou zo maar eens kunnen dat je eerst een flinke stap terug moet nemen voordat je vooruit kunt.
Heb je een filmpje, zodat we een beeld hebben bij je verhaal?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:28

uit ervaring weet ik dat een verkeerd bit slechte werking heeft op het paard maar ik zal wel gek zijn :x

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:35

Baily12 schreef:

Heb zaterdag even een nieuw bitje gekocht, en heb er gister mee gereden.
Dan gaat hij wel braaf en is dan ook wat makkelijker te houden, maar na een tijdje is hij dat ook weer gewend...
Ben begonnen met een enkelgebroken, maar was daar helemaal niet op te sturen!

Ik had steeds mijn handen open, en spierpijn in mijn armen.
En dan is het rijden niet meer leuk vind ik... het moet wel nog een beetje te doen zijn.

En wil verbetering zien, zodat ik steeds een stapje terug kan nemen kwa bit wat hij in heeft, en naderhand gewoon het liefst dat ik hem op een dubbelgebroken trens heb.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:38

kleinvosje schreef:
Baily12 schreef:

Sorry, maar ik hoop niet dat dit serieus is. Niet zomaar even een ander bitje erin hangen omdat het niet goed gaat.

TS, heb je echt goed les? Dat is de eerste stap die je moet nemen op weg naar verbetering. Zorg dat je instructeur je ook echt goed wijst op de goede momenten, zodat je kunt voelen wat goed is en wat niet. Het zou zo maar eens kunnen dat je eerst een flinke stap terug moet nemen voordat je vooruit kunt.
Heb je een filmpje, zodat we een beeld hebben bij je verhaal?

Ik had zeker goed les, er werd ook altijd op mij gelet, meer dan op de andere ruiters wat meereden.
En in de les reageert hij makkelijk op rustiger lichtrijden.
Maar zodra ik thuis rijd, is er geen beginnen aan!
Dan ben ik gewoon soms zo woest, dat ik met een boos gezicht afstap, de teugels achter de beugelriemen doe, en hem eens even flink laat rennen, en dat ik weer opstap en het opnieuw probeer.

Ik rijd hem niet met sporen of met zweep niks.. want dat is niet nodig bij hem.
Maar het enige wat ik van hem vraag is gewoon rustig bij mij te blijven...
Want het liefst wil ik hem ook niet van voren terug pakken, maar dat is gewoon als hij wegrent, komt hij niet eens meer op mijn zit terug!

Ik doe ook al een hele tijd geen galop meer met hem.
Wil eerst dat hij maar eens rustig bij mij blijft, en netjes op de achterhand loopt.
Want je ziet hem ook vaak hangen, dat is gewoon omdat het hem naderhand te zwaar wordt van voor.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:40

Is het dan niet mogelijk dat je eens een instructeur aan huis laat komen, die je thuis kan helpen met je problemen? Wat je schrijft over het woest afstappen en wat je daarna doet, is zeker geen oplossing, daar leert het dier niets van.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:41

idd dat is goed :) mijn shet mende ik op een dubbelgebroken bitje, maar dat vond ze verschrikkelijk. Toen deed ik er een ongebroken rubber bitje in en er waren geen problemen meer ;). Elk paard reageerd anders op een bit. De ene vind veel beweging in de mond fijn en de ander helemaal geen beweging.
Ik snap waar je tegen aan loopt, het is erg vervelend als niet lukt :(:)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:44

Hoe oud is je haflinger?
Jonge paarden hebben echt de tijd nodig om hun balans te vinden. Dit komt met de jaren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:45

Als je na een jaar tijd nog geen verbetering ziet, en je zegt dat je wil stoppen met trekken en sleuren, is het misschien eens een idee om te kijken naar je rijstijl en effectief te stoppen met trekken en sleuren!

Begin met rijden door het principe van wijken voor druk en rust.
dwz: je neemt enkel je teugels aan (en legt enkel je benen aan, etc) om een bepaalde oefening te vragen, zodra hij reageert, doe je de druk weg.
gemakkelijkste voorbeeld heb je al in de stal of de weide.
je vraagt je paard achteruit te gaan door te drukken tegen zijn borst, met een vinger
zodra je paard ook maar de intentie heeft om achteruit te gaan (uit zich in het verplaatsen van zijn gewicht) doe je direct de druk weg.
na enkele keren zul je zien dat je paard vlugger reageert, op dat moment kun je de oefening opbouwen, dwz: nu neem je enkel de druk weg, op het moment dat het paard ook een voet heeft verzet. voet = verzet = druk weg
na enkele keren zul je terug minder druk nodig hebben om dat te bereiken, en kun je meer gaan vragen.

in het rijden is het het bese om hem gewoon vanvoor volledig los te gooien.iedere keer stel je een doel voor ogen.
bv vandaag wil je 2 rondjes rustig draven. Stap je paard mooi in, rij wat figuren, etc, en draaf dan rustig aan. als hij netjes rustig draaft, beloon je hem, en laat hem als beloning bv een rondje stappen.
als hij begint te lopen, vraag je hem terug op je zit (en blijf uit die mond!) en laat hem maar doen. zodra hij eventjes rustig draaft, stop je met hem terug te rijden op je zit, en beloon je hem.
zolang hij blijft rennen, laat je hem maar rustig doen, hij wordt vroeg of laat wel eens moe ;)

dit bouw je op, tot je met een losse teugel kunt stappen, draven en galopperen op beide handen.
Dan ga je overgangen gaan rijden, overgangen vooruit (in het begin niet té vooruit gaan rijden, gewoon stap-draf overgangen) en vooral overgangen terug, blijf nog altijd uit die mond!

eenmaal dit goed lukt, kun je eraan gaan denken om terug contact te nemen met de mond. als je alles goed gedaan hebt zou hij al een stuk vlotter moeten aangalopperen (misschien galoppeert hij niet omdat jij hem tegenhoud vanvoor?) en een stuk meer op de achterhand moeten zijn (van de overgangen)

Daarnaast: een paard dat je de gelegenheid niet geeft om te hangen, kan niet hangen ;)
en vooral geen scherpere bitten inhangen!
begin maar eens gewoon met hem rond te rijden, zonder contact in de mond, en rij hem maar redelijk vooruit. (hou je wel vast aan de gang, dus als je wil draven, rij je goed vooruit in draf, als hij aanspringt in galop rij je hem gewoon terug op zit, en anders niks, na enkele rondjes zal hij beseffen dat het minder lastig is om te draven ;) )

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:45

kleinvosje schreef:
Is het dan niet mogelijk dat je eens een instructeur aan huis laat komen, die je thuis kan helpen met je problemen? Wat je schrijft over het woest afstappen en wat je daarna doet, is zeker geen oplossing, daar leert het dier niets van.

Dat weet ik zeker, dit doe ik ook zelden.
Maar soms heb ik het even gehad, en moet ik wel even afstappen, voordat er echt een oorlog komt tussen ons.
En vind ik dit even een betere oplossing, zodat hij ook zijn ei kwijt kan.

Enige nadeel, 'swinters kan het sowieso niet... We hebben een buitenbak en is erg onhandig om dan te rijden, en vooral als je intensief wilt gaan rijden als je les hebt...
Dus doe ik vaak een rondje buiten, of alleen stappen en een beetje draven.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:46

ninajojo schreef:
Hoe oud is je haflinger?
Jonge paarden hebben echt de tijd nodig om hun balans te vinden. Dit komt met de jaren.

De haflinger is 9 en is altijd al gemend mee geweest, en was wel zadelmak maar kon niet veel en was heel bang.
Maar sinds hij een jaar/anderhalf jaar bij ons is, is er pas intensief mee gereden geworden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:47

oh, een menpaard.
ik blijf bij mijn tip: loslaten vanvoren, laat hem maar rennen, en eenmaal hij zelf aangeeft dat die rustiger kan/wil worden, ga je aan het werk.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:50

Heb je je zadel al eens na laten kijken?

Je springt in je openingspost een beetje van de hak op de tak :)
Hij blijft op de voorhand lopen en zodra jij los laat gaat ie aan de rit met je?
Wat ik er nu uit begrijp is dat jij je paard continue tegen houdt van voor, door die contante druk kan je paard niet over de rug komen en gaat hangen op je handen, in dit geval. Als jij je handen opent gaat ie aan de rit, dat is een logische reactie van hem want hij is zijn steun kwijt en dus ook zijn balans.

Je zult opnieuw moeten beginnen. Pak eerst het stuurloze-op-je-handen-hangen-probleem aan. Neem je teugels aan met een licht contact. Zodra jij vind dat hij te zwaar wordt geef je been. Laat je niet verleiden om hem te dragen tijdens het rijden. Als jullie dit onder de knie hebben, dus hij niet meer je handen induikt kun je verder gaan werken. Het probleem met het op de voorhand vallen wordt minder naar mate je verder komt in je training, maar hiervoor moet hij wel op eigen benen lopen en jij moet kunnen loslaten.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:50

Duhelo schreef:
Als je na een jaar tijd nog geen verbetering ziet, en je zegt dat je wil stoppen met trekken en sleuren, is het misschien eens een idee om te kijken naar je rijstijl en effectief te stoppen met trekken en sleuren!

Begin met rijden door het principe van wijken voor druk en rust.
dwz: je neemt enkel je teugels aan (en legt enkel je benen aan, etc) om een bepaalde oefening te vragen, zodra hij reageert, doe je de druk weg.
gemakkelijkste voorbeeld heb je al in de stal of de weide.
je vraagt je paard achteruit te gaan door te drukken tegen zijn borst, met een vinger
zodra je paard ook maar de intentie heeft om achteruit te gaan (uit zich in het verplaatsen van zijn gewicht) doe je direct de druk weg.
na enkele keren zul je zien dat je paard vlugger reageert, op dat moment kun je de oefening opbouwen, dwz: nu neem je enkel de druk weg, op het moment dat het paard ook een voet heeft verzet. voet = verzet = druk weg
na enkele keren zul je terug minder druk nodig hebben om dat te bereiken, en kun je meer gaan vragen.

in het rijden is het het bese om hem gewoon vanvoor volledig los te gooien.iedere keer stel je een doel voor ogen.
bv vandaag wil je 2 rondjes rustig draven. Stap je paard mooi in, rij wat figuren, etc, en draaf dan rustig aan. als hij netjes rustig draaft, beloon je hem, en laat hem als beloning bv een rondje stappen.
als hij begint te lopen, vraag je hem terug op je zit (en blijf uit die mond!) en laat hem maar doen. zodra hij eventjes rustig draaft, stop je met hem terug te rijden op je zit, en beloon je hem.
zolang hij blijft rennen, laat je hem maar rustig doen, hij wordt vroeg of laat wel eens moe ;)

dit bouw je op, tot je met een losse teugel kunt stappen, draven en galopperen op beide handen.
Dan ga je overgangen gaan rijden, overgangen vooruit (in het begin niet té vooruit gaan rijden, gewoon stap-draf overgangen) en vooral overgangen terug, blijf nog altijd uit die mond!

eenmaal dit goed lukt, kun je eraan gaan denken om terug contact te nemen met de mond. als je alles goed gedaan hebt zou hij al een stuk vlotter moeten aangalopperen (misschien galoppeert hij niet omdat jij hem tegenhoud vanvoor?) en een stuk meer op de achterhand moeten zijn (van de overgangen)

Daarnaast: een paard dat je de gelegenheid niet geeft om te hangen, kan niet hangen ;)
en vooral geen scherpere bitten inhangen!
begin maar eens gewoon met hem rond te rijden, zonder contact in de mond, en rij hem maar redelijk vooruit. (hou je wel vast aan de gang, dus als je wil draven, rij je goed vooruit in draf, als hij aanspringt in galop rij je hem gewoon terug op zit, en anders niks, na enkele rondjes zal hij beseffen dat het minder lastig is om te draven ;) )

Ik doe veel wijken, overgangen en achterrijd lopen met hem. Dat kan hij ook als de beste!
Als ik hem loslaat, blijf hij ook echter een half uur zo lopen, en reageert totaal niet op de zit!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:51

Ik zou een instructeur zoeken die echt ervaring heeft op dit gebied.
Blijkbaar gaat er toch iets mis?

De mijne heeft dit ook heel lang gedaan. Na veel lessen en in een half jaar van niks naar het L1 met winst!

Het belangrijkste en de echte basis is controle houden. Bij hard rennen direct terugschakelen. Dit mag van jou niet dus haltzetten of heel langzaam gaan draven, maar wel zo dat ze actief is. Bij hangen in je handen is ze niet actief op je been en moet je dus vooruit. Bij mij helpt het heel goed dat wanneer ik terugschakel en ze gaat hangen gelijk weer vooruit. Zorgen dat er meer versnellingen op komen.

Aaan jou verhaal te horen snapt je pony er geen pepernoot van.. Ik zou dus eerst op zoek gaan naar iemand die wel een goede combi is voor jou en je paard.

Ennuh wat sommige zeggen hier met laat maar rennen en ga maar hard is niet de oplossing voor een haf.. sorry

Succes!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:52

ik heb niet alles gelezen dus sorry als het al gezegt is ;p ..

Ik heb er ook zo een staan :')
Waar ik mee bezig ben is JUIST loslaten van voren, laat hem niet op jou steunen, hij moet op zn eigen benen lopen..
Liever iets te hard dan terug op je hand.. Ga hem terugrijden op je zit.
Ja als je hem loslaat kan hij wegschieten, dan ga je terugzitten.. Luisterd hij nog niet geef je een hele duidelijke ophouding, daarna meteen ontspannen (Heel belangrijk) en verder rijden.
Laat hem echt op jou wachten, maak een overgang voorwaarts, waarbij je zelf terug blijft zitten.. doe dit met je hand open en los zodat hij niet kan gaan hangen.
Let er ook continu op dat het tempo van jou is, is dit het niet, terugrijden op je zit..
En gooi af en toe je teugels maar eens los als je aan het rijden bent, geef hem een aai over de hals om te kijken of hij op hetzelfde tempo blijft lopen..

Met dank aan mn instructrice ben ik op deze manier al een heel stuk verder met die kleine eigenwijze haflinger van mij.. en ow wat scheelt het een spierpijn na het rijden..

Goodluck !

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:52

Duhelo schreef:
oh, een menpaard.

menpaard? :o?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:53

xPenny schreef:
ninajojo schreef:
Hoe oud is je haflinger?

De haflinger is 9 en is altijd al gemend mee geweest, en was wel zadelmak maar kon niet veel en was heel bang.
Maar sinds hij een jaar/anderhalf jaar bij ons is, is er pas intensief mee gereden geworden.

Goed op zoek gaan naar les en dan iemand die je ook kan helpen en niet alleen door er hulp teugels of zwaardere bitten in te gooien!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:54

1,5 jaar is op zich nog niet zo heel erg veel.
Een tip om het hangen tegen te gaan. Veel los laten van voren. dus pauzes met een los teugeltje tussendoor. Ook in de draf.
Hij moet op zijn eigen benen leren lopen en niet op jou te hangen. Als je hem geen teugels geeft om op te hangen kan hij dit ook niet doen.
Let wel op je tempocontrole. Een losse teugel betekend natuurlijk niet dat hij sneller mag. Zoek een tempo dat niet te snel is, maar wat ook niet te moeilijk voor hem wordt.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:54

Ladygiroc schreef:
Heb je je zadel al eens na laten kijken?

Je springt in je openingspost een beetje van de hak op de tak :)
Hij blijft op de voorhand lopen en zodra jij los laat gaat ie aan de rit met je?
Wat ik er nu uit begrijp is dat jij je paard continue tegen houdt van voor, door die contante druk kan je paard niet over de rug komen en gaat hangen op je handen, in dit geval. Als jij je handen opent gaat ie aan de rit, dat is een logische reactie van hem want hij is zijn steun kwijt en dus ook zijn balans.

Je zult opnieuw moeten beginnen. Pak eerst het stuurloze-op-je-handen-hangen-probleem aan. Neem je teugels aan met een licht contact. Zodra jij vind dat hij te zwaar wordt geef je been. Laat je niet verleiden om hem te dragen tijdens het rijden. Als jullie dit onder de knie hebben, dus hij niet meer je handen induikt kun je verder gaan werken. Het probleem met het op de voorhand vallen wordt minder naar mate je verder komt in je training, maar hiervoor moet hij wel op eigen benen lopen en jij moet kunnen loslaten.

Dankjewel voor je informatie! ;)
Ga hem morgen eens rijden met losse teugels, en rijden totdat hij vanzelf terug komt.
Ook als hij in galop een ritje met me gaat maken?

En zodra hij rustiger is, ga ik van hem vragen.
Wil graag dat ik hem wat meer vooruit moet rijden, zodat ik hem van voor ook hogerop kan laten lopen.
Want vaak als ik nu wat vraag van hem, dan loopt hij op de voorhand en lijkt het alsof die erg hangt van voor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:55

Duhelo schreef:
oh, een menpaard.
ik blijf bij mijn tip: loslaten vanvoren, laat hem maar rennen, en eenmaal hij zelf aangeeft dat die rustiger kan/wil worden, ga je aan het werk.

? Ja, en? Een menpaard is gewoon een paard en ook die kunnen gewoon netjes gereden worden.
Zeker als het menpaard netjes gemend is zou je er zelfs je voordeel mee kunnen doen.

TS, denk toch dat je echt les moet gaan nemen, aangezien je het ondertussen met trekken niet gaag redden,
bovendien is dat ook niet de manier van rijden.

Dat wat Baily12 voorstelt van wisselen van bit, klinkt wel aardig, maar zo te horen heb jij een heel ander probleem dan
een niet lekker zittend bitje.
Je hebt gewoon een rijtechnisch probleem dat je zelf niet op kan lossen, dus is het tijd om hulp te zoeken in de vorm
van een goed instructeur.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:58

Baily12 schreef:
Duhelo schreef:
oh, een menpaard.

menpaard? :o?

vaak zijn hafjes geliefde "menpaardjes" voor mensen die effe de zondagochtend gaan gaan rijden, en voor de rest niks. Veel van die paardjes (of toch diegene die ik al tegengekomen ben) worden vrij strak gereden en dressuurmatig niet gewerkt voor de kar. als je zoeentje dan onder het zadel steekt zonder goede voorbereidingen en/of kennis, krijg je de symptomen van de TS :D

@TS: wijken en achteruit lopen moet je al niet aan beginnen ,zolang hij niet reageert op je zit, en zolang je niet eens deftig kunt draven of galopperen. zeker achteruit lopen bij een paard dat niet op je zit reageert, komt eropneer dat je hem achteruit trekt.
dus nogmaals: paardje loslaten vanvoor, en vooruit rijden ;)
en ja, ook als die aan de rit gaat in galop, ik zou hem dan zelfs nog wat meer vooruit rijden, en nog eventjes langer laten galopperen dan dat die zelf wil, zodat JIJ bepaalt wanneer hij mag draven.
hij moet min of meer leren dat hij mag blij zijn dat hij mag draven op jouw tempo, want als hij iets anders probeert moet hij gewoon harder werken ;)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:00

ninajojo schreef:
1,5 jaar is op zich nog niet zo heel erg veel.
Een tip om het hangen tegen te gaan. Veel los laten van voren. dus pauzes met een los teugeltje tussendoor. Ook in de draf.
Hij moet op zijn eigen benen leren lopen en niet op jou te hangen. Als je hem geen teugels geeft om op te hangen kan hij dit ook niet doen.
Let wel op je tempocontrole. Een losse teugel betekend natuurlijk niet dat hij sneller mag. Zoek een tempo dat niet te snel is, maar wat ook niet te moeilijk voor hem wordt.

Maar dat is juist het hele probleem vandaar dit topic!
Als ik de teugels loslaat, en hij reageert niet op mijn zit, en geef even een trekje van dat hij MOET stoppen of rustiger aan doen, 5 passen erna, begint hij weer.
Dus denk dat ik hem beter zoals bokkers hier zeggen, maar even moet laten rennen totdat hij terug komt.

Hij was vroeger ook erg bang op het been etc.
Ik hoefde alleen maar te klikken en hij liep al! want anders stond hij te trillen op zijn benen.

En bijv met wijken, als ik hem niet van voor even terug pak en hem maar laat draven en ik houd mijn binnenbeen eraan, wijkt hij niet, maar draaft hij juist sneller!
Dus het is nog veel oefenen, want inderdaad zoals eridinges zegt, volgens mij snapt hij er ook geen pepernoot van, en zal ik hoe dan ook helemaal opnieuw moeten beginnen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:01

menpaard? :o?[/quote]
vaak zijn hafjes geliefde "menpaardjes" voor mensen die effe de zondagochtend gaan gaan rijden, en voor de rest niks. Veel van die paardjes (of toch diegene die ik al tegengekomen ben) worden vrij strak gereden en dressuurmatig niet gewerkt voor de kar. als je zoeentje dan onder het zadel steekt zonder goede voorbereidingen en/of kennis, krijg je de symptomen van de TS :D

Sorry hoor dit is echt regelrechte bull..
Ik ben een haflingerliefhebber en ik ken echt niemand die dit doet?
Dit is echt een voorbeeld van snel even je oordeel klaar leggen.

Ts doet haar best verder, ze moet alleen beter of op een andere manier les krijgen.