mijn verzorgpony springt niet WAT NU??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

datbenik13

mijn verzorgpony springt niet WAT NU??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:15

ik heb een verzorgpony, ze is nog maar net ingereden ongeveer handerhalfjaar. In het begin kon ze wel springen met iemand zonder zadel die zelfs zwader was dan mij. Toen sprong ze zelfs zonder moeite er overheen.
Laats heb ik toen ook geprobeerd met haar te springen maar toen kon ze het niet. We hebben al heel veel dingen geprobeerd zoals : naast de pony er over heen, zonder zadel met mij erop, andere balken, (dun en dik ) balkjes laten draven en nog wel meer dingen.
maar nog steeds snapt ze het geloof ik niet. hoe kan ik ervoor zorgen dat ze het wel doet ?? we zijn nu ook heel vaak bezig met balkjes loppen, galoperen draven en nog veel meer ! maar ze nsapt het geloof ik niet helemaal ! wat nu ??
HELP ME PLEASE !

groetjes, datbenik13 :o :D

Laura_x_

Re: mijn verzorgpony springt niet WAT NU??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:17

Wat doet ze dan? Erover heen stappen of helemaal niet springen?

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:17

Benen eraan,
Les nemen ;).
Het licht altijd aan de ruiter ;)
Been geven, teugels beetje los , wel contact houden, (Dus geen lange waslijnen),
En les nemen ;) (springles)
Desnoots zet je de bak af en dan een hindernis afzetten zodat ze er wel overheen MOET en dan iemand met een zweepie erachter aan ;)

SUc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:19

Vraag bij de eigenaresse van je verzorgpony wat je moet doen of bij een instructeur. Eroverheen dwingen heeft geen zin, krijgt een pony alleen maar nare ervaringen van.

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:21

ik heb al heel veel dingen gebrobeerd, ze kon het eerst wel. ik heb ook al geprobeerd om met zweepje erachter aan te gaan xd maar ze loopt er gewoon tegen aan

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:21

nikkialex schreef:
Benen eraan,
Les nemen ;).
Het licht altijd aan de ruiter ;)
Been geven, teugels beetje los , wel contact houden, (Dus geen lange waslijnen),
En les nemen ;) (springles)
Desnoots zet je de bak af en dan een hindernis afzetten zodat ze er wel overheen MOET en dan iemand met een zweepie erachter aan ;)

SUc6!

Waarom forceren als je de oorzaak (en het precieze probleem) niet weet? Ik ben van mening dat je eerst moet kijken naar de oorzaak: waarom springt je pony niet? Mischien is er wel een hele goede reden voor.

Heb je geen filmpje?

Edit: Wat ik uit je verhaal kan beoordelen is dat je pony er geen lol in heeft/het niet snapt. Een iets vollediger verhaal zou wel fijner zijn trouwens! Zorg eerst dat de basis er in zit. Stapt en draaft je pony ontspannen en rustig over balkjes?
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 29-11-11 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:21

de eigenaresse is een meisje en het is een shet :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:23

Ik heb even in je profiel gespiekt en ik zag dat je 24 jaar bent. Pas je dan nog wel op de shetlander? Heeft hij geen last van je? Zit je hem niet in de weg?

Heb je een foto of filmpje?

Kijk ook even in mijn bovenstaande posts ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:24

Ik geloof niet dat de TS 24 is hoor Laura_x_

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:25

nou we dachten misschien eeerst dat ze het niet zag dus hebben we de balken verandert en kleuren gegeven. maar ze liep er gewoon tegen aan. het gaat nu wel een beetje beter want ze loopt er minder tegen aan. maar ze springt alleen niet. ze kon het eerst wel. ja hij loopt er gewoon over heen , ik hoef eigenlijk nis te doen want hij gaat vanzelkf wel. maar ik denk dat hij het niet snapt.

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:26

nee ik ben geen 24 haha heb het verkeert ingesteld xd :p moet ik maar even veranderen ik ben 13 maar heel klein dus ik pas er nog goed op en ze is ook best groot vor haar doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:27

Ik denk dat je deze pony gewoon niet meer moet laten springen.
Of een instructrice of een ervaren persoon vragen om je te helpen.

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:27

maar wat is de basis voor springen ?? hoe kan ik ervoor zorgen dat het haar we lukt. eerst lukte het haar ook altijd !

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:28

maar ze vind het wel leuk, dus ik snap het niet zo goed XD

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:29

maroescha schreef:
Ik geloof niet dat de TS 24 is hoor Laura_x_

Ik vond het ook al een beetje apart :o

En als je niet weet wat de basis is, is het nodig tijd om les te nemen. Een pony willen leren springen, terwijl je niet weet wat de basis is? Geen goede combinatie ;)

Waar komt je vandaan, TS ?

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:30

ik weet ongeveer wel wat de basis is hoor. maar als mijn pony het niet snapt niet . wat is TS ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:31

Hoe weet je dat ze het leuk vind?

En de basis voor springen? Dat ze snapt dat ze balkjes moet lopen, waar ze haar hoeven moet zitten en hoe zij haar lichaam moet gebruiken.

Maar ik denk dat je echt iemand moet vragen die ervaring heeft. Want uit je berichten blijkt dat je weinig ervaring hebt. En als de pony nu alleen maar slechte ervaringen krijgt, dan zal de pony nooit meer springen.

TS dat ben jij, jij bent de topicstarter.

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:33

nou als ik haar afstuur op de balkjes dan gaat ze er met oortjes naar voren overheen, en ze doet ook haar best ! en balkjes gaat nu ook wel goed !
en ervaring heb ik dnek ik wel ant ik rij al 7 jaar xd en ja ik ben nu begonnen met bokt.nl

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:34

datbenik13 schreef:
ik weet ongeveer wel wat de basis is hoor. maar als mijn pony het niet snapt niet . wat is TS ??

Dus niet helemaal. Het feit dat je vraagt in dit topic wat de basis is en hoe je het moet trainen, getuigt van niet veel kennis over de basis.

Hoe moet je volgens jou de basis trainen bij een pony? Heb je de basis bij de shetlander goed voor elkaar? Met toelichting graag, ben er wel benieuwd na :)

De basis voor springen, daar kun je enkel aan beginnen als de normale basis goed is ;)

Zoek alsjeblieft begeleiding of neem les ;)
Edit: Dat je 7 jaar rijdt, betekent niet automatisch dat je ervaren bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:35

Dat je 7 jaar rijdt, dat betekend niet per se dat je ervaring hebt.

Ik raad je nogmaals aan om een ervaren iemand hulp te vragen en anders voorlopig te stoppen met het laten springen van deze pony.

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:36

okee. maar waarom deed ze het eerst dan wel ? en zonder ruiter doet ze hetook niet dus dan kan het toch neit aan mij lichen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:37

Nogmaals, zoek een ervaren iemand.
Ik kan vanaf hier niet beoordelen waarom deze pony eerst wel sprong en nu niet.

Lien8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:38

datbenik13 kan heel goed rijden maar ze vraagt zich alleen af hoe het komt dat die pony niet springt en ze weet de basis..

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:39

datbenik13 schreef:
okee. maar waarom deed ze het eerst dan wel ? en zonder ruiter doet ze hetook niet dus dan kan het toch neit aan mij lichen ??

Dan ligt het dus wel aan jou, of ze heeft een slechte ervaring ermee, waardoor ze niet meer wil springen, of ze heeft ergens last van. Misschien eerst even de oorzaak zoeken?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:39

Ik denk dat een instructeur het makkelijkst kan kijken wat er aan scheelt, wij kunnen namelijk niet zien waar het aan ligt, hooguit raden.

Is de pony los in het lijf, dressuurmatig goed te rijden, en heeft ze kracht genoeg? Dan heb je vooral les nodig. zo niet, dan zal ik ook les nemen. :)