Geen rem, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Geen rem, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:40

Ik heb een fjord.
In de bak met trainen is ze altijd heel braaf in de gallop en ze stopt wanneer ik dat wil.
Als ik hoo en prr zeg en een ophouding maakt gaat ze heel netjes over in draf.

Alleen heb ik een probleem
Als ik met paarden rij die voor haar rijden en dus sneller zijn dan heb ik er geen last van en stopt ze gewoon samen met de groep.

Maar nu heb ik sinds kort een rijmaatje met ook een fjord en die fjord is een stuk langzamer dus als
we in gallop gaat is mijn pony voorop.
Maar het probleem met is dat als ze alleen rijd of voorop in een bos/grote wei en als ik dan in gallop
ga zit er echt geen rem op en wil ze het liefst zo hard mogelijk.

Ik wil niet dat er ooit ongelukken gebeuren en ik zou toch graag met me nieuwe buitenrij maatje lekker kunnen galloperen.

wie heeft er tips?
alvast bedankt!

nynke55

Re: Geen rem, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:22

Je kunt in galop achter haar blijven, dus zorgen dat ze er niet voorbij loopt. Of, als haar paard echt langzaam gallopeert, zorgen dat jij in draf blijft.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:14

Tja die eigenwijze fjorden met die meestal dikke nekken := Hoor dit wel vaker. Misschien voor de veilheid als je buitenrijd toch een martingaaltje gebruiken?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 21:44

nynke55 schreef:
Je kunt in galop achter haar blijven, dus zorgen dat ze er niet voorbij loopt. Of, als haar paard echt langzaam gallopeert, zorgen dat jij in draf blijft.

In gallop achter haar blijven lukt niet en in draf blijven ook moeilijk.
En ik wil met mijn fjord ook lekker kunnen galloperen en niet alleen draf en stap..

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 21:45

rensiepensie schreef:
Tja die eigenwijze fjorden met die meestal dikke nekken := Hoor dit wel vaker. Misschien voor de veilheid als je buitenrijd toch een martingaaltje gebruiken?

Hmm.. ik kan het altijd proberen maar denk niet dat het gaat helpen want daar
ligt er niet echt aan. Ze luisterd dan gewoon niet meer op hoo of prrr en ook niet op
ophoudingen. Ze kan dan soms wel even doen alsof ze gaat stoppen maar na een tijdje
gaat ze dan weer door.

Het enige hoe ik nu kan stoppen in omdraaien maar dat is nou ook geen geweldige oplossen..

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:15

Ze voelt zich waarschijnlijk een beetje opgejaagd door het paard van je rijmaatje. Wel lastig....Als je alleen rijdt heb je er dan ook last van? Of alleen als ze voor op loopt?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:44

Het is gewoon erg gevaarlijk als er geen rem op zit, dus dat zal hij toch eerst moeten leren. Mijn man heeft ook eerst een jaar alleen maar gedraafd met zijn paard, omdat hij in galop ook alleen maar hard ging. Hij draafde wel heel hard en ik in galop er achteraan.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 07:43

rensiepensie schreef:
Ze voelt zich waarschijnlijk een beetje opgejaagd door het paard van je rijmaatje. Wel lastig....Als je alleen rijdt heb je er dan ook last van? Of alleen als ze voor op loopt?

ik ben er nog nooit alleen echt op uit gegaan maar wij hebben een hele grote wei en als ik daar in gallop ga (alleen) dan zit er ook niet echt een rem op.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 07:44

nynke55 schreef:
Het is gewoon erg gevaarlijk als er geen rem op zit, dus dat zal hij toch eerst moeten leren. Mijn man heeft ook eerst een jaar alleen maar gedraafd met zijn paard, omdat hij in galop ook alleen maar hard ging. Hij draafde wel heel hard en ik in galop er achteraan.

Ja dat vind ik ook.
Maar in de bak heeft ze wel gewoon een fijne rem het is alleen op buitenrit en als ik in de wei ga galloperen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:48

xTesske schreef:
nynke55 schreef:

Ja dat vind ik ook.
Maar in de bak heeft ze wel gewoon een fijne rem het is alleen op buitenrit en als ik in de wei ga galloperen.

Als het nou andersom was had je geen probleem. Maar probeer eens buiten veel overgangen te rijden. En steeds terugnemen voor hij echt op snelheid is, na 5 passen galop, 10 passen galop, enz...

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 10:49

nynke55 schreef:
Als het nou andersom was had je geen probleem. Maar probeer eens buiten veel overgangen te rijden. En steeds terugnemen voor hij echt op snelheid is, na 5 passen galop, 10 passen galop, enz...

Dat kan ik eens proberen maar het probleem is zij begint met meteen de aanzet al te racen en dan is ze niet meer terug te halen mits
je haar omdraait, dan wel

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:39

Kies dan voor schijnovergangen. Drijf haar naar de galop toe en op het moment dat ze aan wil springen neem je haar direct terug naar draf. Je zorgt dat ze weer rustig draaft en dan doe je het nog een keer. Zo leert ze dat jij altijd de controle hebt.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:37

Ja maar het probleem is juist dat ze haar niet terug KAN nemen. Omdat Fjordje gewoon doorraced als een stoomlocomotief :D

Ze snapt wel watje bedoeld, hij doet het gewoon lekker niet. Ik weet dat je rijtechnische problemen op moet lossen in de bak, en niet met een ander bit, maar aangezien je paard in de bak gewoon braaf doet wat je hem vraagt... Ik zou voor je eigen veilheid doch een noodrem installeren. Hij moet wel gewoon luisteren buiten! Dus een pessoa bit, of desnoods een thiedemann teugel. Hoeft niet voor altijd, maar wel op de momenten waar hij zich misdraagt. Misschien alleen op het begin.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:41

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:42

pessoa bit (enkel gebroken) is erg handig, dan kun je in de bak gewoon met een trensje rijden en in het bos een tandje lager zetten. maar ik heb ook heel lang met mijn tink gedraaft en iemand anders heeft erop gereden omdat hij niet wou stoppen.

Probeer eens in het bos een veldje op te zoeken waar je gewoon net als in de bak dressuur gaat rijden! Dus niks anders dan dat en op de terugweg dat iemand hem vasthoud ofzo, het is echt heel gevaarlijk als er geen rem opzit...

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:10

Matheno schreef:
Lees dit stukje eens
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

Ik vind het een hele geruststellende gedachte als het paard dit kent, en dat je dus altijd een rem hebt.

Dit is in de basis hetzelfde als het advies om in de bak tijtechnisch te gaan trainen. Een one rein stop moet je een paard namelijk leren. Normaal stoppen moet je een paard ook eerst leren. Als hij normaal stoppen buiten niet doet, terwijl hij wel weet wat je hem vraagt, waarom zou een paard dan wel een one rein stop doen?

Het verhaal dat dit een reflex is wat kan worden aangeleerd klopt, maar dan is reactie op teugeldruk, of been aanleggen ook een reflex. Als een paard niet doet wat jij hem geleerd heb buiten dan zou ik toch eerder voor een dwing middel kiezen. Dan kun je hem dwingen...en weet je zeker dat hij stopt i.p.v. de weg op rent, of onderuit glijdt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:38

Tja een paard wat echt hard wilt, moet je niet vragen om langzamer te gaan!

Ik zou in de wei gaan oefenen. Op het moment dat ze aan galoppeert en begint te racen zeg je, oooh goed idee, maar nu die kant op en nu die kant op. Je geeft zelf dus nog een beetje gas bij zodat jij alsnog het tempo bepaalt (alleen in het begin kies je dus voor harder ipv zachter). Door elke keer een andere kant op te gaan, behoudt je controle over de richting.

Ze zal steeds beter gaan reageren en dan kun je steeds meer vragen. Een volte, slangenvolte, terug naar draf en zijwaarts, zolang het maar iets voorwaarts is! Als dat dan netjes gaat vraag je een keer terug naar stap.
Hoe vaker je dit oefent, hoe beter het gaat en hoe sneller je dingen als zijwaarts kan gaan vragen en je paard aan de hulpen houdt.

Deze techniek vergt dus wel wat pit!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:59

Dat is een goed advies! :j

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 07:55

Sassol schreef:
Tja een paard wat echt hard wilt, moet je niet vragen om langzamer te gaan!

Ik zou in de wei gaan oefenen. Op het moment dat ze aan galoppeert en begint te racen zeg je, oooh goed idee, maar nu die kant op en nu die kant op. Je geeft zelf dus nog een beetje gas bij zodat jij alsnog het tempo bepaalt (alleen in het begin kies je dus voor harder ipv zachter). Door elke keer een andere kant op te gaan, behoudt je controle over de richting.

Ze zal steeds beter gaan reageren en dan kun je steeds meer vragen. Een volte, slangenvolte, terug naar draf en zijwaarts, zolang het maar iets voorwaarts is! Als dat dan netjes gaat vraag je een keer terug naar stap.
Hoe vaker je dit oefent, hoe beter het gaat en hoe sneller je dingen als zijwaarts kan gaan vragen en je paard aan de hulpen houdt.

Deze techniek vergt dus wel wat pit!

goed idee!
die ga ik zeker toepassen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:20

De techniek die "Sassol" hier beschrijft is heel goed, veel beter dan altijd maar remmen en te gaan hangen aan die teugels.
Het vraagt idd wel wat lef van de ruiter want het paardje zeker in de beginfase, kan dan best wel hard gaan, en zeker in een weide op gras, is er nog het risico onderuit te schuiven, dus toch goed de bochten heel ruim inschatten.
Maar het zou ook met deze techniek beter zijn dit te doen onder goede begeleiding, zeker voor een beginnende ruiter is zoiets niet verantwoord om dit op eigen houtje wat te gaan uitproberen, les is bijna altijd de enige manier om tot een goed resultaat te kunnen komen.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:02

Zorg dat je je binnenteugel wat korter houdt dat je hem sneller terug kunt halen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:05

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:03

wil94 schreef:
Zorg dat je je binnenteugel wat korter houdt dat je hem sneller terug kunt halen.

wat is dan de binnenteugel?
Het is namelijk in een bos en dan heb je niet echt een binnen teugel of wel..

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:33

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 09:02

maar in de bak heb ik wel een rem, het gaat juist over als ik op buitenrit ben