paard wordt traag bij doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

paard wordt traag bij doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:07

Ik heb een paard wat behoorlijk flegmatiek is en wat weinig looplust heeft. Is nagekeken en wordt altijd consequent gereden maar het probleem blijft.
overgangen, schijnovergangen. Je moet hem eigenlijk een beetje boos maken wil hij lekker gaan lopen.

Ik heb hem sinds hij 2,5 is en hij is nu 11 en de afgelopen 2 jaar heeft hij niet zo veel gedaan maar nu heb ik een nieuw zadel wat echt op maat is gemaakt
voor hem en hij is nogmaals behandeld aan zijn rug.

ik ben dus sinds augustus weer fanatiek aan het traien en heb 1 x per week prive les. Het gaat steeds beter maar als ik ga doorzitten en mijn zweep wegleg
zoals ook echt moet in de M1 dan stopt hij met lopen.

Hij reageert ook echt niet op mijn been. je kan een flinke schop geven maar het haalt allemaal weinig uit.

Hij is jaren geleden door 2 instructeurs eens flink aangepakt maar hij sluit zich gewoon af en reageert niet meer. Hij gaat dus niet echt lopen maar staken, achteruit lopen of steigeren. Dat werkt dus niet.

Ik rij dus heel veel overgangen, figuren etc om hem bezig te houden en het achterbeen te activeren.

Nu wil ik weer gaan starten maar hij weet het precies als ik geen zweep heb. hij slaat echt af dan.

Heeft iemand nog een idee? Jury heeft mij al eens aangeboden Hc te starten met zweep maar dan is er niets aan de hand.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:12

Knijp je met je bovenbeen? Sommige paarden zijn daar erg gevoelig voor, je moet echt 'los' zitten zeg maar. Ook letten op het op de juiste manier kantelen van je bekken, een fractie tever achterover zitten kan al remmend werken.
Tweede tip is, hoe stom het ook klinkt, minder gaan drijven. Zorg dat je paard altijd zelf loopt, dat je niet het tempo ondersteunt met je been en dat je dus op een beenhulp altijd een voorwaartse (of zijwaartse) reactie eist.

Verder ben ik even heel nieuwsgierig naar de afstamming van je paard, omdat ik sommige dingen best wel herken. Maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:14

En wat doet hij als je 2x een korte snelle tik met je been geeft, op het moment dat hij niet reageerd?
Dus niet naar voren schoppen.. maar zie het als wakker maken?
Laatst bijgewerkt door Casarell op 22-11-11 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Sheran

Re: paard wordt traag bij doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:16

En als je je zweep weglegt en niet gaat doorzitten? wat doet hij dan?
Of als je gaat doorzitten en je zweep erbij houdt?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:25

Het scheelt heel erg per dag zeg maar. klinkt erg raar maar de ene dag heb ik hem veel actiever als de andere dag.

lichtrijden zonder zweep gaat redelijk maar hij heeft echt zero respect voor been geven. (en dan heb ik echt redelijke sporen)

een flinke klap met de zweep haalt ook niets uit want dan gaat hij staken of geeft een flinke bok en er verandert niets. . korte tikjes achter mijn been werkt wel.

Het is een hemmingway en daarachter zit formateur.

er zal ook een deel uit mijzelf komen, dat snap ik. Ik heb wel prive les maar zit eraan te denk om ook nog eens bij iemand les te nemen echt voor mijn eigen
zit.

Het scheelt namelijk ook als ik mijn beugels uit heb. Ik voel wel dat ik ga knijpen met mijn bovenbeen dan maar hij loopt wel beter. Simon geeft heel hoog op
dus zit ontzettend moeilijk.

als hij goed voorwaarts is zit hij natuurlijk ook weer makkelijker als dat zo gaat lopen harken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:30

Nou nu komt het clichématige antwoord: er is iets mis met je basis :P. Leer hem dat hij voorwaarts moet op je been, samen met je instructeur. Been --> geen reactie? ---> tikje. En verder benen heel stil.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:33

Ligt het nou aan mij of hoor je aansporen/been geven sowieso niet met spoortjes te doen? Die zijn alleen voor verfijning van de hulpen. Aansporen doe je met je kuiten, niet met je hakken. Sommige paarden worden er ook echt tegendraads van als je echt alleen maar met hakken/sporen drijft.
Voor je verder gaat met wat voor training dan ook zou ik echt aan gehoorzaamheid gaan werken. Een van de basisbeginselen van het rijden is echt dat hij aan je been is. Dus klein beetje been moet hij op reageren, zo niet, dan een flinke schop, reageert ie nog niet, een flinke tik. Net zo lang consequent zijn tot hij ook respect voor je been gaat krijgen. Daar hoef je het paard echt niet voor te schoppen of grotere sporen voor aan te doen. Je moet alleen wel leren om je hulpen te doseren. Als je paard alleen maar gewend is om op hele grote hulpen vooruit te gaan, werkt op een gegeven moment een kleine hulp niet meer.

Dus echt een poosje niet te veel focussen op hogere dressuur, maar eerst de basis aanpakken, zou ik zeggen. Zorgen dat hij echt op je gaat letten en weer wil gehoorzamen, in plaats van dat hij zich voor je afsluit :)

Edit: overigens heeft mijn paard hetzelfde probleem; hij houdt totaaaal niet van hard been geven of van tikken met de zweep, dan gaat hij ook in staking. Bokken, juist langzaam blijven lopen, rare hupjes geven. Ik los dat op door gewoon vanaf het begin te eisen dat hij op kleine hulpen reageert. Dus als ik een beetje aanspoor wil ik reactie. Doet hij dat niet dan krijgt hij een tik. Bokt hij dan, dan krijgt hij nog een tik. Dan kiest hij eieren voor zijn geld en begint hij weer naar minder been te luisteren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:37

Ok, dan is het in ieder geval geen familie :)

Wat bij mij heeft geholpen is zoeken naar iets waar hij wel op reageert (dus of een ander spoortje, langere zweep) en daar dan heel, heel, heel consequent in zijn. In de praktijk hield dat in dat ik zo bewust mogelijk been probeerde te geven, en als hij niet reageerde kreeg die een oplawaai waarvan die echt wel onder de indruk was en waardoor hij dus ook echt hard naar voren schoot. Vervolgens meteen terugnemen en de overgang opnieuw rijden. Dat laatste word vaak vergeten, als je het paard gewoon laat lopen heeft die tik ook geen zin gehad.

Enige wat mij een beetje zorgen baart is het staken en bokken....Mijn paard was weliswaar lui, traag en volledig afgesloten voor alles en iedereen, maar heeft verder nooit verzet getoond. Overigens is bij hem de oorzaak van zijn gedrag wel bekend en was het zeker niet gewoon karakter oid. Maar als je paard zo heftig reageert als je doordrukt...dan zou ik toch gaan twijfelen aan de oorzaak. Een paard kan namelijk best heel lui zijn, echter bokken kost misschien nog wel meer energie als gewoon doorlopen. Schijnbaar vind hij het bok/staakgedrag zijn energie dus wel waar, maar doorlopen niet. Uitvinden waarom kan ook een stap in de goede richting zijn.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:49

dit afsluiten deed hij al vanaf jonge leeftijd. op de stal waar hij vandaan komt en ook zadelmak is gemaakt was dit al.

hij is daar dus 2 x teruggeweest omdat ik niet kon rijden. eraf gevallen en heel erg last van mijn rug.

instructeur erop en die zou hem een aantal keren rijden. ik heb hem tot een bepaald punt aan laten pakken maar toen het mij te ver ging gevraagd
om af te stappen en ik heb hem mee naar huis genomen.

Paard is toen ook meerdere malen doorgelicht etc. niets aan de hand.

Ik ga nu ook weer rijden en gewoon eerst weer flink aan de slag met de basis. niet teveel op netjes letten maar eerst maar eens echt reageren en op
kleine hulp al voorwaarts. :j

Heb donderdag weer prive les en zondag wedstrijd sinds 2 jaar. gelukkig ben ik zo wijs geweest om 1 proef op te geven omdat ik het zonde vindt als hij
weer aflslaat en dan nog een proef moet.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:00

Heb precies hetzelfde probleem gehad, altijd met zweep gereden, en toen ineens moest ik zonder zweep in het M1 nou dit ging dus inderdaad niet, stond bijna gewoon stil tijdens me proef. toen het advies gekregen een spoortje om te doen(ook tijdens trainen) en gewoon zonder zweep trainen hooguit 1 keer per week zweepje erbij! en ja hoor het werkte paard went niet meer aan het zweepje maar een mn been en was in mijn proeven dus stukke voorwaartser! het was wel even doorzetten omdat het al zo makkelijk is om even je zweepje erbij te pakken is het heel moeilijk om deze dan dus niet te pakken! maar gewoon proberen en er dan de tijd voor nemen!
heel veel succes!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:35

succes zondag... ben benieuwd hoe het gaat!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:31

Mijn vriendin had ook zo'n paard. Die is gewoon een keer gaan rijden,zonder zweep,zonder sporen & alles op licht beengebruik. De volgende keer was hij veel meer geprikkeld. Nu rijdt zei zonder zweep met lichte spoortjes.

Je moet het maar zien als je met je vuist in je zij gaat zitten. Eerst denk je van " hé ! :+ " maar als je 5 minuten zo zit voel je het al niet meer. Maar als iemand je met een vinger een 1 keer een stevige por geeft dan heeft dat veel meer effect.

Ik hoop dat je er wat aan hebt succes!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:35

Probeer eens iets te veranderen in je voeding. Mogelijk helpt dat bij de looplust van je paard.
Probeer dan eens perfomix van cavalor. Daar worden een hoop paarden net wat loperiger van!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:39

Ik kan me voorstellen dat je een oplossing zoekt. Je zegt het paard nagekeken te hebben. Heb je ook het zadel laten nakijken? Als die niet passend is, kan ie ook als een rem werken. Ga zelf maar eens met niet passend schoeisel lopen. Dit omdat je schrijft, dat hij met zweep wel voorwaarts is. En hoe is hij aan de longe? Loopt hij dan wel door?
Hopelijk zit de gouden tip er tussen! Succes.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 11:23

Hij heeft een nieuw op maat gemaakt zadel gekregen van Arno brandt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 11:25

ik zal eens kijken naar de cavalor voeding. Hebben ze hier lokaal niet maar zal eens naar ander verkooppunt kijken.

Hij krijgt op dit moment een supplement van pavo en een granenmix van subli. Daarnaast krijgt hij nog een schep meusli.
dus zeg maar 3 scheppen granenmix en 1 meusli. De meusli is van havens.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:13

simongek schreef:
ik zal eens kijken naar de cavalor voeding. Hebben ze hier lokaal niet maar zal eens naar ander verkooppunt kijken.

Hij krijgt op dit moment een supplement van pavo en een granenmix van subli. Daarnaast krijgt hij nog een schep meusli.

Welke muesli gebruik je? En welke granenmix?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:23

Voeding zou heel veel kunnen uit maken. En die van mij wordt echt heet van de perfomix. Maar dat is voor elk paard verschillend. Mijn paard werd ook niet heet van de kentucky lite e van havens. Terwijl er veel zeggen dat dat wel zo is!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:50

_Esther_87_ schreef:
simongek schreef:

Welke muesli gebruik je? En welke granenmix?

granenmix van subli en meusli van havens.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:50

ponyparadijs schreef:
Voeding zou heel veel kunnen uit maken. En die van mij wordt echt heet van de perfomix. Maar dat is voor elk paard verschillend. Mijn paard werd ook niet heet van de kentucky lite e van havens. Terwijl er veel zeggen dat dat wel zo is!

mijn paard wordt ook niet heet van kentucky lite

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:22

Die van mij doet het erg goed op perfomix van cavalor. Daar wordt ze een stuk loperiger van. Niet echt heet maar meer voorwaarts! Ze stond hier voor altijd op kentucky lite maar daar had ze dat niet bij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:13

Al eens bedacht dat het aan jezelf kan liggen??
Hoe zijn je hulpen miss niet duidelijk , miss te groot , hoe is je zit , hoe zit je door, voel je de beweging van je paard en kun je zonder zadel rijden??
Je zou eens wat meer grond en los werk kunnen gaan doen om te kijken hoe verfijnd je je hulpen kan geven.
Wat zie jij als basis oefeningen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:27

midgie wat is het effect van grond werk met een probleem wat ze alleen heeft met het door zitten?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:57

Het paard is flegmatiek en heeft geen looplust, door middel van grond/handwerk kun je daar heel veel aan doen, leer te zien hoe het paard beweegt dat helpt ook om te leren voelen hoe het paard loopt,
Als het vanaf de grond niet goed gaat dan gaat het heel vaak vanaf het zadel geelmaal niet goed,

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:01

midgie ik ben absoluut niet thuis in grondwerk hoor. Maar ik snap nog niet hoe je een flegmatiek paard met weinig loop lust kan veranderen in het grondwerk. Krijg je ze meer aan het lopen met grondwerk? Krijg je hem minder flegmatiek? En zo ja hoe werkt dat dan? Wat gebeurd er tijdens het grond werk wat je niet in het zadel zou kunnen bereiken?
En heeft dat flegmatieke en het niet looplustig zijn niet deels te maken met het karakter van het paard?