Angststoornis hindert bij paardrijden HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Angststoornis hindert bij paardrijden HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:30

Hoi bokkers,

Ik ben een beetje ten einde raad. Ik heb al jaren een dwangneurose ( een angststoornis ) en heb dus heel snel last van angst, en kan er ook niet echt goed mee omgaan, ik ben jaren bij een psycholoog geweest en slik hier ook medicijnen voor. Ik heb sinds een paar maanden/ jaar weer veel meer last. Ik heb weer contact gezocht met een psycholoog die ook gebruik maakt van ontspanningsoefeningen.

Ik had eerst nooit last bij het paardrijden, ik rijd 1 keer per week bij de manege sinds ongeveer 2 jaar. Maar ik ben er 1 x afgevallen en toen ik een keer bij het opstijgen net zat op het paard begon het paard achteruit te lopen en te bokken en schoppen, waarbij een ander meisje wat op de grond stond haar arm brak, toen ging het slechter, ik werd heel bang om te rijden en wist niet waar ik nou precies bang voor was.
Ik heb nagedacht waar ik nou precies bang voor ben en dat is:
* Van paard vallen en dood gaan
* Van paard vallen en lichamelijk gehandicapt raken
* van paard vallen en heel erg pijn hebben

Ik heb hier over gesproken met mijn instructrices en ik rijd nu over het algemeen op brave paarden, maar nog ben ik heel erg bang, vooral bij de galop. Al een dag vantevoren krijg ik enorme buikpijn, hoofdpijn, slaap slecht en had toen zelfs tijdens het rijden een soort paniekaanval.

Ik ben het zo verschrikkelijk zat, het bang zijn, ik ga gewoon iedere week rijden maar als ik bang ben galloppeer ik niet mee. Ik merk dat nu ook mijn instructrice het een beetje zat wordt waardoor ik me nog slechter voel.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen of tips kunnen geven!!

tokedri

Re: Angststoornis hindert bij paardrijden HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:35

Stoppen met rijden denk ik. Het moet leuk zijn, op deze manier is het niet leuk.
En ook aan paard voelt het aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:37

Het liefst zou ik niet willen stoppen, ik vind het superleuk om met paarden te werken en geniet ook wel van het rijden, als ik bijvoorbeeld op een heel erg beginnerspaard rijd dan ben ik weet niet bang en kan ik gewoon goed galopperen. En ik denk als ik stop dat het dan nog moeilijker is om ooit weer te beginnen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:40

priveles? wat meer ruimte en aandacht voor jou, zou dat kunnen werken?
En gewoon zeggen wat je wilt, bv op dat ene paard. Kun je gewoon als eis stellen kunnen ze zelf wel weer inplannen.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:42

Is er niet een andere plek waar je kan paardrijden en er dit op een lager tempo kan? Buitenritjes in stap bijvoorbeeld? Als ik het zo lees moet je niet te hoge eisen stellen aan jezelf. Als je galop niet wil, moet je er van te voren al over uit zijn: ik ga de komende lessen niet galopperen. Die afspraak kan je ook met je instructrice maken. Dan voel je vanzelf wanneer je wel weer een keer durft. Misschien durf je wel af en toe wat harder te draven... Zo werk je er een beetje naar toe, maar wel kleine stapjes nemen dus.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:45

Je kunt er vanuit gaan dat je wel eerst moet vallen voordat er zulke erge dingen kunnen gebeuren, dus proberen vallen te voorkomen, door zo goed mogelijk te rijden en daarvoor moet je ontspannen en goed naar de instructies luisteren, ook en juist in panieksituaties.
Wellicht terug naar zitles aan de longe waar de instructeur volledige controle over het paard heeft.
Want achter je angst zit waarschijnlijk angst voor controle verlies.
Je kunt ook bedenken "ik kan afstappen als ik niet meer wil". Les is om je wat bij te brengen, niet om je te dwingen een uur op een paard door te brengen.

Verder is het niet zo'n irriele angst, paardrijden is tenslotte best gevaarlijk, dat mag je best in je achterhoofd hebben. Als je maar bedenkt dat er manieren zijn om het minder gevaarlijk te maken zoals op makke paarden rijden, onder toezicht, in afgesloten ruimte, cap op, eventueel bodyprotector en goed leren rijden. Denk ook wat meer aan het paard, dat je er voor hem moet zijn om het te leiden omdat hij anders niet weet wat te doen en misschien zelf wat gaat verzinnen...

Het kan ook zijn dat je last hebt van een voorgevoel en dat het los staat van je neurose. In dat geval kun je een tijdje stoppen en kijken of het weer gaat kriebelen of dat er een enorme drempel ontstaat om weer te beginnen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:48

Iedereen die paard rijd of als je alleen maar buiten loopt kan er van alles gebeuren.
Ik begrijp wel dat je hier niet veel aan hebt, maar als je niet aan die rare dingen denkt kan dat zeker helpen.
Neem het leven zoals het is en stap niet op een paard met de gedachte, als dit..... als dat.....
Je moet net als ieder ander genieten van het leven, loop niet te veel te piekeren wat er eventueel kan gebeuren....

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:53

Ik hoef jou waarschijnlijk niet te vertellen dat angst vaak een ongrijpbaar iets is. Het enige waardoor angst voorzichtigheid wordt, is door je kennis en ervaring groter te maken dan je angst. Ik zou dus iid privé lessen nemen om zo meer positive ervaringen te krijgen. Daarbij is het wellicht slim om de boeken in te duiken over gedrag van paarden. Als jij weet hoe ze waarop reageren hoef je niet te schrikken.
Is er een paard op de manege waar jij je prettig voelt, vraag dan of je daar voorlopig op mag. Tot jij aangeeft dat je een ander graag wilt rijden.
Weten je mede ruiters van je angst? Dan kunnen ze wat rekening met je houden.
Ik heb ook iemand in mijn manege lessen gehad met een soortgelijk probleem. De groep pakte het heel goed op. Ze voelde zich prettig bij 2 paarden, dus deelde ik haar alleen daar op in. Soms wilde ze na een half uur een ander paard "proberen". Soms ging dat goed en soms wilde ze daar na 10 min al weer af. Uiteindelijk kon ik haar op bijna alle paarden indelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:54

@Mltex Ze willen me niet zo vaak meer op dat beginnerspaard laten rijden omdat ze denken dat ik beter kan dan dat, maar ik zal het volgende keer overleggen met ze dankjewel :)

@smartiej Je hebt gelijk, ik stel inderdaad best hoge eisen aan mezelf, ook met school en alles. En er is me ook verteld je moet gewoon lief zijn tegen jezelf, dat probeer ik maar ik ben ook zo snel boos op mezelf als het niet lukt.

@lusitana Ik denk inderdaad dat een les aan de longe een heel goed idee is, ik ben inderdaad erg bang om de controle te verliezen en ben me ook niet zo zeker van mijn evenwicht, dankjewel :)

@holypope Dat is waar, autorijden is relatief gezien nog veel gevaarlijker dan paardrijden, ik probeer ook zo te denken maar dat lukt niet altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:58

@japeloup De groep weet inderdaad van mijn probleem, ik vertel mensen gewoon eerlijk dat ik bang ben want erover liegen heeft ook geen zin. Ze zijn heel begripvol en aardig. Fijn dat je er al ervaring mee heb, ik heb ook het gevoel dat het een last is voor de instructrices, ik kon duidelijk aan mijn instructrice merken dat ze het wel ff gehad had vandaag ( ze geeft ook nog niet zo lang les dus dat snap ik ook wel )

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:31

TessaKaizoku schreef:
@smartiej Je hebt gelijk, ik stel inderdaad best hoge eisen aan mezelf, ook met school en alles. En er is me ook verteld je moet gewoon lief zijn tegen jezelf, dat probeer ik maar ik ben ook zo snel boos op mezelf als het niet lukt.

Op zich is het niet slecht soms streng of kritisch te zijn op jezelf, het brengt je verder (als het goed is). Maar in jou geval is dit niet zo, probeer dat in te zien. Het kan misschien frustrerend zijn omdat je weet dat je meer kan, maar als je zo door gaat, heb je straks misschien geen plezier meer in het rijden. Stel dat gewoon als doel, en daar zitten dus grenzen aan. Als je snel boos op jezelf bent: probeer dat te voorkomen door te voorkomen dat je teleugesteld raakt: dus kleine stapjes. Het zal een opluchting zijn iets niet te 'moeten'. Daardoor raak je de spanning misschien kwijt, waardoor je makkelijker je angst kan overwinnen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:35

Misschien kun je ook, naast de tips die al gegeven zijn, grondwerklessen gaan doen om je zelfvertrouwen in dat punt wat op te krikken, misschien bij iemand die ook prive een paard apart heeft daarvoor.
Bouw een band op, en voel je vertrouwd daarin, dat kan heel goed helpen lijkt me :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:21

Wat jammer dat je het idee hebt dat je instructrice 'aangeeft' dat ze het niet zo leuk vindt, is ze dan niet gewoon moe of geeft ze echt letterlijk aan dat ze je angst beu is? Denk er even om dat je niet voor een ander moet invullen wat ze denken, als ze écht de pest in heeft dat je bang bent moet ze dat gewoon zeggen, doet ze dat niet is dat haar probleem en niet het jouwe. Klinkt makkelijker dan het is, maar is echt de beste manier om te denken, scheelt een hoop onnodig nadenkwerk en schuldgevoel, weet ik uit eigen ervaring. Bovendien betaal je gewoon voor de les en dus haar salaris als het goed is, mag je best iets voor terugverwachten, vind ik. Het moet natuurlijk wel binnen de perken blijven maar dat je op één of twee dezelfde paarden wilt rijden en graag serieus wilt worden genomen, dat moet toch wel kunnen.

Verder herken ik me wel in jouw verhaal. Ik ben ook enorm bang geweest om te rijden en heb nog steeds van die buien, niet dat er ooit iets ernstigs is gebeurd, maar gewoon als bijwerking van andere angstklachten. Wat mij enorm heeft geholpen was een fantastische instructeur die het als doel had gesteld om mij op elk paard dat ie wilde kon krijgen (nadat ik hem had verteld wat er loos was). In het begin zat ik er op zoals een babyaapje op de rug van z'n moeder zit vastgeklemd. Moest op een gegeven moment maar aan de longeerlijn galopperen net zolang totdat ik dat durfde zonder me vast te houden. Vijf tellen 'met losse handjes' werd beloont met algemeen gejuich :') . Bij alles wat ik niet durfde kreeg ik wat extra begeleiding en bij alles wat ik wel durfde was de bak te klein. Echt gewoon een topvent die ook nog eens gewoon goed les kon geven!
Uiteindelijk heb ik daar zelfs op een Friese hengst zonder zadel gereden, nah, zegt genoeg, denk ik :D .
Heb tegenwoordig nog weleens terugvallen, vooral als mijn verzorgdames wat druk zijn, maar weet door ervaring hoe ik daar het best mee om kan gaan (soms ook maar gewoon niet rijden, of maar heel eventjes en dan alleen wat stappen) en dan vliegen we weer als vanouds door de bak of het bos.

Wat al eerder gezegd is, longeerlijn erbij, zitlessen, eerst een paardje waar je je het meest prettig bij voelt en dan stapje voor stapje 'engere' dingen gaan doen. Vergeet daarnaast, juist tijdens een paniekaanval, niet adem te halen (sowieso, je moest eens weten hoeveel mensen hun adem inhouden als het eng wordt, en dan het liefst vanuit je buik, desnoods zachtjes zingen - hardop mag ook, maar dat moet je durven ;) ), bedenk dat je altijd kunt afstappen als je niet meer durft en bovenal schaam je er niet voor, accepteer dat je nu eenmaal wat angstiger bent (en daar lopen er best veel van rond) en beloon jezelf als je een keer minder bang bent geweest, hoe ieniemienie ook, elk stapje voorwaarts is er één!

TessaKaizoku, sterkte met je angst en vooral succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:32

Hoi pluizebolpum,

Bedankt voor je reactie :) Mijn instructrice gaf het inderdaad niet letterlijk aan ze leek alleen flink geirriteerd. Het is inderdaad logisch wat jij zegt ik zal proberen meer zo te denken.

Wat gaaf dat je zo'n toffe instructeur had! Ben blij voor je dat je er nu minder last van hebt en goed mee om kan gaan, respect hoor! Ik ben inderdaad van plan een les aan de longe te regelen.

Groetjes Tessa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:48

Bedankt voor de tips Smartiej en Slofje :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:18

Misschien is val les ook iets voor je? Daar leer je hoe je goed moet vallen zodat je zo min mogelijk blessures oploopt.

Ook zou ik inderdaad zit les nemen. Hoe beter je zit, hoe minder snel je valt.

En last but not least: niet altijd willen werken met een paard. Soms moet je ook gewoon lol hebben en even niet serieus bezig zijn. Als je daarvoor op de grond moet staan zodat je relaxed genoeg bent, ga je lekker op de grond spelletjes doen.

Het moet leuk zijn om naar de paarden te gaan :)

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:22

op een paard rijden dat jij vertrouwt.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:42

Ik zou zelf de galop laten zitten voorlopig. Als de gedachte aan de galop je al angst geeft, dan lekker niet doen. Je rijdt voor je plezier, tenminste dat is de bedoeling, dus de galop is ook eigenlijk niet van groot belang. Dat komt wel een keer, of niet.
Ik zou lekker weer rustig aan beginnnen, als je daar de mogelijkheid toe hebt. Zonder druk. Dus alleen eerst maar eens rondstappen onder begeleiding. En dan doe je dat een week, paar maanden of paar jaar.. Wat geeft het? Zolang jij maar weer met plezier op het paard zit :j
Eén op één begeleiding is hierbij wel belangrijk.
Accepteer dat je nou eenmaal bang bent. Zolang je ertegen gaat vechten kom je niet veel verder.
Dan zal je angst sneller verdwijnen dan zodra je jezelf in een negatieve spiraal trekt. Das zó jammer!
Hoop voor je dat je een topinstructie kunt vinden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:06

Sassol schreef:
Misschien is val les ook iets voor je? Daar leer je hoe je goed moet vallen zodat je zo min mogelijk blessures oploopt.

Ook zou ik inderdaad zit les nemen. Hoe beter je zit, hoe minder snel je valt.

En last but not least: niet altijd willen werken met een paard. Soms moet je ook gewoon lol hebben en even niet serieus bezig zijn. Als je daarvoor op de grond moet staan zodat je relaxed genoeg bent, ga je lekker op de grond spelletjes doen.

Het moet leuk zijn om naar de paarden te gaan :)

Dat is misschien ook wel handig ja! Alleen geven ze volgens mij geen val les bij mij op de manege. Dat is weer het nadeel dat ik rijdt bij de manege, je kunt daar buitenom niet veel met de paarden doen.

LiVetime schreef:
Eén op één begeleiding is hierbij wel belangrijk.
Accepteer dat je nou eenmaal bang bent. Zolang je ertegen gaat vechten kom je niet veel verder.
Dan zal je angst sneller verdwijnen dan zodra je jezelf in een negatieve spiraal trekt. Das zó jammer!
Hoop voor je dat je een topinstructie kunt vinden!!

Dat denk ik ook wel ja dat een op een begeleiding beter zal helpen, bedankt voor je tips!

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:09

Misschien wordt je angst wel minder als je iedere keer op hetzelfde 'beginnerspaard' rijdt. Je kan dan vertrouwen in dit paard opbouwen en waarschijnlijk durf je dan steeds een beetje meer en wordt het rijden ook vanzelf minder eng/spannend. Misschien helpt het ook om geen dingen doen die je echt niet durft. Als je galoperen eng vindt, dan zou ik dit gewoon even een tijdje niet doen, net zolang tot je zelf het gevoel hebt dat je het wel aandurft (evt. aan de longe). Veel succes. Angst is een naar gevoel, hopelijk lukt het om dit onder controle te krijgen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:26

Ik zou ook zeker gaan voor privéles. Dit is al een paar keer genoemd, maar het is me niet duidelijk of je dat overweegt? Misschien gewoon een paar keer en daarna weer in de groepsles. Een tijdje op hetzelfde paard lijkt me ook erg belangrijk, dan kun je het dier wat beter leren kennen en meer vertrouwen krijgen. En natuurlijk gewoon niet galopperen als jij je er niet goed bij voelt. Soms moet je gewoon even over je angst heen en valt het vervolgens mee, maar dat is nu duidelijk (nog) niet aan de orde, aangezien je er al dagen vantevoren druk over maakt. Bespreek deze opties eens op een rustig moment met je instructrice (of de eigenaar van de manege). Kijk of je een tijdstip met haar kunt afspreken hiervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:50

Niceee schreef:
Misschien wordt je angst wel minder als je iedere keer op hetzelfde 'beginnerspaard' rijdt. Je kan dan vertrouwen in dit paard opbouwen en waarschijnlijk durf je dan steeds een beetje meer en wordt het rijden ook vanzelf minder eng/spannend. Misschien helpt het ook om geen dingen doen die je echt niet durft. Als je galoperen eng vindt, dan zou ik dit gewoon even een tijdje niet doen, net zolang tot je zelf het gevoel hebt dat je het wel aandurft (evt. aan de longe). Veel succes. Angst is een naar gevoel, hopelijk lukt het om dit onder controle te krijgen.

Ik overweeg de priveles inderdaad, ik ga straks een mailtje sturen om te vragen of ik een priveles mag met het paard aan de longe, misschien dan ook zonder beugels rijden om het goede gevoel te krijgen.

Ik heb al een hele tijd alleen op 1 paard gereden, maar dat was een beetje een slak, de galop ging dan ook super langzaam bij dat paard, maar deze is nu "met pensioen" en bij een andere eigenaar. Toen ging ik weer op andere paarden rijden en merk dat ik nu dus ook moeite heb omdat de galop daar een stuk sneller gaat.

Niceee schreef:
Veel succes. Angst is een naar gevoel, hopelijk lukt het om dit onder controle te krijgen.

Dankjewel :)

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:21

ik heb de reacties gelezen en ik herken er een hoop in van mezelf.......

zitles, val les en prive is allemaal zeker van zin om vertrouwen op te bouwen, maar als je er een geïrriteerde lesgeefster in het midden hebt staan gaat jouw dat niet verder helpen dan je nu bent.... weet ik uit eigen eraring. ik heb er nog steeds last van en ik ik heb een uber eigen brave pony.

ik ben onlangs van lesgeefster gewisseld en op het moment kan ik me makkelijker over mijn eigen angst heen zetten.

ook gaf ze me deze link: http://www.alternatiefbeterworden.nl/th ... xe_ee.html
en dan voornamelijk de workshop emotioneel evenwicht. ik overweeg zeker om het te gaan doen, het zal me namelijk ook helpen in het dagelijks leven.
Ik heb zelf het probleem dat ik me slecht kan ontspannen en daardoor mijn bomproeve pony knap gespannen kan krijgen.

en wat je niet durft!!!! ook niet doen!! want als je zelf niet de rust hebt, zal het nooit het vertrouwen geven wat je nodig hebt... het zal niet in een maand over gaan, trek er maar een jaar vooruit, geef je zelf de tijd. je wilt rijden en wil er keihard voor werken, nu alleen nog de juiste weg naar plezierig rijden vinden _/-\o_ maar het gaat je lukken! :D heb dat vertouwen en dan komt het goed :j

veel succes ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:04

Dankjewel! Jij ook veel succes nog!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:35

Ik herken je probleem wel. Ik ben niet bang bij paardrijden in het algemeen, maar had een enorme angst om te springen. Vroeger zei ik al dat je mij nooit over een sprong zou krijgen. Op den duur toch beginnen springen en een aantal keer heel lelijk gevallen, oa. mét paard over de sprong gevallen en op de sprong gevallen. Resultaat: letterlijk doodsangst bij het zien van een kruisje. Ik heb ondertussen een eigen paard dat heel graag springt en echt doodbraaf is en als ik iets fout doe, lost zij het op. Ik neem ook privéles met haar. Op die manier ben ik die angst aan het overwinnen, enkel springen met mijn eigen paard dat ik 100% vertrouw en met begeleiding van een instructrice die ik 100% vertrouw. Mijn instructrice houdt er echt rekening mee dat ik schrik heb, ze vraagt hoe ik mij voel, past haar lessen aan en moedigt mij aan. Mijn paard is echt doodbraaf, is alleen nog een beetje groen qua springen en wordt soms wat pittig, maar dan stapt mijn instructrice er gewoon op... Ondertussen spring ik 95cm... Nog niet zo indrukwekkend, maar voor mij wel. Zet mij voor een sprong van 95, op een ander paard en met een andere instructrice en no way dat ik erover ga. Dus mijn tip: zorg dat je vertrouwen kan opbouwen door op een vast paard te rijden dat je echt kan vertrouwen en neem les van iemand die je ook echt vertrouwt en die rekening met je houdt... Altijd op andere paarden rijden onder begeleiding van een geïrriteerde instructrice gaat écht niet helpen...
Succes!!