hackemor of bitloos? voor een 4jarige fries.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thierry14m

hackemor of bitloos? voor een 4jarige fries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:42

ik heb een fries van 4 jaar en rij nu al een jaartje met bit, maar ik vind dat hij daar niet erg lekker op rijd, wat kan ik beter nemen een hackemor of bitloos? want bitloos is wel vriendelijker en voor je paard meer ontspannen.
ook is hij niet meer vooruit te branden...
hij stopt als ik geen been geef eerst met zweep daar reageert hij niet meer op, nu met sporen daar reageert hij een klein beetje op maar ik wil eigenlijk van sporen af want ik wil hem niet te hard maken tegen het been, ook toont hij verzet in de galop (ik doe alleen nog maar stappen en draven) galop is een hel met hem, hij vliegt gewoon uit de bocht om er onderuit te komen , ik en mijn instuctise snappen er niks meer van...
ik denk dat hij zoveel verzet toont vanwege het bit ook. hij heeft geen haken of iets dus daar kan het niet aan liggen..
graag tips of andere weetjes
groetjes

Elin_

Re: hackemor of bitloos? voor een 4jarige fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:45

Geen hackamore :) Dat is direct zo scherp. Heb je wel het goede maat bitje? ben je niet te hard met je hand?
Ik zou gewoon een kaakgekruist bitloos hoofdstel proberen en voor het voorwaarrts probleem een betere instructrice zoeken ,want die moet jou juist helpen en als die het ook al ''opgeeft''

Is hij lichamelijk wel in orde? kan zijn dat ie vast zit in zijn rug.. klinkt wel zo.
Past het zadel goed? wanneer voor het laatst opgevult?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:45

Hackamore is ook bitloos.
Alleen hackamore is mechanisch bitloos, zeg maar.
De rest van je problemen lijkt meer rijtechnisch.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:48

Of je nu met bit of bitloos rijd, het werkt net zo hard in als dat jij het gebruikt. Je kan altijd een keer bitloos proberen, maar als ik jouw verhaal zo lees is mijn eerste vraag of het zadel al is nagekeken en of hij lichamelijk wel helemaal in orde is?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:49

Dat in de galop er zo hard vandoor vliegen en uit de bochten vallen komt waarschijnlijk omdat zijn balans nog helemaal niet goed is. Hij is ook nog maar een jaartje onder het zadel en het kost tijd voordat ze hun balans echt goed hebben en netjes kunnen galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:50

Hangt er bij een hackamore een bit in de mond?

Dan is dat dus bitloos.

En wat je moet doen, weet ik niet. Kijk wat je paard het lekkerst vindt, maar kijk vooral ook eerlijk naar je eigen rijden.
Als ik inknik in mijn heup, vliegt mijn paard ook uit de bocht, omdat ik haar blokkeer, en dat ga ik niet oplossen met een bit. En kijk daarnaar met een goede, eerlijke instructeur. Die van jou snapt er niets van, verder kijken dus, want een goede instructeur moet kundig genoeg zijn om én het te snappen, én op te lossen. En ook nog eerlijk zijn waar de (rijtechnische) fouten zitten, en 9 van de 10 keer zijn dit ruiterfouten. Daar eerst aan werken, en oplossen, kun je daarna altijd nog verder kijken :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:50

Miss eens goed les nemen ??

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:54

Yamcha,
Wat jij zegt, klopt precies.
Niet de oorzaak bij het paard zoeken, maar bij de ruiter!
Er vanuit gaand, dat het tuig allemaal goed passend is, en het paard geen pijn ergens heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:58

Ik denk ook dat dit enkel een rijtechnisch probleem is. Waarschijnlijk kan je instructrise je niet goed helpen, op zoek naar iemand die je dus wel verder kan helpen. Ieder paard kan gewoon op been reageren, dat heeft niets met de optoming te maken.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:59

Heb je je paard verder wel laten nakijken of hij geen lichamelijke klachten heeft?
Haal er een osteopaat bij, controleer je tuig. Neem een goede instructrice.

thierry14m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:23

paard heeft geen lichamelijke klachten en tuig en alles is goed passend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:24

Mooi.

Dan ligt het dus aan jou.

Ik zeg: aan de slag :Y)

Hou ons op de hoogte.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:27

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:28

Ga hem eerst maar sterk maken en in balans brengen. Dit heeft niks met een bit te maken maar alles met balans, bespiering en dragend vermogen.
Je zegt dat het paard geen lichamelijke klachten heeft, hoe weet je dit zo? Is hij nagekeken door een dierenarts of fysiotherapeut? En weet je wel zeker dat alles goed past, heb je er een zadelmaker naar laten kijken?
Als laatste, wat is je eigen ervaring met jonge paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:30

Ik zou m'n geld aan een goede instructeur uitgeven ipv aan nieuw tuig denk ik...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:32

Een 4-jarig paard is in de meeste gevallen nog erg zoekende. Komt bij mij de vraag naar boven. Heb jij wel ervaring met een jong paard? Ook omdat jij er nu direct bitloos wil gaan. Terwijl hij je eigenlijk aangeeft dat het rijtechnisch niet in orde is. Dus als ik jou was zou ik op zoek gaan naar goede instructie. En die je bij het goed africhten van een jong paard te laten helpen. Niet direct met andere dingen, zoals bitloos aan de gang gaan. Maar de oorzaak bij jezelf gaan zoeken. Waar ik met een jong paard het eerste jaar mee bezig ben, is hem of haar op eigen benen te leren lopen. Denk dat jij nog niet aan dat stadium toe bent.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:33

Sonja schreef:
Ik zou m'n geld aan een goede instructeur uitgeven ipv aan nieuw tuig denk ik...

Heel verstandige opmerking want een goede instructeur weet hoe je dit op moet lossen en dat het normaal is dat jonge Friezen meestal de bocht uit vliegen. Een goede instructeur weet ook, dat het beter is om zo'n paard juist niet in alle bochten te wringen maar rechtuit rechtaan rijden, tot het sterk genoeg is.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:34

rechtrichten is idd een goede oplossing
en verder zou ik eerst een ander bitloos hoofdstel proberen buiten de hackamore

ik rij zelf met een hackamore en vin het erg fijn rijden (maar het hangt er ook vanaf wat je met je paard wil doen tijdens het rijden) ik zelf rij alleen met losse teugels tenzei meneer keuren heeft, maar een hack is wel scherp
Dus probeer eerst een andere

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:35

Maar rechtrichten is toch de basis van de basis? Ik bedoel dat is toch het eerste wat je doet wanneer je met een jong paard begint in de opleiding?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:42

In_Black schreef:
Maar rechtrichten is toch de basis van de basis? Ik bedoel dat is toch het eerste wat je doet wanneer je met een jong paard begint in de opleiding?

Inderdaad dat is de basis. Niet direct met allerlei bijzaken beginnen. Als de basis niet goed is, gaat de rest ook fout.

thierry14m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:43

er is een dierenarts bij geweest en het harnas is nagekeken die er verstand van heeft,
ik heb meer ervaring met jongen paarden (dit is me eigen paard, heb ook jongen paarden en pony's van andere mensen in gereden)
mijn instucteur is een goede rijd zelf hoog dressuur en heeft zelf altijd jongen paarden in gereden en uitgebracht in dressuur,
die van mij wilt wel op ze eigen benen lopen maar wel op ze eigen tempo ( gewoon op een langzame frieze tempo) terwijl die harder kan.
ik heb al is een tijdje met hackemor gereden, maar ik ben daarna over gegaan op enkel gebroken bitje ( alles is goed passend en paard mankeert echt niks, zelf krijg ik van meerdere mensen te horen dat ik gewoon goed rijd op mijn paard ( dat zijn mensen die echt uit de paardensport komen en uit paarden africhten en inrijden) dus ik loop een beetje vast als jullie het snappen?
alvast bedankt voor alle reactie's!!!
dit is ook pas van de laatste weken hier voor heeft hij altijd goed gelopen en heeft hij nooit moeilijkheden gehad ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:47

Er hebben hier ook mensen gereageerd die ook in de paardensport bezig zijn en ook goeie tips geven.
Dat je nu vast loopt en dat het eerst wel goed ging kan er alles mee te maken hebben dat je paard nog lang niet is uitgegroeid. Een Fries is best laat rijp. Zet hem desnoods een tijdje opzij en geef hem vakantie en pak hem daarna weer op.
je vertelt nu dat je een tijd lang met een hackamore hebt gereden, mogelijk is je paard daardoor niet meer vooruit te branden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:30

Toch ligt de fout heel waarschijnlijk bij jezelf, dus les nemen van een goede instructeur.
Bit of bitloos heeft er helemaal niets mee te maken, jouw rijtechnische kennis en ervaring wel uiteraard.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:41

Hoog rijden in de sport betekend bij mij persoonlijk niet zo heel veel. Heb ik en meerdere hier ook helemaal geen boodschap aan. Deze reactie krijgen we vaker hier op bokt, het ligt altijd aan het paard maar na het zien van foto's of korte filmpjes kan half bokt zo ruiterlijk falen eruit halen. Blokerende ruiters, vast gezette paarden en ga zo maar door. Persoonlijk zou ik gaan zoeken naar een andere lesgever als ik jou was ts, als zij jou niet kan helpen, en niet snapt waar het probleem zit is hij/zij gewoon niet geschikt om jou wat te leren. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van mensen die het probleem maar zoeken bij het paard, ondertussen het probleem 90% van de tijd echt bij hun zelf vandaan komt. Dit is niet slecht bedoelt, maar wel een zeer realistisch probleem tegenwoordig in de paardensport.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:31

Beloon je paard positief (brokje) als hij wél voorwaarts is, dan raakt hij meer gemotiveerd. Ook zou ik de 123 methode hanteren 8-)

1. been geven
2. been + tik op laars
3. been + tik op kont en goed hard

Als je dit telkens zo doet weten ze op een gegeven moment dat er na fase 1 uiteindelijk fase 3 volgt. Aan hen de keuze waarop ze reageren :+