Elkaar constant irriteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Elkaar constant irriteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 22:32

Hallo bokkers,

De laatste maanden klikt het niet zo tussen mijn ruin en mij.

Bell werd vroeger als jachtpaard gebruikt (=zo snel mogelijk op gelijk wat voor'n manier over'n stuik sjeesen volgens hem) en werd daarna op 16 jarige leeftijg verkocht als manegepaard.
Hij kwam aan op onze manege zo mager als wat en ontzettend vuil en verwaarloosd.
Ik heb hem na een jaar geleasd tot ik hem vorig jaar kocht.
In die tijd zijn we dikke vriendjes geworden en maakten we echt vooruitgan op gebied van rijden.
We rijden allebei niet graag dressuur,mijn zusje wel.
Springen is nooit een probleem geworden,we worden er beide echt blij van omdat ik voor ik hem had bang ben geworden om te springen.
(met een jonge pony gevallen en schouder gebroken)
Alles ging weer goed toen ik weer met Bell sprong en we hier en daar een paar onderlinge wedstrijdjes meepakten.

In mei reden we voor het eerst een oefencross mee,geen probleem en we hadden beide ontzettend veel plezier.
In augustus besloot ik ons op te geven voor de Grote cross (CNC Brugge) bij de regionalen.
Weken ervoor verkenden we het terrein,de dag ervoor sprongen we moeiteloos alle crosshindernissen.
Op de dag van de wedstrijd zelf ging het helaas mis.
Inspringen ging fantastisch,beiden hadden we geen zenuwen (we hadden ook al alle hindernissen gesprongen voordien).
Ik had het volste vertrouwen in hem en hij was echt blij.
We zijn aan de 2de hindernis geraakt.
Met oren vooruit weigerde hij de hindernis gewoon te nemen.Ik kreeg hem er niet over.
We werden gediscualifiseerd.Ik was teleurgesteld,we hadden zoveel geoefende,hij gaf zo'n goed gevoel en dan liet hij me 'in de steek' op wedstrijd.
Heb hem op stal gezet en dezelfde dag 's avonds nog uitgehaald om toch nog eens op het terrein wat te springen.
Hij flipte compleet,oren vooruit bit vastpakken en gewoon doorstormen,geen houden aan.

Sindsdien gaat het niet meer zogoed tussen ons.
Door een wond op z'n schoft heeftie 2 maanden op rust gestaan,misschien zou het dan wat beter gaan tussen ons.
Zusje rijd er fantastisch mee,Bell gedraagt zich super.
Ik kruip erop en ..ik weet niet maar we zitten elkaar constant in de weg.
Ik reageer niet goed,hij reageerd daar weer op,ik raak gefrustreerd en dan word hij lastig.
Ik weet echt niet meer wat te doen,vraag ik hem teveel?
Doe ik iets verkeerd?Het rijden is gewoon niet leuk meer,het is constant een gevecht.
In de weide is hij met me weg,in de piste soms ook.
Hij is 18 jaar,hij test echt geen mensen niet meer uit..
Ik weet niet meer wat te doen,heeft iemand een idee?

midgie

Re: Elkaar constant irriteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 08:55

Ja er zijn wel een aantal dingen die je zou kunnen nagaan,
Hoe ligt het zadel?
Hoe is het gebit?
Hoe kwam de wond op de schoft?
Heb je les?
Kan ook aan je eigen instelling en rijstijl liggen maar dat is moeilijk via de pc te beoordelen.

Het begint al bij dat je zegt dat je constant een gevecht hebt met mekaar, dus dat duid erop dat hij jou niet als leider ziet, dus als het niks lichamelijks is zou ik toch bij mezelf te raden gaan,
Ga eens wat grondwerk doen en probeer weer op deze manier met mekaar te gaan werken, maar heb geduld en houd er rekening mee dat het dier 18 is waarschijnlijk niet altijd netjes gereden en dus ergens in zijn lichaam pijn kan hebben , van jachtpaard naar manege paard, miss de fisio eens langs laten komen .

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 08:59

Ook een paard van 18 test mensen uit, hij zoekt namelijk leiding en als ik lees dat het bij je zusje wel goed gaat, denk ik dat daar een stuk ligt om aan te werken. Heb je les met hem?

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:55

Hmmm dat is vervelend maar ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan dat ie je in de steek laat! Misschien heeft ie de dag ervoor of zelfs tijdens het inspringen ergens iets geforceerd en dus ergens pijn. Wellicht koppelt ie nou het springen met jou aan iets pijnlijks?
Misschien even terug naar de basis en weer nader tot elkaar zien te komen. Het zijn levende wezens met gevoel, eis even iets minder van hem. Misschien ook even na laten kijken door een osteopaat ofzo als je dat nog niet gedaan hebt, kan best dat hij met springen van een bepaalde spier last heeft en bij het dressuren niet zodat hij dan wel braaf is.
Succes ermee, jullie komen er vast wel uit :j

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 11:10

midgie schreef:
Ja er zijn wel een aantal dingen die je zou kunnen nagaan,
Hoe ligt het zadel?
Hoe is het gebit?
Hoe kwam de wond op de schoft?
Heb je les?
Kan ook aan je eigen instelling en rijstijl liggen maar dat is moeilijk via de pc te beoordelen.

Het begint al bij dat je zegt dat je constant een gevecht hebt met mekaar, dus dat duid erop dat hij jou niet als leider ziet, dus als het niks lichamelijks is zou ik toch bij mezelf te raden gaan,
Ga eens wat grondwerk doen en probeer weer op deze manier met mekaar te gaan werken, maar heb geduld en houd er rekening mee dat het dier 18 is waarschijnlijk niet altijd netjes gereden en dus ergens in zijn lichaam pijn kan hebben , van jachtpaard naar manege paard, miss de fisio eens langs laten komen .

Harnachement kan het niet liggen want bij mijn zusje gaat alles goed ;)
Wond op de schoft kwam door een schimmelinfectie en ja,ik heb les.
Tandarts is geweest,had behoorlijk wat werk want bleek datie nooit gedaan is geweest.
Het licht waarschijnlijk bij mij :=

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:16

Eigenlijk moet je altijd denken: het paard doet niet wat ik wil, wat doe ik dan verkeerd?
Misschien kom je ook al met een andere houding naar hem toe, waardoor hij ook veranderd. Je zegt zelf ook dat je gefrustreerd raakt als hij niet doet wat jij wilt. Als ik dat doe bij mijn paard, dan gaat het echt volledig mis! Altijd rustig blijven, hoe moeilijk dat ook is. Een paard voelt feilloos alles aan en daar zul je rekening mee moeten houden. Ga voor jezelf eens terug naar hoe het was toen het leuk ging. Ga met dat gevoel naar je paard toe en blijf die positieve houding aanhouden. Blijf hem belonen als het wel goed gaat. Een stukje grondwerken met je paard is naturlijk ook nooit verkeerd.
Succes!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:28

Het kan zijn dat er tijdens de wedstrijd stress is ingeslopen bij een van de twee en dat dat voor een weigering gezorgd heeft. Het kan zijn dat jij daardoor gewoon erg geïrriteerd was en dan in de avond nog eens gaan rijden zorgde er voor dat hij misschien bevestigd is in die 'angst' of tegenwerking die hij daarvoor had.
Jezelf even de tijd geven, rustig op je paard zitten, vergeten dat er problemen zijn en eerlijk naar de situatie op dat moment kijken: wat gebeurd er, wat doe ik en wat kan ik veranderen.

Het is een mogelijkheid, ken de situatie niet geheel. Maar ik weet wel dat het bij mij ook voorkomt dat ik ergens vervelend van wordt en daar aan vasthoud dat het niet beter gaat. iemand anders zal dan helemaal geen problemen hebben.
Veel succes en ik hoop dat het opgelost zal worden, maar misschien dat je hier wel juist veel van leert ;)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 11:54

Aan de hand klikt het,hij stopt als ik m'n hand op z'n borst leg of 'OW' zeg.
Hij volgt me zonder hem vasttehebben,geeft braaf z'n voeten,gedraagd zich geintresseerd als ik iets doe.
Ik heb vanmiddag terug springles,heb gisteren ook met hem gereden en heb hem meegenomen om te rijden in de weide.
Hij zit ook barstensvol energie,echt niet te doen.
Ik word woensdag soms 2uur na elkaar gereden,staat zondag maandag dinsdag in de weide,
krijgt geen krachtvoer,word zaterdag bereden en zondag ook.. :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:59

het is ook wel kouder, worden ze altijd lekker hyper van, daar kan ik van mee spreken! Maar relatie onder het zadel en op de grond kunnen echt heel erg verschillen, al is het maar omdat je bv in het zadel bang bent om iets te doen en je op de grond helemaal de baas voelt of omgekeerd.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 12:03

Hmmja..zal kijken hoe het vandaag gaat.
Hij was gisteren echt zeiknat maar kkon nog wel eens volle bak geven moest ie mogen..
Ik kijk zelf niet meer uit om te rijden omdat ik weet dat het weer hetzelfde zal zijn..
Hij doet dan iets doms (struikelen,naar de vogeltjes kijken,plakken aan andere paarden) en dan reageer ik daar weer op (benen geven,soms een tikje) waardoor hij pissed word en ik ook weer pissed word omdat hij pissed word :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:04

Het verschil in de wedstrijd en met oefenen is natuurlijk wel dat hij na hindernis 2 echt helemaal alleen verder moet en de andere paarden op het losrijdterrein achter moet laten (ik heb ook in Brugge gestart, weet dus hoe het eruit zag). Een jachtpaard is dat ook niet gewend, die lopen in de groep. Ik kan me dus voorstellen dat hij op dat moment onvoldoende in je vertrouwde en daarom stopte bij 2.
Als ik daarnaast lees dat je erg teleurgesteld en boos was (begrijpelijk) en het vervolgens 's avonds ook niet lukte, kan ik me voorstellen dat je in een vicieuze cirkel terecht gekomen bent, zoals je titel al aangeeft. Wat zegt je instructrice ervan?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 12:13

M'n instructrice zegt datk meer moet oefenen op het feit datie alleen moet gaan rijden en datie dus niet bij andere paarden kan.
Ze zegt ook dat die stop kan komen door het feit dat hindernis 2 op de omheining (waar dus normaal schrikdraad staat) van zijn weide staat en dat hij daarop reageerde.
Volgende week hebben we privéles en zelf rij ik nu al meer alleen.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:39

Ts wat ik uit je verhaal lees. denk ik dat de karakters van jullie beiden niet bij elkaar passen.
Dat het met je zusje wel goed klikt komt denk ik ,omdat je zusje hem wel op elk moment de leiding geeft.
Die hij nodig heeft. het karakter van je paard verander je niet zomaar ,je moet bij je zelf na gaan wat je elke
keer fout doet, dan zul je zien dat het voor jou en je paard ook leuker gaat worden met het rijden
Nu heeft je paard zo iets van oe daar komt zij weer aan :o . en dan weet je paard eigelijk al wat hij kan gaan verwachten van jou
je word snel boos op je paard ,je paard raakt daar van in panniek of in de war van , en hij weet dan ook een gegeven moment niet meer wat hij er mee aan moet,dat gaat zich uiten in vervelend gedrag, dus als je elke keer met vrolijk gevoel naar je paard gaat.
dan heeft je paard er ook veel meer zin in om voor jou te gaan werken.
let maar is goed op zijn oren als jij boos op hem gaat worden ,dan laat hij je echt wel merken wat hij er van vind.
Je paard doet nooit zomaar iets daar gaan altijd wel heel wat signalen aan vooraf. en als jij die op gaat volgen gaat het rijden ook straks een heel stuk beter, en dan kunnen jullie weer lekker samen. gaan genieten van elkaar. :D
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 13-11-11 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:48

Ik denk dat jouw instructrice daar een heel goed punt heeft. Het is raar voor een paard om zomaar de wei uit te moeten springen, dat moeten ze echt leren. Dat in combinatie met het wegmoeten bij de anderen verklaart voor mij die stop wel. En jouw teleurstellign en frustratie zorgt er nu wsl voor dat je, zodra hij ook maar iets verkeerd doet, erg heftig reageert. Ik sluit me daarin bij jazzgps aan.

Ik denk dat je moet beginnen met die teleurstelling los te laten en een nieuwe start te maken. Eerlijker tegenover jezelf en tegenover je paard.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:57

Het ligt niet aan het feit dat onze karakters botsen,het is juist zo dat we quasi hetzelfde karakter hebben.
Volgens lesgeefster ziet hij mij niet meer als leider,moet ik harder zijn maar hem dan meer belonen alsie iets goed doet.
Ik moet strenger zijn,nu aangaloperen is nu aangaloperen.Niet teveel tralala rondmaken,1 keer vragen en alsie niet luisterd geef je 'n tikje.
Alsie doordramt en mij negeerd,stilzetten en achterwaarts.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:10

Ts je spreekt je zelf nog al tegen. over dat jullie karakters niet botsen, het karakter van jou en je paard die botsen wel tegen elkaar aan ,anders had je deze problemen niet me je paard,
Dit schrijft Ts zelf, Ik reageer niet goed,hij reageerd daar weer op,ik raak gefrustreerd en dan word hij lastig.
Ik weet echt niet meer wat te doen,vraag ik hem teveel?
Doe ik iets verkeerd?Het rijden is gewoon niet leuk meer,het is constant een gevecht

Volgens je lesgever moet je harder zijn tegen je paard, ik denk niet dat dat gaat helpen,
Je moet inderdaad bij je paard concekwent kunnen zijn wanneer dat nodig is.
Maar blijf dan wel eerlijk tegen over je paard, zo als het nu bij mij over komt heb ik alleen het idee dat je het paard hier de schuld . van geeft. in plaats van eerst na je zelf te gaan kijken ,en dan pas naar het paard.
En de manier van les geven wat jou lesgever doet bevalt mij ook niet zo. je moet altijd een leider zijn voor je paard dan weet jou paard wat hij aan jou heeft, en waar haar aan toe is , het leiderschap heeft helemaal niks te maken met geweld maar met vetrouwen in elkaar te hebben.
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 13-11-11 19:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:16

Ik geef mezelf wél de schuld,ik moet redelijk zijn tegen mijn paard en rustiger blijven.
Ik bedoelde ermee dat onze karakter botsen omdat we hetzelfde karakter hebben,
we zijn beiden koppig en geven niet snel toen,beide leren we traag en dat botst.Omdat we hetzelfde zijn,niet omdat we anders zijn.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:21

Even over hele andere boeg, heb jij soms de laatste maanden meer stress? Minder tijd? Haast?
Ik weet van mijzelf dat als ik gestresst naar mijn paard ga dat ik sneller geïrriteerd raak,
waar mijn paard weer op reageert.
Hierdoor reageer ik ook weer heftiger op dingen waar ik normaal een stuk minder op reageer.

Misschien dat zoiets bij jou ook speelt?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:25

Ik denk dat je eerst maar aan jezelf moet gaan werken, zodat je weer redelijk tegen over je paard kunt zijn. Want als jij je aan elk ding gaat irriteren van je paard, dan kun je er net zo goed mee stoppen, want dan ga je er echt niet meer komen en is het voor je paard alleen maar sneu dat je komt.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:37

Amaretto27 schreef:
Ik denk dat je eerst maar aan jezelf moet gaan werken, zodat je weer redelijk tegen over je paard kunt zijn. Want als jij je aan elk ding gaat irriteren van je paard, dan kun je er net zo goed mee stoppen, want dan ga je er echt niet meer komen en is het voor je paard alleen maar sneu dat je komt.

Ik heb 3 maanden niet met hem gereden,hopend dat door wat rust aan beide kanten het zou verbeteren.
Wat het dus niet doet en daarom vraag ik hier of iemand tips heeft.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 06:43

Dan was 3 maanden misschien te kort?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:10

Je hebt zelf 3 maanden niet op hem gereden.
heeft je zus wel op hem gereden. in die 3 maanden tijd , of heeft hij 3 maanden vakantie gehad. ?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 17:42

Voor die 3 maanden heeft ie 2 maanden compleet stilgestaan,voor 'n schoftwondje.
Ik heb 3 maanden niet op hem gereden,mijn zusje wel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:45

rust doorbreekt geen patronen, althans zodra je weer aan de slag gaat verval je in je oude manieren, waarom kan jouw instructrice hier geen advies over geven?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:46

Maarreh ga dingen met je paard doen waar je wel van geniet, zodat je je weer blijer en relaxter met hem voelt, van daaruit dat gevoel ook in het rijden terug krijgen