Goede Zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse4life10

Goede Zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 07:31

ik heb een klein vraagje want ik rijd al 7 jaar lang,
ik krijg het niet voor elkaar om goed door te zitten of rechtop te blijven zitten.
ik heb heel snel het gevoel dat ik goed zit terwijl ik krom zit ofzo.
en zo kom ik niet echt goed verder in de dressuur dus heeft iemand tips voor me???

alvast heel erg bedankt

xxxxxx /3

Lyric_91

Re: Goede Zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 07:47

Je zou bijv is zonder beugels kunnen rijden en je ontspannen ,lukt dat ontspannen niet ga dan zingen je
Bent dan met iets bezig zo ontspan je in je lichaam. Wat ook belangrijk is je hakken uit drukken ,schouders naar achter en voor je gevoel heel overdreven naar achter hangen.

Suc6!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 07:58

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:16

Er zijn veel verschillende redenen om niet te kunnen blijven doorzitten of recht te blijven. dit kan door spanning in je lichaam zijn (vermoed je binnen bovenbeen spier en /of billen)

Kijk eens naar een AZHC coach bij jou in de buurt.
Zij zien dit gelijk en kunnen je op de juiste en makkelijke manier leren hoe je het wel kunt doen.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:24

Ontspan je en laat je meebewegen met de bewegingen van je paard. Doe evt je beugels uit of druk je hakken goed uit. En zorg ervoor dat je paard/pony niet te hard draaft want dan is het moeilijker voor je om gecontroleerd te blijven zitten. Succes!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:26

Ontspannen is vaak makkelijk gezegt.. je kunt beter eerst heel hard alles aanspannen en dan pas ontspannen zodat je weet waar de spanning in je lichaam zit.
Hakken naar beneden doen geeft een enorme druk op je kuitspieren en die loopt door naar de spier in je binnen boven been.

Denk eens aan buikdansen als je probeert door te zitten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:26

Niet je hakken uitdrukken, dan blokkeer je nml de veerkracht in je knieeen! Zoek een goede centered riding intructrice!

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:32

Ik blijf altijd juist beter zitten als ik mijn hakken uitdruk? Is dat fout of is dat gewoon iets persoonlijks?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:38

Zo hebben we het vaak allemaal geleerd, maar om goed te kunnen blijven zitten moet je goed mee kunnen gaan met de bewegingen van je paard. Als je je hakken naar beneden doet span je je kuitspieren aan en blokkeer je de veerwerking van je knieeen. Daardoor verkramp je uiteindelijk in je lichaam. Het kan lijken of je beter zit, maar uiteindelijk heb je zelf veel spanning, hinder je je paard in zijn beweging en kun je niet vloeiend meebewegen.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:48

Oké, bedankt. Weer wat geleerd haha, ga het straks testen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:46

ja ontspannen in je benen,buik en onder rug, en zit op je zitbeenknobbels die harde botten in je billen, hou je schouders ontspannen naast je bovenlichaam, en adem goed door je neus, en je benen laat die maar lekker hangen of probeer te doen of ze er niet zijn. en goed mee gaan in de beweging van je paard probeer eerst vanuit stap dan tempo stap iets verhogen en overgang maken naar rustig drafje, wat bij mij erg hielp was dat mijn instructrice zei met doorzitten: je moet met je navel richting de hemel gaan en dat in het tempo van je paard.

Horse4life10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:35

heeeel erg bedankt allemaal

Wikke404

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:56

Ga elke avond recht tegen de muur-een deur staan en druk je schouders tegen de muur zo sta je rechtop!!! elke avond 5 minuten en het resultaat komt vanzelf!!!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:28

BRT -> RT-P

lollyke_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:34

je moet is zonder zadel rijden dat gaat je zit verbeteren!

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:02

Of zonder beugels inderdaad, werkt ook altijd goed ;)

Horse4life10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 08:02

heel erg bedankt voor de tips, ik heb ze zobeetje allemaal geprobeert en het ging gisteren ook gelijk veel beter met het rijden.

xxxx /3

Emmy21_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:17

Bij mij heeft de Flexchair training bij de fysiotherapeut goed gewerkt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:19

Super meid!

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:39

Top! :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:12

Ik zou je willen adviseren om hele goede zitlessen te nemen. Niet alleen een les van beugels uit, teugels los en zitten maar, da's alleen goed voor de balans. Maar echt leren voelen hoe je in het zadel zit, wat jou zit en zitsverandering etc. met je houding en het paard doet, hoe je het tempo en zelfs de hele houding van je paard met de zit kan beinvloeden. Het is zo mega-interessant en zo ontzettend prettig voor het paard dat je rijdt.

Je zou ook eens in dit topic kunnen kijken. Staan ook heel veel goede tips in. [RT-P] Opnieuw leren rijden - deel 2 Met name deel 1 zal heel interessant voor je zijn.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:17

Ik kan juist niet goed doorzitten omdat ik spanning in me bekken heb. Hiervoor doe ik wel eens oefeningen door me been opzij omhoog te tillen (zo hoog mogelijk totdat je het in je heupen/liezen voelt!) en dan met een scheppende beweging naar binnen. Dit herhaal ik een paar keer voor en tijdens het rijden (dus dan je been van het zadel opzijn, omhoog tillen. Misschien is dit iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:06

Nee, dat is niet wat, want dan ga je juist op de achterkant van je bovenbenen zitten, en dat moet niet, dat veroorzaakt een stoelzit, en omdat schouders, hakken en heupen niet in één lijn zitten, ben je niet in balans.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:57

Yamcha schreef:
Nee, dat is niet wat, want dan ga je juist op de achterkant van je bovenbenen zitten, en dat moet niet, dat veroorzaakt een stoelzit, en omdat schouders, hakken en heupen niet in één lijn zitten, ben je niet in balans.

Raar dat je dat zo zegt want ik ga er wel van in 1 lijn zitten omdat me benen dan meer ontspannen en ik meer het zadel 'in kan kruipen'. Ik rijd dan een stuk beter, mooier en ben ook een stuk soepeler omdat ik dan ontspannender zit.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:34

Ik kan bijna alleen maar goeed doorzitten door zonder zadel te rijden en dan je helemaal loslaten, dit is makkelijker als iemand je op de longe vast heeft, want ik dan doe is ogen dicht arme langs mijn lichaam en bene helemaal loslaten (zodner spanning dus). zonder longe lukt het niet om me hele lichaam te ontspannen/loslaten, omdat je dan moet sturen enzo. met zadel kan ik minder goed doorzitten en zoek ik na 5 minuten altijd mijn beugel, maar bij mijn eerste instructrise haalde ze mijn beugels eraf en moest ik wel rijden/doorzitten/balans zoeken, het helpt wel, want je kan je beugels niet meer aandoen onder het rijden :D
hoop dat je hierwat mee kan :)