paard doet gemeen bij aanraking rug, en het aangaloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liekk

paard doet gemeen bij aanraking rug, en het aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:22

hallo,

Ik rijd sinds een paar weken op een paardje wat veel voor de kar heeft gelopen voordat hij naar de manege kwam.
Hij moet nu rond een jaar of 7 / 8 zijn.
Hij staat nu een jaar bij ons op de manege en al vanaf begins af aan bokt en trap hij naar andere paarden, dit probleem wisten we al en daar is redelijk goed mee om te gaan in de lessen.
Maar hij blijft dus ook doorbokken in de galop terwijl de andere paarden dan ergens anders stil staan waar hij voor geen mogelijk bij kan komen, en de bokken die hij geeft in galop zijn andere bokken dan naar een paard.

Ook met het poetsen is hij gemeen, hij probeert te bijten en te trappen als je met de ros over zijn rug gaat.

Zou er iets met zijn rug kunnen zijn waardoor het aangaloperen hem te veel pijn geeft, of het borstelen zelfs al te pijnlijk is?

groetjes, vasiliki

aerdenhout1

Re: paard doet gemeen bij aanraking rug, en het aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:29

Paard zal denk ik pijn hebben. Als de manege hart heeft voor zijn paarden dan moeten ze hem voorlopig met rust laten, dus niet meer op rijden, en een dierenarts inschakelen!

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:30

okee ik zal het inderdaad even te spraken brengen , de manege doet echt alles voor haar paarden dus ze laten inderdaad maar even iemand langs komen.

bedankt!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:31

nou inderdaad, dat paard geeft wel hele duidelijke signalen af, die rug mag wel eens goed nagekeken worden.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:34

Het kan ook komen doordat hij gevoelig in zijn mond is en daarom bokt tijdens galop. Niet elke manege ruiter, of eigenlijk heel veel manege ruiters kunnen nog niet netjes zitten en trekken daardoor hard in de mond.
En met een roskam over de rug...zoals je schrijft in je OP daar zou ik ook niet blij mee zijn!

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:37

Ik denk dat het idd pijn heeft. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:38

Zou ook even z'n rug na laten kijken ja, misschien deden de vorige eigenaars hem misschien daarom wel voor de kar? Of reden ze er ook op? Wel erg duidelijk dat hij daar pijn heeft anders doet hij niet zo lijkt mij. Succes!

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:41

apple01 schreef:
Het kan ook komen doordat hij gevoelig in zijn mond is en daarom bokt tijdens galop. Niet elke manege ruiter, of eigenlijk heel veel manege ruiters kunnen nog niet netjes zitten en trekken daardoor hard in de mond.
En met een roskam over de rug...zoals je schrijft in je OP daar zou ik ook niet blij mee zijn!

- ik rijd nu al 6 jaar en heb een goede zit volgens mijn intructrice, op deze pony wordt ook niet iedereen gezet alleen met een zachte hand en een stevige zit. Ik rijd heb dus niet met een strakke teugel maar meer wat losjes.
Ik bedoel met de roskam over zijn rug niet dat ik er echt op drukt of hard en snel er overheen gaat, ik weet hoe de pony is dus ik ben heel voorzichtig met hem ook met poetsen en zadelen

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:42

Annickkii schreef:
Zou ook even z'n rug na laten kijken ja, misschien deden de vorige eigenaars hem misschien daarom wel voor de kar? Of reden ze er ook op? Wel erg duidelijk dat hij daar pijn heeft anders doet hij niet zo lijkt mij. Succes!

- voor zo ver ik weet, heeft hij bij de vorige eigenaren vaak voor de kar gelopen en sinds hij op de manege is eigenlijk echt onder het zadel wordt gereden door gevorderden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:45

Oké misschien deden hun dat wel omdat hij toen ook al last van z'n rug had, en hun dat niet verder hebben na laten kijken. Al contact gehad met de manege houder? Ben benieuwd wat het nou is.

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:50

Annickkii schreef:
Oké misschien deden hun dat wel omdat hij toen ook al last van z'n rug had, en hun dat niet verder hebben na laten kijken. Al contact gehad met de manege houder? Ben benieuwd wat het nou is.

Ik ga er donderdag inderdaad even over praten met de manege eigenaar en me intructrice, een tijdje geleden is hij wel al nagekeken en toen was er niks aan de hand ze zeiden dat hij bezig was met een plek in de rangorde want hij was er toen net.
Maar aangezien hij er nu al anderhalf jaar staat en nog steeds zo erg bezig is tegen andere paarden, lijkt me niet dat hij nu nog steeds geen plek in de rangorde heeft..

Ik ga zeker even kijken of ik de oude eigenaren van armani kan vinden, om er over te praten want dit paardje is toch wel speciaal voor mij.

greenway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:16

Jammer dat je zo weinig voor een paard als dit kunt doen, omdat hij niet van jou is.
Dat hij last heeft van zijn rug heb je goed aangevoeld. En dat hij daardoor geiriteerd is (ook naar andere paarden) is dan ook niet zo raar. Helaas zie je bij dit soort paarden vaak zulke problemen. Misschien is er daarom ook alleen mee voor de kar gereden.

Verkeerd harnachement, rugproblemen door klappen van ruiters in hun rug, maar ook simpele dingen als dat iedereen zomaar 'zijn' plek komt binnen stormen kunnen een paard voor onze begrippen tot een op den duur onhandelbaar paard maken.
Een manege runnen is gewoon bussiness en hoe je het ook went of keert, vaak schieten de tijd en het geld (een paard moet geld opleveren en niet teveel kosten) er dus bij in.
Dit paard moet door iemand onderzocht worden en dat kun je aangeven...
Of zij dat ook werkelijk doen heb je helaas niet in de hand. Het enige wat je zelf kunt doen is dat paard niet meer willen rijden. Op die manier werk je er niet aan mee, ook al wordt hij dan wel door een ander gereden. Je kan proberen het er met mede ruiters over te hebben om zo een statement te maken, zodat ze wel moeten...maar anders houdt het op.
Heel erg zielig, maar in jou te prijzen dat jij deze signalen opvangt en er wat aan wilt doen. Veel succes.

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:28

Het kan overal aan liggen, bij mij kwamen de rugproblemen van het zadel.
Ligt het zadel niet op de schouders? Er moeten namenlijk 2 vingers tussen kunnen.
Is het zadel te lang of teveel inch? Er zijn bepaalde punten waar het zadel niet op mogen liggen bij de bespiering.

Ik had dat toen, mijn pony had een te groot zadel en wat op de schouders hing.
We hebben een veearts erbij gehad, die heeft gezegd dat ze scheve bekken had..
maar dat geloofde ik niet alleen,
dus heb ik er ook een paardemasseur erbij gehaald, die is op zoveel gekomen, ze zat helemaal vast in haar rug!
Ze is ongeveer 5 x wezen masseren van 3 uur lang, en toen is ze er echt mee opgeknapt.
Daarna zijn we naar een zadelmaker geweest om te kijken naar wat voor zadel ik moet gaan zoeken,
dat was gelukt, maar blijkbaar is dit nieuwe zadel ook niet goed, alweer te groot!
+ dat het zadel een te smalle boom had.
Toen heb ik er een zadelpasser bijgehaald, en die heeft getekend op mijn paard en laten zien waar het zadel precies moest liggen!
Nu zijn we dus druk aan het zoeken naar een nieuw zadel.

Maar het hoeft bij jou al helemaal niet aan het zadel te liggen, er kan nog wel veel meer oorzaken zijn.
Maar dat is wel een oorzaak die bij rugproblemen vaak voorkomt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:31

Je zou eens kunnen vragen of je hem mag longeren en dan kijken hoe hij reageert. Als hij dan niet bokt is het wel heel duidelijk dat het aan de rug ligt en waarschijnlijk nog wel meer.
Loopt hij in de lessen wel ontspannen en over de rug of met zijn hoofd bij god op tafel?

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:51

aerdenhout1 schreef:
Je zou eens kunnen vragen of je hem mag longeren en dan kijken hoe hij reageert. Als hij dan niet bokt is het wel heel duidelijk dat het aan de rug ligt en waarschijnlijk nog wel meer.
Loopt hij in de lessen wel ontspannen en over de rug of met zijn hoofd bij god op tafel?

- het ene moment loopt hij lekker ontspannen en doet wat ik vraag met ze hoofd iets gebogen (hij rijd bij mij niet aan een te kort teugeltje) en zodra hij echt moet gaan werken gaat zn hoofd de lucht in, hij heeft ook een martingaal anders geeft hij bijna kopstoten..

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:55

greenway schreef:
Jammer dat je zo weinig voor een paard als dit kunt doen, omdat hij niet van jou is.
Dat hij last heeft van zijn rug heb je goed aangevoeld. En dat hij daardoor geiriteerd is (ook naar andere paarden) is dan ook niet zo raar. Helaas zie je bij dit soort paarden vaak zulke problemen. Misschien is er daarom ook alleen mee voor de kar gereden.

Verkeerd harnachement, rugproblemen door klappen van ruiters in hun rug, maar ook simpele dingen als dat iedereen zomaar 'zijn' plek komt binnen stormen kunnen een paard voor onze begrippen tot een op den duur onhandelbaar paard maken.
Een manege runnen is gewoon bussiness en hoe je het ook went of keert, vaak schieten de tijd en het geld (een paard moet geld opleveren en niet teveel kosten) er dus bij in.
Dit paard moet door iemand onderzocht worden en dat kun je aangeven...
Of zij dat ook werkelijk doen heb je helaas niet in de hand. Het enige wat je zelf kunt doen is dat paard niet meer willen rijden. Op die manier werk je er niet aan mee, ook al wordt hij dan wel door een ander gereden. Je kan proberen het er met mede ruiters over te hebben om zo een statement te maken, zodat ze wel moeten...maar anders houdt het op.
Heel erg zielig, maar in jou te prijzen dat jij deze signalen opvangt en er wat aan wilt doen. Veel succes.

- bedankt voor de reactie, het zadel wat hij heeft is echt op hem aangepast, alle zadels zijn dat bij Manege de hazelaar , waar hij dus staat.
ik ga inderdaad zeggen dat ik niet op hem wil rijden en eerst wil weten wat er aan de hand is.

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 23:45

de les ging donderdag al beter en hij heeft maar een paar keer gebokt, ik was wel extra voorzichtig natuurlijk, morgen gaat iemand van stal die opleiding door voor paardenmasseur even naar hem kijken en naar het zadel.

ik laat het jullie nog weten x

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:58

mooi, dat het beter gaat paard geeft echt aan dat hij pijn heeft dus hoop dat er een oplossing komt.

sanne_winnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:33

klink als spierpijn, massage is een begin dan kan het paard weer ontspannen. ik zou m laag en rond rijden/longeren zodat het paard leert over zn rug te ontspannen.

succes :)

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 09:31

he, hij word vandaag gemasseerd, ik ga er nu heen om te kijken wat ze allemaal gaan doen enz

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 09:32

ik laat ook een paar fotos maken zodat jullie over het zadel kunnen oordelen

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:21

Ik lees op dit forum heel veel problemen die waarschijnlijk door de rug van het paard komen.
Kijk er wel mee uit want een dier met pijn maakt rare sprongen.

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:09

haai, hij is vanmorgen lekker gemasseerd, hij geniete er echt van tot ze bij zijn rug en schouderblad kwam.
hij heeft te weinig bespieren op de schouderbladen en te veel spier bij zijn borstkas doordat hij voor de kar heeft gelopen, ook zit er bij zijn ruggengraat een klein deukje bij een ruggenwervel.

ik heb vandaag niet kunnen rijden omdat hij net na de massage na 10 min met hem gestapt te heben en op de wei hebben gezet, getrapt door een ander paard dus ik heb nu geen fotos van als het zadel erop ligt x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:06

Paardje is lekker verwend dus, zal die vast lekker vinden ja. Gelukkig is er iemand bij gehaald, gaat geloof ik helemaal goed komen, ben benieuwd hoe het verder afloopt!

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 14:53

jaa klopt ik heb hem vandaag ook lekker gepoetst en hij is de wei opgeweest dus gaat goed komen! bedankt iedereen voor het advies en ik ga het er donderdag met mijn instructrice over hbben dat ik er niet meer op wil totdat hij weer goed is

x