Flegmatische Friese merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Flegmatische Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:30

Hallo allemaal,

Mijn moeder en ik hebben een Friese merrie. Brechtsje van de Singel, v. Olof 315, dus een klein beetje het barockere type, maar niet extreem.

Wij hebben haar nu net 2 maanden, maar vooral ik loop tegen een probleempje aan.
Toen zij net bij ons kwam, was zij zadelmak, maar niet goed doorgereden.
Eigenlijk heb ik niks aan haar gemerkt. Mevrouw was goed voorwaards, soms een beetje te, maar ook goed terug te nemen en leuk te bewerken.
Nu, sinds een maandje zakt zij in. Ze is niet vooruit te branden!

Ik ben na 10 minuten serieus compleet gesloopt van het werken om haar vooruit te krijgen en te houden.
Ze wordt gereden met een goed passend dressuurzadel en een dubbel gebroken bitje.
Verder voorheen zonder enkele hulpmiddelen. Nu rijd ik echter met zweep, maar ook dit mag niet baten. Vandaag een dagje met stompe spoortjes gereden, maar is ook de moeite echt niet waard, dus die laat ik ook maar weer gewoon af.

Ze krijgt eigenlijk vrij weinig aan krachtvoer, hier is niks aan verandert. Ze was voorheen met hetzelfde voer lekker voorwaards, maar nu absoluut lui, moe, slaperig, geen zinnerig, enzovoorts. Ze krijgt een halve kilo Pavo kruidenmelange en een 3/4 kilo Pavo Basis+ per dag. Verder wordt dat aangevuld met wortels. Tussen de middag krijgt ze ook nog een Pavo Slobber Mash met maismeel, omdat ze wat mager was toen ze bij ons kwam en ze nog steeds wel wat aan mag dikken, ookal lopen we nu wel tegen het goede gewicht.
Het liefst verander ik niks aan het voer, tenzij ik weet dat er geen andere mogelijkheden zijn voor haar slome gedrag.

Het is net alsof zij slomer en minder werklustig is geworden sinds dat ze niet meer zo magertjes is, maar dit lijkt mij juist vreemd. Je wordt toch juist vitaler op het moment dat je op een goed lichaamsgewicht zit? Ze is nu niet dik. Ze heeft nu naar mijn idee een mooi lichaamsgewicht. Niet te dun, geen ribbentellen, maar als je zachtjes duwt op haar zijkant, kan je ze wel voelen.

Afbeelding

Wat kan dit zijn? Of is zij dus daadwerkelijk flegmatisch (geworden)?

Ik weet ook niet of het er nog iets mee te maken kan hebben, maar ze heeft al vanaf het begin constant ontstoken ogen.
We hebben de dierenarts er al bij gehad en toen hebben we Cavasan gehad, druppels. Als je dit gebruikt, is het een paar dagen weg.
Daarna komt het terug aan het andere oog en zo blijf je in een cirkeltje bezig, heel vervelend.

Sammie

Re: Flegmatische Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:39

Je rijdt inmiddels met zweep, maar hóe rijdt je er mee? Hoe gebruik je 'm? En ben je bewust of én hoe je tegenhoudt met je handen? Hoe is ze met longeren?

Van maismeel kunnen ze sloom worden, maar het lijkt míj zo onwaarschijnlijk. Als ze verder gezond mag je aannemen dat het voer voldoende is dat het verder daar niet aanligt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:45

Hoe vaak rijd je? En wissel je genoeg af?

Merrie is denk ik 3 jaar, tenminste als ik op de letter van haar naam af ga. Dan kan het best zijn dat ze even toe is aan een rustperiode, waarin ze alles kan gaan verwerken wat ze tot nu toe heeft meegemaakt.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:59

Van veel koolhydraten kunnen ze ook ''traag'' worden, je kunt iets haver proberen bij te voeren of omega 369 (of zoiets, van subli), met olie, goed tegen spierverzuring. Of ze is aan het groeien, mijn ruin van 1.75 was in de zomer echt 2 maand niet vooruit te branden, heb een stapje terug gedaan en het voer iets opgeschroefd, en nu is hij er weer, hij zat in een groeispurt denk ik. Of wormen? Het kan zoveel zijn, lastig dit. Hoop dat je de oorzaak vindt en het op kunt lossen!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:26

We rijden haar met heel veel wisseling. Soms doen we 2 weken lang niets anders dan grondwerken, longeren en wandelen. Het is maar net hoe zij zich ook voelt.
Aan de longe is ze net zo traag. Verder oogt ze gezond. Ze slaapt wel veel, maar is verder goed opgewekt en niet ziek-traag als ik het even zo kan verwoorden.

De zweep heb ik langs haar hals, zodat ik mijn handen rechtop houdt :D
Ik gebruik hem niet in het woord van meppen, maar ik kriebel wel met het uiteinde op haar billen zodat ze voelt wat ik wil. Ook dit wekt weinig reactie op hoor :)

Ik heb vandaag in plaats van maismeel maiskorrels gehaald. Even wat anders proberen dan maar. Verder krijgt ze in verband met een mogelijk ijzer tekort ook wat Podo Grow brokjes van Pavo bij gevoerd. Niet teveel, maar mondjesmaat. Hier zit heel veel ijzers, vitaminen en kobalt in.

Verder is ze inderdaad drie :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:12

Dan zou ik haar lekker een tijdje vakantie geven. Zodat ze alles kan verwerken in haar hoofdje. Daar kunnen ze ook moe van zijn.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:23

Mijn merrie werd juist een stuk actiever van maismeel. Het maishaksel wat ze nu krijgt blijft ze stabiel op.

Wat belangrijk is, is dat je consequent bent. Vraag je iets (waarvan je zeker weet dat ze het kent) dan mag je een reactie verwachten/eisen. Tijdens het rijden ook belonen met ontspanning en houd de training niet te lang maar doelgericht. Braaf? op tijd stoppen en niet nog net dat beetje eruit persen. Je training uitbreiden kan later nog volop.

De mijne is ook 3 en daar doe ik bovenstaand ook mee. Het voorwaarts gaan kent ze o.a van het longeren met dubbele lijnen (begonnen met lichaamstaal en los in een kleinere vierkante bak). Daarbij vraag ik niet 3 keer vriendelijk of ze wil stappen of draven maar heeft ze de zweep bij de 3e keer echt wel te pakken. (gelukkig is de mijne voorwaarts en is dit dus nog maar een enkele keer voorgekomen). Dingen die ze nog moet leren, daar krijgt ze echt de tijd voor en leer ik haar zoveel mogelijk aan de hand of de dubbele lijnen.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:08

Mijn merrie is ook heel erg flegmatiek, heb alles laten controleren; bloed en mest en dat was gewoon in orde.
Ik volg dit topic dus even :)
Wel kan ik je een tip geven om even het bloed te laten controleren, het kan zijn dat ze bloedarmoede heeft, bij ons op stal had een fries precies hetzelfde probleem, die heeft dus bloedarmoede en krijgt daar nu medicijnen voor.
Ook zou ik voorzichtig zijn met een 3 jarige fries, die groeien namelijk nog behoorlijk en daar kan ook heel veel energie in gaan zitten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:13

Friezen ontwikkelen zich langzamer ( zijn later 'volwassen') dan bv KWPNers. Maar met 3 jaar is ieder paard eigenlijk nog maar een peutertje. Misschien moet je toch wat kalmer aan doen en haar meer tijd geven. En als je het niet vertrouwt: laat de DA een bloedje trekken.

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:19

Hier hebben wij een 3,5 friese ruin die eigenlijk precies hetzelfde is wat jij beschrijft. Wij hebben het advies van de instructrice gekregen om hem 2x perdag een schep granenmix te geven (diverse soorten granen gemixt) buiten zijn normale voer. Bij deze ruin helpt dit vooralsnog prima.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:23

Ik heb een Olof merrie gereden en die was alles behalve flegmatiek. Je moet zorgen dat ze begrijpt wat je bedoeld met been geven.

Been = voorwaarts, dus werk aan de winkel! Luistert bijvoorbeeld naar een stemhulp? En begrijpt ze wat je bedoeld? Is ze aan de longe wel voorwaarts?

Probeer dat eens na te gaan en gebruik je zweepje als volgt, je stapt weg, één keer been als je geen reactie krijgt gelijk een tik met je zweep achter je zadel bij je kuiten. Belonen en herhaal deze actie. Dus weer halthouden en je hulp bevestigen. Als je paard bij een stemhulp reageert kun je die ook gebruiken om te bevestigen dan druk van je kuit dus betekent dat je harder wilt. Daarna doe je hetzelfde met stap-draf en draf-galop.

Veel succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:30

Ik denk dat je gezien de leeftijd er verstandig aan doet haar even weg te zetten. 3 jaar is erg jong voor een fries. Verder zijn de meeste friezen in nederland te dik en vind ik haar op de foto ook zeker niet slank of mager, maar dat kan aan de foto zelf liggen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:26

Princesj schreef:
Ik denk dat je gezien de leeftijd er verstandig aan doet haar even weg te zetten. 3 jaar is erg jong voor een fries. Verder zijn de meeste friezen in nederland te dik en vind ik haar op de foto ook zeker niet slank of mager, maar dat kan aan de foto zelf liggen.

Dat vind ik wat overdreven, daarbij is de merrie nu in haar 4e levensjaar. Je kunt gerust 2 a 3 keer per week met mate aan de slag.

Je kunt leren of ze echt fanatiek op je stemhulpen kan reageren als je haar longeert, zodra dat bevestigd is kun je het onder het zadel goed gebruiken om te koppelen aan je been hulp.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:30

Scheren? Misschien heeft ze het gewoon te warm om te werken in een dikke(re) jas? Kan natuurlijk niet beoordelen hoe ze in haar vacht zit en wat jouw keuze is wbt scheren of niet, maar als ze veel zweet met rijden is dat een teken dat ze het warm heeft en dan kan (gedeeltelijk) scheren een makkelijke oplossing zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:37

Fred_Kroket schreef:

Dat vind ik wat overdreven, daarbij is de merrie nu in haar 4e levensjaar. Je kunt gerust 2 a 3 keer per week met mate aan de slag.

Je kunt leren of ze echt fanatiek op je stemhulpen kan reageren als je haar longeert, zodra dat bevestigd is kun je het onder het zadel goed gebruiken om te koppelen aan je been hulp.

En ik vind het niet overdreven. Een paard moet hetgeen wat hij/zij geleerd heeft ook kunnen verwerken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:41

Dit zie je vaker bij jonge paarden, vooral Friezen.
Omdat het paard van nature niet zo gauw protesteert (karakter), gaat het in de staak om werk te ontwijken bij 'overbelasting'. (vooral bij mentale overbelasting)
Meer druk zetten zal vermoedelijk niet werken; juist tegengesteld.
Gas terug, weer vriendjes worden met je paard en langzaam opbouwen.

NB weet je zeker dat er medisch niets aan de hand is? Een jong paard dat slecht in conditie is, kan bijv. duiden op een flinke wormbesmetting (welke niet over zal zijn met 1 behandeling), chronische voedingstekort, of iets anders.
Ín het wilde weg gaan sleutelen aan haar voeding lijkt me niet zo verstandig. Mais is een dikmaker in 'noodgevallen'.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:47

FriesWytske schreef:
Fred_Kroket schreef:

En ik vind het niet overdreven. Een paard moet hetgeen wat hij/zij geleerd heeft ook kunnen verwerken.

Naja... prima das jouw mening, je kunt heus wel een beetje mee aan de slag, 2 of 3 keer in de week, 2 keer rijden en één keer longeren of twee keer longeren en één keer rijden kan prima. Wat scherp maken aan de hulpen, wat grondwerk.

Om het paard nou een half jaar in de wei te zetten vind ik dus overdreven aangezien ze dan al minimaal 4 dagen in de week op de wei staat...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:48

senna21 schreef:
Dit zie je vaker bij jonge paarden, vooral Friezen.
Omdat het paard van nature niet zo gauw protesteert (karakter), gaat het in de staak om werk te ontwijken bij 'overbelasting'. (vooral bij mentale overbelasting)

Mijn Fries heeft zat karakter en protesteert heus wel als ze geen zin heeft of ergens last van heeft. Je hoeft niet meteen aan op rust zetten te denken omdat het paard niet aan het been is.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:53

Wat zegt je instructrice of de dierenarts? Ik zou gewoon contact opnemen met een professioneel iemand, die jou advies kan geven over bijvoorbeeld het veranderen van voer, evt. rust, bespiering, afstammeling, karakter, instructie/rijden, afwisseling van rijden enz.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:57

Ik heb met mijn fries net hetzelfde gehad en bleek een probleem van het zadel te zijn.
Dit is opgelost nu, maar is wel nog een beetje terughoudend...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:20

Ik vind alle tips hier gewoon goed en het proberen waard :') Dus ook die van het stil zetten. Dat kan zeker nooit kwaad op die leeftijd. Maar ik wil eigenlijk die andere tip over been geven/goed weten wat je bedoelt verder uitdiepen. Want ook dát kan een oorzaak zijn. Stel dat je paard gewoon even nog niet goed weet wat je bedoeld of het moeilijk vindt. Als jij drijft om de achterhand er onder te krijgen en dat vinden ze lastig kunnen ze een aantal dingen doen. Eén van die dingen is dus traag worden of achter je been kruipen. Dit kun je oplossen door dat even heel duidelijk te maken. been, schopje, nog een schopje zweep erbij.

Dit kun je ook aan de longeerlijn proberen, want als ze ook dáar traag is als dikke stront dan is het met de zweep er even flink over zo opgelost.

Maar alvorens van alles zelf te proberen eerst eens vragen wat je lesgeefmens ervan vindt. Een goede zou nl. zo moeten zien of het gewoon een trage is (en blijft) of dat ze gewoon niet wil/snapt en daarom traag blijft.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 01:59

Voor mij is het stil zetten niet echt een optie. Je kan nu niet zeggen dat ze zich uit de naad moet werken namelijk. In tegenstelling zelfs. Als ik 1 of 2 keer per week erop rijd, is dat veel. Verder zijn we veel bezig met grondwerken, longeren en lekker wandelen.
Het ''verwerken'' van wat ze leert lijkt mij hier dus wat overbodig. De dierenarts is bij haar geweest en kon zo gauw niets raars vinden. Ze heeft echter geen bloed afgenomen, dit kan ik alsnog wel even laten doen. Wormen heeft ze niet :) Daar is ze op gecheckt.

Aan de longe doet ze overigens hetzelfde hoor. Niet vooruit te branden en liever lui dan moe. Op zich is het wel een paard met karakter, maar ondanks haar leeftijd te berijden door een meisje van 6.

Mijn instructrice zegt dat ze gewoon laks is. Ze heeft aanpakken nodig om aan het werk te gaan, maar eerlijk, het is het paard van mijn moeder en ik word dood en doodmoe als ik op Brecht rijd. Na 10 minuten ben ik serieus helemaal afgemat en zij staat voldaan weer stil. Heel irritant. Snappen doet ze het wel. Op goede dagen loopt ze zeker een halve kilometer per uur harder en reageert ze een fractie beter op het been, want mevrouw weet het heel goed.
Wij hebben een renbaan op stal a 500 meter en zodra ik daar ga rijden, is zij een stuk makkelijker voorwaards te krijgen. Ook nog moeizaam, maar makkelijker omdat daar weinig bochten zijn.

Heb nog even gedacht om daar wat te gaan trainen op het voorwaards krijgen, maar in het begin kon zij ook gewoon lekker doorlopen in de bak, dus waarom nu niet meer? Zou dat spanning geweest zijn omdat ze net nieuw was op stal? Met nieuwe paarden en nieuwe omgeving?

Met voer kloten vind ik helemaal niks en is ook zeker niet iets waar ik zomaar ga mee experimenteren. Ik ga haar bloed nog even laten testen, ookal denk ik dat zij gewoon puur opereert uit het motto: ik heb geen zin en laat me met rust... Als daar niets uit komt, ga ik vragen wat de dierenarts zegt over het voer veranderen :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 02:02

pieps schreef:
Scheren? Misschien heeft ze het gewoon te warm om te werken in een dikke(re) jas? Kan natuurlijk niet beoordelen hoe ze in haar vacht zit en wat jouw keuze is wbt scheren of niet, maar als ze veel zweet met rijden is dat een teken dat ze het warm heeft en dan kan (gedeeltelijk) scheren een makkelijke oplossing zijn.

Ze zweet niet, want ze werkt niet. We oefenen alleen wat en op het hoogtepunt stop ik.
Werken hoort hier nog niet bij.

Bovendien staat ze met deken op en is haar vacht glad en dun :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:35

Denk dat je je daar in kunt vergissen. Ook longeren en wandelen met haar kost haar energie. Vind het nogal wat als er gezegd wordt dat een 3-jarige, tenminste denk dat ze zo oud is, laks is. Rijden en alles erom heen kost zo'n jong paard enorm veel energie. En echt ze hebben wel tijd nodig om de boel geestelijk te kunnen verwerken.
Rijd zelf ook een 3 jarige op dit moment. Maar daar merk ik echt aan dat zij zo nu en dan even lekker niks wil doen. Alleen maar even klieren met haar vriendje op de wei. Die rijd ik ook maar 2 à 3 keer per week. En soms krijgt ze door omstandigheden ook wel eens een weekje vrij. Merk aan haar dat ze daar dan echt van opknapt. Ook omdat ze nog volop in de groei zijn.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:45

Jolindaa schreef:
Voor mij is het stil zetten niet echt een optie. Je kan nu niet zeggen dat ze zich uit de naad moet werken namelijk. In tegenstelling zelfs. Als ik 1 of 2 keer per week erop rijd, is dat veel. Verder zijn we veel bezig met grondwerken, longeren en lekker wandelen.
Het ''verwerken'' van wat ze leert lijkt mij hier dus wat overbodig.
De dierenarts is bij haar geweest en kon zo gauw niets raars vinden. Ze heeft echter geen bloed afgenomen, dit kan ik alsnog wel even laten doen. Wormen heeft ze niet :) Daar is ze op gecheckt.

Aan de longe doet ze overigens hetzelfde hoor. Niet vooruit te branden en liever lui dan moe. Op zich is het wel een paard met karakter, maar ondanks haar leeftijd te berijden door een meisje van 6.

Mijn instructrice zegt dat ze gewoon laks is. Ze heeft aanpakken nodig om aan het werk te gaan, maar eerlijk, het is het paard van mijn moeder en ik word dood en doodmoe als ik op Brecht rijd. Na 10 minuten ben ik serieus helemaal afgemat en zij staat voldaan weer stil. Heel irritant. Snappen doet ze het wel. Op goede dagen loopt ze zeker een halve kilometer per uur harder en reageert ze een fractie beter op het been, want mevrouw weet het heel goed.
Wij hebben een renbaan op stal a 500 meter en zodra ik daar ga rijden, is zij een stuk makkelijker voorwaards te krijgen. Ook nog moeizaam, maar makkelijker omdat daar weinig bochten zijn.

Heb nog even gedacht om daar wat te gaan trainen op het voorwaards krijgen, maar in het begin kon zij ook gewoon lekker doorlopen in de bak, dus waarom nu niet meer? Zou dat spanning geweest zijn omdat ze net nieuw was op stal? Met nieuwe paarden en nieuwe omgeving?

Met voer kloten vind ik helemaal niks en is ook zeker niet iets waar ik zomaar ga mee experimenteren. Ik ga haar bloed nog even laten testen, ookal denk ik dat zij gewoon puur opereert uit het motto: ik heb geen zin en laat me met rust... Als daar niets uit komt, ga ik vragen wat de dierenarts zegt over het voer veranderen :)

Nou, wat je daar zegt, daar kun je je behoorlijk in vergissen. Mijn paard (ook fries) heeft tot zin 6e echt behoefte gehad aan periodes niksdoen. En dan heb ik het niet over een aantal dagen, maar gewoon lekker 2 of 3 weken. Natuurlijk worden die periodes wel wat korter, maar hij was na zo'n vakantie echt veel frisser in zijn hoofd en had weer zin om te werken...
Ik zou het in ieder geval eens proberen...