Welk bit voor meer oprichting paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjirina

Welk bit voor meer oprichting paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 12:19

Sinds kort ben ik gestart in de M dressuur met mijn Concorde ruin. Een typisch springgebouwd paard met wat korte voorbenen. Hij doet het echter prima in de dressuur, maar door zijn bouw lijkt het soms dat hij wat op de voorhand loopt. Het is nu de bedoeling dat hij wat meer "bovenin" gaat lopen, dit lukt aardig, maar toch kost het hem wel moeite dit vol te houden. Ik rij op een heel eenvoudige enkelgebroken bustrens van HH omdat ik van simpel en paardvriendelijk houd. Ik laat ook regelmatig de lagen van het paard na kijken, ik wil wel dat hij het allemaal leuk blijft vinden. Nu vraag ik me af of er bitten zijn, die het wat makkelijker maken om hem op te richten. Dus met een wat andere inwerking. Zonder dat het onvriendelijk wordt. Uiteraard begrijp ik dat 90% van het werk zit in het voorwaarts rijden en opvangen met mijn zit. De eerste winstpunt is inmiddels binnen, maar de oprichting is nu wel een issue. Dus wie herkent dit probleem en heeft tips?

Anoniem

Re: Welk bit voor meer oprichting paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:22

Dit ga je niet oplossen met een ander bit. Maar met oefeningen, en vooral waarin hij moet sluiten van achter en de buikspieren moet gebruiken, schijnovergangen, vlugger aan het been maken, licht maken van voren.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:27

Nou dat ga je zeker niet opredden met een ander bit hoor.
Sterker maken van de achterhand zodat ze meer gewicht van voor naar achter kan plaatsen/dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:29

Met een ander bit haal je je paard niet van de voorhand af en train en activeer je ook de achterhand niet mee. Daar zul je toch echt rijtechnisch mee aan de slag moeten gaan.
En dat je paard het (nog) moeite kost om "bovenin te lopen": prima toch? Dat moet blijkbaar geoefend en getraind worden. Jij kan de spagaat toch ook niet in één keer?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:29

Een bit is niet voor de oprichting, dat komt uit de rest van het lijf. Je moet je paard dus dusdanig gaan trainen dat het zich KAN oprichten. Hiervoor zijn inderdaad de overgangen erg belangrijk, ook binnen een gang, dus van uitstrekken naar een verzamelde stap/draf/galop.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:34

Ts dat jij een ander bit wilt gaan gebruiken voor een betere oprichting zegt wel veel over jou rijkunsten. :o
Wat mijn voorgangers ook al zijden, dit los je niet op om met een ander bit te gaan.
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 05-11-11 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:35

Oh ze is ineens inactief. Heeft wellicht geen zin om te reageren?

Sjirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 12:43

Brrr... ik haal de topic maar meteen weg. Wist niet dat je dan dit soort dingen over je heen krijgt. Ik dacht dat mijn berichtje heel genuanceerd was, ik ben helemaal geen ruwe ruiter o.i.d. Maar weet soms in bittenland de weg niet meer. En zometeen is het stang en trens, dus het leek me niet zo raar om eens te vragen of iemand ervaring heeft met andere paardvriendelijke bitten. En ik heb goed les, waarom vraag je hier niet gewoon naar? En is was offline omdat mijn PC me er wel eens uitkiepert. Maar zo neergesabeld worden vind ik heel naar. Jammer, bokt kennelijk toch niet mijn ding....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:45

Sjirina schreef:
Brrr... ik haal de topic maar meteen weg. Wist niet dat je dan dit soort dingen over je heen krijgt. Ik dacht dat mijn berichtje heel genuanceerd was, ik ben helemaal geen ruwe ruiter o.i.d. Maar weet soms in bittenland de weg niet meer. En zometeen is het stang en trens, dus het leek me niet zo raar om eens te vragen of iemand ervaring heeft met andere paardvriendelijke bitten. En ik heb goed les, waarom vraag je hier niet gewoon naar? En is was offline omdat mijn PC me er wel eens uitkiepert. Maar zo neergesabeld worden vind ik heel naar. Jammer, bokt kennelijk toch niet mijn ding....

Oh er stond in je profiel dat je inactief was.
Maar je moet het niet als aanvallend zien, maar haal er je lering uit. Als je een iets ander bit wil proberen, probeer dan eens een dubbelgebroken watertrensje. Die ligt vaker wat rustiger in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:46

Ik zou sowieso over gaan op een dubbelgebroken bitje, en dan bijv een watertrens. Lopen ze vaak iets fijner op. Maar oprichting zal je echt zelf er in moeten rijden.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:51

Ts een enkelgebroken bustrens heeft een notenkrakker effecht in je paard zijn mond.
Dus dat vind ik geen vriendelijk bit voor je paard. omdat een enkelgebroken bustrens in je paard zijn gehemelte kan gaan prikken
Ik zou dan gaan voor een dubbelgebroken watertrens
Als je dan toch een ander bit wilt gaan proberen
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 05-11-11 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:57

En ga eens na hoeveel ruimte je paard heeft in zijn mond voor het bit. Dit verschilt nogal en omdat sommige dieren weinig ruimte hebben, hebben deze veel baat bij een wat dunner bit.

Dikkere bitten hoeven dus neit perce vriendelijker te zijn...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:58

tja er zijn wel bitten die voorkomen dat je paard te diep gaat lopen zonder dat jij veel moeite/"kracht" moet gebruiken. Maar deze mag je helemaal niet in de dressuur gebruiken, dus daar schiet je niks mee op.

Correcte oprichting kan je zoals mijn voorgangers zeggen alleen bekomen door goed de achterhand activeren en voldoende te sluiten met hand en zit zonder impuls verlies. Hiervoor moet een paard veel draagkracht ontwikkelen, wat niet van vandaag op morgen gebeurt.
Sommigen gebruiken S&T om gemakkelijker die verzameling en oprichting te verkrijgen, maar dit is imo niet de juiste manier. Vaak krijg je paarden die zonder stang niet meer ontspannen vw-nw kunnen/willen lopen.

Sjirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 12:59

Topic sluiten kan kennelijk niet.... maar willen jullie s.v.p een beetje constructief en aardig reageren? Ik ben geen bruut of zo. VivaLavida, dank voor jouw reactie. Ik heb zowel met dubbelgebroken als watertrens gereden. Maar dubbelgebroken reageerde hij niet fijn op, hij vindt de druk op de tong toch niet zo prettig denk ik. Met de watertrens kreeg hij van die velletjes opzij, maar kan ik wel weer eens proberen, hij is ook al weer veel verder. Ik heb ook wel eens zo'n Robart bitje geprobeerd, maar werd hij bang van in zijn mond, dus dat was eenmalig. Natuurlijk les ik, en trainen we op de dingen die jullie noemen, van achteruit, meer gewicht nemen etc. Maar soms heb ik het gevoel dat dit bit net iets te weinig inwerkt. De overgang naar stang en trens lijkt me dan ook heel groot worden. Maar misschien ga ik hier nog wel gewoon mee door hoor maar tips van ervaringsdeskundigen zijn natuurlijk altijd welkom. Oordelen over mij zonder dat je naar achtergrond vraagt liever niet. Vragen stellen mag altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:02

petitparis schreef:
tja er zijn wel bitten die voorkomen dat je paard te diep gaat lopen zonder dat jij veel moeite/"kracht" moet gebruiken. Maar deze mag je helemaal niet in de dressuur gebruiken, dus daar schiet je niks mee op.

Correcte oprichting kan je zoals mijn voorgangers zeggen alleen bekomen door goed de achterhand activeren en voldoende te sluiten met hand en zit zonder impuls verlies. Hiervoor moet een paard veel draagkracht ontwikkelen, wat niet van vandaag op morgen gebeurt.
Sommigen gebruiken S&T om gemakkelijker die verzameling en oprichting te verkrijgen, maar dit is imo niet de juiste manier. Vaak krijg je paarden die zonder stang niet meer ontspannen vw-nw kunnen/willen lopen.

Als je gaat verwachten dat je met een bit beter oprichting kunt bereiken, kom je jezelf volgens mij heel snel weer tegen. Als je dat met een bit wilt bereiken wordt je al snel makkelijk en ga je meer met het bit oplossen en dat lujkt me niet de bedoeling.

Ts als ie zn mond stuk rijdt op een watertrens gewoon even ringen er omheen doen.
Verder moet je duidelijk nog een bokthuid krijgen, ik vind dat het hier nog neit echt destructief gereageerd wordt. Welkom op bokt :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:04

Sjirina schreef:
Topic sluiten kan kennelijk niet.... maar willen jullie s.v.p een beetje constructief en aardig reageren? Ik ben geen bruut of zo. VivaLavida, dank voor jouw reactie. Ik heb zowel met dubbelgebroken als watertrens gereden. Maar dubbelgebroken reageerde hij niet fijn op, hij vindt de druk op de tong toch niet zo prettig denk ik. Met de watertrens kreeg hij van die velletjes opzij, maar kan ik wel weer eens proberen, hij is ook al weer veel verder. Ik heb ook wel eens zo'n Robart bitje geprobeerd, maar werd hij bang van in zijn mond, dus dat was eenmalig. Natuurlijk les ik, en trainen we op de dingen die jullie noemen, van achteruit, meer gewicht nemen etc. Maar soms heb ik het gevoel dat dit bit net iets te weinig inwerkt. De overgang naar stang en trens lijkt me dan ook heel groot worden. Maar misschien ga ik hier nog wel gewoon mee door hoor maar tips van ervaringsdeskundigen zijn natuurlijk altijd welkom. Oordelen over mij zonder dat je naar achtergrond vraagt liever niet. Vragen stellen mag altijd!

En een bustrens dan? Dan heb je geen last van de velletjes.
Verder ben ik persoonlijk van menig dat een dubbelgebroken niet perce vriendelijker moet zijn, niet ieder paard vind dat fijn.

Met welk bit rij je nu dan? En ondervind je daar problemen mee?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:04

TS je hoeft in de Z niet met stang en trens te starten hoor. Misschien loopt je paard beter op een ongebroken water of bus trensje. Als hij de druk op de tong niet prettig vindt vraag ik me af of jij niet teveel druk veroorzaakt.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:06

Een dubbgelgebroken watertens is altijd vriendelijk geweest :D
En dat jou paard niet goed op een dubbelgebroken watertrens reageert ,is waarschijnlijk omdat je te veel op het bit rijd. in plaats van met je zit te gaan rijden
heb je ook rijfotos van hem met jou er op ?
En mischien handig om te vertellen ,wat je al geprobeerd hebt bij je paard. dan kunnen wij je nog beter gaan helpen :D
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 05-11-11 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:08

Voor de overgang naar stang en trens kun je eens zien hoe je paard het doet op een scholingstrens van sprenger, de busvariant. Het komt wel eens voor dat paarden hier wat makkelijker mee gaan dragen. Je moet er natuurlijk wel op letten dat je van achteren naar voren blijft rijden en dat je niet gaat klooien met je hand. Je doel is dat je paard zichzelf draagt, licht wordt en jij lekker met je handje voor ontspannen rond kan rijden. Eerst aan elkaar en dan van je af, dat is wat je wilt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-11 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 13:09

mijn tandarst gruwt van dubbelgebroken trensen, omdat je daarmee de lagen beschadigd. Heel veel paarden hebben schieffels op hun lagen. Daarom laat ik dat ook regelmatig controleren door mijn DA. Mijn paard reageert beter op een wat dunner, enkelgebroken trensje. Ieder bit in de verkeerde ruiterhanden is een marteling voor het paard. Het is altijd een beetje "zoeken" naar het juiste bit voor een bepaald paard in een bepaalde fase van de africhting. Ik ben helemaal nog niet toe aan S&T dus dat gaan we zeker niet doen. Graag reacties van mensen die ervaring hebben met dit probleem en een oplossing hebben gevonden (of niet...)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:10

Lovely schreef:
Je moet er natuurlijk wel op letten dat je van voren naar achteren blijft rijden

Natuurlijk!!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:10

@Joolien: ok bij het eerste deel ben ik er vergeten bij te zetten dat zo'n bit alleen maar een tijdelijke oplossing is en het "probleem" steeds terug de kop op zal steken. tenzij je het bij de bron aanpakt.
En als ik iemand was die altijd de makkelijkste weg kiest en een sterker/scherper bit nam, dan zou ik in het tweede stuk niet geschreven hebben dat S&T niet bedoeld is om "gemakkelijk" en snel oprichting en verzameling te verkrijgen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:12

Oprichting zit zoals hier boven al meerdere malen gezegd niet in het bit maar in je achterhand, wanneer het paard op de achterbeen been is en je meer kan sluiten komt de oprichting vanzelf, wanneer dit nog niet het geval is, zou ik je adviseren, een tijd door te trainen met goeie begeleiding alvoords je de wedstrijd ring weer in rijd, want je hebt het nu al over stang en trens, echter moeten de.Z oefeningen ook gewoon op trens gereden kunnen worden, veel mensen lopen vast in het M door Jou aangegeven beperking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:12

ponyparadijs schreef:
Lovely schreef:
Je moet er natuurlijk wel op letten dat je van voren naar achteren blijft rijden

Natuurlijk!!!

Seriously, hoe kom ik erop :D. Ik heb het aangepast hoor.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:13

Sjirina schreef:
mijn tandarst gruwt van dubbelgebroken trensen, omdat je daarmee de lagen beschadigd. Heel veel paarden hebben schieffels op hun lagen. Daarom laat ik dat ook regelmatig controleren door mijn DA. Mijn paard reageert beter op een wat dunner, enkelgebroken trensje. Ieder bit in de verkeerde ruiterhanden is een marteling voor het paard. Het is altijd een beetje "zoeken" naar het juiste bit voor een bepaald paard in een bepaalde fase van de africhting. Ik ben helemaal nog niet toe aan S&T dus dat gaan we zeker niet doen. Graag reacties van mensen die ervaring hebben met dit probleem en een oplossing hebben gevonden (of niet...)

Dat ben ik zeker met jou(en je tandarts) eens. Voor ieder paard werkt iets anders en anders heb je altijd nog de uitzondering die de regel bevestigd.

Maargoed terugkomend op je vraag. Je geeft aan dat je paard het nog niet lang kan volhouden. Die kleine momentjes dat het haar wel lukt, zijn dat ook goede stukken?
Mijn advies: streef naar die goede stukken, hoe klein ze ook zijn. Vraag een paar passen in de oprichting, stop voordat ze het verliest er rij dan weer stukje vwnw. Op die manier kun je het uitbouwen met steeds een paar passen extra om je paard uiteindelijk sterk genoeg te maken om zichzelf op de achterhand te blijven dragen.

Heb je, je wel eens verdiept in de academische rijkunst? Kan je ook goed helpen bij het sterker maken van het paard.