Planten angst aanstel angst. met Rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jazzgps

Planten angst aanstel angst. met Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 18:52

Mijn paard heeft last van plantenangst als er iets in de rijbak veranderd is. vind zij dat ze daar niet meer langs hoeft te gaan lopen
Aan de overkant van de bak staan bomen als het hard waait dan maken de bomen nog al wat herrie. mevrouw denkt nou baas daar hoef ik toch niet Langs want dat is eng := . het kunnen planten zijn of een grassprietje wat op dat moment volgens haar daar niet hoort te staan
Ze heeft een lange adem om dat vol te houden dat er iets eng is in de rijbak .het zijn vooral de hoeken achterin de rijbak waar ze veel van schrikt
Gisteren was ik haar aan het uistappen met een lange teugel, ik was super trots op haar :+: ze had lekker gewerkt en deet super haar best
Op eens spring ze op zij en ze gaat best wel hard onder mij uitgaloperen ik moest mijn teugels nog op maat maken .dus ik kon haar moeilijk trug sturen
Omdat mijn teugels te lang waren :o Hoe kan ik het beste haar overtuigen dat het niet eng is . en dat zij er gewoon langs kan gaan lopen ?
Ze deet dit ook altijd bij de vorige eigenaar . ik heb niet het idee dat ze er bang voor is maar dat het een spelletje aan het worden is wel er langs niet er lang heen gaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:10

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Veel er langs rijden. Je paard constant bezig houden zodat hij geen tijd heeft om te schrikken. Dus heel veel oefeningen rijden, tempowisselingen, overgangen. Zo veel als je maar kan bedenken.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:48

Tigra_
Ik probeer haar er altijd langs te rijden vanaf het eerste moment.
Ze maakt nog al wat snelheid, om er niet langs heen te hoeven. of ze spring erg hard op zij
Ze schrikt eerst en dan springt ze op zij. en dan rent ze onder mij vandaan.

fjordjes

Re: Planten angst aanstel angst. met Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:51

Idd er net zolang langs blijven rijden tot ze het normaal vind. Haar aan het werk zetten en haar aandacht bij jou houd. Stelling naar binnen vragen in enge hoeken.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:34

fjordjes schreef:
Idd er net zolang langs blijven rijden tot ze het normaal vind. Haar aan het werk zetten en haar aandacht bij jou houd. Stelling naar binnen vragen in enge hoeken.

Met stelling naar binnen rijden dat werkt niet bij haar.
Ze springt dan erg hard op zij ,zo dat ze de hoeken niet door hoeft te gaan lopen.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:38

wat bij die van mij, ook zo'n ubermuts, het allerbelangrijkste is, is tempocontrole. AL voor ik naar die enge hoek, grasspriet of wat dan ook moet komt ze of juist terug in tempo, of drukt zich onder me vandaan en schiet vooruit, maar als ik haar tempo kan blijven beheersen, zelf absoluut geen aandacht schenk aan de bewuste hoek, evt zelfs de andere kant opkijken en je tempo blijven tellen. ALs dat tempo van jou blijft heb je haar, hopelijk :P

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:41

Lisette03 schreef:
wat bij die van mij, ook zo'n ubermuts, het allerbelangrijkste is, is tempocontrole. AL voor ik naar die enge hoek, grasspriet of wat dan ook moet komt ze of juist terug in tempo, of drukt zich onder me vandaan en schiet vooruit, maar als ik haar tempo kan blijven beheersen, zelf absoluut geen aandacht schenk aan de bewuste hoek, evt zelfs de andere kant opkijken en je tempo blijven tellen. ALs dat tempo van jou blijft heb je haar, hopelijk :P

ja ik hoop het ook :P de Puberteit :') gaat toch geen twee keer komen mag ik maar hopen _O-

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:43

Of het hier nu om angst gaat of beetje een spelletje, belangrijkste punt is toch altijd dat jij als ruiter/begeleider het paard leidt, dus als een echte leider. En hier schort het een beetje, zorg dat je er bent, dat je de leider bent en zet het paard eens af en toe extra aan het werk, schrikken is dus werken geblazen, en zorg ervoor dat het net iets meer werken is dan het paard leuk vindt, dan zal het schrikken/wegvluchten vlug ophouden.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:45

Mijn paard deed dit ook
Bang zijn langs een kant van de bak, niet door de hoeken niks noppes nada
Op een gegeven moment leek het steeds meer op klieren en doen alsof
het eng is.
Toen wask het zo ontzettend zat en heb ik hem op zijn plaats gezet
En dat heeft die geweten ook :j Hij loopt nu braaf door de bak heen

Kwestie van is het echt angst of is het gewoon klieren

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:57

SuzanLarissa schreef:
Mijn paard deed dit ook
Bang zijn langs een kant van de bak, niet door de hoeken niks noppes nada
Op een gegeven moment leek het steeds meer op klieren en doen alsof
het eng is.
Toen wask het zo ontzettend zat en heb ik hem op zijn plaats gezet
En dat heeft die geweten ook :j Hij loopt nu braaf door de bak heen

Kwestie van is het echt angst of is het gewoon klieren

En hoe heb jij je paard op zijn plaats gezet dan ?
Ik schrik soms ook wel van mijn paard, als mijn paard zelf ook aan het schrikken is .of als ze op zij springt
Als ik bij de hoeken in de buurt komt dan begint ze al met loeren wat er eng zou kunnen zijn

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 11:03

aeolusnr1

Ik ga ook te vaak mee in haar gedrag helaas :o , dat ik haar er soms niet langs heen stuur wat zij op dat moment eng vind, om dat ik weet dat Ze daar toch wel van zou kunnen gaan schrikken.
En dat heeft inderdaad te maken met leiderschap. daar heb je helemaal gelijk in :D

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:36

Ik was op mijn paard aan het stappen toen ben ik van hand veranderen gegaan van de f naar de E.
Toen schrok zij , en ze schiet zo onder mij vandaan, en ze draait hard scherp om naar links soort van slidingstop.
het zand in de bak lag ook op een grote hoop >;) ik had alleen geen beugels meer maar ik bleef wel zitten. :D
Ik voelde het niet aan komen. maar mijn vraag is hoe kan je dit voor zijn, :o

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:38

huh is dat hetzelfde paard dat vergaat van de jeuk waar je op rijd?????

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:40

meisje2000 schreef:
huh is dat hetzelfde paard dat vergaat van de jeuk waar je op rijd?????

Dit topic gaat niet over de pony die jeuk heeft.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:57

Mijn merrie heeft ook af en toe last van bakkabouters die zich verstoppen in de hoeken van de bak :D Ook als er iets net anders is dan normaal is dat natuurlijk heel erg eng..
Als mijn merrie schrikt valt ze door mn binnen been en versnelt ze in tempo.Wat ik altijd doe is haar vanaf het begin af aan mijn binnen been zetten en controle (proberen) te houden over het tempo. Ook heel belangrijk is om dr af te leiden, zet dr aan het werk zodat ze niet hoeft na te denken over iets wat eventueel wel eng kan zijn.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 16:07

Bedankt voor de goede tips :D Mitnait
Die van mij ziet overal bakkabouters :+ of schrikt om niks :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:25

Is het een Jazz, gezien je naam? :D Is normaal :D :D :D
In schouderbinnenwaarts er langs en zelf doen alsof je gek bent. ;) (wat doe jij nou raar :? )

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 16:56

Dat klopt urielle, het is een jazz.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:08

9 van de 10 keer is het aanstellen, een manier om onder het werk uit te komen. Lekker negeren en doorgaan met rijden. Schrikt ze ergens van, dan op een kleine volte zetten met stelling naar binnen en tempocontrole en er weer langs sturen.
Belangrijk is ook dat jezelf niet anders gaat rijden, dus niet opeens heel erg inhouden of juist extra gas geven bij iets wat ze eng vindt.
En ook consequent blijven!

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:15

Mitnait. het klopt wat je zegt dat het 9 van de 10 keer aanstellen is wat zij doet.
Alleen ze kan zo goed zo goed toneel spelen , dat ik er elke keer weer in trap :o
Ik vraag mij elke dag af ben je nou aan het toneel spelen ,of ben je er echt bang voor,dat is lastig te beoordelen met een jazz.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:25

Ook al is ze echt bang voor iets, ze moet jou gaan vertrouwen dat ze er langs kan. Dit vertrouwen bouw je op door consequent te zijn en haar te laten doen wat jij wil. Het moet dus geen verschil maken of ze zich aanstelt of echt bang is. Jij moet de leiding nemen en haar erlangs sturen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:23

jazzgps schreef:
Ik vraag mij elke dag af ben je nou aan het toneel spelen ,of ben je er echt bang voor,dat is lastig te beoordelen met een jazz.

Het is typisch jazzgedrag idd, maar qua aanpak maakt het niet uit. Jij bent de leider en jij zegt dat het veilig is, je vraagt niks bizars dus erlangs met die bok :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:30

Mijn paard is geen Jazz, maar een Rarebier met dezelfde issues. Hij kan overal van schrikken, echt overal. Zelfs als er iemand de deur van de kantine opendoet, heeft hij daar een erg groot probleem mee. Dat ik zelf vrij snel bang ben, helpt dan ook niet, of hielp... Vorig jaar liet ik me nogal doen en ik vermeed de ergste plekken. Tot ik me er over heb gezet en me baas heb gemaakt over hem: flink been eraan, idd beetje sb proberen te rijden naar die plek toe en tempo houden. Sterk tempo houden. En hem idd zo aan het werk houden dat hij niet afgeleid raakt. Wat ook wel hielp, was als ik een ander paard kon volgen, dan deed hij het nooit.

Nu merk ik dat hij weer die richting op wil gaan, nu het kouder wordt. Maar ik sta nu wel zo ver dat ik hem durf aanpakken.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 18:39

Mijn jazz alfa merrie is altijd zelf de leider in de kudde , en als ik de leiding over wil nemen denkt mevrouw daar toch heel anders over :o
Ik ben wel heel duidelijk naar haar toe wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.
Ze blijft je elke dag uittesten }> waar de grenzen liggen ,voor de rest is het een super paard . ze wil altijd voor mij aan het werk en ze is altijd Eerlijk ze zou mij nooit in gevaarlijk situatie brengen, ze weet wat ze doet. als ze schrikt en ik ben mijn beugels kwijt en ze gaat onder mij uit rennen dan denk ze oja mijn baasje zit nog niet goed *D en dan staat ze zelf weer stil :D

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:06

Tineke.

Ik probber ook zo min mogelijk mee te gaan in haar gedrag.
Ze heeft ook best snel last van spanning, dat ze zich overal druk om gaat maken.
En dan zijn er volgens haar weer bakkabouters ik kijk dan ook altijd mee of ik zelf wat zie
maar meestal schrikt ze van dingen zonder dat daar aanleiding voor is.
Je merkt ook aan haar, als het kouder is .schrikt ze twee keer zo veel van dingen dan wanneer het zomer is. :P