af en toe weet ik het niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

B33z3r

af en toe weet ik het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 11:09

(ik weet dat het een jonge pony is (4jaar)) maar.....
ik zal vanaf het begin beginnen..
in de eerste periode van dit jaar dat ik net mijn pony kreeg durfde ik door de manege paarden er zelf niet op te rijden ,omdat ik bang was geworden...
uiteindelijk de moed gehad om er op te stappen en hij deed het super lief =]
ik ben met hem verhuisd naar een eigen landje met nog wat mensjes...en toen begonnen de problemen...omdat hij op het land stond had hij teveel vrijheid en omdat ik even in tijdnood zat kon ik er niet altijd heen...ik kreeg te horen dat hij is gaan schoppen en bijten...(ong.5maanden geleden) het bijten en het schoppen is er ondertussen uit(ben ook weer verhuisd naar een stal)..maar nu....

het rijden is een ramp....(alles zit/zat er al op,stap ,draf,galop,rem ALLES) hij was super lief,,ook met kindjes...

maar nu doet hij niks anders dan alleen maar stil staan...
niet willen draven niet willen galopperen...
het boeit hem geen zak wat jij wil... hij luistert niet naar mijn been ,niet naar mijn zweep...
ja toch wel op de zweep..maar niet ten goede...hij wil me er dan zo graag vanaf bokken...
we rijden nu met behulp van iemand die in de bak staat met een longeerzweep..want alleen dan doet hij het...
ik heb hem nu een jaar...en sinds vorige week is het een ramp...

ik ben er wel achter gekomen dat mijn vorige bijrijdstertje(die ik dus sinds een week geleden niet meer heb) hem niet goed bleek te behandelen...
en hem dus in een maand tijd gewoon van een lieve pony heeft veranderd in een duivel....

omdat ik het even niet meer wist heb ik gister maar een thiedeman gehaald....(wat we in het begin al vaak gebruikt hebben) maar zelfs dat helpt niet...
maar ook het zadelen is een probleem...bij het singelen draait hij net zolang om me heen totdat hij mij een trap kan geven...

hebben jullie misschien tips voor mij ,hoe ik dit het beste aan kan pakken?

( ik heb al naar zijn rug etc.laten kijken door de DA maar daar is niks uitgekomen,ook heb ik de zadel passer laten komen..het zadel ligt prima).
ik weet het dus zo af en toe niet meer....en moest dit even van me af schrijven

Anoniem

Re: af en toe weet ik het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:26

Wat ik niet begrijp is dat je een jonge pony aanschaft terwijl je bang bent en vervolgens bijna geen tijd hebt om erlangs te gaan. Ik vraag me dan af of dit wel een hele doordachte keuze is geweest.

Ik denk dat het belangrijk is om een band op te bouwen met je paard voordat je er ook maar gaat denken om er weer op te gaan zitten. Hulpteugels camoufleren een probleem alleen maar.

Je topic staat trouwens niet op de juiste plek, ik tem even :)

B33z3r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 11:55

hij kwam toevallig op mijn pad...en wij hebben best wel een sterke band...(sorry als ik het niet in zoverre heb uitgelegd) ik heb hem nu bijna een jaar,en in de eerste 3 maanden had ik niet echt tijd..
maar ik heb al zo goed als alles met hem gedaan en het vertrouwen is er zeker wel..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:00

Ik zou eerst gewoon grondwerk en leuke dingen met hem gaan doen, ik weet niet wat er is gebeurd maar het plezier is er duidelijk uit bij je jonkie wat echt heel erg zonde is. Ga dingen doen (kleine dingen) die je tot een goed eind kan brengen en dan belonen. Wel consequent zijn maar eerlijk, liever negatief gedrag negeren en goed gedrag belonen. Met rijden even wachten tot grondwerk weer fijn gaat.
Probeer wat je met hem doet weer leuk te maken en verder gewoon even niets.....hij is jong zat.
Zodra je merkt dat hij weer plezier gaat krijgen dan rustig het rijden eens oppakken.
Neem de tijd.....
Heel veel succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:41

Hulp zoeken, laat hem maar een tijd rijden door iemand die ervaring heeft met jonge paarden en dit wangedrag eruit krijgt. Daarna eerst die persoon erop en dan jij. En blijf daarna een tijd ook alleen nog rijden met iemand in de buurt die het van je over kan pakken als hij begint te klieren.
Zoek ook hulp in de omgang, als je op de grond de baas al niet bent, zul je het in het zadel zeker niet worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:02

arm arm dier, zoek alsjeblieft begeleiding want jullie maken elkaar kapot zo.

B33z3r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:49

bedankt voor de tip paperboy!

enne...hoezo arm dier?.......
ik sta altijd voor hem klaar en heb het beste met hem voor...daarom heb ik ook mijn bijrijdstertje de deur gewezen...

vandaag weer gereden met begeleiding,,ging al wel een stuk beter,,het singelen doe ik nu met het belonen(wortel geven) en dat werkt

(voor de mensen die alleen commentaar gaan geven ,hou je reactie dan alsjeblieft voor je) ik wil gewoon tips waar ik iets aan heb,
ik heb echt een sterke band met hem en we hebben al veel bereikt...alleen nu zitten we even in een put..en ik zelf ben ervan overtuid dat het goed gaat komen!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:36

ik denk dat wat paperboy zegt idd goed kan werken, dit kun je later uitbreiden door ook aan de longe af te wisselen met een bijzetje of een x met balkjes zodat ie naast de leuke dingen doen ook sterker word en conditie traint.

B33z3r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 09:53

ik ga er aan werken wortel115!
bedankt !

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:47

VVDD > RT-P

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:48

Is ie misschien hoefbevangen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:51

Paperboy schreef:
Ik zou eerst gewoon grondwerk en leuke dingen met hem gaan doen, ik weet niet wat er is gebeurd maar het plezier is er duidelijk uit bij je jonkie wat echt heel erg zonde is. Ga dingen doen (kleine dingen) die je tot een goed eind kan brengen en dan belonen. Wel consequent zijn maar eerlijk, liever negatief gedrag negeren en goed gedrag belonen. Met rijden even wachten tot grondwerk weer fijn gaat.
Probeer wat je met hem doet weer leuk te maken en verder gewoon even niets.....hij is jong zat.
Zodra je merkt dat hij weer plezier gaat krijgen dan rustig het rijden eens oppakken.
Neem de tijd.....
Heel veel succes!

Mijn inziens na een toppie tip! _/-\o_

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:51

Lente schreef:
Wat ik niet begrijp is dat je een jonge pony aanschaft terwijl je bang bent en vervolgens bijna geen tijd hebt om erlangs te gaan. Ik vraag me dan af of dit wel een hele doordachte keuze is geweest.

Ik denk dat het belangrijk is om een band op te bouwen met je paard voordat je er ook maar gaat denken om er weer op te gaan zitten. Hulpteugels camoufleren een probleem alleen maar.

Je topic staat trouwens niet op de juiste plek, ik tem even :)

Hier ben ik het mee eens, maar je hebt de pony nu dus er zal een oplossing moeten komen.

Ga lekker met de pony aan het werk zoals is aangegeven door paperboy, maar zoek ook begeleiding.
Bouw allereerst weer een vertrouwens band op en ga eens lekker borstelen zonder te zadelen, kijken wat de pony doet. ( hou dit een poosje vol)
(ps. hoe kan de pony om je heen draaien? kun je de pony niet vastzetten?)
Maar laat wel zien wie de baas is, doe je pony het goed beloon hem/haar dan en straf hem/haar af wanneer hij.zij iets doet wat jij niet wilt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:29

Weet je zeker dat je pony niet ergens pijn heeft? Staken en lastig doen bij aansingelen kunnen wijzen op rugpijn of een zadel dat niet past. Altijd eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten voor je iets afdoet als slecht gedrag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:32

Ik mis de instructeur in dit verhaal... Heb je wel les van een ervaren en gediplomeerd persoon, en wat vindt hij of zij van je probleem?

B33z3r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:56

Ik krijg hulp van de stal eigenarese(gediplomeerd) van haar kreeg ik ook te horen dat mijn bijrijdstertje niet goed met mijn pony om ging..zij heeft hem ook echt zien veranderen...tijdens het rijden..zij heeft mij gister en vandaag geholpen,wat best goed ging.
Weer voorwaards en veel minder weigeren(zij stond in het midden van de bak met een longeerzweep) ik moest gewoon de hulpen geven,en als hij wou weigeren hoefde zij hem zachtjes aan te tikken en dan deed hij dat ook weer netjes.

De zadelmaker is langs geweest(ik noemde hem zadelpasser):p
Het zadel ligt goed(heb pas een nieuwe singel,dezelde als die ik altijd al gehad heb) dus aan die 2 dingen ligt het niet..
De DA is ook geweest kon geen rugproblemen vinden en hoefbevangen is hij ook niet..(Ikheb de DA gebeld toen ik hierboven las of hij niet hoefbevangen kon zijn) ook dat was het geval niet..

Dit is mijn eerste eigen paardje en ik heb het beste met hem voor,dus ik zou nog niet met alles weten wat het zou kunnenzijn ;p

Heel erg bedankt voor de tips :)

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 08:11

Ik ben het eens met de mening om wat meer vanaf de grond te doen, en longeren kan een hele goede optie zijn. Als je dit goed doet met een handige hulpteugel eraan leert ie om gewoon zijn werk te doen. Doet ie dat aan de longe niet, dan heeft ie alleen zichzelf daarmee. :) Veel belonen, kleine stapjes..
Heel veel suc6, laat maar weten als t beter gaat, liefs

B33z3r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 11:44

Vandaag hoef ik zelf niet naar stal( mijn broertje gaat).
Morgen ga ik wel weer en dan ga ik hem longeren dus ik hoop dat hij het dan wel gewoon braaf doet.
Ik ga met de tips aan het werk!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:49

hoi,

Mijn paard is precies zou het gaat een paar weken super goed en opeens benik zo weer een maand aan het martellen en wil ze niks je kunt er met de zweep achteraan of haar een beste tik geven en dan begint ze te bokken. Soms ik haar er zelf door rijden en soms vraag ikeven of iemand anders er op rijd.Vervolgens stap ik erweeropen gaat het alweer een stuk beter het is echt uit proberen

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:15

nou om te beginnen moet je zorgen dat je goede begeleiding krijgt dus iemand die wel verstand heeft van paarden en die ook "wel wat aan durf" zodat die met jouw mee kan gaan om je te helpen.
dan ga je eerst is een weekje poetsen en opzadelen en hem af leren dat ie naar jouw bijt zodat dat je in ieder geval veilig kunt poetsen en zadelen. en wandelen of iets .

als dat lukt (neem er de tijd voor ) en je heb weer een beetje vertrouwen en een band met het paard, gaat je er is op zitten en laat je iemand er naast lopen zodat jij er weer vertrouwen in krijgt.

dan moet je hem gaan of laten longeren zodat ie op jouw stem gaat reageren stap draf en galop zodat er straks iemand op kan zitten en dat je het tempo kan regelen .
dan ga je of iemand anders er op rijden en alleen maar tempo wisselingen maken .

en later als je dan los kan komt de rest van sturen stelling ect.

MAAR LET OP ! er gaat heel veel tijd in zitten je kunt een paard in twee dagen verpest maar het weer goed krijgen daar duurt 100 x zo lang !
dus neem er de tijd voor (en als je die tijd niet heb breng hem dan naar een trainer of iemand die er wel tijd en verstand van heeft)
het duur een tijdje en er is veel geduld voor nodig maar uit ervaring weet ik dat het zo goed kan komen

ik rijd namelijk ook op pony s die heropgevoed moeten worden die gewoon weg staken . en echt niets doen . hier boven is de oplossing !

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:33

Het klinkt heel banketstaaf en duizend mensen zeggen het tegen je, maar grondwerk is HET sleutelwoord.
Mijn moeder was ook op zoek naar een passend paard omdat zij angstig is, maar op die stal liep ze tegen een 2 jarige dondersteen aan en was opslag verliefd.
Ondanks haar angst is ze met behulp van grondwerk echt zo ontzettend ver met hem gekomen. Ze zijn nu echt vriendjes en haar angst voor hem is volledig verdwenen. Andere paarden blijft moeilijk, maar haar eigen paard is geen enkel probleem meer.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:37

arm paard daar bedoeld ze mee dat als jij goede begeleiding hebt jullie elkaar niet meer in de weg zitten das niet rot bedoeld , snap je.Zon jong paardje heeft al een verkeerde bijrijdster gehad en jullie hebben dus nu die goede hulp nodig om het niet verder verkeerdf te laten gaan. wees zeer consequent naar hem. eerlijk en rechtvaardig maar wel duidelijk.

B33z3r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 14:32

mijn bijrijdstertje heeft vandaag voor het eerst grondwerk gedaan met hem,dat scheen heel goed te gaan,morgen ga ik het zelf proberen.
voor de duidelijkheid: ik krijg les en hulp van mijn(gediplomeerde) stal eigenarese.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:03

Super! Zet hem op en vooral niet te hoge eisen hebben van je paardje :D!
Kijk tot hoever hij het leuk vind en stop ten alle tijden op het hoogtepunt.
Dan zie je het snelst resultaat.
Succes :D!

B33z3r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 22:54

ik ga het rustig aan doen,
zodat hij wel weet wie de baas is maar ook in gaat zien met wat hij doet,hij het goed doet.
ik heb vanmiddag nog even snel snoepjes gehaald zodat ik morgen genoeg heb om hem te kunnen belonen =] (enige tips wat ik kan doen met hem aan grondwerk?) ik longeer hem eik alleen als ik niet rijd .(of op het land of in de paddock natuurlijk :P)

tips zijn welkom!