Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
? Ik zou persoonlijk bitloos blijven. Mijn pony kon buiten ook wel drammen endoen maar dat was met bit zeker niet anders
ilsexxx schreef:Ik rijd ook bitloos, maar buiten met bit, omdat ik dan zelf rustiger ben. Want als ze er vandoor gaat ofzo, dan heb je meer te zeggen met bit dan bitloos... Ook rijd ik gewoon vaak met bit omdat ik vind dat k haar ook daarop zou moeten kunnen rijden, en bit is niet erg hoor, het hangt totaal van je hand af, of die streng of zacht is. Je moet doen waar je je goed bij voelt
als je een paard op een stukje ijzer wilt stoppen moet je hem om de benen binden.
. 
Yamcha schreef:Ik zou teruggaan naar met bit idd, lees dat je dat ook al eens gedaan hebt.
Bitloos is niet persé beter of zo hoor, het is maar wat het fijnst werkt. Mijn merrie vindt bitloos helemaal niets, die loopt veel lekkerder met haar bitje. Buiten dat hebben de kaak- en kingekruiste hoofdstellen een slechte release, dat paarden daar drammerig op worden vind ik wel logisch.
Bitloos vind ik absoluut niet vriendelijker. Het ligt er maar aan wat je gebruikt. Veel paarden vinden druk achter de oren erg vervelend, 't is niet voor niets dat paarden met een touwhalster rap luisteren, dat is niet omdat ze je zo aardig vinden, maar omdat dat halster zo gruwelijk scherp inwerkt. De kaakgekruiste systemen werken ook met druk achter de oren, sommige paarden komen daar sneller op terug dan op een bit, en dat is gewoon omdat dat ding een pijnprikkel geeft, zo vriendelijk is dat niet. Een passend bitje is vriendelijker.