Paard is lui...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paard is lui...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:48

Het klassieke probleem bij haflingers :+

Mijn haflinger is 9, kent alle gangen maar is nog niet verder doorgereden en moet dus nog een beetje leren op haar eigen beentjes te gaan.

Stappen lukt prima, intensiever stappen lukt ook, maar draven? :n

Vanaf ik haar druk geef met m'n been: geen reactie
Kleine schop met mijn been: geen reactie
Ik geef een minieme tik met de zweep: BOK!

Ofwel is het een bok en anders gooit ze haar hoofd naar beneden en sleurt ze de teugels uit mijn handen.

Mijn lesgeefster heeft al vaker gezegd haar hier gewoon door te rijden, maar ik heb hier het lef nog niet echt voor...
Heb enkele jaren geleden mijn rug gebroken en heb schrik om terug te vallen en terug wat te breken.

Als mijn lesgeefster rijdt is er trouwens geen probleem :n

Iemand tips?

troi

Re: Paard is lui...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:03

Tja als het bij je lesgever goed gaat en bij jou niet dan is duidelijk je paard niet het probleem maar ben jij dat. Hard maar waar. Dus toch doorzetten is denk ik het enige advies...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:06

In de eerste plaats, waarom heb je een haflinger die niet goed is doorgereden als je bang bent?

Jij wilt voorwaarts maar bent bang om daadwerkelijk door te pakken dus waarschijnlijk ben je niet duidelijk genoeg omdat je niet goed durft.

Ik denk dat je dit niet zelf op kunt lossen, maar iemand moet vragen die hier ervaring in heeft en hem duidelijk de overgangen aanleert.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 14:11

Omdat toen ik haar kocht, had ik haar prima onder controle en ging alles fijn en netjes :j

Echter, kort nadat ik haar gekocht had, kwam er een hengst op de wei staan en die staat vlak naast de piste.
Sindsdien is het probleem zich beginnen ontwikkelen.

Ze heeft haar aandacht steeds bij dat paard, als ik aandacht vraag geeft ze een bok, wat pijn doet in mijn rug.
Mijn lesgeefster zit haar bokken zonder problemen uit en eist aandacht en krijgt die dus ook.

Kirsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:22

Ik denk ook dat je, ivm met je rug, er zelf niet veel aan kan doen. Ook aangezien je lesgeefster het wel lukt. Ik denk dat Joolien gelijk heeft en een ervarene het probleem zou moeten oplossen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:30

Ik denk dat je door je rug dit probleem ook niet zelf kunt aanpakken. Je moet er met je paard doorheen, maar door je rug gaat dat niet lukken. Ik denk dat er maar 3 opties zijn:
1) het laten voor wat het is, en dan maar niet draven (tja...)
2) Je paard in training zetten, net zo lang tot ook jij het paard weer goed kan rijden :$
3) Je paard gaan verkopen (lost het probleem niet op voor je paard, maar geeft jou wel de mogelijkheid om op zoek te gaan naar een paard dat je niet zo loopt uit te testen, met natuurlijk wel de kans dat het je opnieuw overkomt).

Persoonlijk zou ik gaan voor het in training zetten van je paard. Wellicht dat je met 1 of 2 maanden een goede consequente ruiter door het probleem heen bent.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:01

Lastig....Door je rug kun je je paard niet op zn plek zetten omdat je de bokken niet op kunt vangen en je wordt bang. En je paard heeft dit zo in de gaten! Bokt je paard bij je instructrice ook zo?
En is er eigenlijk al gekeken naar de reden WAAROM het paard bokt met aandraven. Je zegt dat ie gewoon lui is, maar misschien heeft ie wel ergens last van.
Mijn bijrijpaard heeft ook een tijd geweigerd om aan te draven, ging ook bokken en ik werd (na diverse keren eraf gebokt te zijn) ook bang. Als mijn instructrice erop ging bokte ze ook vreselijk, maar uiteindelijik liep ze toch redelijk braaf. Er werd ook gezegd dat ik te lief was en haar flink aan moest pakken. Maar tijdens een controle door de ostheopaat bleken 3 wervels in haar rug en haar bekken vast te zitten. Na een aantal behandelingen heeft ze nooit meer gebokt.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:09

Tja je kunt het probleem wel door een ander laten oplossen maar het risico blijft dat je haflinger weet dat jij niet doorpakt en bij jou steeds weer zal blijven proberen.

Ik snap dat je niet goed durft hoor ik ben hier ook nooit goed in. maar denk dat je wel realistisch moet zijn

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 15:11

Ik heb het paard in kwestie wel al voorzichtig hier en daar te koop gezet, voor het geval ik inderdaad er zelf niet zou doorgeraken.

Als ze iemand vind die wel consequent met haar kan omgaan, is het voor mij al heel goed, nu staat ze er uiteindelijk ook maar te staan.

Maar stiekem hoop ik toch nog ergens een knop of methode te vinden om toch met haar verder te kunnen gaan...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:31

Heel goed kijken en vragen wat jou instructrice anders doet als ze er op zit!
Als die hem wel normaal kan laten lopen zit het probleem bij jou wat je ook weet!
Wat je kan proberen is een paar keer les te nemen aan de longe, dan kan je instructrice het paard corrigeren als het mis dreigt te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:32

aerdenhout1 schreef:
Heel goed kijken en vragen wat jou instructrice anders doet als ze er op zit!
Als die hem wel normaal kan laten lopen zit het probleem bij jou wat je ook weet!
Wat je kan proberen is een paar keer les te nemen aan de longe, dan kan je instructrice het paard corrigeren als het mis dreigt te gaan.

Ik denk dat ze precies hetzelfde kan doen als haar instructrice, maar als je dat met angst en stress doet krijgt het nooit het gewenste effect.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:34

Dat is zeker waar, vandaar ook even die longe om dat vertrouwen weer te krijgen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:36

Na de bok kan je het beste nog een tik geven, maar als je bang bent dan zal je dat niet durven...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:38

Je zou kunnen proberen je instructrice een bepaalde periode haar te laten rijden, als dat financieel lukt. Het zelf proberen terwijl je angst hebt, gaat echt nooit lukken.

Misschien is het probleem (tijdelijk) opgelost als ze een tijdje goed wordt doorgereden. Het is echt geen schande om je instructrice te laten rijden, als het je echt niet lukt.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 01:21

je kan met rijden een bodyprotector aandoen dit beschermd je rug,ribben ect. dus als je valt kan je alleen wat kneuzen dat is natuurlijk ook geen pretje maar beter als je rug breken. en ik zou echt even doorzetten of vragen of ze de hengst een paar weken ergens anders neer willen zetten zo kan je zien of het echt aan de hengst ligt die er naast staat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 01:43

Is het geen idee om je instructrice te filmen als zij erop zit? Zodat je thuis in alle rust goed op kan letten op de signalen van het paard en haar reactie. Misschien kun je het dan voor zijn.
Of paard in goede training zetten zodat dit er structureel uitgereden kan worden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 06:56

Ik ken de signalen van mijn paard door en door :j Na overleg gaan we het eens over een andere boeg gooien,
ik kreeg altijd privéles, nu zondag ga ik eens in een groepsles meerijden (het beginnend kwartier).

Misschien dat dat me wat meer gerust stelt, aangezien mijn eigen lesgever ook in die les meerijdt.
Als het dan nog dreigt mis te gaan, of ik zie het niet zitten kan ze even overnemen.

En verder ga ik mijn paard laten doorrijden door m'n lesgever, ik weet ook prima wat ze doet,
ze legt haar been aan, krijgt ze geen reactie geeft ze een hieltje, krijgt ze dan nog geen reactie legt ze
terug haar been eraan en tegelijk geeft ze een klein tikje achter haar kuit, en dan volgt de bok.

Eens de bok voorbij is zit je in draf, vanaf ze het beu is volgt er weer een bokje, die zie je zo van verre aankomen, dus dan geef je op voorhand al een been bij. Geen reactie? Dan weer een been bijgeven met een zweepje, maar de bok volgt zowiezo.

Ik denk dat dat voor beide partijen het best is, zo is Zita van haar bokken vanaf (in galop doet ze dit trouwens niet), en kan ik met een gerust hart m'n lessen verder nemen :j

Ik weet uiteraard dat de fout bij mij ligt, maar aangezien er vast wel meer ruiters zijn zoals ik, heb ik het toch maar geplaatst.

Mijn paard kan er niet aan doen dat ik er nog geen rotsvast vertrouwen in heb, maar het had fijn geweest mocht ze hier zo geen misbruik van maken :') Aah die haflingers toch...

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:24

mischien kun je ook vragen dat de hengst verplaatst mag worden zodat je haflinger daar haar aandacht niet meer aan kan besteden en mischien is ze dan ook wat rustiger

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 07:54

De hengst verplaatsen gaat helaas écht niet gebeuren :+

Waar ik sta, staan we met 9 paarden op 1 groot weiland, elk heeft er wel zijn eigen wei.
Helaas grenst de wei van de hengst aan de piste.
De hengst kan niet verzet worden naar een andere wei want dan staat hij pal tussen de merries.
Dus ik moet gewoon doorbijten en proberen toch even door m'n rug heen te rijden.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:46

Dus je paard snapt wel dat het moet draven als je aandrijft? Anders zou je misschien een stapje terug moeten doen en proberen om met behulp van je stem het paard duidelijk te maken dat je wilt draven. Deze commando's, stap, draf en galop en eventueel stilstaan kan je je paard leren aan de longe. Als je er dan op zit kun je je stemhulp koppelen aan je beenhulp. Dit hebben wij gedaan tijdens het doorrijden en natuurlijk kan je na een tijdje zonder te praten tegen je paard rijden, al vind ik het heel fijn dat ik terug kan vallen op stemhulp wanneer mijn paard schrikt of iets dergelijks.

Ga ik er wel eventjes vanuit dat je haf niet gewoon poep aan je been heeft maar het niet snapt.. :') Denk dat dat bokken vaker onbegrip/pijn is dan iets echt niet willen doen.. Misschien dat je lesgeefster duidelijker aangeeft aan je paard wat de bedoeling is (draven)?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:15

Doet je rug echt nog pijn? In dat geval zou ik toch verkopen en gaan voor een ander dier (elk dier heeft zijn kuren, maar met een probleemrug is een bokkend paard gewoon echt niet goed). Ze kent dit nu en zal het echt wel van tijd tot tijd eens uit de kast halen voor je, ook als je er doorheen komt.
Als je rug geen pijn meer doet en het is van jouw angst/mentale blokkade, wordt het toch eerst jezelf een goeie schop onder je hol geven en vervolgens je paard.
Mijn merrie kent dit grapje ook, maar ze voelt wel aan als het mij menens is. Als ik ongesteld ben en zij hengstig, krijg ik haar nauwelijks in galop := , want dan zit mijn eigen energie verkeerd. Als ik boos op haar word vliegt ze voor mijn been en hoef ik echt niets te doen...
(je kunt ook eens kijken of ze positiever reageert op een spoortje. Mijn merrie bokt enorm als ik met een spoortje inwerk maar aanvaart de zweep wel weer, misschien bij jouw merrie andersom?)

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:33

oei, niet goed met je rug, hoe oud ben je??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 15:18

Ik ben er nu 22, heb mijn rug gebroken toen ik nét geen 18 was. Ja deze doet nog pijn :j

Ik heb gisteren in een groepsles meegereden, ik had VOLLEDIG een ander paard!!!
(hier had ik trouwens een andere lesgever, aangezien mijn eigen lesgever ook in de groepsles rijdt)

Zéér voorwaarts, in het begin weigeren om aan het been te lopen, na een flinke kneep van mijn kant toe,
had ze dat echter wel door en luisterde ze (nog niet altijd) vaker naar mijn been
(heb van mijn instructrice er even flink mijn hakken in moeten zetten, want ponylief dacht dat ik het niet meende...).
Nadien was ze iets beter aan het been (zonder hakken te geven). Op een spoor steigert ze trouwens.

Na 40min was ik doodop en ben ik gestopt op een moment dat het voor mij goed voelde.
Ze luisterde naar wat ik te zeggen had en dat wou ik gisteren toch graag bereiken.
Ze heeft praktisch elk paard in de les proberen aanvallen, heeft een paar keer flink haar kont in de lucht gegooid,
maar ik ben netjes blijven zitten. Heb vaak een verkeerde reactie gegeven, maar heb mezelf altijd snel terug herpakt.
Ik ben stijf over gans mijn lijf, de rugpijn is van een 'normaal' niveau, geen intense pijn ondanks het bokken, in de winter ga ik het even aanzien, aangezien mijn rug dan gevoeliger is.

Maar dit is nu de 2de lesgever die ervan overtuigd is dat de wil er wel is, maar dat het paard het gewoon vertikt om wat te doen, tenzij ze erop gewezen wordt dat het menens is.

Ik ga nu aan mijn eigen lesgever (die privéles geeft) vragen om haar vaker te rijden, vooral in de groepsles.

Tevens vind ik de tip van het stemgebruik ook een goed idee, dit ga ik zeker toepassen!

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:22

heb je al eens een lekkere buitenrit gemaakt met haar?
lange rechte stukken rijden is motiverender dan kleine rondjes in een bak,
je kunt dan onderweg toch wat oefeningen doen.
Grote kans dat ze dan wel goed doorloopt/ draaft.

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:10

heb je dezelfde oefeningen al eens aan de longe gevraagd?
En wat doet ze daarop?
Ik zou het eerst van de grond af proberen, zelfs zonder zadel, terug naar af, succes